برای زندگی بهتر چه کنیم؟ چگونه خوب زندگی کنیم؟

ارسطو معتقد بود که ما همان کاری هستیم که به صورت مکرر آن را انجام می‌دهیم! این جمله شدیدا ما را به فکر فرو می‌برد. آیا زندگی بهتر همان افزودن عادت‌های مثبت و کنار گذاشتن کارهای اشتباه است؟ پاسخ این سوال، قطعا مثبت است.

برای پاسخ به این سوال که چگونه بهتر زندگی کنیم باید اول از خود بپرسیم عادت‌های ما که در طول شبانه‌روز، آن‌ها را تکرار می‌کنیم، کدام هستند؟ چند مورد از آن‌ها مفید هستند؟ چند عادت داریم که فقط باعث عقب راندن ما می‌شوند؟

داشتن یک زندگی بهتر، مهم‌ترین هدف هر انسان محسوب می‌شود. اگرچه تعریف کلمه بهتر، می‌تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد، با این حال، در نهایت، هر کس می‌خواهد بهتر زندگی کند و احساس رضایت و خوشبختی بیشتری داشته باشد!

اما برای زندگی بهتر چه کنیم؟ ما در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی نکات و عادت‌هایی بپردازیم که می‌توانند به شما در رسیدن به یک زندگی بهتر کمک کنند. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

زندگی بهتر چیست؟

چگونه می‌توانیم به سمت داشتن یک زندگی بهتر حرکت کنیم، وقتی که هنوز با معنی آن آشنا نیستیم! آیا پول بیشتر می‌تواند باعث بهتر شدن زندگی شود؟ آیا رسیدن به مدارک عالی تحصیلی می‌تواند تضمین کننده خوشبختی باشد؟ آیا زندگی بهتر در کمک کردن به دیگران خلاصه می‌شود؟ واقعا چه کسی می‌تواند بگوید زندگی بهتر دقیقا چیست و چگونه باید به آن دست یافت؟

زندگی بهتر چیست ؟

بسیاری از افراد، زندگی بهتر را در رسیدن به چیزهایی می‌دانند که اکنون، آن‌ها را ندارند! وقتی خانه ویلایی و بزرگی نداریم، احساس می‌کنیم با داشتن آن، به اوج خوشبختی می‌رسیم! وقتی جیبمان آنقدر که دوست داریم از پول پر نیست، پولدار شدن را معنی دقیق زندگی بهتر می‌دانیم!

اما کسی که یک خانه بزرگ و ویلایی دارد هم مثل ما درباره زندگی بهتر فکر می‌کند؟ قطعا خیر! چون او در خانه‌ای زندگی می‌کند که ما در رویاهای خود، به آن فکر می‌کنیم. اگر از او بپرسیم آیا احساس خوشبختی می‌کند یا خیر، به نظرتان جوابش چیست؟

ما به شما اطمینان می‌دهیم که زندگی بهتر به معنی رسیدن به نداشته‌هایمان نیست. زیرا انسان هرگز نمی‌تواند به جایگاهی برسد که هیچ کمبودی نداشته باشد! بنابراین اگر معیار خوشبختی ما تحقق آرزوهایمان باشد، بعید است هرگز آرام بگیریم!

شاید نزدیک‌ترین تعریفی که برای زندگی بهتر وجود دارد، داشتن آرامش، شادی و خوشبختی است. به همین دلیل، نکاتی که ما در ادامه معرفی می‌کینم، در راستای تحقق همین حس‌ها خواهند بود.

عادت‌های برای رسیدن به یک زندگی بهتر

باز هم تاکید می‌کنیم که به تعداد انسان‌های روی کره زمین، می‌توان برای زندگی بهتر، تعاریف جداگانه‌ای در نظر گرفت. زیرا هر فردی بر اساس سبک زندگی، تمایلات، خواسته‌ها، آرزوها و … که در سر دارد، نگاه منحصر به فردی به خوشبختی و آرامش دارد.

با این حال، برخی از عادت‌ها وجود دارند که در نهایت و فارغ از خواسته‌ها و اهدافی که در سر دارید، شما را در مسیر رسیدن به زندگی بهتر، کمک خواهند کرد.

