مسجد نخیله و مقبره ذوالکفل در مسیر پیاده روی اربعین

جاده فرات در پیاده روی اربعین

در پیاده روی اربعین زمانی که از سمت مسجد کوفه در نجف شروع به حرکت کنید بعد از کمی پیاده روی به دو راهی می رسید که تابلویی قرار داده شده و راه کربلا را از فرات نشان می دهد. این جاده فرات، مسیر فرعی به سمت کربلا می باشد که از میان نخلستان و از کنار رود فرات می گذرد. اکثر افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند مسیر اصلی که پرجمعیت می باشد و موکب های زیادی در آن قرار دارند را انتخاب می کنند.

جاده فرات، جاده ای بسیار خلوت هست که تنها درختان نخل و رود فرات در کنار آن قرار دارد و گهگاه خانه مردم روستایی نیز دیده می شود این جاده به علت انحنایی که دارد مسیری طولانی تر برای پیاده روی می باشد و مانند مسیر اصلی موکب وجود ندارد و مردم محلی هستند که از زائران پذیرایی می کنند. کودکان روستایی زمانی که زائری را از دور می بینند با عجله و دوان دوان جمع شده و با آب و خرما و هر آن چه که دارند از زائرین پذیرایی می کنند و با اصرار فراوان زائرین را برای استراحت و غذا به منزل خود دعوت می کنند و هر آن چه که دارند در طبق اخلاص در برابر زائرین قرار می دهند و از آن ها به بهترین نحو پذیرایی می کنند و بهترین جای منزل را به مهمان های خود اختصاص می دهند و حتی برای خوش آمد گویی به زائرین امام حسین (ع) ، اقوام خود را نیز باخبر می کنند.

در جاده فرات زائرین ایرانی کمتر دیده می شوند و اکثرا مردم کشور عراق پیاده روی می کنند.

جاده فرات در پیاده روی اربعین

قبر ذوالکفل و مسجد نُخَیله در عراق

در مسیر جاده فرات می توانید وارد منطقه کفل (در زبان محلی چِفِل) شوید.  الکفل شهری در جنوب شرقی عراق در مجاورت رودخانه فرات ، بین نجف و حله است. مسجدی در کفل قرار دارد که تاریخی می باشد. نام این مسجد نُخَیله می باشد. طبق برخی متون تاریخی حضرت علی (ع) هنگام حرکت به سمت صفین در این مکان نماز خوانده اند. مناره بسیار زیبا و تاریخی 700 ساله نیز در این مکان می باشد که مرمت شده است.

در سال 2007 میلادی که وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق اقدام به ترمیم این بنای تاریخی کرد، سازمان یهودی (ناحوم) در بیانیه ای خواستار توقف عملیات ترمیم به علت آسیب رسیدن به کتیبه های عبری این بنا شد. یهودیان این مکان را مقدس می دانند لذا تمایل فراوانی دارند که تولیت و اداره آن در اختیار آن ها باشد.

 در این مکان حضرت ذوالکفل (ع) مدفون می باشند. تاریخ ورود این پیامبر به سال 600 سال قبل از میلاد می رسد. معروف است این مکان به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است.

این مسجد در زمان صدام به ویرانه ای تبدیل شده بود که در چند سال اخیر شروع به بازسازی آن کرده اند. پروژه ای که قرار است تا سال 2030 میلادی به عنوان منطقه گردشگری و توریستی مذهبی افتتاح گردد البته هم اکنون نیز در معرض عموم قرار دارد.

آثار و مراقد متعدد مذهبی از جمله حضرت ایوب (ع)، رشید هجری صحابه حضرت علی (ع) و مزار منسوب به زید بن علی (ع) در این مکان قرار دارد.

قبر ذوالکفل و مسجد نُخَیله در عراق

در حدیثی امام جواد (ع) در پاسخ به عبدالعظیم حسنى پرسید: نام ذوالكفل چه بود و آیا از پیامبران مرسل بوده است یا نه؟ فرمودند: خداوند متعال یكصد و بیست و چهار هزار پیغمبر فرستاد كه 313 نفر آنان مرسل بودند و ذوالكفل یكى از آن مرسلین (ع) مى باشد. او بعد از سلیمان بن داوود علیه السلام مى زیست. نامش عویدیا بود و او همان كسى است كه خداوند متعال در كتاب خود از وى نام برده است، آنجا كه مى فرماید : «و یاد كن اسماعیل و یَسَع و ذوالكفل را كه همه از نیكانند».

در اینکه ایشان دقیقا کدام پیامبر است نیز میان مورخین اختلاف است. بیضاوى در تفسیر خود ذوالکفل را الیاس پیغمبر دانسته و برخى نقل کرده اند که یوشع بوده است و در روایت دیگر هم نقل شده که ذوالکفل زکریاى پیغمبر بوده است. یهودیان حضرت ذوالکفل (ع) را همان حضرت حِزقیل (ع) می دانند.

کلیپی زیبا از پیاده روی اربعین با صدای میثم مطیعی

 

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x