روانشناسی زنان + نکاتی درباره روانشناسی شخصیت زنان

همه انسان‌ها اعم از زن و مرد دارای راز و رمزهای شخصیتی هستند که اگر قادر به شناخت آن‌ها باشیم به شکل بهتری می‌توانیم با آن‌ها تعامل برقرار کنیم. شخصیت زنان دارای پیچیدگی‌های منحصر به فردی است. درک و شناخت جنبه‌های روانشناسی شخصیت زنان باعث ایجاد رابطه بهتر بین زن و مرد می‌شود.

با شناخت تیپ‌های شخصیتی زنان و درک احساسات آن‌ها می‌توان رابطه‌ای پایدار با آن‌ها برقرار کرد. رابطه‌ای که در  آن تفاهم و درک بیشتر از اصطکاک و تناقصات است.

در ادامه با ایده آل مگ همراه باشید تا شما را بیشتر با شخصیت زنان در روانشناسی آشنا کنیم و به شما چند نکته طلایی برای درک بهتر زنان و زنانگی بگوییم.

ابعاد و تیپ شخصیتی زنان در روانشناسی

روانشناسان افراد مختلف را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی مشترک دسته‌بندی می‌کنند و به هر یک از این دسته‌ها یک تیپ شخصیتی می‌گویند. در ادامه با سه نوع از دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی زنان در روانشناسی آشنا می‌شویم.

تیپ های شخصیتی A، B، C، D در زنان

در اولین دسته‌بندی به 4 تیپ شخصیتی می‌رسیم؛

  • تیپ شخصیت A: زنان این تیپ شخصیتی کار و موقعیت اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند و معمولا نمی‌توانند بین کار، خانواده و دوستان حالت تعادل را حفظ کنند. این زنان، سریع، کارآفرین، مدیر، بلند پرواز و مستقل هستند؛ اما ویژگی‌هایی چون یک دنده، عجول، بی‌احساس و پرخاشگر بودن را هم همراه خود دارند.
  • تیپ شخصیتی B: برخلاف تیپ شخصیتی اول این زنان خیلی خونسرد و آرام هستند، اغلب دیر به قرارهای خود می‌رسند و خواب را ترجیح می‌دهند. زنان با تیپ شخصیتی B دوستان خوبی هستند که مشتاق، قانع، ایده‌پرداز و با نشاط هستند اما گاهی زیاد غیرواقعی فکر می‌کنند و خیلی ریزبین نیستند. خانم‌هایی که در این تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند گاهی خیلی لوس و خودخواه می‌شوند.
  • تیپ شخصیتی C: مطیع‌ترین تیپ شخصیتی زنان هستند. این افراد در شرایط و سختی‌های زندگی معمولا احساس بی‌دفاعی دارند. این زنان ریزبین و با دقت، باهوش، تحلیل‌گر و درستکار هستند. زنان دارای شخصیت C شکاک هستند و معمولا خیلی دیر به سایرین اعتماد می‌کنند.
  • تیپ شخصیتی D: این سری از زنان تکرار و روزمرگی را دوست دارند. آن‌ها معمولا در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دهند. محتاط، بی‌ریا، قابل اعتماد بودن، عادل و ناظر بودن از ویژگی‌های مثبت آن‌هاست. کم‌رو و قانع نبودن از ویژگی‌های منفی زنان تیپ D است.

زنان آلفا و بتا

آلفا و بتا یکی دیگر از انواع دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی زنان هستند. گفته می‌شود که همه زنان را نمی‌توان به طور کامل در دسته آلفا یا بتا قرار دارد. زنان معمولا ویژگی‌های هر دو دسته را دارند؛ اما ویژگی‌های یک دسته در هر فرد غالب‌تر است.

  • زنان آلفا: زنان این گروه معمولا زنانی جذاب، مقتدر، موفق و اجتماعی هستند که همواره توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند. اعتماد به نفس زنان آلفا بالاست و این زنان جسور و قاطع هستند. این زنان معمولا بیشتر نظر مردان را به خود جلب می‌کنند.
  • زنان بتا: زنان این تیپ شخصیتی معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این زنان، آسان‌گیر، مطیع، شنونده و مهربان هستند. تیپ شخصیتی بتا می‌تواند یک مادر نمونه باشد.

