هوش تصمیم گیری چیست ؟

همان‌طور که زندگی ما از هرجنبه‌ای در حال تکامل یافتن است، اهمیت تصمیم گیری هم به همان نسبت بیشتر و بیشتر می‌شود. یک تصمیم اشتباه می‌تواند بر تحصیل، شغل، رابطه، زندگی مشترک و … تاثیر منفی بگذارد. این‌جاست که مفهومی به نام هوش تصمیم گیری وارد می‌شود!

اگر بخواهیم هوش تصمیم گیری را در یک جمله تعریف کنیم، عبارت است از این‌که چگونه می‌توانید فرایند تصمیم گیری خود را بهبود ببخشید و دفعه بعد، نتایج بهتری کسب کنید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت تخصصی به تعریف هوش تصمیم گیری بپردازیم. اگر شما هم در گرفتن تصمیم‌های مهم مشکل دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

هوش تصمیم گیری چیست ؟

هوش تصمیم گیری یا Decision intelligence که به اختصار DI نامیده می‌شود، هوش مصنوعی (AI) و هوش تجاری (BI) را برای بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری در سازمان‌ها، با هم ترکیب می‌کند.

هوش تصمیم گیری چیست

هوش تصمیم گیری راهنمایی می‌کند که چگونه کسب و کارها می‌توانند به بهترین شکل فرصت‌ها را شناسایی کنند، استراتژی‌ها را توسعه دهند، برنامه ریزی کنند، پروژه‌ها را راه اندازی و نتایج را پیش بینی کنند.

DI یک زمینه نوظهور و تازه است که از هوش ماشینی برای طراحی و تراز کردن فرایندها و انواع سبک های تصمیم گیری استفاده می‌کند. هوش تصمیم‌گیری می‌تواند ارزش را بهبود بخشیده و زمان لازم برای گرفتن تصمیم را کاهش دهد.

از طرف دیگر، هرچقدر که هوش تصمیم گیری بیشتری در کار باشد، امکان گرفتن تصمیم‌های اشتباه به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

اگر بخواهیم موضوع را تخصصی‌تر کنیم، باید بگوییم که هوش تصمیم گیری یک رشته مهندسی است علم داده را با نظریه‌ علوم اجتماعی، نظریه تصمیم گیری و علوم مدیریت ترکیب می‌کند.

مهم ترین کاربردهای هوش تصمیم گیری

با گنجاندن هوش تصمیم گیری در فرایندهای کسب و کار خود، می‌توانید نتایج چشم‌گیری را مشاهده کنید. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین کاربردهای این تعریف می‌پردازیم.

کیفیت و سرعت تصمیم گیری بهتر

زمانی که به تمام اطلاعات و ابزارهای لازم دسترسی داشته باشید، می‌توانید به جای تکیه بر احساسات لحظه‌ای، بر اساس داده‌های منطقی و تحلیل شده، تصمیم بگیرید. طبیعی است که احتمال موفقیت این تصمیم، بسیار بالاتر از یک تصمیم احساسی است.

کیفیت و سرعت تصمیم گیری بهتر

علاوه بر این، تصمیم‌هایی که بر اساس ابزارهای هوشمند گرفته می‌شوند، به زمان کمتری برای تکمیل شدن نیاز دارند. زیرا این ابزارها شما را از شر جلسات طولانی، ساعت‌ها تحقیق و … خلاص می‌کنند.

افزایش دقت و کاهش احتمال خطا

استفاده از ابزارهای هوشمند تصمیم گیری می‌تواند شما را از دست بسیاری از فرایندهای آزمون و خطا راحت کند. به این ترتیب، می‌توانید زمان خود را صرف فرصت‌هایی کنید که تاثیر بیشتری روی کسب و کار شما داشته باشند.

حذف احساسات و تعصب در تصمیم گیری ها 

مغز انسان بر اساس احساسات، تجربیات گذشته یا عواملی که ممکن است کاملا منطقی نباشند، تصمیم‌گیری می‌کند. این فرایند بعضی اوقات می‌تواند منجر به گرفتن تصمیم‌های هولناک و صد در صد اشتباه شود.

زمانی که پای هوش تصمیم گیری در میان باشد، دیگر خبری از این احساسات نیست. همه چیز بر اساس منطق و داده‌هایی که به صورت هوشمند تحلیل شده‌اند بررسی می‌شود.

