سالم ترین راه های چاق شدن و خلاص شدن از کمبود وزن

سالم ترین راه های چاق شدن دقیقا همان چیزی است که بسیاری از افراد لاغر، به دنبال آن هستند. افراد زیادی وجود دارند که از لاغری اندام خود رنج می‌برند و در مقابل، عده‌ای نیز از چاقی خود شکایت دارند. اضافه وزن و لاغری مفرط، هر دو می‌توانند بر سلامت شما، اثرات منفی داشته باشند. چاقی یا لاغری بیش از اندازه برای بدن ضرر دارد و مشکلاتی را برای شما ایجاد می‌کند.

اگر فردی لاغر هستید، خواندن این مقاله به شما توصیه می‌شود. ما در این مطلب، سالم ترین راه های چاق شدن را بررسی کرده‌ایم. سعی ما بر این بوده تا به شما کمک کنیم به بهترین و سالم‌ترین شیوه ممکن، وزن خود را افزایش دهید.

سالم ترین راه های چاق شدن

چاق و یا لاغر شدن بیش از اندازه، تا حدود زیادی با نوع تغذیه افراد در ارتباط است. درصد کمی از افراد، چاقی و یا لاغری را از خانواده خود به ارث می‌برند. بنابراین، پیش از اینکه به دنبال این باشید که از راه های سالم برای چاق شدن کمک بگیرید، بهتر است منشاء و علت لاغری خود را جویا شوید.

بهترین غذاها برای چاق شدن

شاید تصور شما این باشد که تنها اضافه وزن می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و کم بودن وزن، هیچ خللی در سلامتی آن‌ها ایجاد نمی‌کند. اما این تصور کاملا اشتباه است؛ چرا که لاغر بودن نیز دقیقا ببه همان اندازه‌ اضافه وزن، می‌تواند خطرناک باشد. از این رو لازم است تا ابتدا شما را علائم زیان‌بار لاغری بیشتر آشنا کنیم.

امروزه برخی افراد از کمبود وزن خود رنج می‌برند و در جستجوی سالم ‌ترین راه‌ های چاق شدن هستند. اما قبل از آشنا شدن با روش‌های چاق شدن، لازم است تا در مورد عوارض کمبود وزن و لاغری، اطلاعاتی کسب کنید و سپس به استفاده از بهترین شیوه‌ها برای اضافه وزن روی بیاورید.

عوارض خطرناک لاغری و کمبود وزن 


 پوکی استخوان

یکی از عوارض کمبود وزن، پوکی استخوان است که باعث می‌شود استخوان‌ها شکننده و ضعیف شوند. پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که جمع کثیری از مردم ایران، در سنین مختلف از آن رنج می‌برند و همچنین، ناچار به مصرف دارو برای کاهش عوارض و کنترل آن هستند.

ابتلا به بیماری‌های دندان، پوست ‌و مو

نداشتن برنامه و رژیم غذایی مناسب، موجب می‌شود بدن در دریافت مواد مغذی دچار مشکل شود. همین عامل، زمینه‌ساز مشکلات مختلف، نظیر بیماری‌های پوست، مو و دندان شود.

مریض شدن پیاپی

اگر به صورت مکرر بیمار می‌شوید، بهتر است بدانید که این اتفاق، به دلیل کمبود وزن و لاغری شما است. همانطور که در مورد قبلی اشاره شد، کمبود وزن سبب اختلال در دریافت و جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شود. می‌دانید که  مصرف مواد مغذی، جهت پیشگیری و مبارزه با عفونت‌ها ضرورری است.

پس کمبود وزن باعث می‌شود انواع بیماری‌ها همچون سرماخوردگی، در فرد بیش از حد معمول، طول بکشد.

خستگی مفرط

اگر در تمام طول روز، احساس خستگی می‌کنید، بهتر است به فکر جبران کمبود وزن خود باشید. کمبود وزن، موجب می‌شود تا بدن شما نتواند کالری را به اندازه کافی دریافت کند. به همین خاطر، شما در تمام طول شبانه روز، احساس خستگی و کسل بودن را با خود همراه دارید.