تیپ های شخصیتی زنان در آزمون مایرز_بریگز

یکی از آزمون‌های معتبر و شناخته شده برای تعیین شخصیت افراد (چه زن و چه مرد) آزمون مایرز_بریگز است. براساس این آزمون افراد به 16 تیپ شخصیتی مجزا تقسم‌بندی می‌شوند. کارفرماها از این آزمون برای انتخاب درست و اصولی کارمندان خود هم استفاده می‌کنند؛ چون معتقدند که برخی از تیپ‌های شخصیتی برای انجام کارهای خاص مناسب‌ترند. تیپ‌های شخصیتی این آزمون از ترکیب موارد زیر بدست می‌آید:

  • فرد دارای شخصیت برون‌گرا (E) یا تیپ شخصیتی درون گرا (I)
  • فرد دارای شخصیت حسی (S) یا تیپ شخصیتی شهودی (N)
  • شخصیت منطقی (T) یا شخصیت احساساتی (F)
  • شخصیت قضاوتگر (J) یا شخصیت ملاحظه‌گر (P)

آرکی تایپ‌های زنانه (کهن الگوهای یونگ)

بر اساس نظرات یونگ 7 آرکی‌تایپ یا ارکتایپ برای روانشناسی شخصیت زنان وجود دارد. هر یک از این تیپ‌های شخصیتی استعداد، سبک زندگی، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

  • آرکتایپ دیمیتر: زنان دارای چنین شخصیتی بسیار مهربان و احساساتی هستند. دیمیترها دوستان و همراهان خیلی خوبی برای همسر، فرزندان و دوستان می‌شوند. آن‌ها به کارهای هنری و خانه‌داری علاقه زیادی دارند.
  • تیپ شخصیتی آتنا: زنانی که این تیپ شخصیتی را دارند بیشتر از عقل و منطق پیروی می‌کنند. از نظر آتناها عقل بر غریزه و احساس برتری دارد. زنان دارای این تیپ شخصیتی برای مردان قدرتمند و با نفوذ جذاب هستند. این زنان بیشتر دوست دارند که با مردان هم‌صحبت شوند؛ اما به سختی رابطه عاطفی یا جنسی با آن‌ها را قبول می‌کنند.
  • ارکی تایپ آرتمیس: زنان دارای این شخصیت، مستقل و بااراده هستند. این زنان سرکش و جاه‌طلبند و هیچ چیز نمی‌تواند آن‌ها را از رسیدن به هدفشان باز دارد. آن‌ها مسائلی که مانع رسیدن به هدفشان می‌شود را نادیده می‌گیرند.
  • آفرودیت: زنانه‌ترین ارکتایپ کهن است. زنانی که ظرافت‌های زنانه را به دقت رعایت می‌کنند و به همین دلیل در کانون توجه مردان هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. این زنان به تجملات، زندگی راحت و بی‌دردسر اهمیت زیادی می‌دهند.
  • هرا: مهمترین ویژگی زنان هرا، اهمیت دادن آن‌ها به ازدواج و زندگی مشترک است. این زنان دوست دارند که همسر و فرزندانشان باعث سربلندی آن‌ها در مقابل سایرین باشند. اگر یک زن هرا ازدواج نکند حس افسرده و زندگی‌اش بی‌معنی می‌شود.
  • تیپ شخصیتی هستیا: این زنان درون‌گرا، کم حرف و معنوی هستند. زنان دارای این تیپ شخصیتی ماندن در خانه و انجام وظایف خود را به بیرون رفتن ترجیح می‌دهند. آن‌ها سختی و ناملایمات زندگی را تحمل می‌کنند و این ناملایمات را سرنوشت و خواست خدا می‌دانند.
  • پرسفون: پرسفون‌ها همان زنانی هستند که دوست دارند همواره دختر خانه پدر باقی بمانند و پذیرش مسئولیت‌های مهم شانه خالی می‌کنند. این سری از زنان معمولا چند سال جوان‌تر به نظر می‌رسند. پرسفون‌ها عاشق رنگ‌های روشن هستند و بیشتر وسایلشان سبز و صورتی است.

تست روانشناسی شخصیت زنان

تست‌های روانشناسی و همچنین تست mbti زیادی برای تعیین شخصیت زنان وجود دارد. در ادامه شما را با 5 مورد از بهترین و دقیق‌ترین آزمون‌‌های روانشاسی شخصیت آشنا می‌کنیم:

