جاهای دیدنی لاهیجان {عروس شهرهای گیلان را بشناسید}

یادش بخیر! چند سال قبل که برای اولین بار، قدم در شهر لاهیجان گذاشتم و با دیدن اولین منظره از اطراف، تا چند دقیقه بدون آن‌که خودم متوجه باشم، یک لبخند روی صورتم نقش بسته بود و همین، بعدها دست‌مایه شوخی دوستانم شد! راستش را بخواهید، تا به حال، این حجم از زیبایی را یک‌جا ندیده بودم…

از آن وقت تا الان، چند بار دیگر هم راهی لاهیجان شده‌ام و از خدا که پنهان نیست، هر بار دوباره همان لبخند روی صورتم نقش می‌بندد. هنوز هم نتوانسته‌ام با خودم کنار بیایم و آن همه زیبایی محض را درک کنم.

از آن‌جایی که به قول قدیمی‌ها هر آن‌چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند، تصمیم گرفتم جاهای دیدنی لاهیجان که خودم از دیدن آن‌ها به اوج لذت و شعف رسیدم را به شما عزیزان هم معرفی کنم.

بنابراین در این مقاله از ایده آل مگ با من همراه باشید تا سفری داشته باشیم به عروس شهرهای گیلان، به لاهیجان زیبا و تپه‌های اطرافش که با مزرعه‌های چای، آراسته شده‌اند.

لاهیجان در یک نگاه

زمانی که تابلوهای کنار جاده، خبر می‌دهند که چند کیلومتر بیشتر با لاهیجان یکی از زیباترین شهرهای ایران فاصله ندارید، کم کم شکل و شمایل یکی از زیباترین شهرهای ایران، از دور ظاهر می‌شوند. تازه آن وقت است که می‌فهمید، قرار است چند روز را حسابی از زندگی لذت ببرید.

شهر زیبای لاهیجان در شمال ایران

وارد شهر که می‌شوید، شاید اولین چیزهایی که توجه شما را جلب می‌کنند، استخر و البته شیطان کوه باشند. اولی در داخل شهر واقع شده است و مردم لاهیجان، عاشق پیاده‌روی و دوچرخه سواری در اطراف آن هستند. (استخر مشهور لاهیجان را می‌گوییم)

دومی هم کوه بسیار زیبایی است که تقریبا از تمام نقاط داخل و اطراف لاهیجان، به خوبی دیده می‌شود. شیطان کوه دقیقا می‌تواند وجه تمایز لاهیجان با بسیاری از شهرهای دیگر باشد. یک کوه سرسبز که پوشیده از درخت است و در همان نگاه اول، شما را به سمت خودش وسوسه می‌کند.

نمایی از شهر لاهیجان

لاهیجان شهری ساحلی محسوب نمی‌شود و تقریبا 45 کیلومتر از دریا فاصله دارد. با این‌حال، جنگل‌ها، کوه‌ها و تپه‌های اطراف این شهر، آنقدر زیبا هستند که شما حتی یک لحظه هم، دلتنگ ساحل و دریا نخواهید شد! تصورش را بکنید؛ یک شهر بتواند آنقدر زیبا باشد که باعث شود ساحل را فراموش کنید! حقیقتا این کار فقط از لاهیجان برمی‌آید و بس.

اگر پای خاطرات آن‌هایی که یک‌بار به لاهیجان سفر کرده‌اند بنشینید، قطعا چندین و چند بار نام بام لاهیجان را خواهید شنید. بام سبز لاهیجان یک منطقه تفریحی که در آن، هم آب و هوا عالی است، هم منظره چشم نواز است، هم وسایل رفاهی تا دلتان بخواهد فراهم است و خلاصه، شمع و گل و پروانه، همه جمعند!!

به عنوان یک ایرانی، حتما نام چای لاهیجان را شنیده‌اید. حال تصور کنید در مزارع چای، آن‌هم در لاهیجان در حال قدم زدن هستید! برای من یکی که یادآوری این خاطره، هنوز هم مثل مزه مزه کردن اولیه دانه‌های اولین انار در اولین روزهای پاییز، لذت‌بخش است!

