اطلاعاتی از عراق و اماکن متبرکه بغداد

عراق کجاست؟


عراق [IRAQ] کشور عراق با ۴۳۸ / ۴۴۶ کیلومتر مربع وسعت (پنجاه و دومین کشور جهان در نیم کره شمالی) در جنوب غربی قاره آسیا، در منطقه خاور میانه، بر کناره شمال غربی خلیج فارس قرار دارد.

عراق کشوری کم ارتفاع است، و کوه های آن در نواحی شمالی و شمال غربی آن یعنی در مرزهای عراق با ایران و ترکیه واقع شده اند و از جمله رودهای مهم آن میتوان به فرات، دجله زاب کوچک، زاب بزرگ و دیاله اشاره نمود. آب و هوای عراق در نواحی شمالی، معتدل کوهستانی، در نواحی مرکزی، گرم و مرطوب، و در نواحی غربی، گرم و خشک است. بلندترین نقطه آن ۳ / ۶۰۷ متر ارتفاع داشته و رودهای فرات ۲ / ۶۹۶ کیلومتر و دجله ۱۸۵۱ کیلومتر طویل ترین رودهای آن به شمار میرود.

نقشه کشور عراق

نقشه عراق


 

همسایگان کشور عراق


همسایگان کشور عراق ، ایران در شرق، ترکیه در شمال سوریه و اردن در غرب، و عربستان سعودی و کویت در جنوب هستند.

جمعیت کشور عراق


جمعیت آن طبق آمار سال ۱۹۷۹م بالغ بر ۱۳ / ۷۷۰ / ۰۰۰ (پنجاه و دومین کشور جهان است، و ۶۶٪ مردم کشور، ساکن شهرها بوده و بغداد پر جمعیت ترین شهر آن، حدود ۲۵٪ جمعیت کشور را تشکیل می دهد. نژاد مردم آن ۷۱٪ عرب ۱۸% کرد، ۱٪ ایرانی، ۱/ ۲% ترک و ٪۰ / ۵ هم آشوری است.

شهرهای مهم کشور عراق


نام های قدیم کشورعراق، عراق عرب، عراقان، عراقین، سواه سورستان بوده است. حکومت این کشور جمهوری بوده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، عراق از شانزده استان تشکیل گردیده که زیر نظر فرماندار دولت مرکزی اداره میشود. استانها عبارتند از ۱، اربیل ۲. انبار 3. بابل ۴. بصره ۵. بغداد ۶. دهوک ۷. دیالی ۱۸ ذی قار 9. سلیمانیه ۱۰. قادسیه ۱۱. کربلا ۱۲. کرکوک ۱۳، مثنی ۱۴. میسان ۱۵، نینوا ۱۶. واسطه

بیشتر بخوانید: دلیل سفارش و اهمیت سفر کربلا برای مومن

مهم ترین بندر کشور عراق

بندر مهم عراق، بصره است که در کنار اروندرود شط العرب) در شمال غربی خلیج فارس قرار دارد.

دین و مذهب مردم عراق


۹۵٪ مردم آن مسلمان (دو سوم شیعه و یک سوم سنی) و ۳٪ مسیحی هستند. زبان رسمی عربی، ولی کردی هم رایج است.

عراق در سال ۱۹۳۲م از انگلستان استقلال یافته و روزهای ملی آن برابر با ۱۴ ژوئیه (روز جمهوری) و ۱۷ ژوئیه (روزانقلاب است. در سال ۱۹۴۵م به عضویت سازمان ملل متحد درآمده است.

مهمترین صنعت کشور عراق

مهمترین صنایع کشور عبارتند از: تصفیه نفت؛ موادغذایی، چرم، نساجی؛ سیمان، آجر؛ کبریت سازی؛ خرما؛ گندم؛ پشم و پوست. واحد پول آن دینار عراقی است.

