ورزش یوگا برای لاغری

یوگا یک تمرین منظم جهت کنترل تنفس، آرامش، کنترل رژیم غذایی و تفکر مثبت و مراقبت با هدف ایجاد هماهنگی در بدن، ذهن و محیط است. این ورزش شامل فعالیت های بدنی کم تحرک، وضعیتهای بدنی (به اصطلاح آسانا)، تکنیک های تنفس (پرایایاما)، آرامش و مدیتیشن است.

تاریخچه یوگا چیست؟

یوگا یک ورزش کامل برای پیشرفت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی است که این فلسفه از نسل های گذشته از استاد به دانش آموز منتقل شده است. اولین سوابق مکتوب مربوط به تمرین یوگا در حدود 200 سال قبل از میلاد است.

اعتقاد بر این است که یوگا به عنوان یک ورزش باستانی معروف به “علم عالی زندگی”، از صدها سال پیش برای حکیمان بزرگ هند به وجود آمده است. هدف اساسی یوگا تقویت هماهنگی بین بدن، ذهن و محیط است.

تاریخچه یوگا

فواید یوگا چیست؟

در زمینه های بهداشتی، از تکنیک های یوگا در برنامه های ارتقاء سلامت، برنامه های درمان سوء مصرف مواد و همچنین به عنوان یک درمان مکمل برای بیماری هایی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیماری عروق کرونر قلب، سرطان ها و… استفاده می شود. یوگا یک رویکرد برای کمک به زندگی بهتر است و باعث اتحاد بین اعضای بدن با ذهن می شود که از نظر فلسفی، این اتحاد باعث ایجاد آرامش می شود.

فواید یوگا هم رضایت فوری و هم تحول پایدار را فراهم می آورد که در دنیای تناسب اندام، هر دو بسیار مهم هستند. وقت زیاد با نتایج کم می تواند بسیار دلسرد کننده باشد. یوگا می تواند ضمن ایجاد ذهن و بدنی سالم، توانایی جسمی و روحی شما را به سرعت افزایش دهد.

یکی دیگر از مزایای یوگا این است که شما می توانید یک سبک یوگا متناسب با سبک زندگی خود انتخاب کنید، مانند یوگا داغ، یوگا قدرت، یوگا آرامش بخش، یوگا بارداری و … .

اگر یوگا همراه با یک رژیم غذایی سالم و ارگانیک باشد، هضم غذا به خوبی انجام می شود که همین باعث تسکین و بهبود یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و ریفلاکس می شود.

انجام ورزش یوگا به صورت گروهی
سایر مزایای جسمی یوگا شامل موارد زیر است:
  • انعطاف پذیری بدن افزایش می یابد.
  • قدرت عضلات افزایش می یابد.
  • باعث تنفس بهتر، انرژی و سرزندگی بیشتر می شود.
  • حفظ متابولیسم متعادل
  • کاهش وزن
  • سلامت قلب و گردش خون
مزایای روحی یوگا شامل موارد زیر است:
  • موجب مدیریت و کاهش استرس می شود.
  • باعث بهبود مشکلات خواب، سردرد و توانایی در تمرکز می شود.
  • باعث شفافیت و آرامش ذهنی می شود.
  • در تشخیص زود هنگام مشکلات جسمی کمک کرده وفرصت می دهد تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه ای را در پیش بگیرید.
    آرام شدن روح با یوگا

تأثیر قدرت یوگا بر روی بدن

در اینجا لیستی از تأثیرات یوگا بر روی بدن را شرح می دهیم:         

  • استقامت ، استحکام و انعطاف پذیری را افزایش می دهد.
  • استقامت ذهنی و استقامت جسمی از طریق نگه داشتن حالت های تنفس طولانی مدت تقویت می شود.
  • مقاومت بدن، قدرت بازو و شانه افزایش می یابد.
  • عضلات کمر بهتر از گذشته شروع به حمایت از ستون فقرات می کنند.
  • پهلو و شکم از طریق ساخت عضلات اصلاح و ترمیم می شوند.
  • فلکسورهای باسن کشیده و تقویت می شوند.

انواع یوگا

هاتا مجموعه ای از حرکات اساسی تنفس را ترکیب می کند. این نوع یوگا پایه و اساس یوگا بوده و در کشورهای غربی بیشتر از همه مورد استقبال قرار گرفته است و طرفداران زیادی دارد.

انوسارا  مجموعه ای از حالت ها که هموار با یکدیگر در چرخشند. این نوع یوگا قدرتی و سریع است و باعث ایجاد ماهیچه می شود.

آشتانگا مجموعه ای از حالت ها، همراه با یک تکنیک مخصوص تنفس است. این نوع یوگا باعث ایجاد گرمای درونی و تعریق و خروج سم ماهیچه ها و دیگر اعضا می شود.

بیکرام که به عنوان “یوگا داغ” شناخته می شود مجموعه ای از 26 حالت چالش برانگیز و جامع است که در یک اتاق گرم و با درجه حرارت بالا اجرا می شود. این نوع یوگا موجب تقویت و استقامت عضلات و کاهش وزن می شود.