از طرفی دیگر، زمانی که از ابزارهای هوشمند برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنید، از انتخاب‌های اشتباه و تکرار گذشته جلوگیری می‌شود. زیرا آن رویه دیگر نمی‌تواند در تصمیم آخر شما دخیل باشد.

چندین گزینه برای حل مسئله ارائه می دهد

همان‌طور که اشاره کردیم، هوش تصمیم گیری از هوش مصنوعی برای گرفتن تصمیم استفاده می‌کند. این فرایند می‌تواند نشان دهد که چگونه تصمیمات، نتایج را تغییر می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید به صورت همزمان، چندین مسئله را حل کنید.

چندین گزینه برای حل مساله ارائه می دهد

همچنین می‌توانید بفهمید که کدام گزینه ارائه شده، بهتر می‌تواند مسئله پیش آمده را حل کند. از طرفی دیگر، می‌توانید با در نظر گرفتن اهداف و استراتژی‌های رشد، بهترین گزینه را از میان گزینه‌های متعدد انتخاب کنید.

در مواقعی که کسب و کار با بیش از یک مشکل مواجه می‌شود، هر مشکل می‌تواند مکمل یک مشکل دیگر باشد! به این ترتیب، مسئله‌های متعددی پیش می‌آیند که حل کردن همه آن‌ها، تنها توسط یک تصمیم‌گیری هوشمندانه ممکن است.

انواع مدل های هوش تصمیم گیری کدامند ؟

به طور کلی، 3 مدل هوش تصمیم گیری وجود دارد:

تصمیم‌گیری مبتنی بر انسان 

در این مدل، هوش مصنوعی همه داده‌ها را تحلیل می‌کند و اطلاعات لازم را ارائه می‌دهد؛ اما در نهایت انسان است که تصمیم آخر و نهایی را می‌گیرد. به عبارتی دیگر، در مدل انسان محور، ابزارهای هوشمند تصمیم نهایی را انتخاب نمی‌کنند.

تصمیمات ماشینی 

فرآیندهای هوش مصنوعی در این مدل می‌توانند تصمیمات مستقلی بگیرند. در این مدل، انسان دخالتی در تصمیم‌‌های اتخاذ شده ندارد و فقط اجرا کننده آن‌ها به شمار می‌رود.

تصمیم‌گیری هیبرید (ترکیبی)

در این مدل، انسان‌ها و هوش مصنوعی در کنار هم حضور دارند تا در نهایت بتوانند بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نمایند. به عبارتی دیگر، در این روش، هوش مصنوعی توصیه‌ها را ارائه می‌دهد و انسان هم تصمیم می‌گیرد.

تصمیم گیری هیبرید یا ترکیبی

تصمیم‌گیری هیبرید به نوعی بهترین مدل هوش تصمیم گیری است. زیرا در این روش، هوش شناختی انسان، با داده‌های هوش مصنوعی ترکیب می‌شود.

تفاوت هوش تصمیم گیری با هوش تجاری چیست ؟

در حالی که شباهت‌های زیادی میان هوش تصمیم‌گیری و تجاری وجود دارند؛ با این‌حال چند تفاوت کلیدی این دو مفهوم را از همدیگر متمایز می‌کند:

در حالی که هر دو به شدت بر تکنیک‌های تحلیل آماری مانند مدل سازی رگرسیون یا تجزیه و تحلیل خوشه‌ای متکی هستند، آن‌ها این کارها را با دو هدف متفاوت انجام می‌دهند:

هوش تجاری از این تکنیک‌ها برای شناسایی الگوها در مجموعه داده‌های تاریخی استفاده می‌کند. در حالی که هوش تصمیم گیری از همین تکنیک‌ها برای پیش بینی روندهای آینده بر اساس مجموعه داده‌های فعلی استفاده می‌کند.

با این‌حال مهم‌ترین تفاوت این دو هوش در این هست که راه‌حل‌های هوش تجاری تشریحی‌تر هستند. (به شما می‌گویند که چه اتفاقی در کسب و کار شما رخ داده است) در حالی که راه‌حل‌های هوش تصمیم‌گیری تجویزی‌تر هستند. (به شما می‌گویند چه اتفاقی خواهد افتاد)

تفاوت هوش تصمیم گیری با هوش تجاری

به عبارتی دیگر، هوش تجاری به شما کمک می‌کند داده‌های گذشته و روند کسب و کار خود را تحلیل کنید. در حالی که DI به شما کمک می‌کند تا با پیش بینی چگونگی تأثیر متغیرهای خاص بر یکدیگر در طول زمان، رویدادهای آینده را پیش بینی کنید.

