سنگر، شهری آرامبخش در گیلان

سنگر یکی از شهرهای استان گیلان است که فاصله آن با رشت مرکز این استان، 15 کیلومتر می باشد. این منطقه دارای آثار طبیعی و تاریخی کم نظیر است و سالانه تعداد کثیری از گردشگران را به خود جذب می کند.

این شهر به ویژه در فصول بهار و تابستان پوشیده از شالیزار است که جلوه و سرسبزی خاصی به این منطقه می بخشد. سنگر دارای چشمه آب معدنی، دریاچه و اماکن تاریخی است. چشمه آب معدنی چشماگل، شهر تاریخی و زیبای سنگر و دریاچه سد سنگر از جمله این آثار تاریخی و طبیعی است.

برای بهره مندی از چشمه آب معدنی باید به روستای طالم واقع در بخش جنوب شرقی شهر رشت، بروید و از این منطقه زیبا دیدن کنید. البته وقتی به اینجا رسیدید رودی به همین نام می بینید که بر زیبایی آن دوچندان افزوده است. بر روی دریاچه سنگر، سدی احداث شده است که یکی از مناطق زیبای این شهرستان به شمار می آید.

طبیعت سنگر باوجود خیل گردشگران و مسافران ورودی، دست نخورده است و شما در طول مسیر و جاده ها این منطقه، می توانید این فضاها را از نزدیک مشاهده کنید.

سنگر که در انتهای دره سفیدرود قرار گرفته است در میان دشت پهناور واقع شده است. این دشت سرسبز و پوشیده از درخت و شالیزار، مناظر رویایی در این بخش ایجاد کرده است.

در این نقطه رودخانه های زیادی در جریان است به همین دلیل به صدرود معروف است. همجواری با کوه، جنگل و پوشش گیاهی، سفیدرود و درختان متعدد از نوع کاج، صنوبر ، توسکا ، بلوط ، راش و سفره های آبهای زیر زمینی موجب شده تا این منطقه استعداد رویش انواع محصولات کشاورزی را داشته باشد .

اقتصاد سنگر

تولید برنج و شالیکاری در سنگر رواج دارد. مردم این منطقه بیشتر از راه برنجکاری امرار معاش می کنند هر چند پرورش ماهی یکی دیگراز شغل های رایج این منطقه است.

مزارع سبز شالی و پرورش ماهی در جای جای این سرزمین وجود دارد که این ظرفیت باعث شده که یکی از مردم اين شهر بيشتر به کشاورزي در شاليزارها مشغول هستند. پرورش ماهي يکي ديگر از شغل‌هاي رايج در اين منطقه ‌است. سنگر همچنین یکی از مراکز پرورش ماهیان است به طوری که مجتمع تکثیر و پرورش بین المللی ماهیان خاویاری در این منطقه واقع شده است.

اماکن تاریخی سنگر

سنگر دارای اماکن مختلف تاریخی از جمله مسجد آقاسیاهپوش سنگر است که این بنا در  در دهکده امشه سنگر رشت واقع شده است. مسجد آقاسیاهپوش از آثار دوره قاجاريه می باشد.

بقعه آکاشاه (عکاشه) از آثار دیگر این سنگر است که در رودبرده، در فاصله ۵/۱ کيلومتری شمال منطقه سنگر قرار دارد. بر پايه شجره نامه موجود در داخل بقعه، اين جا آرامگاه آشيخ علی بن آقا کاشاه پسر قيس، از صحابه حضرت رسول (ص) است.

شجره نامه دیگری نیز در این بقعه وجود دارد که وی از پسران امام موسی کاظم (ع) معرفی شده‌ است. بنای این بقعه ساختمانی قديمی و خشتی است که چهار طرف آن ایوانی با سر ستون‌های ظريف وجود دارد.