ماجرای سفر ما به لاهیجان هنوز تمام نشده است؛ بلکه در آغاز راه قرار داریم. این‌ها که گفتیم فقط یک توصیف کلی درباره این شهر زیبا بود. اکنون می‌خواهیم همه این مناطق و سایر جاهای دیدنی لاهیجان را به نوبت بررسی کنیم.

جاهای دیدنی لاهیجان

من وقتی برای بار اول راهی این شهر شدم، بیش از آن‌که بتوانم از همه دیدنی‌های آن لذت ببرم، بیشتر غرق لذت بردن از هوا، مناظر اطراف و … بودم! پیش‌بینی می‌کنم این اتفاق در اولین سفر شما هم به لاهیجان، تکرار شود.

مهم ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان

اما شاید در مسافرت‌های بعدی، بخواهید بیشتر و بیشتر با جاهای دیدنی لاهیجان آشنا شوید. یا حتی تصمیم گرفته‌اید که از قبل با این نقاط آشنا شوید تا بتوانید بیشترین لذت ممکن را از سفر خود به عروس شهرهای گیلان تجربه کنید.

بهرحال در هر دو صورت، ادامه این مقاله را از دست ندهید تا با برخی از زیباترین مناطق و جاذبه‌های گردشگری لاهیجان آشنا شوید:

شیطان کوه 

تقریبا اولین جایی که در لحظه نخست ملاقات با لاهیجان، چشم شما را خواهد گرفت، شیطان کوه خواهد بود. کوهی زیبا که بر اساس افسانه‌های قدیمی، این اسم را برای آن انتخاب کرده‌اند.

شیطان کوه

این کوه را می‌توان قلب تپنده لاهیجان دانست. وقتی برای اولین بار از شیطان کوه بالا رفتم و در آن ارتفاع و در آن آب و هوای معرکه، یک لیوان چای اصل لاهیجان نوشیدم، این حس را داشتم که در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با روح زندگی قرار دارم!

خبر خوب این‌که هم می‌توانید تا بالای کوه پیاده‌روی کنید (کاری که من کردم) و هم می‌توانید با ماشین شخصی خودتان، تا نوک قله که البته خیلی هم بلند نیست، رانندگی کنید.

اگر اهل پیاده‌روی هستید، باید زحمت بالا رفتن از 700 پله را به خود بدهید تا در کنار آبشار شیطان، به نوک این کوه زیبا صعود کنید. اگرچه کمی خسته می‌شوید؛ اما عوضش آن بالا، می‌توانید با یک لیوان چای یا یک بلال کبابی، از خودتان پذیرایی کنید.

آبشاری که از شیطان کوه سرازیر می شود

در مورد دلیل نام‌گذاری این کوه، از چند فرد باتجربه محلی سوال کردم و روایت‌های جالبی شنیدم. یکی می‌گفت در این کوه گنجی وجود داشته که مار بزرگی از آن محافظت می‌کرده است!

یک روایت دیگر از وجود یک غار شیطانی در داخل کوه، حکایت می‌کرد. در نهایت برخی هم می‌گفتند این کوه در زمان شاه عباس و برای بدنام کردن شورشیان محلی، به نام شیطان کوه، نام‌گذاری شده است.

نیازی نیست آدرس دقیق شیطان کوه را ذکر کنم. چون همین‌که به لاهیجان رسیدید، این کوه در مرکز شهر و درست رو به روی شما خواهد بود. آن‌وقت از هر طرف که مایل بودید و به سادگی، می‌توانید به سمت آن حرکت کنید.

استخر لاهیجان 

دقیقا در پای شیطان کوه، یکی دیگر از جاهای دیدنی لاهیجان قرار دارد. یک استخر 17 هکتاری با 4 متر عمق، که به استخر بزرگ لاهیجان معروف شده است. جالب است بدانید آب این استخر از چشمه‌های شیطان کوه تامین می‌شود.

استخر لاهیجان

پیاده‌روی در اطراف استخر لاهیجان، آن‌هم در آن آب و هوای معتدل و معرکه، یکی از ماندگارترین قدم زدن‌های تمام عمر من بود. گاهی آرزو می‌کنم ای کاش می‌توانستم این مسیر را به سمت بی‌نهایت راه‌پیمایی می‌کردم.

