شهرستان اهر ؛ مقصدی جذاب برای گردشگران

شهرستان اهر یکی از شهرهای های استان آذربایجان شرقی است که جدا از آب وهوای مطبوع و مناسب، دارای آثار تاریخی،فرهنگی و طبیعت گردی فراوانی است که برای بازدید گردشگران با هر سلیقه ای بسیار مناسب هستند.

جنگل های اهر یکی از زیبایی های گردشگری این منطقه را تشکیل می دهند به طوری که درختان سر به فلک کشیده آن، چشم اندازهای زیبایی دراین منطقه خلق کرده است. اما وقتی اندکی از این جنگل ها فاصله بگیریم آثار باستانی و قدیمی آن، چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.

اهر یک منطقه کوهستانی است. به طوری که کوه های زیادی این سرزمین را احاطه کرده اند . از این رو زمستان های سرد و برفی از ویژگی های این سرزمین است و به همین دلیل این منطقه مملو از جاذبه های گردشگری می باشند. جنگل های پوشیده از برف و سفید پوش شدن همه نقاط شهری و روستایی این منطقه، هر گردشگری را به خود مجذوب می کند.

تابستان های معتدل ، ویژگی دیگر آب و هوایی اهر را تشکیل می دهند که خیلی ها را برای رهایی از هوای گرم سایر نقاط کشور به این منطقه خنک می کشانند.

تنوع جنگل های شهرستان اهر از خصوصیت دیگر این منطقه می باشد. این تنوع در منطقه ارسباران بیشتر دیده می شود در حالی که عبور رودخانه اهرچای از این ناحیه بر زیبایی های بیش از پیش آن افزوده است.این شهر در طول تاریخ تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. در زمانی دارای اهمیت سیاسی و نظامی بوده و در دوره ای نیز جنگ خونین بین نیروهای بابک خرم دین و اعراب را پشت سرگذاشته است. این شهر در دوره قاجار، حتی مرکز فرماندهی عباس میرزا (شاهزاده فتحعلی شاه) بود که فرماندهی نیروهای ایران در جنگ ایران و روسیه را برعهده داشت.

جاذبه های طبیعی و کشاورزی

شهرستان اهر جدا از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی، از نظر کشاورزی، دام پروری و باغ داری نیز در جایگاه ویژه ای قرار دارد . همین ظرفیت ها ، جاذبه های گردشگری فراوانی را در این ناحیه پدید آورده است.گردشگری طبیعت و گردشگری روستایی و کشاورزی از مهم ترین شاخه های این صنعت است که در این شهرستان ظرفیت رشد بیشتری دارند و یکی از انگیزه های خیلی از گردشگران از سفر به اهر نیز دیدن این مناظر طبیعی و کشاورزی است.

قلعه بابک، قلعه پشتاب (پشتو)، بازار اهر، خانه دکتر اَهری، آقداش، مقبره شیخ اهری، قلعه شیربیت، کاروانسرای شاه‌عباسی، مسجد جامع اَهر و قلعه بابک از جمله آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهرستان را تشکیل می دهند.

کشاورزی در شهر اهر

قلعه بابک

قلعه ها معمولا برای اهداف نظامی استفاده می شوند و قلعه بابک اهر نیز چنین خصوصیتی را در ادوار مختلف یدک کشیده است. براساس شواهد تاریخی، این قلعه مرکز حکومت در قرون ششم و هفتم بوده است. بابک خرم دین و پیروانش در این قلعه برای مدت 22 سال با اعراب جنگیدند. قلعه بابک در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعی حدود۲۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع ‌شده است . پیرامون این قلعه را دره احاطه کرده که فضای خوبی در این محیط ایجاد کرده است. در این منطقه صخره های خطرناکی وجود دارد و صعود به قلعه به سختی انجام می شود. هیچ وسیله محافظی برای سقوط نکردن از این صخره ها وجود ندارد بنابراین برای حضور در قلعه باید مراقب باشید تا به سلامت به بالای قلعه برسید و سپس به سمت پایین حرکت کنید.

