معرفی دریاچه قو

سفر به شمال کشور، در ایام مختلف، همیشه برای ما ایرانی‌ها، خاطره‌انگیز و بسیار خوش بوده است، چرا که این خطه از سرزمین ایران، همیشه چیزی برای غافلگیر کردن گردشگرانش دارد، تا آن‌ها را در لحظه شگفت‌زده کند. حال می‌خواهیم در سفری به شمال کشورمان، مقصدمان را شهر رامسر در نظر بگیریم، تا به معرفی دریاچه قو بپردازیم. رامسر یکی از اصلی‌ترین شهرهای شمالی است، که در استان مازندران قرار دارد و همواره در تمام فصول سال، از تمام نقاط کشور پذیرای گردشگران بی‌شماری است، این شهر با طبیعت بسیار زیبای خود، که ترکیبی از جنگل و ساحل است، باعث شده تا گردشگران، آن را برای طبیعت‌گردی و گردشگری در اولویت اول قرار دهند.

هر چیزی را که برای لذت بردن از سفر به آن فکر می‌کنید را به ‌تنهایی می‌توانید در رامسر پیدا کنید، چرا که این شهر شمالی، با جنگل‌های سر به فلک کشیده و سواحل بسیار زیبا و همچنین دریاچه‌های دیدنی که دارد، به بکرترین منطقه تفریحی تبدیل شده است، که در این مقاله به طور اختصاصی قصد داریم، تا در این سفر به شمال کشورمان و شهر رامسر، دریاچه قو را به شما معرفی کنیم.

دریاچه قو

دریاچه قو را که اکثرا با نام دریاچه قو جواهر ده  می‌شناسند، یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران و شهر رامسر است، که مطمئنا چندان نام آن برای‌تان نا آشنا نیست و بارها تصاویر آن را دیده‌اید، چرا که در سریال‌های پر بازدید خانگی همچون عاشقانه‌ بارها تصاویر آن را در معرض نمایش قرار داده‌اند و از آنجایی که این منطقه بکر و دست‌نخوردنی باقی مانده است و در عین حال بازدیدکنندگان زیادی نیز دارد، این جاذبه، همانند دیگر جاذبه‌های مطرح و پارک‌های ملی در سراسر جهان، برایش هزینه ورودی در نظر گرفته‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم، حتما با دریاچه قو آشنا شوید و خودتان را از دیدن این دریاچه بسیار زیبا بی نصیب نگذارید؛ در اطراف دریاچه رستوران‌هایی قرار دارند، که غذاهای سنتی را طبخ می‌کنند و شما می‌توانید در فضای تمیز و با صفای اطراف دریاچه ر روزهای تعطیل، به خوردن غذاهای سنتی و لذیذ این منطقه بپردازید و یک سفر متفاوت را تجربه کنید. در ادامه ایده آل مگ را همراهی کنید، تا شما را با این منطقه بکر و بسیار دیدنی آشنا کند.

دریاچه قو جواهر ده رامسر

قطعا در کنار آشنایی با ویژگی‌های این منطقه بکر و بسیار زیبا، برای سفر به شمال کشور و سپس دریاچه قو جواهر ده، نیاز است، تا مسیر دسترسی به آن را هم بدانید، تا در صورت سفر به این منطقه به مشکل بر نخورید. همانطور که از پیش گفتیم، این دریاچه در استان مازندران، شهر رامسر و روستای جواهر ده واقع شده است، که به دلیل قرارگیری این دریاچه در کنار روستای جواهر ده، معمولا این دریاچه را با نام دریاچه قو جواهر ده می‌شناسند و با این نام از آن اسم می‌برند.

زیبایی‌هایی این دریاچه را قطعا به طور کامل در این مطلب نمی‌توان توصیف کرد و برای شما عزیزانی که تا به حال به این منطقه سفر نکرده‌اید، قطعا، کمی نا آشنا است و مطمئنا تا حدودی در کنار نا آشنا بودن با آن، با تصاویری که در سریال‌ها از آن دیده‌اید، به زیبایی‌های این دریاچه پی برده‌اید و علاقه‌مند هستید، که حتما از آن دیدن کنید.

دریاچه قو به دلیل قرارگیری در یکی از خطه‌های سر سبز شمال کشورمان، زیبایی‌هایی فراتر از آنچه که فکرش را بکنید دارد، چرا که شما به هر کجای از شمال کشورمان سفر کنید، قدم نهادن در منطقه‌ای بکر همچون جواهر ده علاوه بر دریاچه قو، شما را با دیگر زیبایی‌هایی که دارد، شگفت‌زده می‌کند.