گذشته را رها کنید

تا زمانی که در خاطرات گذشته خود گیر کرده‌اید و دائما در حال مرور آن‌ها هستید، چگونه می‌توانید به زندگی فعلی خود ادامه دهید و از روزهای زندگی خود لذت ببرید؟ نگه داشتن گذشته یا رها کردن آن، تصمیمی است که باید خودتان به تنهایی بگیرید!

گذشته را رها کنید

یکی از چیزهایی که ما را به عنوان انسان به هم متصل می‌کند، درد است! همه تجربه درد کشیدن را داشته‌ایم؛ درد جسمی یا درد عاطفی. با این حال، آن‌چه که انسان‌ها را از هم‌دیگر متمایز می‌کند، نحوه برخورد با آن درد است!

برخی از افراد از دردهایی که کشیده‌اند به عنوان یک تجربه استفاده می‌کنند و از آن‌ها پلی می‌سازند برای رسیدن به آرامش بیشتر و جلوگیری از تکرار اشتباه‌ها. در حالی که عده‌ای دیگر، فقط آن‌ها را در ذهن خود مرور کرده و درد را تازه‌تر می‌کنند!

همه ما گاهی به یاد مرگ عزیزان‌مان، تصمیم‌های اشتباهی که گرفته‌ایم، روابطی که تمام کرده‌ایم، حرف‌هایی که در عصبانیت زده‌ایم و … می‌افتیم. برای رسیدن به یک زندگی بهتر باید این زمان‌ها را به حداقل برسانیم و این دردها را همیشه با خود جلو نبریم.

یکی از بهترین روش‌ها برای رهایی از دردهای گذشته، انجام مدیتیشن است. هر روز حداقل چند دقیقه تکنیک‌های مدیتیشن را انجام دهید و ذهن خود را از خاطرات تلخ گذشته آزاد کنید.

اگر در زمینه مدیتیشن تازه‌کار هستید، می‌توانید مقاله آموزش 21 تکنیک مدیتیشن برای افراد مبتدی را بخوانید.

همه چیز را به خودتان نگیرید

وقتی به جزئیات ریز زندگی روزانه بیش از حد فکر کنید، همه چیز برای‌تان شخصی می‌شود. به عبارتی دیگر، خود را مقصر تمام اتفاقات می‌بینید و احساس می‌کنید مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اید! خلاصه اگر بخواهیم بگوییم: به خودتان سخت نگیرید!

وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد، مدام تکرار نکنید که زندگی ناعادلانه است. وقتی کسی شما را ترک می‌کند، به این فکر نکنید که حتما شما عیب و نقصی داشته‌اید! شکست نخورید؛ تسلیم نشوید؛ همه چیز را گردن خودتان نیندازید!

مردم با شما بحث می‌کنند، بداخلاق می‌شوند یا حتی شما را ترک می‌کنند. آیا از این بابت باید خود را سرزنش کنید؟ آن‌ها مشکلات خودشان را دارند، ممکن است دچار سوتفاهم شده باشند یا حتی دیگر به شما نیاز نداشته باشند؛ آیا این تقصیر شما است؟

ممکن است با افراد بدی آشنا شوید، در موقعیت‌های ناخوشایند قرار بگیرید، چیزهایی از شما گرفته شود یا چیز مهمی را از دست بدهید. شکست در کمین همه قرار دارد! با آغوش باز پذیرای چالش‌های منفی زندگی باشید و از آن‌ها برای یک تجربه بهتر در آینده درس بگیرید.

هیچ‌کس از صفر موفق نشده است. هیچ کس را نمی‌توانید پیدا کنید که هرگز اشتباه نکرده باشد. شما تافته جدا بافته نیستید و هر لحظه در معرض اشتباه قرار دارید. اگر می‌خواهید یک زندگی بهتر داشته باشید، در هر اتفاقی خودتان را مقصر ندانید و زانوی غم بغل نگیرید! به همین سادگی.