اگر بتوانید یک دوچرخه اجاره کنید، می‌توانید از یک دوچرخه سواری عالی هم در حاشیه این استخر لذت ببرید. این استخر حتی برای تنبل‌ها هم سورپرایز دارد! می‌توانید فقط بنشینید و پرنده‌های مهاجر را که در بالای آن پرواز می‌کنند، تماشا کنید.

نمایی از استخر لاهیجان

این استخر 200 متر طول و 70 متر عرض دارد. در همان نگاه اول، متوجه یک جزیره کوچک و البته ساختمانی قدیمی که در آن قرار دارد، می‌شوید. از مردم محلی که پرسیدم، گفتند قدیم‌ها به آن میان پشته می‌گفتند.

جالب است بدانید که حتی نیما یوشیج هم در خاطرات خود، حسابی از سکونت کوتاه در لاهیجان به نیکی یاد می‌کند و منظره‌ها و کوه‌های اطراف این شهر را با درختان کوتاه و بلندش، بسیار ستایش می‌کند.

بام سبز لاهیجان 

بام سبز لاهیجان در حقیقت همان قسمت بالایی شیطان کوه است. در این‌جا انواع امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران و مسافران مهیا شده است.

بام سبز لاهیجان

حقیقتا من بیشتر از این‌که جذب امکانات بام سبز شوم، با منظره و البته آب و هوای فوق‌العاده آن، ارتباط برقرار کردم. اما اگر اهل جنب و جوش و هیجان باشید، می‌توانید سوار تله کابین احرار شوید و تا نوک قله شیطان کوه (تاج‌خروس) بالا بروید.

یک شهربازی برای بازی کودکان، آلاچیق‌های مختلف برای دورهمی‌های خانوادگی و … از دیگر امکانات بام سبز لاهیجان هستند. البته من متوجه شدم که چادر زدن در بام سبز ممنوع است!

تالاب امیر کلایه

روز سوم اقامتم در لاهیجان و به توصیه یکی از اهالی محلی، تصمیم گرفتم سری به روستای امیر کلایه و تالاب آب شیرین آن بزنم. بعدها هرچقدر دنبال آن مرد گشتم تا از او بابت پیشنهادش تشکر کنم، متاسفانه پیدایش نکردم!

تالاب امیر کلایه

تالاب امیر کلایه حقیقتا زیباتر از آن چیزی بود که حتی تصورش را می‌کردم. البته این را هم باید اضافه کنم که از لاهیجان، بیست دقیقه رانندگی در پیش دارید تا به این تالاب و روستای امیر کلایه برسید.

اگر گذرتان به این تالاب افتاد، حتما روی پل چوبی معروف آن که دو کلبه در دو انتهای خود دارد، قدم بزنید. این پل روی بخشی از تالاب امیر کلایه احداث شده و روی آن، می‌توانید دستی هم برای پرنده‌های مهاجر اطراف، تکان بدهید.

تالاب سوستان 

هنوز درگیر زیبایی‌های تالاب امیر کلایه بودم که فهمیدم در 5 کیلومتری لاهیجان، یک تالاب دیگر وجود دارد. بدون معطلی و با پرس و جویی ساده، مسیر تالاب سوستان را در پیش گرفتم و وقتی به آن‌حا رسیدم… تمام جان و روحم انگار دوباره در تنم دمیده شد!

تالاب سوستان

تصورش را هم نمی‌کردم که با یک تالاب مواجه شوم که دور تا دور آن را درختان سرسبز احاطه کرده‌ باشند. وقتی خوب دقت کردم، متوجه شدم که تصویر درختان در داخل آب، از واقعیت خود درخت‌ها هم زیباتر است!

این تالاب آب شیرین، به تالاب نیلوفران آبی هم مشهور است. بستر آب سوستان را نیلوفرهای مردابی پوشانده‌اند که انگار مانند یک گروه موسیقی، در حال اجرای یکی از سمفونی‌های بتهوون هستند!

تا چند ساعت بعد از برگشت از تالاب سوستان، یک انسان کامل نبودم! زیرا بخشی از روح و جان من همان‌جا باقی مانده بود و قصد دل کندن از آن همه زیبایی را نداشت. خودمانیم، بدم نمی‌آمد که آن قسمت از وجودم، برای همیشه در کنار تالاب سوستان بنشیند و آن درختان را در آب، نگاه کند.