نمونه هایی از هوش تصمیم گیری

تا این لحظه فهمیدیم که هوش تصمیم گیری با ارائه یک رویکرد سیستماتیک (که عملکرد بهینه را در زمینه‌های حیاتی مانند فروش، بازاریابی، توسعه استراتژی، تخصیص منابع، انتخاب محصول و … تضمین می‌کند) کسب و کارها را متحول می‌کند.

اکنون نوبت به ارائه مثال‌هایی از این مفهوم و تاثیر گسترده آن است:

مدیریت استعداد 

جذب استعدادهای جدید، می‌تواند یکی از دشوارترین وظایف سازمان شما باشد؛ به ویژه زمانی که منابع محدودی در دسترس باشند.

با این حال، می‌توانید از نرم‌افزار هوشمند تصمیم‌گیری برای تجزیه و تحلیل داده‌های نامزدها و ارائه توصیه‌هایی بر اساس بهترین شیوه‌ها و موفقیت‌های گذشته استفاده کنید.

این موضوع به مدیران کسب و کار اجازه می‌دهد که تلاش‌های خود را روی نامزدهایی متمرکز کنند که احتمال موفقیت بیشتری در سازمانشان دارند.

بازاریابی 

ساختن یک برند موفق، نیازمند برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل دقیق در چندین جنبه به ویژه بازاریابی است. با استفاده از ابزارهای هوشمند تصمیم‌گیری، بازاریاب‌ها، می‌توانند به سرعت کمپین‌هایی با عملکرد بالا را در کانال‌های مختلف شناسایی کنند.

بازاریابی با استفاده از هوش تصمیم گیری

این کانال‌ها می‌توانند شامل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، پیام‌رسان‌ها و … باشند. به این ترتیب، هوش تصمیم گیری به شما کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن، مشتریان هدف قوی را شناسایی کنید.

فروش 

برای رسیدن به فروش دل‌خواه، بیش از هر چیز دیگری به سرنخ‌هایی نیاز دارید که ترجیحات مشتریان بالقوه و اینکه چگونه آنها ترجیح می دهند اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات شما را دریافت کنند را در اختیارتان قرار دهند.

با استفاده از ابزارهای هوشمند تصمیم گیری، می‌توانید بینش‌های ارزشمندی از داده‌های مشتری به دست آورید و از آن‌ها برای سفارشی کردن پیام‌ها، افزایش نرخ تبدیل و افزایش درآمد استفاده کنید.

مدیریت فروشگاه‌های خرده فروشی

اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد سطح موجودی و قیمت‌گذاری، برای حفظ سودآوری در محیط‌های خرده فروشی بسیار مهم است.

با استفاده از هوش تصمیم گیری خرده فروشان می‌توانند استراتژی‌های قیمت گذاری و سطوح موجودی را بر اساس روند تقاضا بهینه کنند و اطمینان حاصل کنند که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند و در عین حال، حاشیه سود را به حداکثر می‌رسانند.

محیط زیست

بله درست خواندید؛ مسائل مربوط به محیط زیست می‌توانند یک مثال عالی از اهمیت هوش تصمیم گیری باشند. تخریب محیط زیست، جنگل‌ها، یخ‌های قطبی و … بزرگترین تهدید کنونی نسل بشر به شمار می‌رود.

ابزارهای هوشمند تصمیم گیری می‌توانند به ما بگویند که چگونه تصمیم‌های انسان در آینده ممکن است منجر به تخریب بیشتر یا نجات محیط زیست شوند.

کلام آخر

تصمیم گیری یکی از بخش‌های مهم در کسب و کارهای مختلف محسوب می‌شود. امروزه و با ورود ابزارهای هوشمند، می‌توان با تحلیل دقیق، تصمیم‌های درست‌تر و بهتری را اتخاذ کرد.

در این مقاله به بررسی مفهوم هوش تصمیم گیری پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x