استان تهران و جاذبه های گردشگری آن

استان تهران پرجمعیت ترین استان ایران را تشکیل می دهد که مشتمل بر 41 شهر از جمله تهران، شهریار، اسلامشهر، ری، پاکدشت، دماوند، شمیران، ورامین و فیروزکوه است.بیشترین آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در شهر تهران و شهر ری متمرکز است درحالی که شهرهای دیگر از چشم اندازهای طبیعی بهره مند می باشد.

این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غرب به استان مرکزی، از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تهران ، شامل محله فرحزاد، محله تجریش، خیابان ولیعصر، جاذبه‌های گردشگری افجه، بوستان جنگلی پردیسان، بوستان ولایت، بوستان لاله، پارک ملی سرخه حصار، پارک جنگلی لویزان، بوستان جمشیدیه، ارکستر سمفونیک تهران، مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد، پارک شهر و بوستان ساعی است.

تهران از گذشته های دور دارای مراسم های مختلف مانندعید نوروز در جنوب شرق استان تهران ، آداب و رسوم مردم تهران قدیم در شب یلدا، تاریخچه تکیه در تهران، آداب و رسوم مردم تهران قدیم در ماه محرم، سوغاتی‌های استان تهران و آداب و رسوم مردم قدیم تهران در ماه مبارک رمضان بوده است.

جاذبه های گردشگری تهران

موزه رضا عباسی ، ایران باستان کوچک

موزه رضا عباسی ازجمله مکان های دیدنی تهران است که سالانه تعدادی زیادی از شهروندان از آن بازدید می کنند. در این موزه آثاری از هزار دوم پیش از میلاد تا پایان دوره قاجار نگه داری می شود.

نام این موزه را به یاد نقاش مشهور کاشانی در دوره صفوی، موزه رضا عباسی (کاشانی) گذاشته اند. این موزه مملو از اشیای متنوع تاریخی از دوره های پیش از اسلام و اسلامی است و به همین دلیل آن را موزه ایران باستان کوچک می خوانند.

چینش منحصر به فرد گنجینه ها به جذابیت این موزه افزوده است و بازدیدکنندگان در اینجا با سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ ادوار مختلف کشور آشنا می شوند.

موزه رضا عباسی ، ایران باستان کوچک

دکترلند تهران

جاذبه های گردشگری فقط دیدن آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی نیست بلکه یک بیمارستان آموزشی کوچک هم می تواند چنین خصوصیتی داشته باشد و عده زیادی را برای استفاده از آن به این منطقه بکشاند.

دکترلند تهران

مرکز دکتر لند در تهران دارای چنین خصوصیتی است یعنی کودکان می توانند با حضور در این محل لباس پزشکی بپوشند و کارهای پزشکی بیاموزند و ازاین طریق استعداد و علاقه آنان شناسایی شود.

در واقع اینجا یک بیمارستان کوچک است و تمام وسایل بیمارستانی و پزشکی از جمله گوشی پزشکی، آمپول، انبر و قیچی تا دستگاه سونوگرافی، سی تی اسکن و نوار قلب در این مکان دیده می شود.

کودکان با آموزش هایی که در اینجا طی می کنند می توانند نقش یک پرستار یا پزشک را بازی کنند تا بتوانند به بیماران کمک کنند.

موزه شهرداری

یکی از مکان های دیدنی تهران موزه هدایای شهرداری تهران در برج میلاد است. در طبقه چهارم برج میلاد مجموع نوشته های قدیمی ایرانی و هدایای دریافتی شهرداری در دوره های مختلف در موزه شهرداری به نمایش در آمده است. گنجینه کره های جغرافیایی متعلق به قرون 17 تا 20 میلادی از جمله آثار به نمایش در آمده در این موزه است.

موزه شهرداری

اهمیت طبیعت گردی

موزه علوم و فناوری

اگر می خواهید با دستاوردهای مهم کشور در موزه علوم و فناوری ایران آشنا شوید به موزه علوم و فناوری تهران بروید. این موزه که از مهرماه 1391 فعالیت خود را آغاز کرده در ساختمان کتابخانه ملی سابق و در خیابان سی تیر تهران واقع است.