پل خشتی لاهیجان 

حتی اگر مثل من عاشق طبیعت و مناظر سرسبز طبیعی باشید، باز هم نمی‌توانید از کنار بازدید از آثار تاریخی، به راحتی عبور کنید. وقتی که سراغ آثار باستانی لاهیجان را گرفتم، پیشنهاد اول همه، پل خشتی بود.

پل خشتی لاهیجان

آن‌چه که من درباره پل خشتی لاهیجان خواندم این بود که این پل تاریخی در قرن 9 هجری قمری و در دوران کیاییان ساخته شده است. در ساخت پل خشتی بیش از هر چیز دیگری، از آجر قرمز استفاده شده و این موضوع را در همان نگاه اول، متوجه خواهید شد.

طول پل خشتی که بدون شک یکی از جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می‌شود، به 50 متر می‌رسد و 11 متر هم ارتفاع دارد. این بنای تاریخی روی رودخانه سیم‌رود ساخته شده است و از 5 دهانه هم برخوردار است.

اگرچه این روزها، رودخانه سیم‌رود فروغ و شکوه گذشته را ندارد و آب آن به شدت کم شده است؛ اما همچنان در ترکیب با پل خشتی، یک منظره زیبا و ماندگار را خلق می‌کند.

دیدن یک پل تاریخی در دل لاهیجان زیبا، مثل یک آفتاب ملایم در بعد از ظهر سرد زمستانی، دلچسب است. به ویژه اگر از علاقمندان به بقایای باستانی و آثار تاریخی هستید، حتما دیدن پل خشتی را در برنامه سفر خود به لاهیجان قرار دهید.

روستای چی چی نی کوتی 

من عاشق طبیعت بکر هستم و برای پیدا کردن آن، حاضرم نقطه به نقطه ایران را امتحان کنم. وقتی که برای اولین بار راهی لاهیجان می‌شدم، هرگز فکر نمی‎کردم که قرار است در یکی از روستاهای اطراف این شهر، با بکرترین و خالص‌ترین منظره‌های طبیعت مواجه شوم!

روستای چی چی نی کوتی

روستای چی چی نی کوتی همان جایی بود که من را به اوج هیجان و لذت از طبیعت رساند. جنگل‌ها، دشت‌ها و کوهپایه‌های اطراف این روستا چنان بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند که انگار هیچ انسانی تا به حال، پای خود را به آن‌ها نگذاشته است.

هنوز چند دقیقه‌ای مانده بود تا به چی چی نی کوتی برسیم که فهمیدم قرار است حسابی خوش بگذرانم! آخر می‌دانید، منظره‌های اطراف با من حرف می‌زدند و با همان زبان زیبای خودشان، در حال خوش‌آمدگویی بودند.

وای که چه لذتی دارد تماشای آن خانه‌های اصیل شمالی در دل آن دشت سرسبز و بعد از آن، پیاده‌روی در آن جنگل‌ها! اگر خوش‌ شانس باشید حتی می‌توانید از دور کفتار، خرس قهوه‌ای و روباه را هم در این جنگل ببینید.

ما می‌خواستیم شب را در جنگل‌های اطراف چی چی نی کوتی کمپ بزنیم؛ ولی محلی‌ها هشدار دادند که مراقب حیوان‌های وحشی باشیم. بهرحال هرچه باشد ما مهمان این جانوران بودیم و احترام میزبان هم واجب.

البته در نهایت توانستیم در یکی از خانه‌های ییلاقی اجاره‌ای، یک شب را در این روستا به صبح برسانیم. شبی که آنقدر آرام، زیبا و آرام‌بخش بود که همگی دعا می‌کردیم که سحر در پشت همان کوه‌های اطراف بمیرد و خورشید دیگر طلوع نکند!

غذاهای محلی لاهیجان

سراسر سفر به لاهیجان برای من زیبایی بود و خاطره… اگر بخواهم به همه جاهای دیدنی لاهیجان اشاره کنم، باید اسم تک تک خیابان‌ها، محله‌ها، کوچه‌ها و خانه‌های این شهر را نام ببرم. با این‌حال فعلا می‌خواهم برایتان از خوشمزگی‌های این منطقه حرف بزنم!

