تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو

امروزه به وفور شاهد استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری‌ها و عارضه‌ها از جمله عارضه‌های پوستی هستیم.

مردم به راحتی به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند و داروهای گیاهی مختلفی را خریداری می‌کنند و این اتفاق دقیقا به این خاطر است که آن‌ها متوجه این هستند که این دسته از داروها، نسبت به داروهای شیمیایی، عوارض کم‌تری دارند و در صورت دانستن نحوه صحیح استفاده از آن‌ها هیچ گونه عوارضی نخواهند داشت.

انسان از گذشته تاکنون در پیجستجوی  روش‌ها و راه‌حل‌های ممکن بوده تا بتواند بهترین روش درمانی را برای بیماری پوستی خود به کار ببرد، از این رو  در این مقاله قصد داریم تا از میان تمامی تاثیرات گیاهان دارویی شما را با تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو آشنا کنیم.

نقش گیاهان دارویی بر سلامتی

در گذشته گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری‌ها به کار می‌رفتند،  اما به مرور زمان نقش این درمان کم‌رنگتر شد و گیاهان شیمیایی، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفتند. باز با این وجود افراد دیگری نیز وجود دارند که به خوبی متوجه تاثیرات مثبت گیاهان دارویی در درمان انواع عارضه‌ها و بیماری‌ها هستند. به طور مثال افراد زیادی هستند که برای تقویت حافظه، حفظ زیبایی پوست، جلوگیری از ریزش مو، درمان درد معده، سردرد و… به هیچ  عنوان سراغ قرص و داروهای شیمیایی نمی‌روند و فقط برای درمان بیماری‌های خود، از گیاهان دارویی به اندازه کافی استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه هر چیزی، حتی گیاهان دارویی با وجود مزایای فراوانی که داشته باشند، می‌تواند مضر باشد و صدمات جدی بر سلامت بدن شما وارد کند.

تاثیر گیاهان دارویی بر مو

اخیرا پژوهش‌ها نشان داده، بعضی از گیاهان دارویی تاثیر خوبی در جلوگیری از ریزش مو دارند. قدم اول برای درمان ریزش مو در طب سنتی، تشخیص علت بیماری است. از این دیدگاه، تغذیه نقش مهمی در رویش و ریزش مو دارد،  بنابراین شما با اصلاح برنامه غذایی می‌توانید بیماری خود را درمان کنید.

تاثیر فرآورده‌های گیاهی بر مو

ترکیبات موضعی در اغلب فرآورده‌های مو وجود دارند که نقش موثری در درمان بیماری‌های پوست و مو دارند که در ذیل به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صبر زرد

این گیاه تاثیر بسیاری در بهبود جریان گردش خون  در پوست و تحریک رشد مو دارد.

غان

روغن موجود در این گیاه در کاهش ریزش و رشد مو، مفید است، بنابراین غان بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که از ریزش مو رنج می‌برند.

بابا آدم

اسیدهای چرب موجود در بابا آدم برای رشد و حفظ موی سر به کار می‌رود.

علف گربه

امروزه اکثر افراد از تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو اطلاع دارند. علف گربه یکی از گیاهانی است که برای درمان خارش موی سر مفید است.

بابونه

اگر موهای سر شما چرب است و شوره دارد، بابونه گیاهی است که می‌تواند به کمک‌تان بیاید، همچنین بابونه می‌تواند از پوست شما در برابر خشک شدن محافظت کند.

فواید بابونه برای مو

دم اسبی

این گیاه در جوان‌سازی پیاز مو بسیار موثر است. مصرف این ماده به رشد ناخن‌ها کمک می‌کند، این گیاه را می‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد یا از روغن آن در پوست سر استفاده کرد.

گیاهان دیگری همچون همیشه بهار، گزنه، رزماری، شیرین بیان، مریم گلی نیز در درمان بیماری‌های پوست و مو نقش خوبی ایفا می‌کنند.

تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو

گیاهان دارویی تاثیر خوبی در بهبود مشکلات  پوست و مو دارند و همچنین محافظت از پوست نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی انسان دارد. از فرآورده‌های گیاهی به دلیل این که عوارض شیمیایی کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند به منظور تولید فرآورده‌های آرایشی و دارویی استفاده می‌گردد.

تاثیر فرآورده‌های دارویی بر پوست

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا یکی از گیاهان مفید برای درمان بیماری‌های پوستی است.  این گیاه در درمان انواع زخم‌ها، گال، آ کن، تومورهای پوستی و … موثر باشد.

ژل آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا موجب تحریک پوست می‌شود که همین عاملی برای رشد سلول‌های جدید است.  این ژل خاصیت‌هایی نظیر ضد قارچ، خنک کنندگی ضد باکتریایی، التیام بخش مرطوب کننده دارد و همچنین طراوت زا است.

اگر می‌خواهید پوست شما در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش حفظ شود، می‌توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید، همچنین مصرف این ژل برای درمان خشکی پوست و ترک‌های پوستی نیز توصیه می‌شود.

