جاذبه های گردشگری شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد از توابع استان آذربایجان شرقی می باشد که در 45 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است . دمای این منطقه در مواقعی از سال به منفی 46 درجه سانتی گراد هم می رسد و همین امر سبب شده که بستان آباد را سردترین شهر ایران بنامند . این شهر در عین سرمای استخوان سوزش دارای مناطق طبیعی بکر و آثار تاریخی فراوانی است که برای گردشگران تحمل برف و بوران را راحت می کند .

این شهر از سه بخش بستان ‌آباد علیا، بستان‌ آباد وسطی و اسکی‌ کند تشکیل شده است . شهر سرد ایران  از تاریخی کهن برخوردار است و اکنون در محل شهر باستانی و گمشده تاریخی «اوجان» بنا شده ‌است که وجه تسمیه این نامگذاری به سبزی و خرمی و چمنزار این منطقه برمی گردد. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده که بعدها در اثر حوادث مختلف، به طور کلی ویران شد.

بستان آباد امروزی بقایای شهر قدیمی همین منطقه است  که دربرگیرنده شهرها، بخش ها و روستاهای متعددی می باشد. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و از آب و هوای مناسب دامنه سهند بهره مند است . این منطقه زمستان هایی پوشیده از برف و یخبندان های طولانی و تابستان هایی  معتدل و مطبوع برای گردشگران فراهم می کند. به طور کلی هوای این شهرستان شش ماه از سال خشک و شش ماه دیگر مرطوب است.

آبگرم بستان آباد


آبگرم معدنی بستان آباد که اکنون به مجتمع تبدیل شده از آجر سنگ ایجاد شده است. این آبگرم به دلیل کیفیت آب در طول سال پذیرای هزارن مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. چشمه آبگرم در بهبود بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، بیماری های عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج، سکته مغزی و ناراحتی های گوارشی، پوستی و کلیوی مفید است.

بستان آباد چشمه های آبگرم دیگری هم دارد که آب همه آنها دارای خاصیت درمانی است. گوزسویی و قوتورسوییر از جمله چشمه آبگرم دیگر این منطقه است توصیه می کنیم حتما برای یک بار هم که شده آن ها را امتحان کنید .

مجتمع آبگرم بستان آباد

کوه بزقوش


بستان آباد شهر و منطقه ای کاملا کوهستانی می باشد ، که در میان انبوهی از کوه ها احاطه شده است . این کوه ها علاوه بر اینکه زیبایی های منحصر به فردی دراین منطقه ایجاد کرده اند ،بستان آباد را به یک مکان ایده آل برای دوستاران ورزش کوهنوردی تبدیل کرده اند.

کوهستان بزرگ بزقوش یکی از همان کوه های اطراف این شهر می باشد که در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد. کوهنوردان و علاقه مندان بیشتر اردیبهشت و خردادماه را برای صعود به این کوه انتخاب می کنند و به همین دلیل گردشگران و کوهنوردان زیادی در این فصل سال در بستان آباد دیده می شوند.

اینجا زمستان ها بخاطر سرما و بارش برف سنگین، صعود به قله خیلی دشوار می شود از این رو توصیه می شود این فصل از سال را برای صعود به قله و کوه انتخاب نکنید.

جاذبه های گردشگری | کوهستان بزقوش

غار آع بولاع


یکی از کارهایی که حتما در زمان سفر به بستان آباد باید انجام دهید سر زرن به غار های فوق العاده این منطقه است. غارهای زیبایی در این منطقه وجود دارد که هر کدام از آنها جذابیت و شگفتی خاص خود را دارد.

غار آع بولاع یکی از همان غارهایی است که نباید دیدنش را از دست بدهید. این غار با عرض دهانه حدود 2 متر در روستای قره‌ چمن از توابع شهرستان بستان‌آباد واقع شده و از نوع غارهای استالاکتیت است. گردشگران زیادی در تابستان از این غار دیدن می کنند و از طبیعت و هوای آن استفاده می نمایند.

غار آع بولاع در منطقه بستان آباد

غار اسکندر سعیدآباد


غار اسکندر یکی ازغارهای این منطقه است که پذیرای گردشگران زیادی است. این غار در روستای سعید آباد، در فاصله 22 کیلومتری بستان آباد قرار دارد. این غار دارای 7 تالار است اما 5 تالار آن به خاطر ریزش سنگ های درون غار قابل دسترسی نیستند به همین دلیل گردشگران و علاقه مندان فقط از 2 غار آن می توانند استفاده کنند.

البته روستای سعید آباد علاوه بر این غار، مکان های گردشگری دیگری هم دارد که تفرجگاه این روستا از جمله این دیدنی هاست. معمولا مردم آذربایجان یکی از مشتریان پروپاقرص این تفرجگاه هستند که در۲ کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز- تهران واقع است.

غار اسکندر سعید آباد

پارک صبا


خیلی از گردشگران وقتی به شهری وارد می شوند در فرصت مناسب به پارک مقصد نیز سری می زنند. پارک صبا در بستان آباد محل مناسبی برای استراحت و تفریح خانواده و همچنین سرگرمی کودکان است. در این پارک علاوه بر اینکه می توانید دیدنی های این مکان را مشاهده کنید از امکانات و هوای مطبوع آن نیز لذت خواهید برد .

پارک صبا در بستان آباد

پل سعید آباد


یکی از دیدنی های تاریخی شهرستان بستان آباد ، پل قدیمی سعیدآباد معروف به پل شیخ می باشد که  متعلق به دوره صفوی است. این پل درشهرستان بستان‌آباد، بخش مرکزی، دهستان شبلی، روستای شبلی واقع شده است. این اثر که اسفندماه 1385 به ثبت ملی رسید از جمله پل های مهم مسیر اصلی تبریز به تهران است.

پل تاریخی سعید آباد

تالاب الیترگول


تالاب الیترگول از جمله جاذبه های گردشگری شهر بستان‌آباد است که سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. این تالاب در گودی واقع بین کوه‌های جناق داغ و قباق داغ قرار دارد و مناظر بسیار زیبایی را برای گردشگری در این منطقه خلق کرده است.

تالاب زیبای الیترگول در آذربایجان شرقی

تالاب قوری گئول

تالاب قوری گئول به دلیل ظرفیت های بالای خود یکی از تالاب های بین المللی حفاظت شده کشور محسوب می شود. این تالاب در ۱۸ کیلومترى شمال باخترى بستان‎آباد واقع شده است.

قوری گئول جزو تالاب های بین المللی ثبت شده درکنوانسیون رامسرمی باشد که در این مکان شماری ازپرندگان مهاجر آبزی حفاظت و حمایت می شوند و شکار در این تالاب نیز ممنوع است.آب این تالاب شیرین بوده و از طریق نزولات آسمانی تامین می شود.

تالاب زیبای قوری گئول

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x