کمتر را جایگزین بیشتر کنید

دنیای امروز ما، حقیقتا دنیای شلوغی است. همیشه چیزهای بیشتری برای خریدن، خوردن، پوشیدن و … وجود دارند. خود را در قید و بند این مسائل قرار ندهید. دور و بر خود را بیشتر از آن‌چه که باید باشد، شلوغ نکنید! به عبارتی ساده‌تر، تنوع‌طلب نباشید تا حس بهتری از زندگی بگیرید!

راحت زندگی کنیم

قدمی در شهر بزنید تا متوجه شوید که دور و بر ما چقدر شلوغ شده است! همیشه یک چیز جدید برای امتحان کردن وجود دارد. اگر به فکر تنوع باشید، تمام عمر خود را هم که صرف امتحان کردن کنید، باز هم کم می‌آورید!

راحت لباس بپوشید، به اندازه غذا بخورید، کمتر حرف بزنید تا بتوانید بیشتر گوش کنید، تلفن همراه خود را مدام عوض نکنید و … خود را از شر جزئیات تجملاتی زندگی رها کنید تا فرصت رسیدن به اصل زندگی را داشته باشید.

هرچقدر که اطراف خود را خلوت‌تر کنید، فضا و زمان بیشتری برای لذت بردن از زندگی به دست می‌آورید. بودن در کنار عزیزان، کتاب خواندن، سفر رفتن، پرداختن به سرگرمی‌های مورد علاقه و … می‌توانند باعث تجربه یک زندگی بهتر شوند.

بیشتر بخوانید: مثبت اندیشی چیست؟ 

دایره آدم‌های اطراف خود را محدود کنید. وقت ما بسیار محدود است و بهتر است آن را صرف بهترین‌ها بکنیم. افرادی که کمکی به بهتر شدن حس رضایت شما از زندگی نمی‌کنند را به سادگی حذف کنید تا فضا برای آدم‌های بهتر، باز شود.

قدر چیزهایی که دارید را بدانید

بر اساس یک قاعده کلی، افرادی که قدر داشته‌های خود را می‌دانند، زندگی بهتری دارند. آن‌ها هر روز به خاطر داشته‌هایشان سپاس‌گذار هستند و قدر افرادی که دوستشان دارند، فرصت‌هایی که در اطرافشان وجود دارد، کارهایی که از انجامشان لذت می‌برند و … را می‌دانند.

قدردان بودن به این معنی نیست که همیشه شاد خواهید بود! بلکه به این معنی است که می‌توانید تشخیص دهید در زمان سختی، همه چیز بهتر خواهد شد. دیدگاه مثبت شما در بیشتر چالش‌های زندگی نفوذ کرده و تحمل آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

برای شروع قدردانی از نوشتن و یادداشت کردن چیزهایی که دارید شروع کنید. هر روز، فقط سه چیز که به شما حس خوب می‌دهند را یادداشت کنید. این موارد می‌توانند شامل تجربه مثبت، هدیه، افرادی که با آن‌ها صحبت کرده‌اید و … باشند.

نگران بودن درباره آینده را متوقف کنید

زندگی درست در همین لحظه در حال وقوع است. با نگرانی مداوم درباره آن‌چه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، حال را از دست می‌دهید! فراموش نکنید که آرامش، خوشبختی و شادی در لحظه پدیدار می‌شوند و اگر روی زمان حال تمرکز نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

نگران بودن درباره آینده را متوقف کنید

ما نگران فردا هستیم، از ترس اینکه اتفاق بدی بیفتد. ما سعی می‌کنیم آن را پیش‌بینی کنیم، برای همه چیز آماده می‌شویم و سعی می‌کنیم برای روزهای خود برنامه ریزی کنیم.

با این حال، بیشتر چیزها در زندگی فقط اتفاق می‌افتد و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که از آن نهایت لذت را ببریم و بهترین استفاده را از آن داشته باشیم.

زندگی پر از شگفتی است و این چیز خوبی است. با انتظار بدترین اتفاق، زندگی را پیچیده و سخت می‌کنید. پس تمام آن نگرانی‌ها و نیاز به کنترل و پیش‌بینی همه چیز را رها کنید.

ابتدا روی برخی از تکنیک‌های آرامش بخش از جمله تمرین ورزش مورد علاقه خود، یوگا یا مدیتیشن کار کنید. این‌ها ذهن شما را به زمان حال می‌کشانند و باعث می‌شوند نگرانی درباره آینده و اتفاقات ناگوار را رها کنید.