اینگار نوعی یوگای آرام است که در آن به دلیل سرعت کم توجه به جزییات در افراد بیشتراست. این نوع یوگا با استفاده از وسایل مخصوص یوگا مانند بلوک یوگا، کش های مقاومتی و صندلی انجام می شود تا بتواند بدن شما را به سمت صحیح حرکت دهد.

از دیگر انواع یوگا می توان به کریپالو، کوندالینی، ترای، جیواموکتی، ایشتا،اینگرال و یوگای بارداری اشاره کرد.

انواع یوگا

فواید یوگا در بارداری

در دوران بارداری، بدن شما تغییرات زیادی را پشت سر می گذارد که از نظر روحی و جسمی باعث ایجاد استرس در شما می شود. یکی از روش های حفظ ذهن و بدن سالم در دوران بارداری، یوگای بارداری است. یوگا در بارداری بر افزایش قدرت و انعطاف پذیری، بر روی زنان باردار تمرکز دارد همچنین به زنان باردار کمک می کند تا تکنیک های مناسب تنفس و حفظ آرامش را برای زایمان تمرین کنند.

انجام یوگا در دوران بارداری

مزایای زیادی برای یوگا بارداری وجود دارد از جمله:
  • بهبود در خواب
  • کاهش استرس
  • افزایش قدرت، انعطاف پذیری و استقامت
  • کاهش درد کمر
  • کاهش حالت تهوع
  • کاهش سردرد
  • کاهش خطر زایمان زودرس
  • کاهش خطر محدودیت رشد داخل رحمی (شرایطی که رشد کودک را کند می کند)

انجام ورزش یوگا در دوران بارداری

تاثیرات یوگا در لاغری

صبوری کلید اصلی انجام یوگا است. پشتکار جدی به واسطه اشتیاق، برای انجام یوگا ضروری است. آساناهای یوگا ساده ترین راه برای کاهش وزن اضافی ما و تعادل بین بدن و ذهن ماست. پشتکار زیاد، انجام صحیح تمرینات و یک رژیم غذایی مناسب می تواند وزن ما را به طور طبیعی کاهش دهد. کاهش وزن کار سختی است و فقط کنترل عادت های غذایی برای کاهش وزن کافی نیست. برای لاغر شدن باید میزان کالری که سوزانده می شود از میزان کالری مصرفی بیشتر باشد.اگر چه یوگا ورزش سنگینی نیست اما در اثر تداوم باعث کاهش وزن و چربی شکم می شود.

یوگا را چگونه شروع کنیم؟

ورزش یوگا در منزل

شاید برای شما امکان حضور در سالن های ورزشی فراهم نباشد.از این بابت ناراحت نباشید چرا که ورزش یوگا را می توانید به سادگی در منزل خود انجام دهید. مکان مناسبی را برای یوگا در خانه خود انتخاب کنید و سعی کنید همیشه در همان محل به یوگا بپردازید. بهتر است در محیطی که یوگا انجام دهید، دایره ای به قطر180سانتی متر در کنارتان خالی باشد. با استفاده از شمع و عود می توانید حس خوبی برای خود ایجاد کنید و از انجام یوگا لذت ببرید. بهترین ساعت برای انجام یوگا صبح  است. انجام یوگا در صبح باعث ایجاد حس مثبت و آرامش بی نظیری در شما می گردد و در نتیجه با لذت و بازده بیشتری به انجام کارهای روزانه خود می پردازید. 

انجام ورزش یوگا

آهنگ یوگا

همانطور که می دانید یوگا ورزشی است که در حین آن نباید حواس شما به چیزی پرت شود و باید روی حرکاتی که انجام می دهید تمرکز بالایی داشته باشید. پس شنیدن هر سبک آهنگی در هنگام یوگا مناسب نیست. بهتر است یوگا در محیطی ساکت و آرام انجام شود اما اگر بیشتر تمایل به شنیدن موسیقی دارید باید از موسیقی های آرام و بی کلام استفاده کنید.

 مضرات یوگا

تحقیقات و مطالعات دانشمندان نشان می دهد انجام یوگا موجب نرم شدن مفاصل و استخوان ها و همچنین در برخی حرکات باعث آسیب به ستون فقرات و شکستگی مهره ها در دوران کهنسالی می شود .

صدمات جدی مانند سکته مغزی و آسیب های عصبی در موارد نادر اتفاق می افتد. اگر دارای گلوکوم یا فشار خون بالا باشید، برخی از تمرینات خاص برایتان خطرناک هستند. حتی اگر سالم باشید، اگر سریع شروع به انجام تمرین های سخت بکنید عضلاتتان دچار آسیب خواهند شد. آسیب دیدگی به همسترینگ، شانه ها و مچ دست ممکن است به درد طولانی مدت منجر شود. قبل از شروع حرکات پیچیده تر، درباره آن با مربی خود مشورت کنید تا از آسیب های احتمالی پیشگیری کنید. در مقاله سخت ترین تمرینات یوگا بعضی از این تمرینات را بررسی کرده ایم. توصیه میکنم قبل از شروع حرکات به این مقاله سر بزنید.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x