شمال است و غذاهای محلی و ادویه‌های منحصر به فردش… در سفر خود به لاهیجان چند غذای خوشمزه را امتحان کردم که هنوز هم گاهی برای خوردن دوباره آن‌ها، گرسنه می‌شوم! اگر می‌توانستم، فقط برای آن غذاها هم که شده، هر روز راهی لاهیجان می‌شدم.

مرغ و آلو 

یک روز که چند ساعتی در شهر پیاده‌روی کرده و حسابی گرسنه بودم، از یکی از اهالی محلی، سراغ یک رستوران را گرفتم که بتوانم در آن، یک غذای محلی لاهیجان را امتحان کنم. الان می‌فهمم که چرا این فرد بلافاصله، به من پیشنهاد داد خورشت مرغ و آلو را امتحان کنم! عجب مزه‌ای…

خورشت مرغ و آلو

مرغ و آلو یک خورشت خوش‌مزه و لذیذ است که همان‌طور که از اسمش هم مشخص است، مواد اصلی آن، سینه مرغ و آلو هستند. رب انار، رب نارنج، برگه زردآلو، سیر و ادویه‌های مختلف هم در پخت آن، استفاده می‌شوند.

البته لاهیجانی‌ها به این غذا، شیرین خوروش هم می‌گویند. مزه‌ ملس این غذا در کنار یک کته محلی شمالی و البته انواع ترشی‌ها و مخلفات گیلانی، به بهترین شکل ممکن تکمیل می‌شود.

خورشت سبزی فسنجان 

غذای دیگری که من در لاهیجان امتحان کردم، خورشت سبزی اسفناج بود. شاید باورش سخت باشد، ولی در آن چند روزی که در این شهر حضور داشتم، سه بار این غذای خوشمزه و لذیذ را امتحان کردم و ای کاش، می‌توانستم هر روز آن را دوباره و دوباره امتحان کنم!

خورشت سبزی فسنجان

در این فسنجان لذیذ از سبزی‌های معطر شمالی استفاده می‌شود و می‌توانم ادعا کنم که یکی از متفاوت‌ترین فسنجان‌هایی خواهد بود که می‌توانید در طول زندگی خود، امتحان کنید.

مواد اصلی خورشت سبزی فسنجان، همان مواد آشنای فسنجان، یعنی مرغ، رب انار ترش، گردو و … هستند. با این تفاوت که اینجا و در لاهیجان، با سبزی‌هایی که به آن اضافه می‌کنند، شما را به عطر و مزه فوق‌العاده‌ یک غذای اصیل و محلی، مهمان می‌کنند.

شش انداز

در ابتدا باید بگویم که شش انداز در حقیقت یک غذای گیلانی است که در اکثر شهرهای این استان، محبوب است. با این‌حال، من این غذا را برای اولین بار در لاهیجان امتحان کردم و حقیقتا که فوق‌العاده خوشمزه و لذیذ بود.

شش انداز بادمجان

از خانم‌های خانه‌دار لاهیجانی که پرسیدیم، فهمیدیم که شش انداز به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. شش انداز هویج، شش انداز سیب زمینی و … ولی ما در لاهیجان، شش انداز بادمجان را امتحان کردیم.

مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا، بادمجان است. گردو، رب انار، رب آلوچه، رب گوجه فرنگی و ادویه‌ها هم به تکمیل شش انداز بادمجان کمک می‌کنند.

کلام پایانی

الان که به آخر این مقاله رسیدم، تازه فهمیدم که هنوز حتی نصف چیزهایی که می‌خواستم درباره لاهیجان بگویم را تکمیل نکرده‌ام! با این حال، به همین مقدار بسنده می‌کنم و از شما دعوت می‌کنم برای آشنایی بیشتر با این شهر دیدنی، حتما در اولین فرصت، چمدان‌های خود را به مقصد عروس گیلان ببندید.

در این مقاله به بررسی جاهای دیدنی لاهیجان پرداختیم. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که تجربه سفرهای خود به این شهر زیبا را در بخش نظرات، با ما و خوانندگان ایده آل مگ، در میان بگذارید.

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x