  1. آزمون مایرز_ بریگز: این آزمون توسط دو روانشناس معروف طراحی شده است. همان طور که خواندید مایرز و بریگز افراد جامعه را به 16 تیپ شخصیتی تقسیم کردند.
  2. آزمون 5 زبان عشق: این آزمون نشان می‌دهد که هر فرد ترجیح می‌دهد که چگونه به او ابراز علاقه شود. انجام این آزمون به زوج‌های جوان و ناسازگار بسیار توصیه می‌شود؛ چون می‌توانند نیازهای عاطفی همسر خود را بهتر درک کنند.
  3. تست هوگان: این آزمون شخصیت‌شناسی به افراد کمک می‌کند تا نقاط تاریک وجود خود را بهتر بشناسند. آزمون هوگان نقاط ضعف افراد را مشخص می‌کند؛ به این ترتیب می‌توان آن‌ها را شناخت و در برای کوچک یا برطرف کردن آن‌ها تلاش کرد.
  4. آزمون قدرت‌یاب: برخلاف تست هوگان، این آزمون، نقاط قوت شخصیت شما را نشان می‌دهد. با استفاده از این نتایج آزمون قدرت‌یاب می‌توانید تصمیم بگیرید که چه عنوان شغلی برای شما مناسب‌تر است. این آزمون می‌تواند در بهبود تعامل با افراد خانواده و بهبود محیط خانه هم موثر باشد.
  5. تست هوش هیجانی: این آزمون میزان همدلی فرد با دیگران را نشان می‌دهد. این آزمون هم می‌تواند نقاط قوت و ضعف زیادی از شخصیت هر فرد را نشان دهد.

نکات لازم در شناخت شخصیت زنان

در ادامه چند نکته مهم آمده است که به شما در شناخت شخصیت زنان و رفتار درست با آنها کمک می‌کند.

شناخت ارزش‌های زنان

نیروی هدایت‌گر در زندگی برای همه افراد به خصوص زنان ارزش‌ها هستند. باید سعی کنید، بدانید که چه چیزهایی برای زنان ارزشمند هستند. بیشتر زنان در زندگی دارای ارزش‌های ثابتی هستند و منظور ما شناخت همین ارزش ها است.

پی بردن به این نکته که آیا زندگی زنان بر اساس اصول و قواعدی استوار است یا براساس فکر و توهم است؟! وقتی زنان ارزش‌هایی را مهم بدانند برای آن ارزش‌ها، هدف‌هایی را در نظر می‌گیرند. داشتن هدف و ارزش‌ها در زندگی باعث می‌شود که زندگی فرد دارای قواعد و معیار باشد و انگیزه و امید به زندگی بیشتری پیدا کند.

همانطور که همه انسان‌ها دارای ارزش‌ها و اهداف متفاوتی هستند به طبع زنان هم همین تفاوت را دارند. این مورد به ویژه در زندگی‌های زناشویی بیشتر به چشم می‌آید و ممکن است ارزش‌های یک زن با همسرش بسیار متفاوت باشد که درک این تفاوت می‌تواند به استحکام و پایداری یک زندگی بیانجامد.

چگونگی تعامل زنان را با دیگران بشناسید

نحوه و چگونگی ارتباط برقرار کردن زنان با دوستان، آشنایان، بستگان، خانواده و غریبه‌ها را بررسی کنید. اگر زنان بتوانند با دیگران به درستی صحبت کنند به این معنی است که دارای شخصیتی رشدیافته و موفق هستند.

اگر پی بردید که زنی قضاوت می‌کند و در روابط اجتماعی با دیگران لفظ‌های منفی به کار می‌برد؛ باید مراقب باشید. چنین شخصیت‌هایی بسیار حق به جانب هستند و به دیگران به چشم نوکر و زیردست نگاه می‌کنند.

اگر زنی در زندگی زناشویی خود دچار شکست شده باشد دقت کنید که درباره همسر سابق خود چگونه صحبت می کند. از میان صحبت‌های او جنبه‌هایی از شخصیتش نمایان می‌شود. نوع برخورد، رفتار و نحوه صحبت یک زن در پی بردن به وجه‌های مختلف روانشناسی شخصیت زنان بسیار تاثیرگذار است.

زنانی که دارای روابط دوستانه پایدار و عمیق با چند نفر هستند در بیشتر موارد ارتباط خوبی هم با خانواده خود دارند. این موضوع نشان‌دهنده تربیت درست آن‌هاست؛ درصورتی که زنی تعداد بسیار زیادی دوست سطحی دارد و زیاد به مهمانی می‌رود، احتمالا روابط خوبی با خوانده‌اش هم ندارد.

زنانی را که جلب توجه می‌کنند، بشناسید

در بسیاری از الگوهای کهن زنانه (آرکی تایپ‌ها)، تعدادی از زنان دارای ویژگی‌هایی چون نظم و انضباط، شادابی و تنوع‌طلبی هستند. آن‌ها حتی برای انجام دادن کارهای تکراری هم روش‌های خلاقی پیدا می کنند.

در بیشتر مواقع رنگ‌های شاد را دوست دارند و می‌خواهند با استفاده از این رنگ در مرکز توجه باشند. هر چند این دسته از زنان ممکن است مورد قبول زنان دیگر و مردان نباشند.