پایتخت کشور عراق کجاست؟


پایتخت کشور عراق، بغداد، و فاصله آن تا تهران ۹۰۰ کیلومتر است. بغداد در سال ۱۴۵ ق به دستور منصور دوانیقی به دلیل سرکشی، تعرض و نافرمانی مردم کوفه ساخته شده و منصور آنجا را محل خلافت خود قرار داد. اماکن زیارتی و سیاحتی فراوانی در شهر بغداد وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

بغداد

اماکن متبرکه بغداد


آرامگاه نواب اربعه امام زمان (عج)

در شهر بغداد، قبور نواب خاص امام عصر (صلوات الله علیه) واقع شده است. این بزرگواران از اصحاب خاص و بزرگان شیعیان ائمه ع بوده و قريب هفتاد سال در ایام غیبت صغری، به منصب سفارت و وساطت میان امام (عج) و رعیت، فائز شدند و بر دست ایشان کرامات بسیار، و خوارق عادات بیشمار، جاری گردیده و از جمله مناصب ایشان، رسانیدن عریضه ها و رقعه های حاجت خلق بود به آن حضرت. این بزرگواران به ترتیب ایام نیابت از ولی عصر (ارواحنا فداه) عبارتند از

  1. جناب عثمان بن سعيد العمري: قبر مطهر آن بزرگوار در مسجدی نزدیک رود دجله، در قسمت غرب بازار میدان قرار گرفته است.
  2. جناب ابوجعفر محمد بن عثمان العمری: این بزرگوار در منزل خود قبری آماده کرده بود و در آن قبر به عبادت می پرداخت. پس از وفاتش پیکر مطهرش در همان قبر به خاک سپرده شد. قبر مطهر ایشان در شرق رود دجله، کنار بازار عطاران در کنار مسجد خلانی واقع شده است.
  3. جناب شیخ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی: مرقد مطهر این بزرگوار در محله نوبختی بغداد، سمت شرقی بازار عطاران قرار دارد.
  4. جناب شیخ جليل ابوالحسن علی بن محمد شمری: این شخصیت برجسته شیعه، آخرین نایب امام زمان(عج) می باشد که با وفات آن بزرگوار ایام غیبت صغری به پایان رسید و غیبت کبری شروع شد و به حسب ظاهر دیگر واسطه ای میان خلق و امام عصر (عج) وجود نداشت.

مرقد مطهر آن بزرگوار نزدیک رود دجله و غرب مدرسة مستنصریه در بازار کمالیات و در کنار مسجد قبلانیه قرار دارد.

سلمان فارسی


در نزدیکی بغداد در شهر مدائن، آرامگاه صحابی باوفای پیامبر اکرم ع یعنی سلمان فارسی، یا بهتر بگوییم سلمان محمدی قرار دارد که به شرافت «سلمان منا أهل البيت» نائل آمده و پیامبر خدا در فضیلت او فرموده اند: «سلمان بخژ لاینزه و گن لايف»؛ یعنی سلمان دریایی است که نمی خشکد و گنجی است که تمام نمی شود.

امام علی او را همانند لقمان حکیم؛ بلکه امام صادق او را بهتر از لقمان دانسته و از روایات استفاده میشود که آن جناب، اسم اعظم را می دانسته و از برای ایمان ده درجه است و او در درجه دهم بوده و از تحف بهشت در دنیا میل فرموده و بهشت مشتاق و عاشق او بوده و خدا و پیامبر، او را دوست می داشتند، و حق تعالی، پیامبر را امر فرمود به محبت چهار نفر که سلمان یکی از ایشان است، و پیامبری و امام چیزهایی از مخزون و مکنون علم الله به او تعلیم فرمودند سلمان به توصیه امیرالمؤمنین حکومت مدائن را به دست

گرفت و تا زمان وفاتش در مدائن بود و بعد از وفات در خانه خود به خاک سپرده شد. امام علی به قدرت الهی در یک شب از مدینه به مدائن رفت، و به دست مبارکش او را غسل داد و کفن  نمود و بر او با صفوفی از ملائکه نماز کرد و همان شب به مدینه مراجعت فرمود؛ لذا این محل شاهد حضور امیر عالم، امیرالمؤمنین می باشد.

