همه چیز درباره ژلیش ناخن کوتاه و بلند : مراحل، مدل ها و طرح ها

ژلیش ناخن از ترندهای پرطرفدار عرصه زیبایی است. هنگامی که تکنیک لاک ژل (ژلیش) برای اولین بار وارد عرصه زیبایی شد، صنعت آرایش ناخن‌ کاملا تغییر کرد. استفاده از لاک ژل یا همان ژلیش ناخن یکی از بهترین تکنیک‌هایی بود که در زمینه مانیکور ناخن ظاهر شد. بسیاری از خانم‌ها به دلیل مزایای لاک ژل نسبت به لاک معمولی، ژلیش را ترجیح می‌دهند.

با این حال اغلب افراد از معایب این روش آگاه نیستند. در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ، هر آنچه باید درباره ژلیش ناخن بدانید را بیان کرده‌ایم. علاوه بر آن، به شما نحوه ژلیش ناخن در خانه را نیز آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ژلیش ناخن چیست؟

لاک ژل محصولی است که از لحاظ ظاهری فرق زیادی با لاک معمولی ندارد، اما در واقع از نوعی ژل سخت ساخته شده است که با قرار گرفتن زیر دستگاه مخصوص، سخت‌تر شده و روی ناخن خشک می‌شود.

ژلیش ناخن چیست

جالب است بدانید که لاک ژل با جریان هوا یا آب سرد خشک نمی‌شود و برای سخت شدن آن باید حتما از دستگاه اشعه UV یا L.E.D کمک گرفت. لاک ژل به گونه‌ای طراحی شده که نسبت به لاک معمولی برای مدت طولانی‌تری روی ناخن باقی بماند و به سادگی پاک نشود. به استفاده از لاک ژل برای تزئین ناخن «ژلیش» می‌گویند.

یکی از مسائلی که ذهن بسیاری از خانم‌ها را حداقل یک بار درگیر کرده، تفاوت ژلیش ناخن با کاشت ناخن است.

تفاوت ژلیش ناخن با کاشت ناخن

در واقع، ژلیش ناخن و کاشت ناخن کاملا با یکدیگر متفاوت‌اند:

برای کاشت ناخن از پودری آغشته به حلال مخصوص استفاده می‌شود و سپس لاک ژل روی آن قرار می‌گیرد. این روش برای بلندتر یا ضخیم‌‌تر کردن ناخن کاربرد دارد؛ در حالی که در ژلیش ناخن تنها لاک ژل روی ناخن قرار می‌گیرد.

کاشت ناخن، هزینه‌ بیشتری نسبت به ژلیش ناخن دارد و شاید همین عامل، بسیاری از بانوان را به سمت ژلیش کردن ناخن‌هایشان سوق می‌دهد. از طرفی، تحقیقات علمی نیز ثابت کرده است که گازهای مورد استفاده در زمان کاشت ناخن، می‌توانند منجر به ایجاد مسمومیت در افراد شوند. 

از طرفی دیگر، کاشت ناخن می‌تواند منجر به آسیب رساندن به بافت طبیعی ناخن شود؛ در حالی که این اتفاق در ژلیش، رخ نخواهد داد. 

از کجا بفهمیم ژلیش ناخن برای ما مناسب است؟

اما از کجا تشخیص دهیم که ژلیش ناخن برای ما مناسب است؟ در پاسخ باید گفت که اگر ناخن‌های طبیعی‌تان ضعیف بوده و به سادگی می‌شکنند یا از پاک شدن سریع لاک‌های معمولی خسته شده‌اید، ژلیش ناخن برای شما مناسب خواهد بود.

زیرا همان‌طور که گفته شد ساختار این نوع لاک روی ناخن ضخیم شده و باعث مستحکم شدن ناخن می‌شود. علاوه بر آن، لاک ژل به لطف ساختار ویژه‌اش ماندگاری زیادی روی ناخن خواهد داشت.

