درمان تب در منزل + معرفی بهترین تب بر خانگی

تا چند وقت قبل، تب نشانه نگران کننده‌ای نبود و بسیاری از مردم، آن را علامت عفونت یا ویروس (سرماخوردگی و آنفولانزا) می‌دانستند. اما از زمانی که تب، یکی از نشانه‌های اصلی کرونا لقب گرفت، افزایش درجه حرارت بدن، هر کسی را به وحشت می‌اندازد.

بسیاری از افراد به محض مشاهده تب در بدن خود، بلافاصله راهی بیمارستان می‌شوند! اما واقعا نیازی به این کار نیست. خبر خوب این‌که شما با استفاده از چند داروی خانگی، به راحتی می‌توانید تب را پایین آورده و کنترل کنید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی چند راهکار خانگی برای کنترل تب بپردازیم. اگر شما هم ترجیح می‌دهید در منزل و بدون نیاز به مراجعه به پزشک از شر تب خلاص شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تب چیست؟

تب عبارت است از افزایش موقت دمای بدن به دلیل ابتلا به عفونت، ویروس یا هر بیماری دیگر. حرارت بدن انسان به طور معمول، حدود 37 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که دمای بدن از این عدد بالاتر برود، در اصطلاح می‌گوییم فرد تب دارد.

تب چیست ؟

تب نشانه مبارزه بدن با بیماری‌ها است و در حالت عادی، یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود. در حالت عادی نباید نگران تب بود و حتی باید آن را بدون درمان رها کرد. اما زمانی که درجه حرارت بدن از 39.4 درجه سانتی‌گرد (102 درجه فارنهایت) بالاتر برود، اوضاع کمی خطرناک می‌شود.

در حقیقت، زمانی که درجه حرارت بدن یک یا دو درجه بالاتر می‌رود، نشان دهنده این است که بدن سالم بوده و در حال مبارزه با عفونت یا ویروس است. بنابراین در حالت کلی، تب اتفاق خوبی به نظر می‌رسد.

حتی در صورت بالا رفتن بیش از اندازه تب هم نباید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بهترین راه این است که یکی دو روز در منزل و با استفاده از داورهای خانگی به مبارزه با آن بپردازید. در صورتی که تب بعد از این مدت قطع نشد، نوبت به رفتن به بیمارستان می‌رسد.

علت‌های بروز تب

تب زمانی رخ می‌دهد که ناحیه‌ای از مغز شما به نام هیپوتالاموس (hi-poe-THAL-uh-muhs) که به عنوان “ترموستات” بدن نیز شناخته می‌شود، نقطه تنظیم دمای طبیعی بدن شما را به سمت بالا تغییر دهد.

علت های ایجاد تب

هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، ممکن است احساس سرما کنید. همچنین احتمال دارد برای تولید گرمای بیشتر، بدن دچار لرز شود که این اتفاق در نهایت، منجر به افزایش دمای بدن می‌شود.

تب یا افزایش دمای بدن، ممکن است به یک یا چند مورد از دلایل زیر ایجاد شود:

  1. ویروس
  2. عفونت باکتریایی
  3. گرمازدگی
  4. برخی شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید
  5. تومور بدخیم
  6. برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که برای درمان فشار خون بالا یا تشنج، استفاده می‌شوند.
  7. برخی از واکسیناسیون‌ها ، مانند دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

گاهی اوقات، نمی‌توان علت تب را تشخیص داد. اگر بیش از سه هفته تب دارید و پزشک شما نمی‌تواند علت را پس از ارزیابی گسترده پیدا کند، ممکن است تب یک منشا ناشناخته داشته باشد.

علائم تب و نشانه های بروز تب

بسته به علت ایجاد تب، علائم و نشانه‌های تب اضافی، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. تعریق (عرق کردن بیش از حد)پ
  2. لرز
  3. سردرد
  4. دردهای عضلانی
  5. از دست دادن اشتها
  6. کم‌آبی بدن
  7. ضعف عمومی
کودکان بین 6 ماه تا 5 سال، ممکن است دچار تشنج ناشی از تب شوند. تقریبا یک سوم کودکانی که یک‌بار تشنج ناشی از تب دارن، یکی دیگر از آن‌ها را هم تجربه خواهند کرد که بیشتر در 12 ماه آینده، اتفاق می‌افتد.

درمان های طبیعی و خانگی برای کاهش تب

استفاده از داروهایی مانند استامینوفن، اولین راهکاری است که بسیاری از مردم، برای کاهش تب امتحان می‌کنند. در حالی که این کار، کاملا اشتباه است! زیرا این داروها ممکن است در عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و طول دوره بیماری را بیشتر کنند.