زهی شرافت و محبت به خانواده رسالت که انسان را به این مرتبه از جلال و عظمت میرساند.

حذيفه يمانی در کنار قبر سلمان، قبر حذيفه بمانی عنسی قرار دارد. حذيفه  از بزرگان اصحاب پیامبر اکرم و از یاران و خاصان امام على بوده است. او یکی از آن هفت نفری است که بر حضرت فاطمه زهرا نماز گزارد. این صحابی بزرگوار پس از رحلت پیامبر در کوفه اقامت گزیده و سپس به عنوان استاندار در مدائن، مشغول به خدمت شده در همانجا وفات نموده و در کنار قبر سلمان فارسی به خاک سپرده شد.

علاوه بر حذیفه، قبر عبدالله بن جابر انصاری، و طاهر بن) محمد باقرعلا در کنار قبر سلمان فارسی دیده میشود.

از جمله مکانهای دیدنی مدائن میتوان به مسجد جامع مدائن او همچنین کاخ و ایوان کسری میباشد. این ایوان از آثار بی نظیر معماری جهان و برجای مانده از دوران ساسانی میباشد.

مقبره سلمان فارسی

مرقد مطهر شیخ کلینی


شیخ اجل عالی مقام ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی از بزرگان علمای شیعه می باشد که یکی از بزرگترین خدمات ارزنده وی تألیف کتاب شریف کافی در مدت بیست سال است که از اصول اربعه شیعه شمرده میشود.

آرامگاه شیخ کلینی ، شرق رود دجله ابتدای بازار در تکیه مولویه قرار دارد.

ابوبکر بن علی بن ابی طالب از مرز خسروی ایران و منذریه عراق که به طرف بغداد حرکت میکنیم، حدود یک ساعت مانده به بغداد، امام زاده ای قرار دارد به نام ابوبکر بن علی که مادرش لیلی دختر مسعود بن خالد است. ابوبکر در واقعه کربلا حضور داشته، و در رکاب امام حسین مبارزه نموده تا به شهادت رسیده است.

از اینکه چرا ایشان از شهدای کربلا جدا است چیزی معلوم نشده ولی گفته اند که بدنش را به صورت پنهان به این مکان انتقال داده اند. همچنین نقل شده که ایشان در واقعه کربلا مجروح شده و در این مکان به شهادت رسیده و بعدها مزارش محل زیارت علاقه مندان قرار گرفته است. جا دارد که زائران محترم، با ذکر فاتحه یادی از این شهید در راه خدا به عمل آورند.

از دیگر اماکنی که در بغداد وجود دارد به موارد ذیل میتوان اشاره نمود:

  1. آرامگاه ادریس حسنی از نوادگان امام مجتبی که در محله کراده بغداد میباشد.
  2. قبر قنبر (خدمتگزار امام هادی )
  3. ابراهیم بن مالک اشتر فرزند یار وفادار امیرالمؤمنین بالا که مرقدش در بزرگراه بغداد – سامراء و در نزدیکی شهر بلد در ۵۰ کیلومتری شهر بغداد قرار دارد.
  4. قبر بشرحافی که پس از توبه تا پایان عمر، کفش به پا نکرد
  5. شیخ عبدالقادر گیلانی از مشایخ صوفيته ملقب به غوث اعظم متوفای سال ۵۶۰ ق
  6. قبر بهلول
  7. ابوحنیفه رییس فرقه حنفی که قبرش بين بغداد و کاظمین است
  8. آرامگاه ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه.

منبع: راهنمای زیارت عتبات عالیات؛ مؤلف فرج‌الله قلی‌پور

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x