تا اینجا آموختیم که ژلیش ناخن چیست و چه کاربردی دارد. اگر دوست دارید با مراحل ژلیش ناخن آشنا شوید؛ در بخش بعدی این مطلب همراه ما باشید.

مراحل انجام ژلیش ناخن

ژلیش ناخن طی مراحل زیر توسط ناخن‌کار انجام می‌شود:

مانیکور ناخن

ابتدا ناخن‌ها مانیکور می‌شوند. در این گام، ظاهر ناخن شما متناسب با سلیقه خودتان به شکل گرد، مربعی،کوتاه و یا بلند سوهان کشیده می‌شود.

همچنین ناخن‌کار پوست اطراف ناخن (کوتیکول‌) را مرتب کرده و کمی به عقب هل می‌دهد تا لاک جلوه زیباتری داشته باشد.

سوهان کشی 

ناخن‌کار برای افزایش ماندگاری لاک ژل روی ناخن، به کمک سوهان خراش‌هایی کم عمق روی سطح ناخن ایجاد می‌کند. به این ترتیب لاک ژل بهتر به سطح ناخن چسبیده و همچنین ظاهر ناخن بیش از حد ضخیم به نظر نمی‌رسد.

به یاد داشته باشید که بعد از مراحل یک و دو (مانیکور و ایجاد خراش) دست‌های خود را نشویید؛ زیرا باعث جدا شدن زود هنگام لاک ژل از ناخن و کاهش مدت دوام ژلیش ناخن شما می‌شود.

لاک ژل زدن

حال نوبت به لاک زدن می‌رسد. برای پررنگ و زیبا به نظر رسیدن لاک ژل، لازم است که دو لایه از آن روی ناخن زده شود. پس از زدن لایه اول لاک ژل، لازم است انگشتان خود را درون یک دستگاه کوچک خشک‌کننده با اشعه UV قرار دهید و چند ثانیه صبر کنید. پس از خشک شدن لایه اول لاک، لایه دوم زده شده و دوباره خشک می‌شود.

طراحی ناخن

این مرحله، به نوعی تکمیل کننده ژلیش ناخن است. در واقع مرحله سوم که همان لاک ژل زدن است، آنقدر تکرار می‌شود تا طراحی مورد نظر مشتری، روی ناخن‌های وی شکل بگیرد. 

خرید انواع لاک ناخن

آموزش ژلیش ناخن در خانه

در ابتدا باید گفت که ژلیش ناخن تنها در صورتی باید در خانه انجام شود که اطلاع کامل از مراحل آن داشته باشید و بدانید که توانایی انجام آن را دارید. اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است لاک ژل زود بلند شود یا به ناخن طبیعی آسیب برسد.

اگر به مهارت خود اطمینان زیادی دارید، ژلیش ناخن در خانه به امتحانش می‌ارزد. ژلیش خانگی ناخن کمی طولانی‌تر از یک مانیکور معمولی دوام دارد؛ اما باز هم به کیفیت و ماندگاری ژلیش ناخن در آرایشگاه نمی‌رسد.

ژلیش ناخن در خانه

دستورالعمل زیر را به طور کامل و با رعایت جزئیات دنبال کنید تا بتوانید در خانه یک ژلیش ناخن زیبا انجام دهید.

ابزار لازم برای ژلیش:

  • 1- لامپ مناسب برای افزایش دقت کار (ترجیحاً لامپ مخصوص مانیکور)
  • 2- استون (برای پاک کردن ژلیش قبلی)
  • 3- پد پنبه‌ای
  • 4- گیره مخصوص پاک کردن لاک ژل
  • 5- ژل یا محلول پاک‌کننده کوتیکول
  • 6- سوهان ناخن
  • 7- ابزار فلزی مخصوص مانیکور و حذف کوتیکول
  • 8- ناخن‌گیر
  • 9- بافر ناخن
  • 10- الکل
  • 11- محلول تنظیم‌کننده pH ناخن
  • 12- تاپ کت
  • 13- لاک ژل دلخواه

مراحل انجام ژلیش ناخن در خانه

گام اول: اگر قبلاً لاک ژل زده‌اید، تعدادی پد پنبه‌ای (به تعداد ناخن‌های لاک‌دار) را به استون آغشته کنید. ابتدا سطح ناخن‌های لاک‌دار را کمی سوهان بکشید.

