ریشه افکار منفی و راه‌حل رهایی از آن

اکثر ما بدترین منتقدان خودمان هستیم. خاموش کردن صدای منفی باعث می‌شود اعتماد به نفس، عزت نفس و شادابی در زندگی ما به جریان بیفتند. ذهن ما همیشه آماده بروز افکار منفی است و اگر نتوانیم از آن‌‌ها رها شویم، به راحتی تمام زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار دهند.

حرف زدن همیشه آسان است؛ اما وقتی که پای عمل کردن وسط باشد، کار مقداری سخت می‌شود. این موضوع در رابطه با رهایی از افکار منفی هم صادق است! بیرون کردن این انرژی بازدارنده از زندگی، نیازمند انگیزه و برنامه منظم و مشاوره صحیح است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم با معرفی برخی از روش‌های ساده اما کاربردی، به شما در رهایی از افکار منفی کمک کنیم. اگر به دنبال یک تغییر بسیار بزرگ در زندگی خود هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

ریشه افکار منفی از کجاست؟

زمانی که از موفقیت در زندگی سخن به میان می‌آید، بزرگترین دشمن موفقیت تحت عنوان احساسات منفی در ذهن پنهان بوده و از رسیدن به آن ممانعت به عمل می‌آورد.

ریشه افکار منفی

احساسات منفی از علل اصلی به وجود آمدن شک و گمان در ذهن، ناراضی بودن از زندگی و جست و جوی بهانه هایی برای انجام ندادن کارها هستند. همین افکار، سلامت افراد و جامعه را به خطر می‌اندازد.
 
در اینجا به چند راهکار برای پیدا کردن ریشه افکار منفی، اشاره‌ای مختصر خواهیم داشت:
  • مقایسه خود با دیگران
  • تکرار کردن اظهارات منفی
  • دست کم گرفتن توانایی‌ها
  • خودداری از تاثیرگذاری بر زندگی

مقایسه خود با دیگران

به خاطر داشته باشید که شخصیت هر انسانی از جایی شروع می شود که دست از مقایسه خود با دیگران بردارد تا بتواند بی‌نظیر ، به یاد ماندنی و مطمئن بوده و به خود، افتخار کند.

مقایسه خود با دیگران

امروزه شبکه‌های اجتماعی مقایسه کردن را در انسان‌ها نهادینه کرده‌اند. وقتی به فیسبوک و یا اینستاگرام خود سر می‌زنید متوجه می‌شوید که افراد دیگر، نکته‌های برجسته و مثبت زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند.
 
مسلما هیچ فردی دوست ندارد کم و کاست زندگی خود را به اشتراک بگذارد. به همین دلیل حس منفی زمانی پیش می‌آید که ما کاستی‌های زندگی خود را با نکات برجسته و مثبت زندگی افراد مقایسه کنیم. فراموش نکنیم ما فقط ظاهر زندگی افراد را می‌بینیم نه باطن آن را.
 

تکرار کردن اظهارات منفی

مغز هر فرد، ابزار بسیار قدرتمندی برای کامیابی یا شکست او محسوب می‌شود. در بیشتر موارد، مغز ممکن است علیه انسان دست به کار شود! ما باید تلاش کنیم تا مغز را وادار کنیم که به نفع ما کار کند و این فقط از طریق مثبت اندیشی و جایگزینی نکات مثبت به جای افکار منفی حاصل می‌شود.

افکار و احساسات منفی، توانایی‌های انسان را برای موفقیت و خوشبختی فلج می‌کند. این موضوع زمانی به وجود می‌آید که اظهارات منفی را تکرار می‌کنید و به یک باور غلط در ذهن مبدل گشته و شما به آن باور اشتباه ایمان می‌آورید.

دست کم گرفتن توانایی ها

هیچ وقت نباید مهارت‌های خود را در مقابل ایده‌آل‌هایتان دست کم بگیرید. همیشه بخواهید تا کاری انجام دهید و اگر در انجام آن با شکست مواجه شدید، به این معنی است که باید بیشتر تلاش کنید.

دست کم گرفتن توانایی های خود

وقتی به توانایی‌های خود شک می‌کنید، در حقیقت اعتماد به نفس خود را پایین آورده و به افکار منفی اجازه می‌دهید تا پرورش و رشد یابند.

