جاذبه های گردشگری بندر کیاشهر

بندرکیاشهر یکی از شهرهای استان گیلان است که در 50 کیلومتری رشت و 17 کیلومتری شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد. این شهر دارای سواحل زیبا در کناره های دریای خزر می باشد که سالانه میزبان گردشگران زیادی است.

نام قبلی بندرکیاشهر، بندرحسن کیاده بوده که در گذشته محل تبادلات تجاری فراوانی با روسیه بوده است. در سواحل مختلف این بندر ماهیگیران و صیادانی دیده می شوند که پس از صید، ماهی های خود را در سواحل یا بازار بندرکیاشهر به فروش می رسانند.

حسن کیاده در سال ۱۳۰۹ شهر شد و یکی از دهستان‌های بخش آستانهٔ شهرستان لاهیجان محسوب می شد. یکی از ویژگی ها و طبیعت بندر کیاشهر، عبور سفیدرود از این شهر است. سفیدرود پس از سرچشمه گرفتن از کوه های طالقان و زنجان در بندرکیاشهر به دریای خزر می ریزد. در سراسر مسیر سفید رود به ویژه در گیلان، منظره های بسیاری زیبایی وجود دارد.

کیاشهر از روستاهای سرسبز و دیدنی تشکیل شده است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران از آن دیدن می کنند. گردشگری روستایی و کشاورزی در این بخش دارای ظرفیت های زیادی است که نیاز به رسیدگی بیشتر و ایجاد زیرساخت های کامل تری دارد.

ترک محله، گیلده محله، میان‌محله، بالا محله و منطقه شهرک از جمله محله های دیدنی این شهر است که محل حضور خیلی از گردشگران است. دستک، سالکده، لسکوکلایه و لب دریا و امیرکیاسر نیز از روستاها و بخش های دیگر این شهر است که محل حضور خیلی از گردشگران می باشد.

گردشگران با حضور در این منطقه، از زیبای هایی طبیعی و همچنین چگونگی صید و صیادی در این منطقه آشنا می شوند. خیلی از آنان نیز به تهیه ماهی و خوراکی های محلی اینجا اقدام می کنند.

ظرفیت کشاورزی کیاشهر

کیاشهر یک منطقه کشاورزی است و بیشتر درآمد مردم این منطقه نیز از راه کشاورزی و ماهیگیری حاصل می شود.

این شهر دارای مرغوب ترین برنج کشور است و خیلی از گردشگران و مسافران برای تهیه برنج به اینجا مراجعه می کنند. خاویار کیاشهر نیز یکی دیگر از محصولات این شهر است که از کیفیت زیادی برخوردار می باشد. خاویار کیاشهر از بهترین نمونه های جهان محسوب می شود و مشتریان زیادی هم دارد.

بادام زمینی، سبزی و صیفی بخش دیگری از فعالیت های کشاورزی مردم این منطقه را تشکیل می دهد که خیلی از کشاورزان از این راه امرار معاش می کنند.

بازار

بازارها از مکان های دیدنی کیاشهر و اطراف آن است. محصولات متنوع و مختلفی که در زمین های کشاورزی و از راه ماهیگیری حاصل می شود به بازار می آید. چهارشنبه بازار کیاشهر معمولا مملو از گردشگران، خریداران و مشتریان است که در اینجا انواع محصولات تولیدی این منطقه به فروش می رسد.

پارک ملی بوجاق

محل ریزشگاه آب رودخانه سفید رود در کیاشهر، پارک ملی بوجاق قرار دارد که هر ساله و به ویژه در فصل زمستان پذیرای پرندگان مهاجر است. در این قسمت همچنین تالاب کیاشهر واقع است که فضای مفرح با جاذبه های گردشگری پدید آورده است.

اینجا یک پل چوبی با فضای مفرح وسرسبز دیده می شود که به محیط اینجا جلوه خاصی بخشیده است. بهترین مسیر از سمت تهران برای رسیدن به کیاشهر بعد از پلیس راه رشت قزوین و سه‌راه سنگر و کمربندی لاهیجان به این سمت تغییر مسیر داده و پس از عبور از شهرهای سنگر، کوچصفهان، آستانه اشرفیه، به بندر کیاشهر خواهید رسید.

