راهکارهای داشتن زندگی سالم و طولانی‌تر

برای اینکه زندگی سالم و طولانی‌ای داشته باشیم راهکارهای متعددی وجود دارد. با ایده آل مگ همراه باشید تا راهکارهای داشتن زندگی سالم و طولانی تر را با یک‌دیگر مرور کنیم.

نعمت زندگی تنها نعمتی است که تنها یک‌بار برای همیشه به انسان داده شده است. به همین دلیل استفاده بهینه از این نعمت و درست زندگی کردن، می‌تواند سپاسگزاری از آن تلقی گردد.

از سوی دیگر داشتن یک زندگی سالم و طولانی نمی‌تواند به صورت تصادفی اتفاق بیافتد و حتما در آن درایت، انتخاب درست  و نوع سبک زندگی بسیار تاثیرگذار است. سبک زندگی هر انسانی نیز مجموعه‌ای از اصول و قواعد را شامل می‌شود که ممکن است برای هر فردی، منحصر به فرد باشد.

راهکارهای داشتن یک زندگی طولانی

راهکارهای داشتن یک زندگی طولانی می تواند به شرح زیر باشد:

  • داشتن روابط پایدار
  • داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای
  • پرخوری نکردن
  • داشتن خواب کافی شبانه
  • ازدواج کردن
  • ورزش کردن
  • داشتن فعالیت های ذهنی
  • خوش بینی به آینده

در این بخش به توضیح مختصر هر یک از موارد فوق اشاره خواهیم داشت.

داشتن روابط پایدار

بر طبق یافته های روانشناسی هر انسانی باید چهار ارتباط اصلی را در زندگی خود داشته باشد که عبارتند از:

  • رابطه با خود
  • رابطه با خدا
  • رابطه با طبیعت
  • رابطه با اطرافیان و افراد جامعه

داشتن روابط پایدار

هر انسانی باید بتواند این چهار نوع ارتباط را در زندگی روزانه خود به شکلی متعادل بگنجاند. انسان گاهی احتیاج دارد به خود رجوع کند و کنجی خلوت بر گزیند. گاهی دوست دارد با خدای خود راز و نیاز کند و حرف بزند.

گاهی انسان میل به گشت و گذار در طبیعت دارد زیرا که طبیعت انسان نیز در راستای طبیعت و کائنات است و با یکدیگر هماهنگی دارند. و از همه مهم‌تر گاهی انسان دوست دارد با افراد جامعه و دوروبری هایش در ارتباط باشد.

افرادی که دارای روابط پایدارتر و بالاتری با خانواده و دوستانشان هستند از طول عمر و زندگی سالم تری نیز برخوردار هستند. در این تعامل ها گاهی انسان ها به یکدیگر کمک هم می کنند.

سعی کنید در لابلای مشغله های زندگی روزانه وقتی را به تعامل و مصاحبت با اطرافیانتان اختصاص دهید. تعامل های دوستانه و تا حدی صمیمی می تواند ذهن را از مشکلات و مسائل کار روزانه دور کند و آرامش خاطر و رهایی از استرس را به همراه داشته باشد. در محل کار و سایر جاهایی که روزانه رفت و آمد دارید روابط اجتماعی خوب و مفیدی داشته باشید.

داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای

این رژیم غذایی پر از غلات، میوه، سبزیجات، ماهی و روغن زیتون است. پژوهش‌ها ثابت کرده است که این رژیم غذایی باعث کاهش قند خون، چاقی و فشار خون و دیگر بیماری ها قلبی و عروقی می شود و عمر انسان را به مراتب طولانی تر می کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

سعی کنیم حداقل سه وعده میوه و سبزیجات را به صورت روزانه مصرف کنیم؛ چون این مواد سرشار از فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند که در سلامتی انسان، نقشی اساسی دارند.

از سوی دیگر این مواد موجود در سبزیجات و میوه ها مانند آنتی اکسیدان ضد التهاب بوده، چین و چروک ها را کاهش داده و به داشتن اندام متناسب کمک فراوانی می کند.

پرخوری نکردن

راهکارهای داشتن زندگی سالم و طولانی تر در مواردی به عادات غذا خوردن ما نیز برمی‌گردد. اینکه عادت به پرخوری، کم خوری یا به اندازه غذا خوردن داریم بسیار حائز اهمیت است.

به اندازه غذا خوردن یکی از رازهای سلامتی و تندرستی هر انسانی می باشد. تحقیقات نشان داده است که همیشه سعی کنید سیر نشده دست از غذا بکشید. اگر مقدار غذای خود را کاهش دهید در واقع به طول عمر خود می‌افزایید.

داشتن خواب کافی شبانه

یکی از راهکارهای درست زندگی کردن خواب خوب و باکیفیت است. سعی کنید ساعت خواب را از ساعت ده به بعد شب تنظیم کنید. چون خواب عمیق و مفید در این ساعات می باشد.

خواب سالم و کافی می تواند خطر مبتلا شدن به بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را کاهش دهد. یکی از عوامل به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی، استرس است که خواب کافی می‌تواند استرس بدن را تا حد زیادی از بین ببرد.

کسانی که خواب منظم و درستی دارند کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی و اختلال های خلق و خوی می‌شوند. همیشه به خواب خودتان اولویت بدهید تا هم روح و هم جسمی سالم داشته باشید.