گیاهان دارویی مفید برای پوست و مو

بومادران

امروزه تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو بر هیچ کس پوشیده نیست. گیاه بومادران یکی از گیاهانی است که دارای تاثیر فراوانی در التهابات، زخم‌ها و سوختگی‌های پوستی می‌باشد. لوسیون یا کرم‌های بومادران به منظور محافظت پوست در برابر آفتاب تولید شده‌اند. همچنین این گیاه برای از بین بردن شوره سر استفاده می‌شود.

آووکادو

اگر پوست خشکی دارید آووکادو را امتحان کنید. این گیاه دارای ویتامین‌های E، A و D می‌باشد و حاوی اسیدهای چرب و اسیتین است. بنابراین از این گیاه در تولید کرم‌های متنوع برای پوست‌های خشک استفاده می‌شود. علاوه بر این آووکادو برای حفاظت از پوست در برابر آقتاب و اشعه ماوراء بنقش، جلوگیری از چروک پوست، کاهش التهاب پوست مصرف می‌شود.

اکالیپتوس

اسانس اکالیپتوس اثرات شگفت‌انگیزی در درمان خون‌رسانی، کاهش التهابات پوستی و مواردی از این دست دارد، چرا که این اسانس، یک ترکیب ضد باکتری ضد قارچ و ویروس است.

فواید روغن اکالیپتوس برای مو

سوسن سفید

در جهت جلوگیری از ایجاد چروک‌های پوستی می‌توانید از گیاه موثر در این زمینه، یعنی سوسن سفید استفاده کنید.

هاماملیس

هاماملیس اثرات مختلفی نظیر تقویت پوست، جلوگیری از بروز چروک، ضد عرق، ضد التهاب و درمان آسیب‌های عرق سوز شدن دارد.

چای سبز

برای درمان زخم‌ها و التهابات پوستی، می‌توانید از روغن درخت چای که خاصیت ضد قارچ و ضد عفونی کننده دارد، استفاده کنید. عمل ماساژ پوست‌های معمولی و خشک به کمک این روغن می‌تواند موثر باشد. از دیگر مزایای روغن درخت چای، تولید لوازم آرایشی می‌باشد. عصاره این چای دارای خاصیت نرم کنندگی، ضد چروکی، ضد پیری، محافظت کننده در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش دارد و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است.

دم اسب

دم اسب یکی از گیاهان دارویی است که درمان زخم‌ها به دلیل این که حاوی سیلیس آزاد است به کمک آن صورت می‌پذیرد. این گیاه نقش خوبی در جهت جلوگیری از شلی و پیری زودرس، رفع خستگی، تمیزکنندگی، افزایش ارتجاع و مقاومت و ترمیم پوست ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

کاکائو

همه ما از تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو آگاه هستیم. می‌دانیم که از فرآورده‌های بسیاری برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. کاکائو نیز یکی دیگر از گیاهانی است که خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد. این گیاه در کرمها به منظور پاک کننده به کار می‌رود. خوردن کاکائو از پوست شما در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. برای بهبود زخم‌ها نیز می‌توان از این گیاه کمک گرفت.

برنجاسف یا درمنه

لوسیون برنجاسف به عنوان ماده‌ای در جهت جلوگیری از پیری و چروک زودرس، لطیف و نرم کردن پوست استفاده می‌شود. درمنه خواص زیادی همچون اتساع عروق، ضد التهاب، تسریع بهبود زخم و ضد میکروبی دارد.

آویشن

آویشن یک تقویت کننده و ضدعفونی کننده برای پوست‌های چرب است. همچنین ترکیب آویشن با سیر و حنا اثرات خوبی در بهبود زخم‌های سالک دارد.

کتان

کتان دارای ترکیبات مفیدی نظیر اسید لینولئیک میباشد. این ترکیبات به منظور جلوگیری از چروک، بثورات جلدی، تقویت و محافظت پوست مصرف می‌شوند. کتان مناسب پوست‌های تیره و خشک است. همچنین روغن کتان در بهبود پوسته شدن و سوختگی پوست موثر است.

گیاهان دارویی مفید برای پوست و مو

گندم

گندم سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین A و E است، این گیاه خاصیت ضد چروک، نرم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد.

بادام

بادام تلخ و شیرین و فندوق از دیگر مواردی هستند  که به عنوان فرآورده جهت پاک کنندگی، مرطوب کنندگی در پوست‌های خشک مصرف می‌شوند.

گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی به منظور تولید فرآورده‌های آرایشی و لوسیون به کار می‌رود. این فرآورده‌ها در جهت تقویت، لطافت و‌ زیباسازی، جلوگیری از چین و چروک زودرس پوست استفاده می‌گردند.

کلام آخر

در عصر امروز همه ما از تاثیر گیاهان دارویی بر پوست و مو اطلاع داریم. همانطور که گفته شد گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های پوست و مو وجود دارند که به صورت لوسیون و فرآورده‌های دارویی و آرایشی مصرف می‌شوند.  سعی کنید در استفاده از گیاهان دارویی بسیار محتاطانه عمل کنید و به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید. اگر مشکل و عارضه شما بسیار جدی می‌باشد و نیاز به گذراندن دوره‌ی درمان طولانی دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید و در میزان مصرف گیاهان دارویی از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.

2.5 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x