دریاچه قو

امروزه دریاچه قو به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ایران تبدیل شده است که با استقبال چشمگیر مردم همراه است و همین استقبال باعث شده تا این دریاچه به مکانی برای کسب درآمد تبدیل شود. شما برای ورود به دریاچه قو باید مبلغی را برای ورودی پرداخت کنید، که بعد از آن تفریح شما آغاز می‌شود و می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری این دریاچه نهایت لذت را ببرید.

در اطراف دریاچه قو که به‌ صورت مجموعه تفریحی و گردشگری ساخته ‌شده است، مجموعه‌های غذایی و سرگرمی مختلفی نیز وجود دارد، این اتفاق باعث شده تا بازدیدکنندگان علاوه بر استفاده از طبیعت زیبای دریاچه قو، از خوردن غذاهای محلی، از لذت کافی برخوردار شوند.

گفتیم که همواره و در تمام فصول سال گردشگران بسیار زیادی از روستای جواهرده بازدید می‌کنند اما نباید این نکته را کتمان کرد که در بهار و تابستان جمعیت به‌ مراتب بیشتری، از دریاچه قو بازدید می‌کنند. در تکمیل جمله قبل به این نکته نیز اشاره‌کنیم، که بسیاری از افراد بازدید و تفریح در این مناطق را در فصل زمستان ترجیح می‌دهند و همین امر باعث شده است، تا این روستا در تمام فصول سال شلوغ باشد.

آشنایی با بهترین مکان های شمال ایران برای مسافرت

گسترش دریاچه قو نسبت به گذشته

اگر جزء آن دسته از دسته افرادی هستید، که از دریاچه قو بازدید کرده‌اید، حتماً این سؤال برای شما پیش‌ آمده است، که آیا این دریاچه از ابتدا به این زیبایی بوده است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال و پیرو معرفی دریاچه قو باید این‌ چنین بیان کنیم، که این دریاچه یکی از مناظر طبیعی و بکر رامسر است، اما در ابتدا برکه‌ای بیش نبوده است. که با توجه به استقبال بی‌نظیری که در سال‌های اخیر از این منطقه گردشگری به‌ عمل ‌آمد، به ‌مرور زمان این مکان توسعه پیدا کرد و به یک مجموعه تفریحی بزرگ تبدیل‌ شد.

بخش خصوصی که وظیفه گسترش دریاچه قو را بر عهده داشته است، برای رفاه بیشتر حال گردشگران، در کنار دریاچه، مجموعه‌های تفریحی و رفاهی مختلفی را ایجاد کرده است، تا گردشگران در کنار لذت بردن از طبیعت، به تفریحات مختلفی بپردازند و در وعده‌های غذایی، طعم غذاهای محلی را در این منطقه و رستوران‌های واقع شده در اطراف آن بچشند. علاوه بر موارد گفته شده، شما می‌توانید با اجاره قایق‌های کنار دریاچه، لحظاتی از تفریح خود را روی آب دریاچه بگذرانید و لحظات خوش‌تری را در این منطقه برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید.

دریاچه زیبای قو

جاذبه‌های گردشگری جواهرده رامسر در اطراف دریاچه

همانطور که از پیش گفتیم، در سفر به دریاچه قو، روستای جواهر ده شگفتی‌های بسیار دیگری دارد، که می‌توانید، از دیگر جاذبه‌های این روستا دیدن کنید و لذت سفر خود را چندین برابر کنید، به همین خاطر لازم دانستیم تا در کنار معرفی دریاچه قو، به معرفی تعدادی از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر رامسر و روستای جواهر ده بپردازیم، تا شما عزیزان پس از بازدید از دریاچه شگفت‌انگیز قو از این جاذبه‌ها نیز بازدید به عمل آورید و علاوه بر به تماشا نشستن خلقت‌های اعجاب انگیز خداوندی، نفسی تازه کنید و خستگی‌ها را از تن بیرون کنید.

دریاچه قو

اطراف دریاچه قو سرتاسر پوشیده از جنگل‌هایی دیدنی است، که با عبور از این جنگل‌ها به یک آبشار بسیار زیبا می‌رسید، که شاید بارها نام آبشار بسیار زیبای صفا رود را شنیده باشید، اما هیچ‌گونه اطلاعی از همجوار بودن آن با دریاچه قو را نداشته‌اید.

علاوه بر این آبشار بسیار زیبا و دیدنی، تمامی جنگل‌های واقع شده در اطراف دریاچه قو، جز جاذبه‌های گردشگری روستا جواهر ده  به حساب می‌آیند، که در ادامه مطلب شما را بیشتر با این مناطق و جاذبه‌ها آشنا خواهیم کرد.