خودتان برای خودتان کافی هستید

شما واقعا به کسی نیاز ندارید که به شما حس خوب بدهد و باعث شود از زندگی لذت ببرید. به تنهایی می‌توانید به سمت زندگی بهتر حرکت کنید و در این راه، خودتان کاملا کافی هستید. پس منتظر کسی نباشید تا به شما خوشبختی را تقدیم کند!

این واقعیت را بپذیرید که هیچ کس نمی‌تواند خلا‌های درونی و جاهای خالی شما را پر کند. برای داشتن یک زندگی بهتر، تنها باید روی رابطه با خودتان تمرکز کنید. پس خود را دوست داشته باشید و آن‌گونه هستید، پذیرای آن باشید.

بسیاری از مردم از فقدان یک رابطه عاشقانه، دوستان صمیمی، خانواده و … شکایت می‌کنند. این کمبودها باعث می‌شود آن‌ها نتوانند از زندگی لذت ببرند! در حالی که با افزایش اعتماد به نفس و مهم‌تر از آن عزت نفس، می‌توانید تنهایی از پس همه این‌ها بربیایید.

بپذیرید که تنهایی هم می‌توانید از زندگی لذت ببرید. البته این جمله هرگز به این معنی نیست که تنهایی را انتخاب کنید! منظور ما این است که اگر فرصت بودن در کنار دیگران را ندارید، به تنهایی هم می‌توانید به دنبال یک زندگی بهتر باشید.

در کمین فرصت‌های جدید باشید

اگر همواره در منطقه امن زندگی خود بمانید و فرصت تجربه‌های جدید را از دست بدهید، چیزی به نام هیجان، وارد زندگی شما نخواهد شد. ریسک کنید؛ تجربه‌های تازه را امتحان کنید و گاهی از منطقه امن خود فاصله بگیرید.

مهربانی را انتخاب کنید

تا جایی که می‌توانید خود را به چالش بکشید و کارهایی که از انجام آن‌ها می‌ترسید را انجام دهید. تنها در این شرایط است که رشد و پیشرفت به سراغ شما می‌آید و می‌توانید احساس آزادی و هیجان را تجربه کنید.

برای شروع، سعی کنید هر هفته حداقل به یک چیز جدید، بله بگویید. یک رستوران جدید را امتحان کنید، یک روز صبح زود بیدار شوید و به کوهنوردی بروید، یک بازی هیجان‌انگیز را امتحان کنید و …

برای داشتن یک زندگی بهتر باید کمی هم هیجان را چاشنی کار کنید. یک زندگی روتین و تکراری، کم کم خسته کننده شده و به عادت تبدیل می‌شود. پس هر از گاهی، خود را به یک تجربه جدید و جالب، مهمان کنید.

مهربانی را انتخاب کنید

با هر کسی که ملاقات می‌کنید، مهربان باشید. مهم نیست که چگونه با شما رفتار می‌کنند، شما همیشه می‌توانید مودب باشید، لبخند بزنید و کمک کنید. مهربانی در یک چرخه شروع به چرخش می‌کند و دیر یا زود، تاثیر خود را روی احساس شما خواهد گذاشت.

اگر کسی با شما بداخلاقی کرد، کمی به او فرصت دهید. شاید دلش شکسته است، شاید یک روز سخت را سپری کرده است، شاید خبر بدی به او داده‌اند و … شما مهربان باشید و به فکر تلافی رفتار بد او نباشید.

هنگامی که شروع به ارائه مهربانی کنید، از اینکه چقدر سریع به شما بازگردانده می‌‌شود، شگفت‌زده خواهید شد. نه تنها روز دیگران را بهتر می‌کنید، بلکه متوجه خواهید شد که احساس خودتان هم بسیار بهتر می‌شود.

دغدغه های خود را بنویسید

نگرانی‌ها و دغدغه‌ها می‌توانند آرامش انسان را به هم بریزند و افراد را از حالت عادی خارج کنند. خیلی از افراد در مقابل مسائل خیلی کوچک نیز طاقت و تحمل زیادی از خود نشان نمی‌دهند و به طور طبیعی، در مقابل مشکلات بزرگ‌تر، کاملا طاقت خود را از دست می‌دهند.

