شناخت خواص یونجه پادشاه تمام غذاها

خواص یونجه بسیار است؛ آن‌قدر زیاد که فکر نمی‌کنم تا به حال درباره آن شنیده باشید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم یونجه تنها یک گیاه برای مصرف چهارپایان است. اما این‌طور نیست. یونجه گیاهی است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید درمان کند یا به درمان آنها کمک کند. حتی یونجه می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. در این مقاله شما را با خواص شگفت‌انگیز یونجه و خود گیاه با ارزش یونجه آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

یونجه چیست؟

یونجه یکی از انواع داروهای گیاهی با نام علمی اسپست است. این گیاه برای اولین بار در ایران یافت شد. زمانی که مادها شروع به رام کردن حیوانات و استفاده از آنها کردند، از یونجه برای تأمین غذای اسب‌ها استفاده کردند.

آشنایی با خواص یونجه

این گیاه همان‌طور که گفته شد پیشینه غنی در ایران دارد اما امروزه استفاده از آن به‌شدت کاهش یافته است، به طوری که اگر به چند عطاری سر بزنید خواهید فهمید.

گیاه یونجه گیاهی است که رشد آن در مناطق کویری ریشه دارد. یعنی برای اولین بار در این مناطق یافت شده است. امروزه می‌توان یونجه را در تمام مناطق معتدل و شبه قاره‌ای یافت.

بسیاری از کشورهایی که در این منطقه قرار دارند نیز اقدام به کشت گسترده این گیاه کرده‌اند، آنها از این گیاه در تولید بسیاری از داروها استفاده می‌کنند؛ ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، در ایران نیز این گیاه به شکل گلخانه‌ای کشت می‌شود.

یونجه را هر جا که دیدید بشناسید!

یونجه گیاهی چندساله و دائمی با ریشه راست است. راست‌ترین ریشه یونجه به ریشه اول مشهور است. ریشه و بخش بیرون از خاک یونجه با هم رشد می‌کنند. یعنی زمانی که ریشه از لپه بیرون زد، چندی بعد باید منتظر سر برآوردن یونجه بود.

زمانی که یونجه جوانه زد میزان مصرف آب آن نیز افزایش پیدا می‌کند. این گیاه نسبت به کمبود آب، شوری خاک و یا صله زدن خاک حساسیت دارد، البته این حساسیت در این زمان است و کمی بعد از بین خواهد رفت.

ارتفاع یونجه در بیشترین حالت یک متر است، به این معنی که یونجه شما به کمال خود رسیده است. سر یونجه نیز مانند بسیاری از گیاهان دارای برگ است، برگ‌های این گیاه نوک‌تیز، سبزرنگ و بیضی‌شکل هستند، هر برگ از این گیاه دارای سه برگچه است.

یونجه جزو گیاهان گل‌دار و میوه‌دار است، گل‌های این گیاه به رنگ‌های سبز، بنفش تیره یا آبی روشن هستند. میوه یونجه هم شبیه به صدف است و دانه‌ای درون آن قرار دارد. این دانه کمی کوچک‌تر از لوبیا است. در پزشکی بیشتر از خواص یونجه مربوط به برگ‌های آن است، اما بسیاری از خواص را نیز می‌توانید در میوه و گل یونجه پیدا کنید.

کاشت گیاه یونجه برای کشاورزان بسیار خوب است، به این دلیل که خود گیاه یونجه کشت چندان سختی ندارد اما می‌تواند به خوبی به فروش برسد. بعد از زمانی که فروخته شد هم برای خاک سودمند است و می‌توان گیاهان باکیفیت بهتری بعد از یونجه در زمین کشت کرد.

این مورد به دلیل تناوبی بودن یونجه است. یعنی عناصر منفی خاک را گرفته و تبدیل به عناصر مثبت درون خود می‌کند. از دیگر گیاهانی که این‌گونه عمل می‌کنند می‌توان به گوجه و کلم اشاره کرد.

