انواع رژیم غذایی: از کم‌کربوهیدرات تا گیاهخواری

رژیم‌های بسیاری وجود دارند که هرکدام با ویژگی‌های خاص خود به دنبال لاغر کردن شما هستند.

تمامی این رژیم‌ها ادعا بر بهترین بودن را نیز دارند و برای هرکسی تشخیص اینکه کدام را امتحان کند سخت است، در واقع هیچکدام از این رژیم‌ها نمی‌توانند ادعای خود را ثابت کنند، زیرا رژیمی که برای شما مفید و ارزشمند بوده، برای افراد دیگر، همان نتیجه را نیز ندارد.

اگر تاکنون حتی اقدام به گرفتن رژیم هم نکرده باشید، از اطرافیان و دوستان خود شاید اسم و انواع رژیم‌ها را شنیده باشید. امروزه انواع رژیم‌ غذایی زیادی در سراسر دنیا رواج پیدا کرده که بسیاری از این رژیم‌ها بر اصول و استاندارد علمی درستی استوار نیستند.

در ادامه این مطلب قصد داریم با معرفی تعدادی از رژیم‌های غذایی در دنیا، اطلاعات مفیدی درباره انواع رژیم غذایی خدمتتان ارائه دهیم.

اطلاعات مورد نیاز برای شروع رژیم لاغری

اگر قصد دارید که یک برنامه مشخص برای کاهش وزن و رژیم لاغری خود داشته باشید، نه تنها باید رژیم غذایی روزانه خود را بررسی کنید، بلکه موارد مهم‌تری نیز همچون دلایل ایجاد انگیزه در کاهش وزن، کسب اطلاعات ورزشی، خطرات ناشی از چاقی بیش از اندازه، همسان بودن وضع اقتصادی با نوع برنامه غذایی مناسب و… وجود دارند که حتما باید آن‌ها را بررسی و رعایت کنید.

انواع رژیم‌های غذایی کم‌ کربوهیدرات

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم کتو که احتمالا زیاد درباره آن‌ها شنیده‌اید، رژیم‌هایی‌ هستند که کربوهیدرات آن‌ها به مقدار کم مصرف می‌شود و یا به کل از رژیم حذف شده‌اند و به جای مصرف آن باید از میوه‌، سبزیجات، لبنیات و پروتئین‌ مصرف کنید.

در این گونه از رژیم‌ها معمولا به جای کربوهیدرات‌های قندی از میوه و سبزیجات و گوشت استفاده می‌شود، زیرا اصول این رژیم بر این نظر است که کم بودن کربوهیدرات در رژیم باعث بیشتر سوختن چربی در بدن میشود و به سرعت فرد را با کاهش وزن مواجه می‌کند؛ مثلا رژیم جنرال موتورز از این منطق پیروی می‌کند.

استفاده از این رژیم غذایی لاغری ساده به معنای موفق شدن شما در کاهش وزن است و کم‌‌تر احساس گرسنگی می‌کنید. اما با استفاده از این رژیم‌ها به صورت مداوم و طولانی، ممکن است شاهد به وجود آمدن حالاتی همچون تهوع، سردرد و خستگی در بدنتان شوید.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم‌های غذایی بدون گلوتن

رژیم‌های غذایی بدون گلوتن از انواع رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات هستند. خوراکی‌های حاوی گلوتن همانند گندم، جو، مالت، مخمر آب جو و… هستند که در دسته غلات قرار دارند، این دسته از مواد مصرفی برای شما منع می‌شوند و حتما باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

اگر بخواهیم در یک دسته‌بندی کلی مواد مصرفی حاوی گلوتن را برای شما شرح دهیم: نان‌های حاوی گندم، پاستا، غلاتی که دارای برچسب گلوتن هستند، محصولات پخته شده، تنقلات و… هستند، که باید در یک رژیم غذایی لاغری با آن‌ها خداحافظی کنید.

رژیم غذایی بدون گلوتن

البته این رژیم بیشتر مناسب کسانی است که به گلوتن حساسیت دارند؛ ضمن این که بیشتر روی سلامتی شما تاکید دارد تا لاغری سریع.

رژیم غذایی کم چربی

در رژیم غذایی کم چربی باید به ویژه از مصرف لبنیات پرچرب و محصولات گوشتی خودداری کنید؛ در عوض، باید پروتئین کم چربی، میوه، سبزیجات و غلات مصرف نمایید. سالهاست رژیم غذایی کم‌ چربی توصیه‌ی رایج همه‌ی متخصصان تغذیه است؛ ولی این رژیم غذایی به تازگی از چشم برخی دانشمندان افتاده است.