سپس ناخن‌ها را با پد پنبه‌ای آغشته به استون بپوشانید و روی آن‌ها گیره مخصوص پاک کردن لاک ژل را قرار دهید. این گیره‌ها پنبه را به خوبی روی ناخن‌ها نگه می‌دارند و لازم است که به مدت 15 دقیقه روی ناخن‌ها بمانند. در این مدت می‌توانید به کار دیگری مانند تماشای تلویزیون بپردازید.

ژلیش در خانه مرحله اول

گام دوم: گیره مخصوص پاک کردن لاک ژل را از روی انگشتان خود برداشته و به کمک ابزار فلزی مانیکور شروع به بلند کردن و خراش دادن لاک کنید. لاک ژل در این مرحله باید به راحتی بلند شود؛ اگر هنوز سخت است، دوباره روی آن پد استونی قرار دهید.

مراحل مختلف ژلیش ناخن در خانه

گام سوم: محلول پاک‌کننده کوتیکول را بر روی پوست مجاور ناخن بمالید و آن را مالش دهید. سپس از ابزار فلزی پاک‌کننده کوتیکول برای جدا کردن کوتیکول‌ها از اطراف ناخن استفاده کنید. در آخر می‌توانید کوتیکول‌ها را با استفاده از قیچی مخصوص حذف کنید.

ژلیش ناخن گام سوم

گام چهارم: ناخن‌های خود را به اندازه دلخواه کوتاه کنید. سپس از سوهان ناخن برای شکل دادن به آن‌ها استفاده کنید و قسمت بالایی ناخن را خود را به کمک بافر کمی بسایید. این امر به لاک ژل کمک می‌کند تا بهتر به ناخن‌هایتان بچسبد.

ژلیش ناخن گام چهارم

گام پنجم: دستان خود را با آب (بدون صابون) بشویید و پوست‌های مرده‌ را به خوبی پاک کنید. سپس دست‌ها را به طور کامل خشک کرده و اطمینان حاصل کنید که ناخن‌ها کاملاً تمیز باشند. اکنون محلول تنظیم‌کننده pH ناخن را روی ناخن‌ها بمالید.

ژلیش ناخن گام پنجم

گام ششم: حالا نوبت لاک زدن است! ابتدا یک لایه نازک از لاک ژل دلخواه را روی ناخن‌های خود بزنید. در این مرحله دقت زیادی به خرج دهید و حواستان باشد که دستتان نلرزد. اگر به اشتباه کمی از لاک روی پوست اطراف ناخن مالیده شد، آن را فوراً با خلال دندان یا گوش پاک‌کن تمیز کنید. انگشتان خود را به طور کامل زیر دستگاه L.E.D یا UV قرار دهید و آن را روی 120 ثانیه تنظیم کنید. تا سپری شدن این 120 ثانیه باید دستتان درون دستگاه قرار گرفته باشد.

حالا یک لایه دیگر از لاک ژل روی ناخن‌ها بزنید و دست خود را مجدداً 120 ثانیه درون دستگاه قرار دهید. برخی لاک ژل‌ها رقیق و کمرنگ هستند و برای زیبایی بیشتر لازم است که سه لایه از آن‌ها روی ناخن زده شود. اگر لاک ژلتان ‌این‌گونه است، یک لایه دیگر از آن را روی ناخن‌های خود بمالید و دوباره 120 ثانیه زیر نور L.E.D یا UV قرار دهید.

ژلیش ناخن گام ششم

گام هفتم: در این مرحله روی ناخن‌ها تاپ کت بزنید و به مدت 120 ثانیه دست‌هایتان را زیر نور دستگاه قرار دهید.

