جاذبه های گردشگری خمام

شهرستان خمام واقع در استان گیلان و از نظر فاصله نزدیک ترین شهرستان به مرکز استان ، یعنی شهر رشت می باشد. این شهر بین رشت و بندرانزلی قرار گرفته و از لحاظ اقتصادی و تردد دارای اهمیت به سزایی است.
خمام در مسیر جاده بین المللی بزرگترین بندر ایران یعنی بندرانزلی و رشت قرار گرفته است و هرساله هزاران محموله بازرگانی و تجاری از بزرگراه رشت به خمام جا به جا می شود. علاوه بر این سالانه صدها هزار گردشگر از این راه تردد می کنند و این مسیر به دومین راه پردد استان تبدیل شده است.

با اینحال اهمیت خمام فقط در این جاده ترانزیتی خلاصه نمی شود،بلکه این شهر مثل سایر شهر های استان گیلان دارای آثار فرهنگی و به ویژه مناظر طبیعی بی شماری است.خمام با رشت 7 و با انزلی 15 کیلومتر فاصله دارد. این شهر در شمال به ساحل زیبای دریای خزر در منطقه جفرودبالا (به طول ۱/۵ کیلومتر) متّصل است و از سمت غرب با روستاهای دهنه ‌سر شیجان و جیرسرباقرخاله به ساحل شرقی تالاب انزلی متّصل می‌باشد. در این مسیر زیبایی های حیرت انگیزی وجود دارد که این موقعیت جغرافیایی، خمام را به یکی از شهر های ویژه استان گیلان تبدیل کرده است.

خمام از نظرموقعیت اقتصادی در شرایط مناسبی قرار دارد به طوری که اکنون 7 روستای آن جزو منطقه آزاد انزلی محسوب می شوند و از نظر صنعت گردشگری نیز ظرفیت های مختلفی را برای رشد بیشتر در اختیار دارد.

با هم چند نمونه از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا را مرور می کنیم.

جنگل فتاتو

اصلی ترین ظرفیت گردشگری خمام مربوط به تعدد جنگل های این شهر و به طور کلی این منطقه می شود . سالانه هزاران گردشگر داخلی و حتی خارجی فقط به قصد دیدن این جنگل ها و قدم زدن و احیانانا استراحت کردن در اطراف آن ها راهی این منطقه می شوند .
یکی از این جنگل های پرتعداد فتاتو نام دارد که اتفاقا از بکرترین مناطق ایران هم به شمار می رود .

در این جنگل فضاهای دیدنی وجود دارد که مورد توجه گردشگران است. در این منطقه علاوه بر آب و هوای معتدل، جنگل ها پوشیده از درختان انبوه و سبز می باشد. جنگل فتاتو از معدود جنگل های بازمانده از توسکاستان های قشلاقی حاشیه دریای خزر است که یک میراث طبیعی محسوب می شود.

جنگل بکر و طبیعی فتاتو

مرداب های خمام

مرداب های خمام یکی از دیدنی های اصلی این شهر به شمار می رود. این ظرفیت گردشگری در نقاط مختلف این شهر قرار دارد. مرداب های دهنه سرشیحان ، جیر جیر سر و جیر سر باقر خاله چوکام ازجمله این مرداب ها هستند.

همچنین بخوانید: اماکن دیدنی توتکابن: شهری بر فراز کوهپایه‌های گیلان

در این مرداب ها انواع خزندگان و پرندگان زیست می کنند. پرواز مداوم پرندگان در این منطقه و همچنین وجود سایر جانوران، مناظر بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. در این بخش همچنین آلاچیق درختی دهنه سرو چراگاه طبیعی چوکام از دیگر مناطق گردشگری خمام است که یکی از چراگاه‌های چهارپایان محسوب می شود. زیارتگاه آقا سید حسن هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری خمام است که از پسران امام موسی کاظم (ع) بوده است.