درمان خانگی برای کاهش تب

همان‌طور که گفته شد، تب نشان دهنده مبارزه بدن با ویروس، عفونت یا باکتری است. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند برای از بین بردن تب‌های خفیف، هیچ کاری انجام ندهید. به این ترتیب، به بدن اجازه می‌دهید به درستی با عامل بیماری‌زا، مبارزه کند.

حال سوال این‌جاست که با تب چه کنیم؟ بهترین راه، استفاده از درمان‌های خانگی برای مدیریت و کنترل تب است. به این ترتیب، می‌توانید احساس بهتری داشته و علائم را به راحتی کنترل کنید.

در ادامه به بررسی بهترین روش‌ها و درمان‌های خانگی برای مدیریت و کاهش تب می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

استراحت کنید

فعالیت می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد؛ بنابراین بهترین راه برای کاهش تب، استراحت کردن است. برای بزرگسالانی که تب آن‌ها، 39 درجه سانتی‌گراد یا کمتر است، بهترین درمان، استراحت کردن و نوشیدن مایعات زیاد است.

اگر تب دارید، خواب کافی را فراموش نکنید. خواب مناسب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک کند. بنابراین بدن شما می‌تواند با سرعت بیشتری با عامل ایجاد تب (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) مبارزه کرده و آن را از بین ببرد.

تذکر: اگر تب شما با سردرد شدید، سفت شدن گردن، تنگی نفس یا سایر علائم غیر معمول همراه است، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

نوشیدن مایعات را فراموش نکنید

داشتن تب، می‌‎تواند باعث کم آبی بدن شود؛ بنابراین نوشیدن مایعات زیاد در هنگام تب، بسیار مهم است. اغلب مصرف مایعات کافی، به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، توصیه می‌شود.

مایعات بنوشید

وقتی داغ هستید، بدن شما عرق می‌کند تا شما را خنک کند. اما اگر بیش از حد آب از دست بدهید (مانند تب شدید) بدن شما مجاری عرق خود را خاموش می‌کند تا از هدر رفتن بیشتر آب جلوگیری کند. این اتفاق مقابله با تب را برای شما دشوارتر می‌کند.

پزشکان علاوه بر آب، نوشیدن مایعات زیر را هم در زمان تب، توصیه می‌کنند:

  1. آبمیوه و آب سبزیجات
  2. چای، دمنوش آویشن و دمنوش بابونه
  3. چای پوست بید

دمای محیط را کمی کاهش دهید

خنک نگه داشتن دمای اتاق و خوابیدن فقط با یک ملحفه یا یک پتوی سبک، می‌تواند شما را سردتر نگه دارد. اگر فرزند شما تب دارد، درجه حرارت را در خانه یا اتاق خواب تنظیم کنید تا به خنک نگه داشتن او، کمک کند.

لباس سبک بپوشید

هنگامی که می‌خواهید تب را از بین ببرید،  پوشیدن لباس‌های سبک، ایده خوبی است؛ زیرا این لباس‌ها، می‌توانند اثر خنک کنندگی داشته باشند.

استحمام

حمام کردن یکی از چندین درمان خانگی کاهش تب است که به کمک این روش، می‌توانید تا حد قابل توجهی، دمای بدن خود را کاهش دهید. در این روش باید در حین استحمام، از آب ولرم استفاده کنید تا به این واسطه، هم تب شما کاهش پیدا کند و هم دردهای عضلانی، تسکین داده شوند.

همچنین اگر تمایلی به حمام کردن نداشتید، می‌توانید با آب ولرم، دست‌ها، پاها و صورت خود را بشویید. فراموش نکنید که دوش آب گرم باعث می‌شود تا جریان گردش خون بهتر شده و دمای بدن کاهش یابد.

پاشویه

پاشویه نیز از گذشته تا اکنون، به عنوان یک درمان خانگی کاهش تب، مورد استفاده بوده است که شما نیز می‌توانید با استفاده از این روش، تب خود و یا عزیزانتان را کاهش دهید.

پاشویه

برای این کار باید پاهای بیمار را در یک تشت آب ولرم قرار داده و سپس شروع به ماساژ پاها کنید تا به تدریج تب کاهش پیدا کند.

سفیده تخم مرغ

پس از انجام بررسی‌هایی در خصوص درمان خانگی کاهش تب، مشخص شد که سفیده تخم مرغ نیز می‌تواند در کاهش تب بسیار موثر باشد. این ماده غذایی می‌تواند به خوبی حرارت بدن را جذب کرده و حتی در مدت زمان بسیار کمی (یعنی تا حدود نیم ساعت) تب را به طور کامل بی‌اثر کند.