ژلیش ناخن گام هفتم

گام هشتم: یک پد پنبه‌ای را با الکل خیس کنید و همه ناخن‌ها را به خوبی با الکل تمیز کنید. ژلیش شما تمام شد! حالا می‌توانید به همه جا دست بزنید؛ بدون اینکه از مالیدن لاک به وسایل اطراف نگران باشید.

ژلیش ناخن گام هشتم

ممکن است بعد از اولین دفعه ژلیش ناخن در خانه ، لاک ژل کمی زودتر از حد معمول از روی ناخن‌ها بلند شود. اما جای نگرانی نیست؛ به تدریج و با تمرین بیشتر حرفه‌ای‌تر خواهید شد.

 معایب و مزایای ژلیش ناخن چیست؟

اکنون که به صورت کامل با روش انجام ژلیش ناخن آشنا شدید، زمان آن است تا با معایب و مزایای این روش نیز رو به رو شوید:

مزایای ژلیش ناخن

  • از مزایای ژلیش ناخن نسبت به لاک‌های معمولی می‌توان به دوام و ماندگاری بیشتر اشاره‌کرد. به عنوان مثال، لاک‌های معمولی اغلب ماندگاری‌ بین سه الی چهار روز روی ناخن‌ها دارند و بعد از این زمان پاک، خدشه‌دار یا اصطلاحاً لب پر می‌شوند. اما این زمان در لاک ژل به حدود یک ماه می‌رسد.
  • یکی از مزایای ژلیش ناخن این است که هر کسی می‌تواند آن را امتحان کند؛ خواه ناخن‌هایش فوق‌العاده کوتاه باشد یا بسیار بلند.
  • لاک ژل قابلیت این را دارد که بعد از انجام طراحی، فوراً با استفاده از دستگاه اشعه ماورا بنفش در سالن خشک شود؛ بنابراین ترس از ایجاد خراش روی ناخن لاک‌زده، تماس لاک خیس با لباس و … وجود نخواهد داشت.

مزایای ژلیش ناخن

  • لاک ژل به فرد اجازه می‌دهد تا طرح‌های جذاب و متنوع‌تری را روی ناخن‌های خود امتحان کند؛ زیرا کار با آن‌ها راحت‌تر است و معمولا ایده‌های ژلیش ناخن و طرح‌هایی را که با لاک ژل ایجاد می‌کنند، با لاک ناخن معمولی نمی‌توان طراحی کرد.
  • دیر شکستن ناخن‌های طبیعی هنگامی که با لاک ژل طراحی شده‌اند نیز یکی دیگر از مزایای ژلیش ناخن محسوب می‌شود که بالاتر نیز به آن اشاره شد.

خرید انواع لاک ناخن

عوارض  ژلیش ناخن

امروزه بازار تکنیک‌های زیبایی داغ است و همه را به سمت خود جذب می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام از این تکنیک‌ها خالی از عوارض نیستند.

بهتر است قبل از انجام هر تکنیک زیبایی اطلاعاتی در زمینه آن کسب کرده و در نهایت برای انجام آن افراد متخصص را انتخاب کنید. چرا که این افراد می‌توانند با مهارت و تجربه خود و همچنین با استفاده از مواد مصرفی مرغوب، عوارض را تا حد امکان کاهش دهند.

  • از مضرات ژلیش ناخن می‌توان به احتمال تحریک‌پذیر شدن سطح ناخن‌ها اشاره کرد؛ زیرا همان‌طور که گفته شد، ماندگاری بیشتر لاک ژل مستلزم ایجاد خراش‌های نازکی روی سطح ناخن است. بنابراین به مرور ممکن است ناخن‌ها نازک‌تر و زرد شوند.
  • از بین بردن (ریمو کردن) لاک ژل کمی مضر است؛ زیرا باید آن‌ها را با استون خالص مدتی خیس نگهدارید که می‌تواند باعث خشک شدن ناخن شود.
  • اگر می‌خواهید به ناخن‌های طبیعی خود یا لاک‌های معمولی برگردید، طبق گفته‌ متخصصان ناخن‌ها برای بهبودی کامل و برگشت به حالت طبیعی خود نیاز به شش هفته استراحت نیاز خواهند داشت.
  • ناخن‌ها همواره در حال رشد هستند و با رشد آن‌ها، لاک‌ زیبایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل شما باید هر چند وقت یک بار برای تجدید طرح ناخن یا به اصطلاح «ترمیم ناخن» به ناخن‌کار خود مراجعه کنید؛ که این خود شامل هزینه‌هایی برایتان خواهد شد.