مرداب های خمام | گردشگری

روستای چاپارخانه

روستاها از جاذبه ای گردشگری دیدنی خمام است. کافی است که اندکی از شهر دور شوید و به سمت روستاها حرکت کنید ، آنوقت زیبایی های طبیعی بیش از پیش خودشان را نشان خواهند داد . روستای چاپارخانه یکی از روستاهای این منطقه است که چشم اندازهای خیره کننده ای دارد.این روستا دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است و مردمی خونگرم و مهربانی هم دارد. در سفر به خمام، دیدن روستاهای این شهر را فراموش نکنید زیرا می تواند همه سفر شما را تحت تاثیر خود قرار دهد .

جاذبه های گردشگری خمام | چاپارخانه

روستای سرخشکه

در ادامه سفر به خمام به روستای سرخشکه می رسیم که همه ویژگی های یک روستای زیبا را در خود دارد. سرخشکه با طبیعتی زیبا و آرامشی وصف ناشدنی را به شما هدیه می‌دهد. اینجا می توانید لحظاتی استراحت کنید و از طبیعت زیبا و بکر آن نهایت استفاده را ببرید. مردم سرخشکه بسیار مهربان و مهمانواز هستند. این روستا نیز دارای صنایع دستی است که احتمالا نمی توانید قبل از خرید آن ها به سفرتان ادامه دهید.

جاذبه گردشگری | روستای سرخشکه

آلاچیق های درختی

بخش زیادی از زیبایی های خمام به آلاچیق های درختی آن وابسته است. این آلاچیق ها فضای بسیار باشکوهی را در این منطقه ایجاد کرده است که هر گردشگری پس از ورود به این منطقه، تمایل دارد کمی در این فضا به استراحت بپردازد. آلاچیق های درختی خمام در کنار فضاهای سبز و خرم اطراف ، به شما لحظات دلپذیری هدیه می دهد که شما با حضور در این مکان، هرگز متوجه گذر زمان نخواهید شد. اینجا می توانید در آرامشی محض طلوع و غروب خورشید را به نظاره بنشینید و لحظات خوب وشادابی را برای خود و بستگان همراهتان فراهم کنید.

همچنین بخوانید: جاذبه های گردشگری شهرستان بستان آباد

وقتی در نظر دارید به خمام سفر کنید حضوردر این آلاچیق ها را از یاد نبرید . در سال های اخیر استفاده گردشگران از این آلاچیق ها خیلی زیاد شده و این موضوع به رونق کسب و کار در این منطقه انجامیده است.

آلاچیق های درختی خمام

روستای تسیه

اما جاذبه های خمام به اینجا ختم نمی شود زیرا روستاهای زیادی در اینجاست که هنوز ناشناخته باقی مانده و پای کمتر گردشگری به آن رسیده است. روستای تسیه ، روستای زیبا و بکری است که در آن دیگر از فضای شلوغ شهرها خبری نیست و شما می توانید در فصول مختلف ازجمله بهار و تابستان از آن دیدن کنید. سکوت و آرامش ویژگی اصلی اکثر روستاها محسوب می شود . بنابراین اگر دلتان هوای یک سکوت پر از آرامش کرده است ، هر چه زودتر چمدان ها را ببندید و عازم این روستای دلپذیر بشوید .

روستای تسیه | جاذبه های گردشگری

سوغاتی های خمام

همه شهرهای استان گیلان، سوغاتی و محصولات تولیدی ویژه ی خود را دارند که خمام هم از این شرایط مستثنی نیست. در این شهر انواع صنایع دستی فعال است که گردشگران می توانند هرکدام از این صنایع را در اینجا تهیه کنند.

حصیر از معروف ترین سوغاتی های خمام است که این محصول متنوع به شکل های مختلف در این منطقه تولید می شود. بامبو و گلیم نیز از دیگر محصولات شهرخمام است

سوغاتی های شهر خمام

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x