دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم، چرا و چگونه؟

اصولا فلسفه استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون داخلی منزل، گرما بخشیدن به محیط است. از جمله رنگ‌های گرم می‌توان به رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی اشاره کرد. به کار بردن این رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند به ایجاد حس گرما، صمیمیت،نشاط و آرامش در محیط کمک کند.

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم، چرا و چگونه؟

همان‌طور که گفتیم رنگ‌های قرمز،زرد و نارنجی همگی جزو رنگ‌های گرم محسوب می‌شوند. در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد ویژگی‌های هر کدام از این رنگ‌هاخواهیم پرداخت.

رنگ قرمز

رنگ قرمز نمایش‌دهنده جوشش و حرارت است. استفاده از این رنگ در محیط می‌تواند بر روی فعالیت‌های جسمانی و حرکتی افراد تاثیر‌گذار باشد. همچنین از ویژگی‌های ذاتی این رنگ می‌توان به افزایش گردش خون در بدن و همچنین تحریک‌کنندگی آن اشاره کرد. اصولا در طراحی دکوراسیون منزل از رنگ قرمز با درجه خلوص اصلی و به تنهایی استفاده نمی‌شود. بلکه همواره سعی می‌شود با استفاده از مکمل‌های این رنگ در کنار آن، ویژگی‌های ذاتی این رنگ تعدیل شود. در حقیقت در طراحی دکوراسیون منزل از سایه های رنگ قرمز استفاده می‌شود. حتما توجه به این نکته مهم است که با حرکت سایه به سمت سیاه، حس لوکس بودن و سنگینی در فضا ایجاد می‌شود. همچنین با حرکت سایه‌ها به سمت سفید، بر سبکی و شادابی محیط افزوده خواهد شد. از جمله رنگ‌های طیف تیره قرمز می‌توان به عنابی، شرابی، جگری، حنایی و زرشکی اشاره کرد. همچنین رنگ‌های سرخابی، صورتی و ارغوانی همگی جزو طیف روشن قرمز محسوب می‌شوند.باید به این نکته اشاره کرد که طیف تیره رنگ قرمز نسبت به طیف روشن آن از گرما و حرارت بیشتری برخوردار است.

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم

رنگ زرد

رنگ زرد یکی از رنگ‌های شادی‌آفرین و پر‌انرژی بوده و حس شور و حرارت در فضا را ایجاد خواهد کرد. این رنک به نوعی حس گرما‌بخشی نور خورشید را تداعی می‌کند. در حقیقت باید گفت رنگ زرد متعادل‌ترین حالت ممکن در میان رنگ‌های گرم است. با حرکت رنگ زرد به سمت سفید کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منزل نیز بیشتر خواهد شد. از جمله رنگ‌های پر‌طرفدار در زمینه مد و دکوراسیون منزل می‌توان به رنگ‌های نخودی، لیمویی، شیری و کرم اشاره کرد که همگی جزو طیف‌های روشن رنگ زرد محسوب می‌شوند. به کار بردن این رنگ‌ها در دکوراسیون داخبی منزل علاوه بر این‌که می‌تواند باعث ایجاد حس گرما و آرامش در محیط شود . حس عدم تحریک، تعادل رنگی و ثبات را نیز القا خواهند کرد. همچنین بکار بردن این رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند باعث روشنایی بیشتر فضای خانه شود.

رنگ نارنجی

از جمله رنگ‌هایی که می‌تواند اثر گرمایی بالایی در محیط خانه داشته باشد، رنگ نارنجی است. این رنگ شاد تداعی‌کننده حس و حرارت آهن گداخته، مواد مذاب و شعاع‌های آتش است. اصولا برای ایجاد حس شادی و حرارت در محیط منزل توصیه می‌شود که از رنگ نارنجی برای دکوراسیون داخلی آن استفاده شود.

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم و رنگ نارنجی

از جمله دیگر رنگ‌های گرمی که کاربرد ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی منزل دارند می‌توان به رنگ‌های کاکائویی، خردلی، استخوانی، کرم‌قهوه‌ای، عسلی روشن، قهوه‌ای سوخته، گندمی، هلی، خاکی، عدسی و برخی موارد دیگر اشاره کرد.