  • برای این کار باید ابتدا  دو الی سه تخم‌مرغ را شکانده و سفیده آن‌ها را جدا نمایید. سپس به طور کامل آن‌ها را هم بزنید. حال یک پارچه تمیز برداشته و آن را به سفیده تخم‌ مرغ آغشته کنید و آن پارچه را کف پاهای خود قرار دهید و جوراب بپوشید.
  • اگر پارچه خشک شد، آن را مجددا به سفیده تخم مرغ آغشته کنید. این کار را تا زمان پایین آمدن تب تکرار کنید.

درمان تب با چای برگ ریحان

ریحان از جمله گیاهانی است که در پایین آوردن تب، می‌تواند نقش مفیدی ایفا کند.

  • برای استفاده از گیاه ضدالتهاب ریحان، ابتدا باید در یک فنجان آب گرم، تعداد ۲۰ عدد برگ ریحان را به همراه یک قاشق چایخوری زنجبیل خُرد شده مخلوط کنید.
  • سپس آن را تا حدی بجوشانید که آبی را که به آن اضافه کرده‌اید، نصف شود.
  • در این هنگام می‌توانید مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید.
  • این جوشانده را دو تا سه بار در روز بنوشید تا تب شما کاهش یابد.

چای برگ ریحان

یک روش دیگر استفاده از برگ ریحان برای کاهش تب، ریختن برگ ریحان در یک لیوان آب جوش و مخلوط کردن آن با یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه است. اجازه دهید این دمنوش به مدت پنج دقیقه دم بکشد و سپس آن را دو یا سه وعده در روز میل کنید.

دمنوش مریم گلی

مریم گلی یکی از گیاهان دارویی است که با بالا بردن تعریق بدن، موجب کاهش تب می‌شود.

برای استفاده از گیاه مریم گلی به عنوان درمان خانگی کاهش تب، می‌توانید در یک لیوان آب جوش، مقداری از گیاه آن را بریزید و اجازه دهید تا در محیط بسته لیوان که می‌توانید با گذاشتن یک بشقاب کوچک روی در لیوان این کار را انجام دهید، دم بکشد و سپس مقداری عسل، شکر و یا مقداری آبلیمو را به آن اضافه و میل کنید.

زردچوبه

زردچوبه با داشتن ترکیب شیمیایی کورکومین، در متوقف کردن تب و جلوگیری از عوارض تب بسیار موثر است. کورکومین نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد.

  • اگر بخواهید از زردچوبه به عنوان یک درمان خانگی کاهش تب استفاده کنید، باید پودر زردچوبه را به میزان یک و نیم قاشق چایخوری در یک لیوان شیر گرم ریخته و مقدار یک چهارم قاشق چای‌خوری، فلفل سیاه را نیز با آن مخلوط کنید.
  • حال باید این مخلوط به دست آمده را ۲ بار در طول روز بنوشید تا تب‌ شما کاهش یابد.

درمان تب با آب کشمش

کشمش با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی و مواد مغذی، برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید است و در کاهش تب نیز می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد.

درمان خانگی تب با آب کشمش

ابتدا تعدادی کشمش را در آب خیس کنید و سپس آن‌ها را له کنید. حال به آن آبلیمو اضافه کنید و مخلوط حاصله را در طول روز،  دو الی سه بار مصرف کنید تا تب شما کاهش یابد.

سركه يك کاهش‌دهنده تب عالی

سركه سيب یکی دیگر از داروهای قدیمی برای از بين بردن تب محسوب می‌شود. در يك كاسه حاوي دو پيمانه آب، يك پيمانه سركه سيب اضافه كنيد. سپس یک پارچه را به مخلوط آغشته كرده و آن را روی پیشانی، شکم يا کف پا بپیچید.

از طرف دیگر، می‌توانید یک فنجان سرکه سیب را به حمام گرم خود اضافه کنید.

استفاده از پیاز با روشی عالی برای کاهش تب

پیاز که یکی از سنتی‌ترین داروهای خانگی برای تب در کودکان شمرده می‌شود، در کاهش تب و همچنین تسکین دردهای بدن موثر است.

دو یا سه تکه پیاز ضخیم بریده‌شده را چند دقیقه قبل از خواب، روی پاهای بیمار بمالید. این روند را دو بار در روز تکرار کنید تا تب به طور طبیعی، کاهش یابد.

 راه درمانی همراه با سیر

با این‌که در اکثر مناطق، مردم از سیر در پخت و پز روزانه استفاده می‌کنند، اما بسیاری از افراد از قدرت جادويي آن بی‌خبر هستند. يكي از خواص آن، كاهش تب است.

کاهش تب در خانه با سیر

کافی است یک حبه سیر متوسط ​​ را خرد کرده و آن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید تا 10 دقیقه بجوشد. این معجون را دو بار در روز بنوشید تا سریع از تب خلاص شوید.