اگر ورزشکار هستید و می‌خواهید در مدتی کوتاه، هم وزن کم کنید و هم عضلات خود را از دست ندهید، می‌توانید از ترکیب رژیم غذایی کم چربی و رژیم پروتئین 14 روزه بهره ببرید.

رژیم غذایی کم چرب

رژیم چربی سوزی

رژیم چربی سوزی یک رژیم غذایی سم‌زدا وظیفه این را دارد که کبد را از هرگونه سموم پاکسازی کند، سمومی که موجب افزایش وزن و دیگر بیماری‌ها ‌همچون فشار خون بالا و نوسان ایجاد شده‌اند. تحقیقات نشان داده است که با این رژیم غذایی به مدت دو الی سه هفته چربی‌های باسن، دور کمر و ران‌ها به راحتی میسوزند.

رژیم چربی سوزی در دسته رژیم‌های سریع است که با آن می‌توانید لاغری در یک ماه را تجربه کنید.

رژیم گیاهخواری

رژیم‌های مختلفی در دنیا وجود دارد و هرکسی می‌تواند بنا به طبع خود از آن‌ها استفاده کند. برای نمونه، رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها مناسب افرادی است که مزاج بلغمی دارند. در مقابل، رژیم گیاهخواری تقریبا برای همه با هر طبعی مفید است.

این رژیم خطرات قلبی و عروقی و دیابت را در فرد به حداقل می‌رساند و کسانی که از این رژیم استفاده می‌کنند، معمولا بدن سالم‌تری دارند.

البته یکی از ضعف‌های رژیم گیاهخواری این است که بعضی از مواد مغذی به بدن نمی‌رسد و باید مکمل آن را مصرف کرد، مثل ویتامین ب12. با همه این موارد، گیاهخواری یکی از بهترین انواع رژیم‌های غذایی است.

لازم به ذکر است که شما برای رژیم گیاهخواری باید هر روز به میزان کافی سبزی و میوه تهیه کنید، اما اگر وقت این کار را ندارید و دنبال یک رژیم خیلی راحت‌تر -از نظر تهیه مواد اولیه- هستید، در این صورت رژیم تک خوری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این نوع از رژیم، شما در یک مدت محدود، فقط یک نوع خوراکی را می‌خورید.

رژیم غذایی گیاه خواری

رژیم کم نمک

افراد با سابقه مشکل قلبی باید رژیم غذایی کم سدیم داشته باشند. این امر به دلیل این است که سدیم زیاد در بدن باعث انباشت مایعات می شود و این انباشته شدن باعث ایجاد بیماری و سخت تر شدن کار قلب می‌شود.

مقدار زیاد نمک در غذا برای بیماران دچار فشار خون بالا نیز ضرر دارد بنابراین به این بیماران نیز توصیه می شود غذاهای کم سدیم مصرف کنند. استفاده از مواد غذایی تازه و پرهیز از استفاده از مواد غذایی دارای افزودنی‌های مجاز یا غیرمجاز شیوه مهمی برای کاهش محتوای سدیم غذاها است.

یکی از رژیم‌های جذابی که می‌تواند خیلی از رژیم‌های گفته شده در بالا از جمله کم‌نمک را در بر بگیرد، رژیم شیر و خرما است که در مدتی کوتاه، بدون احساس خستگی و سردرد، روی وزن شما تاثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی کم سدیم

برای کاهش وزن چه بخوریم! ۶ خوراکی چربی‌سوز بی‌نظیر!

انواع رژیم غذایی متعادل کننده هورمون

انواع رژیم غذایی متعادل کننده هورمون برای بانوان طراحی شده است تا به تراز شدن هورمون‌ها مخصوصا هورمون‌های تیروئید، آدرنال، استروژن و پروژسترون از طریق ترمیم سیستم گوارش، تعادل قند خون فرد، سم‌زدایی از کبد و سلامت عاطفی و احساسی کمک کند.

عدم تعادل در هورمون‌ها موجب مشکلات فراوانی از جمله چربی‌شکم، افسردگی، اضطراب، خواب‌آلود بودن، بی‌خوابی، خستگی، ریزش‌مو، تغییرات‌خلقی، گر‌گرفتگی، کیست‌تخمدان، سرطان سینه و تخمدان شود.