چطور ژلیش ناخن را پاک کنیم؟

برای اینکه ژلیش ناخن را پاک کنید، به زمانی در حدود 30 دقیقه نیاز دارید و باید در طی این مدت، کارهای زیر را انجام دهید:

  • اقلام مورد نیاز برای پاک کردن ژلیش ناخن عبارتند از: استون، پنبه، فویل و سوهان ناخن که باید آن‌ها را از قبل آماده کرده باشید. 
  • سوهان را روی ناخن خود بکشید تا لایه اول لاک ژل، به راحتی پاک شود. 
  • پنبه‌های گلوله شده را به استون آغشته کنید و با استفاده از آن‌ها، ناخن‌ها را کاملا بپوشانید. بهتر است روی پنبه‌ها را با فویل بپوشانید تا بتوانند روی ناخن دوام بیاورند. 
  • اجازه دهید که پنبه‌ها حداقل به مدت 15 دقیقه روی ناخن‌های شما باقی بمانند. 
  • اکنون پنبه‌ها را بردارید و با استفاده از ابزار مخصوص مانیکور، باقیمانده لاک روی ناخن‌ها را پاک کنید. 

دستگاه UV یا LED کدام یک برای ژلیش ناخن بهتر است؟

یکی دیگر از مسائلی که طرفداران ژلیش ناخن را به خود مشغول می‌کند این پرسش است: آیا دستگاه خشک‌کننده لاک ژل برای سلامتی مضر است؟

در پاسخ باید گفت که آن لامپ‌های بنفش‌رنگ و کوچکی که به خشک شدن ناخن‌هایتان کمک می‌کنند در واقع حاوی نور UV هستند. طبق تحقیقات، قرار گرفتن غیرضروری در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌تواند برای بدن مضر باشد؛ اما این دستگاه‌ها همیشه بخشی از خدمات سالن‌های آرایشی بوده‌اند.

با این حال، خوشبختانه پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری دستگاه‌های خشک‌کننده لاک ژل رخ داده است. بسیاری از برندها به استفاده از نور LED روی آورده‌اند که اثرات اشعه ماوراء بنفش را روی پوست ندارد.

نکات مهمی که باید در رابطه با ژلیش ناخن بدانید

قبل از اینکه نسبت به استفاده از ژلیش ناخن اقدام کنید، حتما به نکات و موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. ناخن‌های خود را تمیز نگه دارید؛ این کار برای بهتر چسبیدن ژل، کاملا ضروری است. 
  2. قبل از هر بار استفاده، ژل لاک را کاملا تکان دهید.
  3. قبل از انجام ژلیش ناخن، Aquaphor یا لوسیون را در اطراف کوتیکول بمالید.
  4. هنگام نقاشی روی لاک ژل، از حرکت‌های کوتاه، به ویژه در اطراف کوتیکول و لبه ناخن خود استفاده کنید.
  5. از لایه‌های نازک استفاده کنید. 
  6. در طول انجام ژلیش ناخن، درب باکس لاک ژل را بسته نگه دارید تا هوا وارد آن نشود. 
  7. حتما از یک ضد قارچ مناسب استفاده کنید. 
  8. قبل از انجام ژلیش، از سالم بودن صدف ناخن، مطمئن شوید. 
  9. بافرکشی را با دقت زیادی انجام دهید. 
  10. بعد از ژلیش ناخن، اطراف آن را دقت تمیز کنید. 
  11. در زمان انجام کار، از کیفیت لامپ دستگاه مطمئن شوید. 
  12. دست خود را به صورت صحیح در دستگاه قرار دهید. 
  13. برای ماندگاری بیشتر لاک ژل، به صورت مستمر به ناخن‌های خود برسید. 
  14. قسمت‌های شکسته ناخن ژلیش شده خود را دستکاری نکنید. 
  15. بدون داشتن مهارت کافی، لاک ژل را از روی ناخن خود پاک نکنید. 