این زنان ازدواج را هم هیجان‌انگیز می‌بینند؛ ولی از قاعده و قانون و چهارچوب در روابط گریزان هستند. با فرزندان خود به خوبی و بدون قضاوت رفتار می‌کنند و روح آن‌ها و به ویژه روح دختران خود را به درستی درک می‌کنند. این زنان بسیار منحصر به فرد هستند.

جنبه‌های مرموز و ناشناخته شخصیت زنان

در روانشناسی شخصیت زنان این نکات را باید مد نظر داشت:

  • زنان می‌خواهند مرموز و ناشناخته بمانند
  • قابل پیش‌بینی نباشند تا جذاب به نظر برسند
  • زنان خود را منحصر به فرد نشان می‌دهند
  • زنان از لحاظ رفتاری و روحی پیچیده‌تر هستند
  • در بیشتر موارد در مقایسه با مردان دمدمی مزاج هستند
  • زنان از این اینکه رازگونه به نظر برسند لذت می‌برند

رمز و رازهای زنان

چناچه از موارد بالا هم می‌توان فهمید، روح زنان پررمز و راز بودن و ناشناخته بودن را پرورش می‌دهد و این را به عنوان وجه تمایز خود در مقایسه با مردان در نظر می‌گیرند.

زن‌ها از غیرت و تعصب متعادل از سوی مردان لذت می‌برند

اکثریت زنان خواهان احترام و به ویژه توجه از طرف جنس مکمل (مردان) هستند. برخلاف تبلیغات نادرست، زنان از این که مردها نسبت به آن‌ها حس غیرت و تعصب داشته باشند لذت می‌برند؛ مگر در مواردی که این تعصب ازحالت تعادل خارج شود و شکلی محدودکننده بگیرد.

زنان غیرت مردان را نسبت به خود دوست دارند به شرطی که مرزهای آزادی آن ها زیر پا گذاشته نشود.

عشق برای زنان از درجه بالایی برخوردار است

زن‌ها عشق را جزء والاترین چیزها می‌دانند. آنان عشق را به جندین دلیل عمده می‌خواهند:

  • عشق را تضمینی می‌دانند که مرد مورد علاقه شان به زن دیگری توجه نکند.
  • عشق نیازهای عاطفی، روحی و روانی زنان را برآورده می‌کند چون در روانشناسی شخصیت زنان، آنان احساسی‌تر و عاطفی‌تر از مردان هستند.
  • عشق در راستای کاهش استرس و اضطراب‌های زنان بسیار موثر است.
  • عشق عامل اعتماد به نفس و بردباری زنان در مقابل مشکلات است و روحیه ای دو چندان به آن‌ها می‌بخشد.
  • عشق زنان نسبت به عشق مردان پایدارتر است؛ مگر در مواردی که زنان، مرد را همچون یاور و یاور قبول نداشته باشند و یا او را شخصیتی ضعیف بدانند.

عشق برای زنان در بالاترین درجه قرار دارد

برای زنان شنونده‌های خوبی باشید

برای درک کردن هرچیزی و به ویژه برای درک کردن جنبه‌های روانشناختی زنان مهم است که شنونده خوبی برای آن‌ها باشید. در روابط با زن‌ها روی حالات و گفته‌های آن‌ها تمرکز کنید و برای درک بهتر زوایای شخصیتی‌شان از آن‌ها سوال بپرسید.

شنونده خوبی برای زنان باشیم

زنان بسیار علاقمند هستند که توسط مردم و اطرافیان شنیده شوند. به صحبت‌های زنان توجه کنید؛ ولی راهکار ارائه ندهید. اگر زن‌ها بتوانند با خیال راحت مسائلشان را مطرح کنند، فشارهایی را که دریافت کرده‌اند؛ تخلیه می کنند. زنان به دلایل زیر دوست دارند که صحبت کنند و شنیده شوند:

  • وقتی زن ناراحت است دوست دارد شنیده شود
  • داشتن ارتباط و صحبت کردن برای زنان اعتماد به نفس ایجاد می‌کند
  • زنان با صحبت کردن احساسات مثبت خود را کشف می‌کنند
  • زن‌ها زمانی آرامش می‌یابند که احساساتشان درک شود
  • زنان دوست دارند که صحبت‌های آن‌ها مورد تائید قرار بگیرد

زنان را به صورت مستقیم مورد انتقاد قرار ندهید

همیشه به خاطر داشته باشید که زن‌ها دارای روحیه بسیار حساس و ظریفی هستند. شناخت این روحیات اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل در مورد نحوه لباس پوشیدن و آرایش صورت و مو از او انتقاد نکنید. اگر انتقادی از او دارید بهتر است روحیات او را در نظر بگیرید و به صورت غیرمسقیم آن‌ها را بین کنید.