از هر ۱۳ نفر ۱ نفر به کم کاری تیروئید مبتلا است. همچنین ۷۵% از زنان از سندرم پیش از قاعدگی و ۸۵% از اختلالات هورمونی رنج میبرند. تغذیه ی درست میتواند عدم تعادل هورمون‌ها را تنظیم کند.

هر فرد مبتلا به اختلالات تیروئید، سندرم‌هاشیموتو، خستگی، ناباروری، سندرم پیش از قاعدگی، فیبروئیدها، توده‌های پستانی و سرطان سینه و سایر اختلالات می تواند از فواید یک رژیم متعادل کننده هورمون بهره‌مند شود.

رژیم غذایی متعادل کننده هورمون

رژیم غذایی روزه ‌داری متناوب

رژیم غذایی روزه داری متناوب؟!! بله، درست شنیدید. رژیم فستینگ یا روزه داری یکی از انواع رژیم غذایی می‌باشد؛ این رژیم شامل چرخه‌ای از روزه گرفتن و خوردن غذا است. در این رژیم غذایی به‌ جای کاهش میزان مصرف موادغذایی، زمان مصرف آنها را کنترل می‌کنید. بنابراین روزه‌ داری متناوب، بیشتر الگویی برای غذا خوردن است تا رژیم غذایی.

رژیم لاغری ۷ روزه: چگونه ۵ کیلو در یک هفته کم کنیم؟

یکی از روش‌های کاهش وزن، که به طور معمول از آن استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد، روش روزه داری متناوب است، که آسان‌ترین روش برای ایجاد محدودیت در استفاده از کالری بالا است. به طور کلی این روش اینگونه است که شما میزان کالری مصرفی خود  را کاهش می‌دهید و از طرفی اجازه جبران آن را در دیگر وعده‌های غذایی ندارید.

این روش، کاهش وزنی ۳ تا ۸ درصدی را در طول دوره‌ای ۳ تا ۲۴ هفته‌ای به دنبال دارد که در مقایسه با بیشتر رژیم‌های کاهش وزن، درصد بسیار زیادی است

رژیم غذایی روزه داری متناوب

روزه‌داری متناوب، نشانه التهاب، کلسترول، تری ‌گلیسیرید و قندخون را به حداقل میرساند. مشخص شده است که این رژیم با افزایش یافتن سطح هورمون‌های رشد انسان، بهبود ترمیم سلولی و تغییر بیان ژن‌ها مرتبط است. اگرچه روزه‌داری متناوب برای افرادی که تغذیهٔ خوبی در طول زندگی خود دارند و سالم هستند، خطری ندارد ولی برای همه افراد‌هم مناسب نیست.

برخی از تحقیقات نشانگر این است که سودمندی این روش برای بانوان، به‌‌اندازه مردان نیست ولی بعضی از افراد باید از روزه‌داری پرهیز کنند، مانند افرادی که به افت قندخون حساس هستند و فشار‌خون آن‌ها زود کاهش میابد، زنان باردار، مادران شیرده، نوجوانان و کودکان، افرادی دچار سوءتغذیه‌اند، کسانی که وزن آنها کمتر از حد نرمال است و افرادی که دچار کمبود مواد‌مغذی در بدنشان هستند.

اغلب رژیم‌هایی که در بالا ذکر شد، زمان‌بر هستند ولی اگر به دنبال جواب سریع هستید، می‌توانید رژیم سه روزه امریکایی را امتحان کنید.

حرف آخر

هیچ رژیمی در دنیا کاملا سالم نیست و حتما نقصی در آن وجود دارد. هر رژیم  مختص به یک فرد نیست و هر فرد بایستی رژیم مخصوص به بدن خود را انتخاب کند و شما باید رژیمی را انتخاب کنید که با بدن و سلیقه و وضعیت اقتصادی شما سازگار باشد، بهترین رژیم، رژیمی است که شما بتوانید آن‌ را تا طولانی مدت ادامه دهید.

البته رژیم بدون ورزش فایده‌ای ندارد و نباید تاثیر ورزش را کنار بگذارید، متخصصین و پزشکان‌هم به ورزش متناوب روزانه نیز تاکید دارند و رژیم بدون ورزش را بی ارزش میدانند زیرا اعتقاد دارند که رژیم با تاثیر ورزش،‌ تاثیر خود را روی بدن فرد میگذارد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x