این بقعه در سال ۹۲۰ هجری قمری ساخته شده و بام آن از سفال است. در کنار این بقعه دو مزار ساده وجود دارد که گفته مي شود محل دفن دو برادر از سادات، به نام‌های آقا سيد احمد و آقا سيد محمود است که امام زاده بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری بندر کیاشهر

چشمه چشماگل

سنگر دارای آبگیرها و چشمه های معدنی زیادی است که سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی می باشد. چشمه چشماکل طالم سه شنبه در روستای « طالم سه شنبه » از توابع بخش سنگر در ۱۲ کيلومتري جاده رشت – قزوين واقع شده‌ است. در کنار چشمه ، درختی تنومند ديده می شود که مورد احترام اهالی است . از آب معدنی چشمه ، در درمان بيماري هاي پوستی به ويژه جوش‌های صورت و بدن استفاده می شود.

در دو طرف جاده های سنگر به سیاهکل مملو از مزارع شالیزار و سرسبز است. در این بخش چاه دهانه گشادی در بستر رودخانه سفيدرود در اطراف سد سنگر با هدف آبرسانی به شهر صنعتی رشت دیده می شود.

چشمه چشماکل از دیدنی های شهر سنگر در استان گیلان
چشمه چشماکل

دریاچه سد سنگر

این دریاچه در فاصله ۵/۵ کیلومتری سنگر بر روی رودخانه سفیدرود واقع شده است. این کانال برای ناحیه آستانه، لاهیجان و لنگرود بسیار باارزش است و به منزله یک سفیدرود کوچک است. سد سنگر مناظر بسیار زیبا و دل انگیزی دارد که طبیعت دوستان بسیاری را به خود جلب می کند.

دریاچه سد سنگر در گیلان
دریاچه سد سنگر

روستای شاقاجی

روستای شاقاجی نام قدیم روستای اسلام آباد از توابع شهرستان رشت است که در گذشته از رونق اقتصادی زیادی مخصوصا در زمینه تجارت و بازرگانی برخوردار بوده است (شیخ یا شاه آقا حاجی)از افراد خوشنام زمان خویش بوده که بسیار مورد احترام و ارادت مردم قرار داشته است.

برخی از آثار دوره قاجار در این روستا دیده می شود. در روستای شاقاجی  همچنین یک بازار قدیمی با قدمت چند ساله وجود دارد که یکی از بازارچه های قدیمی استان گیلان محسوب می شود. این بازارچه دارای بنای تاریخی است و دراین محل  “پنجشنبه بازار” برپا می شود که یکی از بازارهای معروف گیلان است. از بناهای تاریخی شاقاجی بازارچه مستطیلی و حمام قدیمی آن است.

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری خمام

سوغاتی های سنگر

سنگر یکی از مناطق استان گیلان است که دارای صنایع دستی و تولیدات مختلف است که می توان به عنوان سوغاتی آن را تهیه کرد. کلوچه، ماهی سفید، بادام زمینی، محصولات حصیری و چوبی، رشتی دوزی، مروار بافی و زیتون ازجمله این سوغاتی هاست.

بازارها و غذاهای محلی

دوشنبه بازارهای سنگر یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه است. مردم محلی این منطقه معمولا برای خرید های خود به صورت هفتگی، در روزهای دوشنبه به بازار می روند. بازارهای سنگر از پرسابقه ترین و معروف ترین بازارهای استان گیلان محسوب می شود. این بازارها به طور منظم در این شهر برپا می شود و مورد توجه گردشگران ورود به این منطقه است.

در بازارهای هفتگی سنگر، بهترین غذاهای محلی این منطقه مانند باقالا قاتوق، میرزا قاسمی، ترشی تره، کوکوی مرغ، کباب ترش و سیر قلیه را می توانید طبخ کنید.

بازارهای سنگر از جاذبه های زیادی برخوردار است که گردشگران علاوه بر مشاهده انواع محصولات و تولیدات این مناطق،  می توانند با فرهنگ های دست نخورده و بکر این منطقه نیز آشنا شوند.

4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x