در مواجهه با چالش‌ها و هدف‌های جدید، به نوع نگرش خود توجه بیشتری داشته باشید. این نگرش مثبت می‌تواند ریشه افکار منفی و راه حل رهایی از آن را در ذهن  شما پیدا کند.

خودداری از تاثیرگذاری بر زندگی

راضی بودن و راضی کردن به این عامل بستگی دارد که تا چه اندازه می‌توانید بر زندگی تاثیر بگذارید و از آن استفاده کنید.

امروزه با پیشرفت بسیار زیاد تکنولوژی ذهن افراد بازتر شده و می توانند سبک زندگی خود را با روش‌های گوناگون تغییر دهند. انسان‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ و حتی محیط زیست بر زندگی خود و جهان تاثیر بگذارید.

این نکته را قبول کنید که می‌توانید پادشاه زندگی خود در جهان باشید و این حس مثبت در شما به یک باور درست تبدیل شده و به آن معتقد شوید.

راه‌حل‌های رهایی از افکار منفی

اکنون که تا حدودی با ریشه‌های افکار منفی آشنا شدیم، سعی می‌کنیم راه حل‌هایی را برای رهاشدن از این افکار، به صورت خلاصه برای شما بیان می کنیم. این روش‌ها عبارتند از:

  • تغییر زبان بدن
  • صجبت کردن
  • برای آرام کردن ذهن از شر افکار یک دقیقه وقت بگذارید
  • خلاق و آفریننده بودن
  • سپاسگزاری از نعمت هایی که دارید
  • سپاسگزاری در قبال نعمت ها
  • به قدم زدن بپردازید

تغییر زبان بدن

برای لحظاتی زبان بدن خود را تحت نظر بگیرید: در حال موضع‌گیری خاصی هستید یا اخم می‌کنید؟ اگر در این حالات باشید به احتمال زیاد دارید در ذهنتان هم افکار منفی جریان دارند!

زبان بدن خود را تغییر دهید

اگر زبان بدن بد باشد تصوری که از خودتان دارید را در حد نامطلوبی پایین آورده و این موضوع، منجر به عدم اعتماد به نفس در شما می‌شود. در این شرایط، کاملا طبیعی است که درگیر افکار منفی شوید.

محکم و با اطمینان نشسته و موضع خود را مورد بازبینی قرار دهید و بیشتر بخندید. زبان بدن خود را در این حالات تثبیت کنید؛ این ثبات باعث می شود تا ریشه افکار منفی و راه حل رهایی از آن را بیابید.

صحبت کردن

اغلب اوقات تفکرات منفی به سراغ انسان می‌آیند. این احساسات ناشی از مسائل و شرایط عاطفی و هم‌چنین مشکلاتی هستند که ذهن را درگیر می‌کنند. انسان همیشه برای رهایی از این شرایط، تلاش می‌کند.

با دیگران صحبت کنید

این کار خوبی نیست که سعی کنید بسیاری از چیزها را برای خودتان نگه دارید. اگر مسئله‌ای دارید که توجه به آن لازم است، باید در مورد آن با کسی صحبت کنید. قرار دادن این مسائل در قالب کلمات، باعث شکل گرفتن افکار شما نیز می‌شود.

صحبت کردن درباره مسائل‌تان باعث می‌شود تا به یک چشم‌انداز دست پیدا کنید و به وسیله آن، ریشه مسئله را حل کنید. پس تا جایی که لازم است در مورد مسائلی که احتیاج به راه‌کار دارند، با دیگران صحبت کنید.

برای آرام کردن ذهن از افکار،  یک دقیقه وقت بگذارید

سعی کنید افکار را در ذهن خود دسته‌بندی کنید. افکار مثبت را تایید و افکار منفی را از ذهن خود برانید. ذهن به سکوت و تهی شدن از افکار، نیاز مبرم دارد؛ پس یک دقیقه به آرام کردن ذهن خود بپردازید. افکارتان را کاهش دهید و به ذهن خود فرصت دهید دوباره سامان پیدا کند.

افکار منفی را از ذهن خود دور کنید

این راه‌حل، در واقع نوعی مراقبه است که به تهی شدن ذهن خواهد انجامید. بعد از خالی شدن ذهن، شما قادر خواهید بود آن را از افکار مثبت لبریز کنید.