خواص یونجه در گذشته‌های دور

زمانی که درباره طب سنتی چینی و ارتباط آن با یونجه مطالعه می‌کنیم متوجه ارتباط تنگاتنگ آنها باهم می‌شویم. در این طب از یونجه برای افزایش اشتها و از بین بردن انواع زخم استفاده می‌شده است.

البته بسیاری از پزشکان آن زمان از یونجه برای بیماری‌های دیگر هم استفاده کرده و نتیجه گرفته‌اند. برای مثال آیورودای بومی از یونجه برای بهبود تولید سلول‌های خونی و آرتریت استفاده کرده است.

خواص یونجه برای انسان

بومیان آمریکا از این گیاه برای یک افزودنی استفاده می‌کردند، البته آنها از دانه‌های این گیاه استفاده می‌کردند و معتقد بودند علاوه بر خوش‌طعم کردن غذا این گیاه می‌تواند مواد مغذی را نیز به غذا اضافه کند.

همچنین آنها از یونجه برای کاهش لخته شدن خون و درمان زردی استفاده می‌کردند. درمان مشکلات دوران قاعدگی، مشکلات ادراری، خشکی و شوره‌های پوستی از مهم‌ترین خواص این گیاه بود که از آن استفاده می‌کردند.

خواص یونجه در درمان‌های امروزی

یونجه در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌تواند کمک کند. برای مثال یونجه می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. به این شکل که یونجه جذب کلسترول در روده را کاهش می‌دهد. این گیاه خاصیت شگفت‌انگیزی در دفع موادی دارد که باعث جذب کلسترول می‌شوند.

خواص دارویی یونجه

این گیاه سطح چربی موجود در شریان‌ها را نیز به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد، همین مورد کافی است تا میزان بسیار زیادی از سطح چربی خون را کاهش دهد و بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی را درمان کند. همچنین می‌تواند میزان احتمال ابتلا به سکته قلبی را کاهش دهد.

ویتامین K موجود در یونجه می‌تواند به استخوان‌های شما کمک کند، این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مؤثر است. استفاده از کلسیم نیز منوط به داشتن این ویتامین است.

یونجه همچنین می‌تواند سطح انسولین خون را افزایش دهد، بنابراین برای بسیاری از بیماران دیابتی نیز مفید است. این گیاه این کار را با آزاد کردن انسولین از پانکراس انجام می‌دهد. همچنین بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند می‌توانند امیدوار باشند وابستگی آنها به داروی انسولین کاهش پیدا کند.

دردهای شکمی ناشی از گاز، گاستریت، تهوع، سو هاضمه، یبوست و کاهش اشتها بیماری‌هایی هستند که بسیاری از ما به آنها مبتلا هستیم. یکی از خواص شگفت‌انگیز یونجه مبارزه با این بیماری‌ها است. همچنین این گیاه دارای 8 آنزیم است، این آنزیم‌ها می‌توانند به طور کلی روند هضم را ترمیم کنند.

فیبر موجود در این گیاه نیز به‌سادگی می تواند سیستم گوارش شما را بهبود بخشد. در صورتی که از یونجه برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش استفاده می‌کنید باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. آن را به شکل دانه، جوانه مصرف کنید.
  2. استفاده از یونجه در چای نیز ایده خوبی است.
  3. قرص و پودرهای فرم گرفته یونجه نیز قابل‌استفاده هستند.
  4. بهتر است برگ‌های آن را بجوشانید و بخورید.

 رفع مشکلات کلیوی با مصرف یونجه

یونجه برای کلیه هم مفید است. کلیه‌های کم‌کار با استفاده از یونجه می‌توانند بهتر کار کنند. البته این مورد در صورتی است که یونجه به طور منظم مصرف شود. یونجه سطح اوره خون را نیز کاهش می‌دهد. همچنین کراتینین را تسکین می‌دهد. همین مورد باعث می‌شود آب کمتری از بدن دفع شود. بنابراین شما را از شر سنگ کلیه خلاص می‌کند.