جدیدترین طرح‌های ژلیش ناخن در سال 2021 (کوتاه و بلند)

اکنون تمام مواردی که باید در ارتباط با ژلیش ناخن بدانید را می‌دانید. پس فرصت خوبی است تا با خیالی آسوده، به بهترین و جدیدترین طرح‌های ژلیش ناخن در سال 2021 نیز، نگاهی بیندازید:

بازی با رنگ‌ها
بازی با رنگ‌ها
از طرح‌های فانتری استفاده کنید
از طرح‌های فانتزی استفاده کنید
طرح‌های کریستالی نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسند
طرح‌های کریستالی نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسند
از طرح‌های طلایی برای زیبایی بیشتر استفاده کنید
از طرح‌های طلایی برای زیبایی بیشتر استفاده کنید
رنگ سبز می‌تواند زیبایی بی‌نظیری به ژلیش ناخن شما بدهد
رنگ سبز می‌تواند زیبایی بی‌نظیری به ژلیش ناخن شما بدهد
یک طرح زیبای ایتالیایی
یک طرح زیبای ایتالیایی
رنگ بنفش همیشه جذاب است
رنگ بنفش همیشه جذاب است

کلام پایانی

در مجموع، ژلیش ناخن یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های تزئین و آرایش ناخن است. این روش تنها منحصر به دست نیست و می‌توان آن را برای انگشتان پا نیز انجام داد. نکته جالب درباره ژلیش ناخن این است که عوارض جانبی خاصی نداشته و بسیار کم‌ریسک‌تر از کاشت ناخن، کاور ناخن و سایر روش‌های مشابه است.

به همین دلیل بسیاری از افراد ابزار مخصوص ژلیش ناخن را برای خود تهیه می‌کنند و در خانه به انجام آن می‌پردازند. در این مقاله توضیحاتی درباره روش انجام ژلیش ناخن در خانه و همچنین معایب و مزایای آن خدمت شما ارائه دادیم که امیدواریم مفید بوده باشد.

سوالات متداول در ارتباط با ژلیش ناخن

آیا ژلیش ناخن ضرر دارد؟

ژلیش ناخن می‌تواند برای بانوانی که ناخن‌های کوتاه و حساس دارند، مقداری دردسرساز و خطرناک باشد. همچنین وجود لایه‌های پشت سرهم روی ناخن شما، ممکن است هوا رسانی به بافت‌های درونی را با اختلال مواجه کند. 

مراحل مختلف ژلیش ناخن کدامند؟

این کار در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول ناخن‌ها مانیکور می‌شوند. در مرحله دوم و به منظور ماندگاری بیشتر ژلیش، خراش‌هایی بر روی ناخن ایجاد می‌شوند و بالاخره در مرحله آخر نیز لاک ژل بر روی ناخن‌ها کشیده شده و ناخن‌ها برای خشک شدن زیر اشعه UV قرار می‌گیرند.

آیا ژلیش ناخن کودکان ضرر دارد؟

بله. از انجام این کار برای کودکان پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است مواد شیمیایی را با جویدن ناخن، قورت دهند و دچار مشکلات پزشکی خطرناک شوند. 

مزایای استفاده از ژلیش ناخن کدامند ؟

ماندگاری بیشتر نسبت به لاک، قابل استفاده بودن بر روی ناخن‌های کوتاه و بلند، عدم ایجاد لکه بر روی لباس ( فورا خشک می‌شود) ، طرح‌های متنوع و جذاب، دیر شکستن ناخن‌ها از مزایای ژلیش ناخن به‌حساب می‌آیند.

3.5 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x