تا اینجا به بررسی انواع رنگ‌های گرم و تاثیر آن‌ها بر روی فضای منزل صحبت کردیم. قطعاً استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون داخلی منزل باعث دور شدن حس رخوت، سستی، افسردگی و پژمردگی در میان اعضای خانواده شده و بالعکس باعث افزایش حس، شادی، نشاط، تحرک، صمیمیت و همدلی در بین آن‌ها خواهد شد.

حال که به اهمیت استفاده از این دسته از رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل آشنا شدیم بهتر است به بررسی چگونگی استفاده از آن‌ها در چنین فضاهایی بپردازیم.

پرده‌ها

پرده‌ها یکی دیگر از مواردی هستند که می‌توانید با انتخاب رنگ‌های گرم برای آن‌ها، حس و حال مناسبی در فضای منزل ایجاد کنید. اصولا پرده‌ها جزء مهمی از منزل محسوب می‌شوند که قادر به پوشش دادن کمبودهای موجود در منزل هستند. همچنین پرده‌ها می‌توانند نمایش‌دهنده سبک زندگی افراد باشند.

در صورت سفید بودن دیوارهای منزل می‌توان از پرده‌هایی با رنگ‌های گرم متمایل به تیره استفاده کرد. اصولاً از پرده‌ها برای متعادل شدن نور خورشید در منزل استفاده می‌شود. اما در برخی از موارد پرده‌ها می‌توانند یک دیوار متحرک جهت ممانعت از ورود نور خورشید به داخل منزل نیز محسوب شوند. در هر صورت بکارگیری رنگ‌های گرم در پرده‌های منزل می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در بالا رفتن گرما، صمیمیت و نشاط محیط خانه داشته باشد.

فرش

در بافت فرش‌های ایرانی همواره از رنگ‌های گرم استفاده شده است. در حقیقت در نظر گرفته شدن تعلقات جسمی و معیارهای روحی انسان در هنر ایرانی باعث شده که رنگ‌های گرم همواره در بافت فرش اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. فرشی که در منزل استفاده می‌کنید تاثیر زیادی بر روی دکوراسیون داخلی محیط منزل شما خواهد داشت. بنابراین بهتر است پیش از خرید فرش حتما نکات مربوط به دکوراسیون منزل خود را در نظر داشته باشید. از جمله مهم‌ترین جلوه‌های هنر ایرانی استفاده از رنگ قرمز و سایه‌های آن در بافت فرش است. اما اگر شما قصد دارید از فرش‌های مدرن برای منزل خود استفاده کنید می‌توانید مطابق با نظر و سلیقه خود از فرش‌هایی با رنگ‌های گرم، رنگ‌های سرد و یا ترکیبی از هر دو استفاده نمایید.

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ‌های گرم

دیوار‌ها و سقف‌ها

رنگ دیوارها و همچنین سقف منزل می‌تواند به عنوان اولین و البته راحت‌ترین راه برای تغییر دکوراسیون منزل مطرح شود. چون این کار علاوه بر این‌که تاثیر بصری بالایی دارد، نسبت به سایر روش‌ها برای تغییر دکوراسیون منزل، هزینه پایین‌تری در بر خواهد داشت. شما می‌توانید برای بهره‌مند شدن از شادی، حرارت و صمیمیت حاصل از به کار بردن رنگ‌های گرم در دکوراسیون منزل خود، مطابق با نظر و سلیقه شخصی از رنگ‌های گرم برای رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف منزل خود استفاده نمایید. همچنین استفاده از کاغذ دیواری می‌تواند جایگزینی برای رنگ‌آمیزی دیوارها محسوب شود. شما می‌توانید از میان طرح‌های مختلف و متنوع کاغذهای دیواری، مواردی را که دارای طرح‌هایی با رنگ‌های گرم هستند انتخاب کرده و برای چسباندن روی دیوارها بهترین آن‌ها را در نظر بگیرید.

اصولاً کاغذ دیواری‌های دارای رنگ‌های گرم از پیش زمینه‌ای لوکس و خاص برخوردار هستند و دارای طرح‌های کلاسیک می‌باشند به همین جهت کاغذ دیواری‌های با رنگ‌های گرم، طرفداران خاص خود را دارد. اما رنگ سقف هم مانند رنگ دیوار‌ها می تواند تاثیر زیادی در محیط منزل داشته باشد. سقف‌ها می‌توانند به شکل مناسبی نمایش‌دهنده جلوه‌های بصری باشند.