خواص یونجه برای بانوان

این گیاه برای کاهش ابتلا به سرطان پستان در بانوان نیز به‌شدت مفید است. این گیاه فوق‌العاده شامل فیتواستروژن  و بسیاری دیگر از ترکیبات گیاهی است که سطح استروژن را افزایش می‌دهند. این هورمون تأثیر زیادی در سرطان پستان دارد، بیمارانی که مبتلا به این سرطان هستند نیز می‌توانند از یونجه استفاده کنند، در این بیماران خطر مرگ و عود بیماری کاهش پیدا می‌کند.

خواص یونجه برای بانوان

افزایش سطح استروژن می‌تواند به کاهش دردهای دوران قاعدگی، کاهش عوارض یائسگی و کاهش خونریزی‌های دوران قاعدگی کمک کند.

زمانی که استروژن در بدن کم شود، به‌اصطلاح یائسه می‌شوید. فیتواستروژن یکی از مواردی است که در این دوران بسیار مفید است، زنان یائسه می‌توانند از این مورد که در یونجه است استفاده کنند. مصرف یونجه تعرق شبانه را حل می‌کند و در کاهش میزان گرفتگی بسیار مؤثر است.

این گیاه برای بانوانی که میل جنسی آنان کم شده است هم می تواند مفید باشد. مطالعات نشان داده یکی از خواص یونجه مبارزه با کاهش میل جنسی و کاهش‌دهنده خشکی واژن است.

در این گیاه ویتامین K بسیار زیادی وجود دارد. این ویتامین به درمان بدخلقی‌های بانوان در دوران قاعدگی کمک بسیاری می‌کند. همچنین انعقاد خون را زیاد می‌کند، با این کار به کاهش خونریزی‌های شدید در این دوره کمک می‌کند.

بانوانی که از شرایط پوستشان ناراضی هستند می‌توانند از یونجه استفاده کنند، یونجه پوست را می‌کشد و در کمال شگفتی با بیماری‌های پوستی مبارزه می‌کند. درمان اگزما و پسوریازیس از خواص یونجه هستند. یونجه پوست شما را نرم و مرطوب می‌کند.

تقویت مو با یونجه

یونجه شما را از خرید داروهای مختلف برای مو بی‌نیاز می‌کند. این گیاه دارای آنتی‌اکسیدان هایی است که برای فولیکول‌های مو بسیار مفید هستند. این گیاه توانایی تضمین کردن محکم و سالم بودن موهای شما را دارد.

خواص مهم یونجه برای تقویت مو

یونجه دارای سیلیس است که می‌تواند موهای شما را سالم‌تر نگه دارد، همچنین هورمون‌هایی را در بدن ترشح می‌کند که گردش خون را زیاد می‌کنند. در آخر نیز یکی از بهترین گیاه‌ها برای درمان ریزش مو است.

موارد منع مصرف یونجه

  • شواهدی وجود دارد که یونجه می‌تواند به‌عنوان منبع استروژن عمل کند، بنابراین برای بارداران و مادران شیرده مناسب نیست.
  • یونجه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال‌تر کند، بنابراین برای بیماران مولتیپل اسکلروز(MS)، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و آرتریت روماتوئید (RA) مضر است.
  • برای بیماری‌های حساس به هورمون نیز بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

خواص یونجه بسیار است؛ همان‌طور که در این مقاله مشاهده کردید تعداد خواصی که در طب برای یونجه آورده شده از بسیاری از گیاهان بیشتر است. یونجه به شما پوست، مو، کلیه و سیستم گوارش سالم را هدیه می‌کند. در صورتی که از این گیاه به شکل درست استفاده کنید مطمئنم که در آینده به بسیاری از بیماری‌ها دچار نخواهید شد. حتماً شما هم به دانشمندان حق می‌دهید که به یونجه پادشاه غذاها بگویند!

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x