لاغری می‌تواند باعث خستگی مفرط شود

رشد نامناسب

بدن انسان در دوره‌های نوجوانی و جوانی، به مواد مغذی در جهت تامین رشد استخوان‌ها نیاز دارد. به اصطلاح دیگر، شکست در رشد به معنای عدم دریافت کالری کافی است. اگر جوانی 20 ساله و یا نوجوانی 15 ساله هستید، به طور جدی پیگر علت‌های کمبود وزن خود باشید تا بتوانید پیش از اینکه فرصت‌ها از دست برود، به رشد بدن خود در زمان مناسب، کمک کنید.

قاعدگی نامنظم و ناباروری

احتمال ناباروری در خانم‌هایی که دوره‌های قاعدگی نامنظمی دارند، بیشتر است. کمبود وزن و لاغری، ممکن است در روند قاعدگی اختلال ایجاد کند. در نتیجه کمبود وزن، موجب قاعدگی نامنظم و در نهایت ناباروری در خانم‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده است که زنان بارداری که از کمبود وزن رنج می‌برند، ممکن است به زایمان زودرس دچار می‌شوند.

کم خونی

احتمال مبتلا شدن به کم‌خونی، در افراد لاغر بسیار بیشتر از دیگر افراد است، به همین خاطر این دسته از افراد، همیشه درگیر ناراحتی‌هایی نظیر سردرد، خستگی و سرگیجه هستند.

دلایل چاق نشدن و لاغر ماندن


 سابقه خانوادگی

اگر به دلیل سوابق خانوادگی لاغر هستید، بهتر است بدانید که به طور طبیعی دارای توده بدنی کمی هستید.

متابولیسم بالا

داشتن متابولیسم بالا، فرد را از دریافت انرژی هنگام غذا خوردن محروم می‌سازد.

فعالیت‌های بدنی

اگر به صورت منظم، فعالیت‌های بدنی همچون دوندگی دارید، بهتر است بدانید که داشتن سطح بالای فعالیت موجب از دست رفتن مقدار زیادی از کالری بدن شما می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا شما به سرعت شاهد کاهش وزن بدن خود باشید.

فعالیت های بدنی باعث می شوند چاق نشوید

بیماری‌های مزمن

بیماریی‌هایی همچون استفراغ، اسهال و حالت تهوع می‌توانند موجب کاهش وزن و کاهش اشتها شوند. همچنین داشتن بیماری‌های دیگر مانند دیابت، سرطان، کرون و اختلالات تیروئید نیز موجب کم شدن احساس غذا خوردن در فرد و در نهایت کم وزنی می‌گردند.

بیماری‌های روانی

افسردگی، کم خونی اختلالات وسواسی اجباری، اختلالات در خوردن و اضطراب نمونه بیماری‌های روانی هستند که موجب اثرات منفی در توانایی غذا خوردن و کم اشتهایی در افراد می‌شوند. اگر کمبود وزن دارید در پی یافتن سالم‌ ترین راه ‌های چاق شدن باشید. هر چند خیلی از افراد به دنبال لاغر شدن هستند اما بدانید که سلامت در لاغر بودن بدن نیست بلکه می‌تواند اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشد.

پس اگر کمبود وزن دارید، بهتر است در خصوص این مورد به سراغ پزشکی بروید که در این زمینه تخصص دارد، تا برای افزایش وزن، برنامه مناسبی در اختیار شما قرار دهد.  حال که با عوارض و دلایل لاغری و کمبود وزن آشنا شدید، وقت آن است که بهترین و سالم ترین راه های چاق شدن شما را آشنال کنیم.