اگر طعم سیر را دوست ندارید، دو حبه سیر را خرد کرده و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی کف پاها و دست خود پخش کرده و اجازه دهید تا صبح روی پا و دست‌هایتان بماند.

این ترکیب باعث تعریق می‌شود که نه تنها به دفع سم و کاهش تب کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش بدن‌درد هم خواهد شد. اگرچه سیر یک درمان خانگی بسیار مؤثر برای تب است، اما برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

 کاهش تب با سیب‌زمینی

استفاده از سیب‌زمینی در کاهش تب می‌توانند مانند یک معجزه عمل کند. می‌توانید از سیب‌زمینی‌ها به صورت رنده شده یا برش خورده استفاده کنید. برای مثال می‌توان یک سیب‌زمینی را رنده کرده و آن را داخل یک جفت نخی بریزید. بعد از اینکه جوراب‌ها را با سیب‌زمینی رنده شده پر کردید، آن‌ها را بپوشید.

می‌توان از روشی دیگر برای کاهش تب با سیب‌زمینی استفاده کرد: سیب‌زمینی‌ها را برش‌های نازک زده و روی بند یا پارچه‌ای قرار دهید. بند یا پارچه را روی پیشانی خود (حداقل به مدت یک ساعت) بگذارید. این روش برای درمان سردرد هم مفید است.

ترکیب چای سیاه، عسل و زنجبیل

یکی دیگر از روش‌های طبیعی درمان تب، استفاده از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و عسل است. خاصیت ضد باکتریایی زنجبیل توانسته این گیاه را به درمانی عالی برای تب، سرفه و سایر علائم رایج سرماخوردگی مبدل کند. عسل هم دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و می‌تواند با برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند.

ترکیب چای و عسل

کافی است مقداری زنجبیل را رنده کرده و با چای سیاه مخلوط کنید. سپس مخلوط را به آب جوش اضافه کنید تا دم بکشد. در نهایت، مقداری عسل به چای اضافه کنید. همچنین می‌توانید آب نصف لیمو را بگیرید و در چای بریزید. این ترکیب برای درمان سرفه و گلودرد نیز مؤثر است.

چای پونه کوهی

یک پژوهش که در سال 2017 انجام شد، نشان داد که روغن گرفته‌شده از برگ پونه کوهی دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است. به همین دلیل، سالیان سال است که در طب سنتی، برای درمان تب از روغن و دمنوش پونه کوهی استفاده می‌شود.

این گیاه می‌تواند در درمان مشکلات تنفسی ناشی از آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز مؤثر باشد. برای تهیه چای بابونه کوهی، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 1 فنجان آب جوش تهیه کنید.
  • آب جوش را روی 2 قاشق چای‌خوری پونه کوهی خشک‌شده، در صافی چای بریزید.
  • اجازه دهید چای به مدت 2 تا 4 دقیقه دم بکشد.
  • صافی را برداشته و چای را میل کنید.

سخن پایانی

در مجموع تب بیماری‌ای است که باید جدی گرفته شود، اما گاهی بهتر است قبل از مراجعه به دکتر، راه‌های درمانی ذکرشده در این مقاله را امتحان کنید؛ زیرا راه‌های طبیعی در اکثر مواقع مؤثر خواهند بود.

پرسش‌های متداول

سریع‌ترین راه درمان تب چیست؟

راه‌های زیادی برای خلاص شدن از تب وجود دارد؛ مانند مراجعه به پزشک، استفاده از داروهای مدرن یا گیاهی و…؛ اما سریع‌ترین راه برای درمان تب در خانه استفاده از روش‌ها و مواد طبیعی موجود در خانه است. بعضی از سریع‌ترین این روش‌ها از عبارت‌اند از: نوشیدن فراوان، پاشویه، استفاده از سرکه سیب، زنجبیل و سیر

بهترین داروی خانگی برای تب چیست؟

اولین و مهم‌ترین دارو برای رهایی از تب استراحت و پس از آن استحمام و پاشویه هستند. استفاده از سفیده تخم‌مرغ، دم‌نوش‌های گیاهی، سرکه، پیاز، سیر و …جزو مؤثرترین راه‌های درمان تب در خانه به شمار می‌آیند.

چگونه در خانه تب کرونا را کنترل و درمان کنیم؟

افزایش مصرف مایعات، استراحت کافی و تغذیه مناسب سه عامل اصلی در کاهش تب کرونا به شمار می‌آیند. استفاده از روش‌های طبیعی مانند سفیده تخم‌مرغ، دمنوش مریم‌گلی،برگ ریحان و … هم می‌تواند کمک قابل توجهی به بهبود حال شما کند.

3.7 | (16)
منبع healthline prevention farmersalmanac
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x