خوش قول باشیم

خوش قول باشیم


خوش قول بودن مزیت های فراوانی برای افراد دارد و دستکم فایده آن این است که انسان های خوش قول با اعتمادتر از بدقول ها هستند

و همین ویژگی مزایای بی شماری برای آنان به همراه دارد.

افراد بدقول در نزد هیچ کس اعتباری ندارند و این اعتماد نداشتن به معنی محروم شدن از خیلی مزایای ارتباط با دیگران خواهد بود.

افراد بدقول بین دوست، آشنا، فامیل و وابستگان، منزلت و جایگاهی ندارند و در شرایط نامساعد نیز کمتر کسی حاضر است به کمک آنان بشتابد

در حالی که براساس یک ضرب المثل قدیمی «افراد خوش قول و خوش حساب شریک مال مردم هستند».

منافعی که از بابت خوش قولی نصیب انسان می شود هرگز از بدقولی نصیب افراد نمی شود.

اگر چنین منافعی نیز برسد خیلی زودگذر است و در آینده ممکن است چند برابر همین منافع، با زیان و خسارت روبروشود.

منافعی که در قبال خوش قولی نصیب انسان می شود، نه تنها پایدار و با دوام است بلکه دائم در حال رشد و توسعه خواهد بود.

اگر فردی خوش قول باشد بابت همین خوش قولی، کسب و کارش دائم در حال توسعه خواهد بود در حالی که افراد بدقول چنین شرایطی در کسب وکار خود تجربه نخواهند کرد.

نشانه خوش قول ها


خوش قول ها منظم ترند یعنی اگر با کسی قرار و ملاقاتی می گذارند در موعد مقرر در محل حاضر می شوند

اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند به همین دلیل هیچ حسابی روی این افراد باز نمی شود.

افراد بدقول در محل کار و زندگی از دیگران طرد می شوند و ممکن است کار خود را به خاطر همین خصوصت شان از دست بدهند و مشکلات آنان چندبرابر شود.

خوش قول بودن نشانه ارزش قائل شدن به وقت دیگران است و این موضوع باعث می شود که در نزد دیگران از ارزش بالایی برخوردار باشیم

در حالی که بدقول ها هرگز چنین منزلتی در نزد مردم نخواهند داشت.

خوش قولی
خوش قولی

تکرار دائم عوارض بدقولی


یکی از نکاتی که باید در روابطمان با دیگران مورد توجه قرار دهیم این است که چیزی که برای ما بد است به طور طبیعی برای دیگران نیز بد و نادرست است.

اگر همه ما به این نکته توجه کنیم شاید کمتربدقولی را تکرار کنیم.

خیلی از مواقع ما به قول دیگران اعتماد می کنیم و پول یا کالا یا قراری با آنان می گذاریم، این قرارها و همچنین مبلغی که به آنان می دهیم بسیار برای ما باارزش و زیاد است و ما برای تحویل آن برای زندگی خود برنامه ریزی می کنیم ولی در پایان این بدقولی ها باعث می شود که همه برنامه های ما به هم بریزید و از این بابت نیز با زیان های زیادی روبرو شویم.

این بدقولی می تواند تمام زندگی ما را وارد چالش های دیگری کند و به همین دلیل در زمان های دیگر هرگز به او کمک نمی کنیم.

یکی از راه های خوش قول بودن این است دائم در ذهنمان تکرار کنیم که بدقولی عوارض بدی هم برای ما و هم برای دیگران دارد.

نخست اینکه دائم تکرار کنیم که «دیر کردن زشت است» یا « منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی ما را خدشه دار می کند می تواند نشانه بی احترامی به آن فرد باشد.»

باید نسبت به عوارض بدقولی در ارتباطاتمان توجه کنیم تا مرتکب این عمل ناپسند نشویم زیرا افراد دیگر براساس قول ما، برای زندگی وکار خود برنامه ریزی می کنند و این گونه رفتارها می تواند تمام برنامه زندگی آنان را با مشکل روبرو کند.

بدقول ها اعتبار ندارند


بدقول ها اعتباری بین مردم ندارند و همواره زندگیشان را با مشکل روبرو خواهد بود. کسانی که بدقول هستند

غالبا برنامه خاصی برای زندگی خود ندارند و این بدقولی در تمام شئون زندگی آنان جاری و ساری است.

خوش قولی نشانه شخصیت بالای انسان است و بدقولی می تواند نتیجه عکس آن را برای انسان در پی داشته باشد.

بدقول ها از نظر دیگران معتبر نیستند و به همین دلیل کمتر دیگران روی حرف و کار و عمل آنان حساب باز می کنند و این مساله مانع بزرگی در راه پیشرفت و رشد آنان محسوب می شود.

خوش قول باشیم
خوش قول باشیم

دلایل بدقولی


چرا افراد بدقولی و عهدشکنی می کنند؟ بدون تردید خیلی از همین افراد دوست ندارند که بدقولی کنند زیرا به خوبی می دانند عوارض و زیان های آن چند برابر است.

خوش قولی و بدقولی را انسان از محیط اطراف و پیرامون خود می آموزد و یک امر اکتسابی است یعنی انسان از طریق یادگیری به این گونه رفتارها دست می زند.

خانواده مهم ترین مکانی است که فرد می تواند این رفتارها را بیاموزد. پدر و مادر یا حتی برادران و خواهران خوش قول و بدقول، تاثیر بسزایی در خوش قولی و بدقولی همدیگر دارند.

اگر پدر و مادر خوش قول باشند و فرزندان این نوع رفتارها را در کانون خانواده مشاهده کنند به احتمال زیاد فرزندان این خانواده خوش قول یا بدقول می شوند.

کودکانی که بارها در محیط خانواده از طرف والدین با بدقولی روبرو می شوند آن را به سرعت یاد می گیرند ودر جامعه بروز می دهند. همین کودکان در محیط مدرسه نسبت به هم شاگردی های خود بدقول می شوند و عوارض آن از همین سنین آغاز می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

محیط نیز در بدقولی و خوش قولی انسان تاثیردارد. برخی از افراد وقتی بدقولی را در جامعه می بیند خودش نیز بدقول می شوند و این موضوع به همان یادگیری و اکتسابی بودن خوش قولی و بدقولی افراد ارتباط پیدا می کند.

خوش قول باشیم
خوش قول باشیم

نفس ضعیف


افراد بدقول هرچند از نظر جسمی و فیزیکی می توانند قوی باشند اما از نظر عمل به قول ها و عهدهای خود می توانند خوب رفتار نکنند.

بدقولی و خوش قولی ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن جسم فرد ندارد اما به ضعیف بودن نفس ارتباط دارد.

کسی که دارای نفس ضعیف باشد می تواند بدقولی کند اما خیلی از خوش قول ها می توانند افراد تنومند و قوی هم باشند.

انسان هرچه خوش قول باشد از نظر مردم از جایگاه والایی برخوردار می شود اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند.

رابطه خوش قولی و همدلی

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد. همدلی نیز از کانون خانواده شروع می شود و در محیط های دیگر مانند مدرسه و جامعه رشد پیدا می کند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x