بهترین شیوه‌های چاق شدن


خوردن میان وعده

خوردن میان وعده‌هایی مانند میوه‌های خشک شده و آووکادو، آجیل، پنیر، کره بادام زمینی، ماست، کلوچه‌های سبوس دار می‌توانند در افزایش وزن به شما کمک کنند. خوردن گاه به گاه شکر و چربی نیز برای جبران کمبود وزن مثمر ثمر است. اما بیشتر توصیه می‌شود از گزینه‌های سالم‌تری استفاده کنید که مواد مغذی را نیز همزمان با کالری دریافت کنید.

سالم ترین راه های چاق شدن | خوردن میان وعده

 

ورزش کردن

انجام دادن تمرینات قدرتی و ورزش در عضله سازی و افزایش وزن و در نتیجه تحریک اشتها، مفید است.

افزایش تعداد وعده غذایی

اگر کمبود وزن دارید به جای دو یا سه وعده از ۵ یا ۶ وعده غذایی حاوی مواد مغذی استفاده کنید. در برنامه غذایی خود حتما مصرف مواد سالمی مانند میوه‌ها، نان‌ها، آجیل، سبزیجات، دانه‌ها، محصولات لبنی را جا دهید، تا به افزایش قدرت بدنی خود کمکی موثرانه کرده باشید.

نوشیدنی‌های سالم

سعی کنید نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه که ارزش غذایی بالایی ندارند را از برنامه غذایی خود حذف کنید و نوشیدنی‌های سالم را مصرف کنید. مصرف نوشیدنی‌های سالم، نیم ساعت قبل از غذا، موجب افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن می‌شوند.

خوردنی‌های سالم برای چاق شدن سریع


کوکتل پروتئین

یکی از سالم ترین راه های چاق شدن، مصرف شیک پروتئین است که به شما کمک می‌کند تا در مدت کوتاهی عضله‌سازی داشته باشید.

برنج

یکی دیگر از موارد پیشنهادی ما به شما برای چاق شدن در مدت زمان کم، مصرف خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات است که برنج به مقدار کافی کربوهیدرات را دارا می‌باشد، به طوری که مصرف آن در افزایش وزن به شما کمک می‌کند.

گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز را در برنامه‌های غذایی خود جا دهید، چرا که می‌تواند در افزایش وزن و ساخت عضله‌ها موثر واقع شود.

سالم ترین راه های چاق شدن | مصرف گوشت قرمز

آجیل‌ها

مصرف آجیل و کره بادام زمینی جزو سالم ترین راه های چاق شدن است تا با خیالی راحت وزن اضافه نمایید. آجیل‌ها را می‌توان در انواع میان وعده‌ها همچون سالاد استفاده کرد. خوردن هر دوی آجیل خام و خشک برای حفظ سلامتی بدن لازم است.

نان

نان یک غلات کامل است که انواع کربوهیدرات‌های پیچیده و دانه‌ها در آن یافت می‌شود و خوردن آن سبب افزایش وزن می‌شود.

نکات کلی سالم ترین راه های چاق شدن

علاوه بر مطالب قبلی، دانستن یکسری نکات، شما را در رسیدن به هدفتان که همان افزایش وزن ایده‌آل و رهایی از کمبود وزن است، کمک می‌کند. برای این که به شیوه‌ای مطلوب چاق شوید بهتر است پیش از غذا از خوردن، از نوشیدن آب بپرهیزید. مصرف روزانه یک لیوان معجون عالی است. قبل از خواب شیر بنوشید و تعداد وعده‌های غذایی را زیاد کنید.

برای رسیدن به وزن بیشتر می‌توانید از ظرف بزرگتر استفاده کنید تا ناخواسته غذای بیشتری بخورید. اگر اهل کافه و نسکافه هستید آن را با خامه میل کنید. خواب خود را تنظیم کنید و به اندازه کافی بخوابید. سیگار کشیدن نیز عاملی برای لاغری است، بنابراین اگر کمبود وزن دارید سیگار را ترک کنید و اگر غذای پروتئینی می‌خورید دقت کنید که سبزیجات را در مراحل آخر مصرف نمایید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x