زن ها نسبت به خود و هم نسب به مردان شناخت بیشتری دارند

به طور کلی زنان روابط فردی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند و اکثر تجربیات خود را هم به یکدیگر منتقل می‌کنند. غالبا در زمان‌هایی که در کنار هم هستند از نحوه روابط دیگران صحبت می‌کنند. اینکه دیگران چکار می‌کنند، چه انجام داده‌اند و چه برنامه‌ای خواهند داشت. بررسی جامع تمامی چراها و جوانب بحث مورد نظر از زوایای متفاوت. زنان در این مواقع دلایل انجام رفتارهای را بررسی می‌کنند و برای مشکلات راه حل می‌دهند.

به این ترتیب زنان با منتقل کردن تجربه‌ها به یکدیگر، بحث کردن و صحبت در مورد آن‌ها، رمز و رازهای بین افراد و پیچیدگی‌های روابط آن‌ها را کشف می‌کنند. آن‌ها شکست‌ها و ناکامی‌ها، پیروزی‌ها و شناخت شخصیت خود و مردان را مورد توجه قرار می‌دهند و از طریق واکاوی نیازها و عکس العمل‌های آن‌ها، درک و فهم بهتری نسبت به خود و نسبت به مردان پیدا می‌کنند.

می‌توان گفت شناخت صحیح از زوایای شخصیت زنان بسیار مهم است. زنان و مردان جنس‌های مکمل هم برای بقای نوع بشر هستند و در این راستا نقش زنان در این بقا حائز اهمیت فراوانی است.

زنان مادران یک جامعه هستند و اگر خوب شناخته شوند و به آن‌ها احترام گذاشته شود می‌توانند در پرورش نسل‌های آتی بشر بهترین نقش را ایفا کنند. احترام و نقشی که جامعه برای زنان قائل است هم می‌تواند در ایجاد حس اعتماد به نفس و انگیزه در زنان موثر باشد.

تفاوت‌های شخصیتی زنان و مردان در روانشناسی

زنان و مردان از نظر شخصیتی با هم تفاوت‌هایی دارند. برخی از روانشناسی دلیل این تفاوت‌های شخصیتی را تنها در تاثیر متفاوت محیط، پدر، مادر و جامعه بر زن و مرد می‌دانند؛ اما برخی دیگر علت آن‌ها را برخی از ویژگی‌های بیولوژیک مثل هورمون‌ها می‌دانند.

مهم‌ترین تفاوت‌های شخصیت زنان و مردان از دید روانشناسی عبارتند از:

  • دیدگاه زنان و مردان نسبت به روابط جنسی متفاوت است: مردان در رابطه جنسی بیشتر به جنبه فیزیکی آن و زنان بیشتر به جنبه احساسی آن توجه می‌کنند.
  • زنان به تشریفات و تجملات بیشتر از مردان توجه می‌کنند.
  • اهمیت مستقل بودن برای مردان بیشتر از زنان است.
  • زنان رابطه‌گرا و مردان هدف‌گرا هستند.
  • اغلب احساس ترس در زنان و احساس خشم در مردان بیشتر است؛ زنان کمتر از مردان خشمگین می‌شوند.
  • زنان تحمل بیشتری در برابر رنج بدنی دارند؛ ولی مردان در برابر رنج‌های روحی مقاوم‌تر هستند.
  • مردان کلی‌نگر و زنان جزئی‌نگر هستند.
  • در هنگام صحبت زنان بیشتر از مردان احساس خود را در حالت صورت خود نشان می‌دهند.
  • زنان در مواقعی که غم دارند احساسات خود را بیشتر از مردان بروز می‌دهند.
تمام تفاوت‌هایی که بیان شد کلی هستند و ممکن است موارد استثنا هم وجود داشته باشد.

سخن پایانی

زنان معمولا شخصیت پیجیده‌تری نسبت به مردان دارند؛ به همین دلیل شناخت شخصیت یک زن و نزدیکی به او ممکن است زمان زیادی بخواهد.

شناخت شخصیت زنان به برقراری ارتباط بهتر و موثرتر با آن‌ها در محیط کار و خانه کمک می‌کند و می‌تواند از تنش‌ها پیشگیری کند.

اگر در مورد روانشناسی شخصیت زنان سوالی دارید، آن را از ایده آل مگ بپرسید.

3.5 | (8)
منبع betterhelp bustle
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x