دیوار‌ها و سقف‌ها

به همین جهت استفاده از رنگ‌های گرم در سقف، علاوه بر دیوارها باعث دو‌چندان شدن تاثیر این رنگ‌ها در محیط منزل خواهد شد. مناسب‌ترین فضاهای منزل برای به کار بردن رنگ‌های گرم در دیوارها و سقف اتاق کار و اتاق نشیمن است. همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از از رنگ‌های گرم در نقاط پر‌تردد منزل باعث بیشتر نمایان شدن حس و انرژی ساطع شده از آن‌ها خواهد شد. همچنین این رنگ‌ها به دلیل افزایش انرژی و حس شادابی و همچنین بالا بردن میزان فعالیت و تحرک، انتخاب بسیار مناسبی برای پوشش دیوارها و همچنین سقف اتاق کار می‌باشند.

رنگ مبلمان

رنگ مبلمان منزل هم از جمله مواردی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر طراحی دکوراسیون محیط داشته باشد. اگر قصد دارید در طراحی دکوراسیون منزل خود از رنگ‌های گرم استفاده کنید انتخاب مبلمانی با رنگ‌های گرم می‌تواند ایده‌ی مناسبی باشد. به عنوان مثال در چنین مواردی می‌توان از مبلمان زرد رنگ در طراحی دکوراسیون منزل استفاده کرد. در حقیقت یکی از اهرم‌های تبلیغاتی بیشتر  طراحان و تولید‌کنندگان مبلمان، استفاده از رنگ‌های گرم و شاد است. مبلمان‌هایی که دارای چنین رنگ‌هایی باشند می‌توانند علاوه بر القای حس گرما و صمیمیت، تمایز خاصی نیز در محیط ایحاد کنند.

اصولا قرار دادن مبلمان نارنجی و یا زرد رنگ می‌تواند جذابیت زیادی در محیط ایجاد کرده و باعث جلب توجه شود.

کابینت‌های آشپزخانه

با وجود این‌که استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از اولویت برخوردار نیستند اما در صورت استفاده از این طیف رنگ‌ها در طراحی آشپزخانه می‌توان شاهد نتایج خوبی بود. البته در زمینه استفاده از رنگ‌های گرم در فضای آشپزخانه توصیه می‌شود ترکیب رنگ لوازم به گونه‌ای انجام شود که با توجه به گرما و حرارت موجود در این بخش منزل تعادل برقرار شود.

برای روشن شدن فضای آشپزخانه نیز می‌توان از رنگ‌های گرم و روشن مانند بژ، شیری، استخوانی و یا کرم استفاده شود. همچنین برای پرده‌های آشپزخانه نیز رنگ‌های شرابی و نارنجی می‌توانند انتخاب مناسبی باشند چون باعث ایجاد تمایز در محیط خواهند شد. همچنین با قرار دادن یک میز ناهارخوری قهوه‌ای رنگ یا عسلی روشن در آشپزخانه می‌توان تعادل رنگ‌های گرم را در این محیط ایجاد کرد.

لوازم تزیینی

اگر دوست دارید خانه شما به گرمی خورشید و به ززبایی یک قصر باشد بهتر است در هنگام خرید لوازم زینتی منزل خود مواردی با رنگ‌های گرم را انتخاب نمایید.

استفاده از نورپردازی گرمابخش

تابیدن نور آفتابی به لوازم موجود در منزل که دارای رنگ‌های گرم هستند باعث دو‌چندان شدن انرژی و حرارت آن‌ها خواهد شد. برای ایجاد بهترین نورپردازی گرمابخش در منزل استفاده از لوسترهای سقفی قدیمی و کلاسیک توصیه می‌شود. همچنین می‌توان با کمک فناوری‌های جدید از فلت و نورهای موضعی نیز استفاده کرد.

استفاده از نور گرما بخش

همچنین برای ایجاد چشمه‌های گرما‌بخش در منزل نیز می‌توان با کمک چراغ خواب یا آباژور، نورهای جانبی ایجاد کرد.

توجه داشته باشید که در صورت عدم امکان استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، می‌توان با استفاده  از نورهای آفتابی و زرد رنگ حس گرما و حرارت را در محیط ایجاد کرد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x