شهرستان اهر | قلعه بابک

قلعه پشتاب

قلعه پشتاب (پشتو) یا هوراند یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی شهرستان اهر است که مقصد خیلی از گردشگران می باشد. این قلعه در 3 هزاری متری قله کوهی میان روستاهای پشتاب و کورجان قراردارد. روستای پشتاب در 12 کیلومتری اهر در غرب هوراند قرار گرفته است. در این قلعه 220 پله سنگی وجود دارد که شما برای حضور در آن باید این پله ها را یکی پس از دیگری طی کنید. وقتی وارد قلعه شدید آثاری مثل سفال های باستانی بدون نقش را مشاهده خواهید کرد. دیوارهای این قلعه از سنگ آهک، خاک رس، ملات و آجر ساخته شده اند و گردشگر در اینجا به بخشی از معماری و استفاده از مصالح اطراف برای ساخت چنین قلعه ای آشنا می شود.

قلعه تاریخی پشتاب

ارسباران

جنگل های ارسباران از جمله مهم ترین ظرفیت های گردشگری این منطقه را تشکیل می دهند. خیلی از افراد وقتی به شهرستان اهر سفر می کنند بدون دیدن این منطقه زیبا و طبیعی هرگز به سفر خود پایان نمی دهند. این جنگل‌های زیبا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی به‌عنوان ذخایر بیوسفر (زیست ‌کره) شناخته می‌شوند. ارسباران در واقع آخرین زیستگاه‌ گرگ سیاه قفقازی و دیگر حیوانات اهلی مهم منطقه بوده است.

جنگل‌های ارسباران در واقع ادامه جنگل های هیرکانی موجود در استان های گیلان، مازندران، سمنان و گلستان است. وسعت این جنگل در اهر به بیش از 7 هزار هکتار می رسد. در این جنگل هزاران گونه درخت و حیوان دیده می شوند که جاذبه های بسیار زیبایی در این منطقه بوجود آورده اند . در همین نقطه وقتی سر خود را بالا می گیریم کوه های بلند و زیبای ارسباران را می بینیم که جلوه ای خاصی به این منطقه بخشیده است.

همچنین بخوانید: منطقه اصلاندوز اردبیل و ناحیه حفاظت شده مغان

ارسباران منطقه ای است که بقایای فسیل های ماموت در آن یافت شده است که این موضوع نشان دهنده ارزش بالای زمین شناسی این منطقه حفاظت شده است.

جنگل ارسباران | اهر

بازار شهرستان اهر

به طور کلی بازار شهرهای استان آذربایجان شرقی از ویژگی های منحصر به فردی از نظر اصالت، تنوع و کیفیت کالاها و اقلام برخوردار است که بازار اهر نیز از این خصوصیت بی نصیب نمانده است. این بازار یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود که از دو طبقه و سقف گنبدی کچی ساخته شده است. یکی از جاذبه‌های گردشگری اهر بازار این شهرستان است که متشکل از دو طبقه و سقف گنبدی گچی است. طراحی این بازار فوق العاده زیباست. بخشی از بازار که در سال 1942 بازسازی شد با معماری اسلامی و بخش دیگر با معماری سنتی طراحی شده است.

بازار اهر شامل چهار راهرو بازار مسگران، بازار نصیر بیگ، بازار جعفر قلیخان و بازار کفش سازان است. با اینحال آثار این استان به مانند خیلی از آثار دیگر آن از تخریب حوادث طبیعی مانند زلزله در امان نمانده ، به طوری که برخی از بخش‌های بازار در زلزله سال ۲۰۱۳ نابود شد.

بازار تاریخی اهر

آقداش

آقداش یا آغداش، به عنوان اردوگاه تابستانی در منطقه ارسباران از جمله ظرفیت های گردشگری است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است. این اردوگاه در دامنه کوه‌های مشرف‌ به روستای عباس‌آباد و روستای بالان واقع ‌شده است. این اردوگاه یک منطقه تاریخی محسوب می شود . به طوری که شکست نهایی ایل محمدخانلو در نبرد با قبیله حاجی علیلو در این منطقه اتفاق افتاد. رشته ‌کوه‌های سرسبز این منطقه، منبعی الهام ‌بخش برای نسل جدیدی از شاعران و نوازندگان بوده است.

مقبره شیخ اَهری، قلعه شیربیت، کاروانسرای شاه‌عباسی و مسجد جامع اهر از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان اهر را تشکیل می دهند.

جاذبه های گردشگری اهر | آقداش

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x