موزه علوم و فناوری شامل چند گالری است که هر یک پیشرفت و توسعه شاخه خاصی از علم را نشان می دهد. اینجا بازدیدکننده با دستاوردهای علمی بومی مانند شیوه کار قنات ها، آسبادها و آسیاب ها از نزدیک آشنا می شود.

در بخش گالری نجومی نیز بازدیدکننده با ابزارآلات اندازه گیری زمان دقیق روز و شب و رصد آسمان آشنا می شود در حالی که در گالری دیگر می توانید ابزارهای جراحی کهن را مشاهده کنید.

آشنایی با دنیای علوم نوین موضوع گالری بعدی این موزه است که شما را وارد دنیای علوم نوین خواهد کرد. اینجا انواع ابزارهای ارتباطی مثل تلفن و رادیو و دستگاه های مورس تا ابزارهای آزمایشات الکتریسیته دیده می شود.

اینجا حتی برای فیزیک نیز گالری جداگانه وجود دارد و بازدیدکنندگان با دنیای فیزیک و علوم آن آشنا می شوند. در گالری هسته ای شما می توانید با مسایل مربوط به انرژی هسته ای آشنا شوید.

موزه علوم و فناوری

دارآباد

یکی از محیط های خوش آب و هوای تهران، منطقه دارآباد است که سالانه عده زیادی از هموطنان و گردشگران را به طرف خود می کشاند.

دارآباد در پایین کوه قرار گرفته است و اینجا علاوه بر کوهنوردی، فضای دلچسبی برای حضور خانواده هاست. تعطیلات تابستانی و حتی تعطیلات آخر هفته، دارآباد میزبان هزاران خانواده است که برای گذران یک روز دلپذیر به این نقطه از تهران مراجعه می کنند.

این منطقه در تابستان خنک است و یکی از دلایل حضور خانواده ها به خاطر همین موضوع و دوری از شلوغی شهر است.

وقتی روزهای زمستان را برای حضور دراین منطقه انتخاب می کنید ممکن است برف این مکان را سفید پوش کرده باشد که همین ویژگی جلوه خاصی به این مکان می بخشد. بازی با برف و ساخت آدمک های برفی در این موقع سال در دارآباد رواج می یابد و وقتی به اطراف نگاه کنید فضایی پر از این آدمک های برقی می بینید.

اینجا فضایی است که می توانید بساط پیک نیک را مهیا کنید و نگاهی هم به کوهنوردی و پیاده روی در این هوای سالم و پاک داشته باشید.

دارآباد

موزه شهرداری

هتل‌های لوکس و لاکچری تهران

موزه نظامی

موزه نظامی تهران یکی از مکان های دیدنی تهران را تشکیل می دهد که در مجموعه سعدآباد تهران واقع شده است. دراین مکان بازدیدکنندگان ادوات نظامی مختلف را از نزدیک مشاهده می کنند. این موزه نظامی  سال 1317 و در دوران رضاشاه تاسیس شده است.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر از مکانهای دیدنی دیگر تهران است که هرچند با مرکز شهر فاصله دارد اما در روزهای تعطیل و حتی عادی پذیرای صدها شهروند تهرانی و شهرستانی است.

این تفرجگاه از بخش های مختلفی مانند شهربازی، رستوران و مرکز خرید تشکیل شده است.

دریاچه چیتگر

کاخ صاحبقرانیه تهران

کاخ صاحبقرانیه بنایی مربوط به دوران قاجار است که محمد رضا شاه آن را به عنوان دفتر کار استفاده می کرد. این کاخ در مجموعه تاریخی نیاوران قرار دارد و با معماری ایرانی احداث شده است. شیشه های رنگین، آیینه کاری و گچ بری در ساخت این کاخ مورد استفاده قرار گرفته است.

کاخ صاحبقرانیه تهران

بهشت مادران

بوستان بهشت مادران از مکان های دیدنی تهران محسوب می شود که از آن به عنوان نخستین پارک مخصوص بانوان در تهران یاد می شود. این پارک برای تفریح و گشت و گذارویژه  بانوان احداث شده است. در این پارک بانوان می توانند با پوشش آزاد به فعالیت های ورزشی از جمله پیاده روی بپردازند.

غار بورنیک فیروزکوه، پارک پردیسان و کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله جاذبه های گردشگری استان تهران را تشکیل می دهد.

بهشت مادران

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x