ازدواج کردن

پیوندهای عاطفی بلند مدت و باکیفیتی که هر زوج با همسرش دارد باعث کاهش ابتلا به بیماری‌ها می شود. حس داشتن کسی که پشتیبان، غمخوار و دوست‌دار آدم است از بسیاری اضطراب‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

ازدواج کردن

علاوه بر این نزدیک‌ترین شخص به آدم همسرش می‌تواند باشد و بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلاتی که پیش می‌آیند می‌توان آن‌ها را با همسر خود به اشتراک گذاشت. البته شرط داشتن یک ازدواج موفق درک متقابل، از خود گذشتگی، محبت دو جانبه، صادق بودن و بسیاری از موارد دیگر می تواند باشد.

یافته های پژوهشی نشان می دهند که تنها کمتر از یک سوم مردهایی که از همسران خود جدا شده اند، هفتاد سال عمر می کنند. به همین دلیل توصیه می کنیم که اگر مرد هستید و می خواهید یکی از راهکارهای داشتن زندگی سالم و طولانی تر را بیازمایید حتما به گزینه ازدواج فکر کنید.

البته این مورد را فقط به مردها پیشنهاد نمی کنیم بلکه خانم ها نیز برای داشتن یک زندگی سالم و هدفمند به ازدواج نیاز دارند و بهتر است به آن فکر کنند. ازدواج به زندگی هر انسانی معنا می بخشد البته ازدواجی که حاصل یک انتخاب درست و بجا باشد.

ورزش کردن

مطالعات و پژوهش‌های متعددی اثبات کرده‌اند که پرتحرک بودن و داشتن فعالیت بدنی هم در داشتن یک زندگی سالم و طولانی نقش اساسی ایفا می‌کند. ورزش کردن به مدت یک الی دو ساعت در روز به صورت منظم می‌تواند در زندگی هر انسانی تاثیر مثبتی داشته باشد.

از مزیت‌های ورزش کردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش ابتلا به انواع بیماری ها
  • داشتن روحیه شاد
  • کاهش استرس و نگرانی
  • کاهش افسردگی
  • داشتن وزن و اندام متناسب
  • طول عمر بیشتر
  • افزایش قدرت حافظه و یادگیری
  • داشتن زندگی سالم و سازمان یافته

داشتن فعالیت های ذهنی

فعالیت های ذهنی نیز یکی دیگر از راهکارهای داشتن زندگی سالم و طولانی تر است. یاد گرفتن چیزهای جدید نه تنها زندگی انسان‌ها را مهیج می کند، بلکه ذهن را حتی با افزایش عمر، سرحال و سرزنده نگه می‌دارد. پس تلاش کنیم که در زندگی خود هر روز چیزهای جدید بیاموزیم تا سالم زندگی کنیم.

داشتن فعالیت های ذهنی

ورزش های مانند شطرنج نیز در این مورد دارای اهمیت هستند. شطرنج قدرت تمرکز و تصمیم گیری انسان را افزایش می دهد. در ضمن می توانید با شطرنج هوش تصمیم گیری خود را امتحان کنید و پی ببرید که هوش تصمیم گیری چیست و چه تاثیری در زندگی انسان می‌تواند داشته باشد.

حل کردن جدول هم می تواند یکی از فعالیت های ذهنی دیگری باشد که خیلی از افراد به آن علاقمند هستند. جدول حل کردن نیز ذهن انسان را به چالش کشیده و باعث می شود انسان بتواند از قدرت ذهن خود به نحو بهتری استفاده کند. علاوه بر این فعالیت ذهنی به داشتن ذهنی هوشیار و سالم کمک شایانی می کند.

گاهی فعالیت ذهنی می تواند یک مراقبه و مدیتیشن نیز باشد. پس در گوشه ای خلوتی بر گزینید و ذهن خود را از مسائل و مشکلاتتان رها سازید تا احساس خوشایند ناشی از تهی شدن ذهن خود را تجربه کنید.

خوش بینی به آینده

خوش‌بینی و امید به زندگی یکی از شاخص‌های توسعه انسانی در هر جامعه‌ای است. یکی از دلایل خوش بین بودن به آینده تصمیم‌هایی هستند که افراد در طول روز می‌گیرند.

این تصمیمات در طول عمر و داشتن زندگی خوب نقش ایفا می‌کنند. صرف نظر از اینکه با تصمیم گرفتن ذهن خود را به چالش می‌کشید بلکه به زندگی خود هم نظم می‌بخشید.

داشتن نظم در ذهن به خودی خود به اهدافی منتی می‌شود که داشتن هدف نیز خود یکی از راهکارهای داشتن زندگی سالم و طولانی‌تر می‌تواند باشد.

کسانی که هدفمند کار می‌کنند برای رسیدن به اهداف خود چشم‌اندازهایی را ترسیم می‌کنند و از طریق تصمیم‌های خود، راه تحقق بخشیدن به آن چشم اندازها را مهیا می‌سازند. پس خوش بین و هدفمند زندگی کنیم.

سخن آخر

تمام مواردی را که به آن اشاره کردیم در داشتن یک زندگی سالم و طول عمر نقش مهمی دارند. اما سعی کنیم این موارد را در زندگی خود به کار بگیریم. چنانچه از ادبای خود در ذهن داریم که: عالم بی عمل چون درخت بی ثمر است.

زمانی می‌توانید به فواید اصول ذکر شده در بالا پی ببرید که در زندگی خود از آن‌ها بهره بگیرید. صرف مطالعه کردن متن‌هایی با این مضامین نمی‌تواند به تغییر سبک زندگی انسان کمک کند بلکه عملی کردن آن ها مهم و ضروری به نظر می رسد. پس علم را در زندگیتان جاری و ساری نمایید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x