خلاقیت و آفرینندگی

باید بتوانید از تهدیدات، فرصت بسازید. به وجود آمدن افکار منفی، به خودی خود یک تهدید است؛ ولی همین که سعی کنید تا با خلاقیت از آن رهایی یابید، تبدیل به فرصتی گران‌بها برای پیشرفت می‌شود. ریشه افکار منفی و راه حل رهایی از آن با استفاده از این راهکار، بسیار موثر خواهد بود.

خلاقیت و آفرینندگی داشته باشید

تلاش کنید که برای ایده‌های خود، به جستجوی یک منبع خلاق بپردازید. می‌توانید همه چیزها را به روی کاغذ بیاورید و بنویسید، چیزی بکشید و یا به رنگ‌آمیزی بپردازید. تنها تلاشتان این باشد که برای رهایی یافتن از افکار منفی، از خلاقیت خود بهره ببرید. این باعث می‌شود تا موثر باشید و احساس اعتماد به نفس بالایی پیدا کنید.

کاوش و جست و جو در احساسات از طریق آفرینندگی و خلاقیت، چیزی شبیه به خود درمانی بوده و می تواند تاثیر بسیار مثبتی در روحیه شما داشته باشد. حس آفرینندگی، به انسان احساس دوباره متولد شدن می‌دهد.

سپاسگزاری در قبال نعمت ها

هر انسانی در زندگی و حتی در شخصیت خود، دارای نعمت‌هایی است که به خاطر آن‌ها، همیشه شکرگزاری می‌کند. زنده بودن و زندگی کردن یکی از نعمت‌هایی است که به خاطر آن باید همیشه شکرگزار باشید. 

شکرگزاری و سپاسگذاری

سپاسگزاری، کائنات را در جهت رسیدن شما به خواسته‌هایتان بسیج و نعمت ها را زیاد می‌کند. چنان چه جناب مولانا می‌فرماید:

شکر نعمت، نعمتت افزون کند / کفر نعمت از کفت بیرون کند.

ما در زندگی روزمره خود، بسیاری از کارها را داریم که به خوبی و خوشی به انجام رسیده‌اند؛ پس بیایید به خاطر آن‌ها سپاسگزار باشیم. ذهن خود را آموزش دهیم که به جای اتفاقات بد، روی نعمت‌ها و اتفاقات خوب تمرکز کند و از مزایای مثبت اندیشی استفاده نماید. 

به قدم زدن بپردازید

بعضی وقت‌ها افکار ما نشات‌گرفته از محیط پیرامونمان هستند. اگر خود را با فکرها و تصورات منفی احاطه کرده‌اید حتما به تفکر منفی دچار خواهید شد.

دور شدن از محیط‌های منفی نیز می‌تواند به داشتن احساس خوب و رهایی از منفی‌گرایی کمک شایانی بکند. در فضاهای معمولی اطراف خود پیاده‌روی کنید. می‌توانید به پارک، موزه و یا جاهای دیدنی دیگر بروید تا روحیه شما متحول گردد.

آن مدت زمانی را که به دور شدن از افکار و محیط‌های منفی اختصاص می‌دهید در واقع برای تفکر مثبت خود سرمایه‌گذاری می‌کنید.

کلام آخر

رهایی از افکار منفی می‌تواند به شرایط و عوامل زیادی بستگی داشته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم لیستی از بهترین و موثرترین آن‌ها را به شما ارائه دهیم. در ابتدا به ریشه افکار منفی و عوامل پیدایش آن پرداختیم و سپس راه حل‌های لازم را به صورت خلاصه بیان داشتیم. امیدواریم که مطالب ما در نوع نگرش افراد در مواجه با این افکار تاثیر لازم را داشته باشد.

در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

ریشه افکار منفی در چیست؟

عوامل زیادی می‌توانند باعث شکل گیری افکار منفی شوند. مقایسه خود با دیگران، بها دادن به احساسات منفی، ناسپاسی در مقابل نعمت‌ها و … از جمله دلایلی هستند که باعث ایجاد فکرهای منفی در مغز و ذهن ما می‌شوند.

برای رهایی از افکار منفی چکار باید بکنیم؟

برای رهایی از افکار منفی می‌توانید از زبان بدن مناسب استفاده کنید، قدم بزنید، با دیگران صحبت کنید، سپاس‌گزار باشید و …

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x