دغدغه های خود را بنویسید

بسیاری از موارد، مشکلات به اندازه‌ای بزرگ نیستند که انسان نتواند آن‌ها را رفع کند. برخی از افراد، علاوه بر اینکه مسائل کوچک خود را بزرگ می‌کنند، تعداد آن‌ها را هم زیاد می‌دانند! اما در واقع این طور نیست.

برای رفع این مساله سعی کنید مشکلات خود را روی کاغذ بنویسید. در این صورت خواهید دید که مسائل شما چنان زیاد نیست و این موضوع سبب می‌شود مشکلات شما کمتر به نظر برسد و آن را قابل رفع بدانید.

نوشتن دغدغه‌ها روی کاغذ، در واقع ذهن را از آن مسائل تهی می‌کند و همین خالی شدن ذهن، به ما نشان می‌دهد که چگونه بهتر زندگی کنیم. پیدا کردن ریشه افکار منفی و راه حل رهایی از آن نیز می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای غلبه بر دغدغه‌ها باشد.

آرامش رمز زندگی بهتر

جدا از استفاده از تجربه گذشتگان، رسیدن به زندگی بهتر به اصول دیگری نیز نیازمند است که بدون توجه به آن، این مسیر به سختی قابل دست‌یابی است.

آرامش رمز زندگی بهتر

در عصر کنونی «آرامش» از گمشده‌های بشر است و همین عامل باعث شده که دغدغه‌های انسان، هرگز کاهش پیدا نکند. به همین دلیل دل‌ها آرام نمی‌گیرد و زندگی برای خیلی از افراد، راحت سپری نمی‌شود.

انسان در قرون گذشته و حاضر، هر چند به پیشرفت‌های چشمگیری در علم و فناوری رسیده است و در ظاهر، به رفاه رسیده و مثل گذشته به سختی زندگی نمی‌کند، اما هرگز نتوانسته به آرامشی که گذشتگان داشته‌اند، نزدیک شود!

به آرامش رسیدن، ارتباط زیادی به ثروتمند بودن و نبودن کسی ندارد. خیلی از افرادی که هیچ ثروتی ندارند، چنان در دنیا احساس آرامش و بی‌نیازی می‌کنند که ممکن است خیلی از ثروتمندان، یک لحظه از آن را در زندگی خود تجربه نکرده باشند.

برای به آرامش رسیدن، راه های ساده‌ای وجود دارند. برای پاسخ به سوال چگونه بهتر زندگی کنیم  باید خاطرنشان کرد هرکس با هر امکاناتی می‌تواند به چنین شرایطی برسد. برای مثال نگاه کردن به ماهی‌ها می‌تواند انسان را اندکی از دغدغه‌های زندگی دور کند.

ماهی‌ها در آب آرام حرکت می‌کنند و همین حرکت آرام، می‌تواند انسان را به آرامش برساند. تماشا کردن انواع گل و گیاهان زیبا که در اطراف ما هستند هم حس آرامش را به انسان القا می‌کنند.

دویدن و پیاده‌روی راه دیگر به آرامش رسیدن انسان است. این دویدن‌ها و پیاده‌روی را می‌تواند در همه جا انجام داد و از مسائل زندگی اندکی فاصله گرفت.

توجه به صدای تنفس خود، حضور در پارک‌ها و نگاه کردن به گل‌ها، بازی با بچه‌ها و مطالعه کتاب‌های مورد علاقه، همه می‌توانند انسان را به آرامش برسانند.

کلام آخر

زندگی بهتر قابل دسترسی است و باید آن را بسازید. تلاش کردن برای داشتن احساس آرامش، خوشبختی و شادی بیشتر، قطعا به یک زندگی بهتر منجر خواهد شد؛ بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، این است که در این مسیر قدم بردارید.

در این مقاله به بررسی برخی از عادت‌ها و نکات مهم پرداختیم که می‌توانند منجر به زندگی بهتر شود. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.6 | (9)
منبع lifehack healthline huffpost
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x