پارک ملی بوجاق
پارک ملی بوجاق

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر از مکان های دیدنی این شهر است که از طرف شمال به سواحل دریا و از جهت جنوب به بافت شهری و در شرق به دهکده ساحلی و از سوی غرب نیز به نهالستان کیاشهر منتهی می شود.

اینجا دهکده ساحلی با چشم اندازهای از ساحل دیده می شود و در سمت دیگر نهالستان کیاشهر قرار دارد که زیبایی های خاصی به این فضا بخشیده است. درختان توسکای ساحلی سراسر پارک را در برگرفته است.

مجاورت جاده و مزرعه برنج گردشگران را مسحور خود می کند و آنان با دیدن این صحنه ها خود را در میان دنیایی سرسبزی می بینند که انتهای آن نامشخص است.

نزدیکی و مجاورت پارک جنگلی با مرداب، پل چوبی و نیز ساحل دریا یکی از ویژگی های بارزی است که نشانگر پیوستگی این جاذبه های گردشگری طبیعی می باشد و از این لحاظ مورد توجه بسیاری بوده است.

پارک جنگلی کیاشهر
پارک جنگلی کیاشهر

پل چوبی

پل چوبی یکی از جاذبه های گردشگری کیاشهر است. این پل حدود یک کیلومتر طول دارد و از میان تالاب بین المللی بوجاق گذر نموده و به ساحل دریا منتهی می شود.

وقتی قصد سفر به کیاشهر دارید دیدن این پل را ازدست ندهید. در حاشیه این پل دنیایی از فضاهای  طبیعی و زیبایی وجود دارد که محل بازدید بسیاری از گردشگران است.

این پل چوبی، ساحل را به پارک جنگلی متصل می کند و این مزیت منجر شده تا گردشگران در طی مسیر احساس دل انگیزی کسب کنند. در این بخش نی زار های بسیار زیبا در طرفین این پل وجود دارد که فضای فرح بخشی را برای افراد رقم می زند.

اینجا قایق های حامل گردشگران و مسافران دائم در حال تردد است و آنان با شور و شوق این تالاب و نیزارها را طی می کنند.

جاذبه های گردشگری بندر کیاشهر
پل چوبی

امکانات گردشگری کیاشهر

پارک کودک، نمازخانه، آلاچیق های خانوادگی، نمایشگاه صنایع دستی و پیست موتور سواری در کیاشهر وجود دارد. این ساحل شنی برای شنا مناسب می باشد و امکانات لازم جهت شنا در این ساحل فراهم است. همجواری دریا و منطقه حفاظت شده بوجاق، تالاب و جنگل یک امتیاز ویژه جهت جلب نظر گردشگران در این منطقه محسوب می شود.

ساحل عسگرآباد

عسگر آباد از سواحل دیدنی بندرکیاشهر است. اینجا با چمخاله ساحل معروف استان گیلان فاصله دارد. در این بخش دریا و جنگل فاصله اندکی باهم دارد و همین موضوع بر زیبایی های این مکان بیش از پیش افزوده است.

مناظر بکر و دست نخورده این قسمت از کیاشهر به ویژه در دهستان دهکاء خیلی از گردشگران را به این منطقه می کشاند. ساحل عسگرآباد با زیبایی منحصر به فرد خود خیلی از گردشگران را به خود جذب کرده است و سالانه میزان خیلی از گردشگران می باشد.

اینجا یک بازار محلی وجود دارد که چهارشنبه ها فعال است و درکنار آن بازار ماهی فروشان به عرضه ماهی بین مشتریان و گردشگران می پردازد.

ساحل عسگر آباد
ساحل عسگر آباد

اسکله ماهیگیری

اسکله ماهیگیری کیاشهردر نزیک تالاب بوجاق و سفید رود واقع است. اینجا به عنوان یکی از مکان های مهم ماهیگیری در فصول ماهیگیری شاهد حضور زیاد صیادان است. این اسکله را به عنوان قدیمی ترین اسکله در دهنه سفیدرود می دانند. این محوط یکی از دیدنی ها و محل گردشگری این منطقه محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری بندر کیاشهر
اسکله ماهیگیری

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x