در کنار بازدید از دریاچه قو و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن،  بازدید از صنایع دستی مردم این منطقه و خرید اقلام مختلف از این صنایع، به شکل دیگری شما را غرق در لذت خواهد کرد، که قطعا اگر بخواهید سفری کاملا لذت بخش داشته باشید، خالی از لطف نیست، که اگر در کنار بازدید از دریاچه زیبای قو، از دیگر جاذبه‌ها و تفریحاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، نهایت بهره و استفاده را ببرید.

آبشار صفا رود

همانطور که از پیش گفتیم، آبشار صفا رود یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای جواهر ده است، که این روستا علاوه بر این آبشار، چندین آبشار زیبای دیگر نیز دارد، که شما می‌توانید، با طی کردن مسافت‌هایی کوتاه، خود را به این آبشارها برسانید و از آن‌ها بازدید به عمل آورید، اما در میان چندین آبشار روستای جواهر ده، این آبشار صفا رود است، که بیشتر شناخته شده است و سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

برای بازدید از این آبشار، باید به شهر رامسر سفر کنید و در 15 کیلومتری جنوب آن، توقف کنید. در مسیر جاده جواهر ده که قرار بگیرید، به راحتی می‌توانید به آبشار صفا رود برسید. این آبشار منظره‌ای بسیار زیبا دارد، که شما تا رسیدن به آن، در طول مسیر می‌توانید، از دیگر مناظر طبیعی این منطقه لذت ببرید و فراموش نکنید، که دریاچه قو سر منشاء زیبایی‌های این منطقه است، که شما با بازدید از آن، می‌توانید به بازدید از دیگر جاذبه‌های رامسر و روستای جواهر ده نیز بپردازید.

آبشار صفارود

زمانی که به بازدید از آبشار صفا رود بپردازید، مردم محلی روستای جواهر ده را در آن منطقه خواهید دید، که مشغول فروش ترشیجات و صنایع دستی هستند، که شما در کنار پرداختن به عکاسی از مناظر زیبای این منطقه، می‌توانید، سوغات این منطقه را نیز خریداری کنید.

 البته ناگفته نماند که پیش از رسیدن به این آبشار شما باید از پارک جنگلی آب معدن و یا همان صفا رود گذر کنید، که پرداختن به تفریح و گردش در این پارک جنگلی نیز خالی از لطف نیست، اما قطعا لذتی که در بازدید از آبشار صفا رود است، را نمی‌توان با اتلاف وقت در هیچ کجای دیگر از دست داد.

جنگل‌ سخت سر

از دیگر جاذبه‌های روستای جواهر ده و دریاچه بی‌نظیر قو، جنگل‌های انبوهی هستند، که در نزدیکی دریاچه قرار دارند. اگر توانستید از دریاچه دل بکنید، کمی در دل این جنگل‌ها نیز قدم بزنید، تا روح‌تان از خنکا و تازگی هوا، جانی تازه بگیرد. زمانی که به پیاده‌روی در این جنگل‌ها می‌پردازید، بسیار مواظب باشید، که زیادی مات و مبهوت شدن زیبایی‌ها و دل‌انگیز بودن آب و هوای جنگل، موجب گم شدن‌تان نشود. سعی کنید مسیرهای مشخصی را انتخاب کنید، تا نگرانی از گم شدن، لذت پیاده‌روی در دل این جنگل‌ها را از شما نگیرد.

رستوران‌های سنتی و محلی جواهر ده

در بخش‌های قبلی مقاله در معرفی دریاچه قو، گفتیم که در اطراف این دریاچه تفریحات و امکاناتی برای گردشگران تدارک دیده شده است، که در میان آن‌ها، رستوران‌هایی وجود دارند، که کارشان طبخ غذاهای محلی برای گردشگران است، که البته پیش از اینکه وارد منظقه اصلی دریاچه قو شوید، در طول مسیر نیز رستوران‌های سلیمی و اکبر جوجه، انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای هستند، تا شما به صرف یک غذای خوشمزه و محلی بپردازید.

جنگل‌ سخت سر از دیگر جاذبه‌های روستای جواهر ده و دریاچه بی‌نظیر قو، جنگل‌های انبوهی هستند، که در نزدیکی دریاچه قرار دارند. اگر توانستید از دریاچه دل بکنید، کمی در دل این جنگل‌ها نیز قدم بزنید، تا روح‌تان از خنکا و تازگی هوا، جانی تازه بگیرد. زمانی که به پیاده‌روی در این جنگل‌ها می‌پردازید، بسیار مواظب باشید، که زیادی مات و مبهوت شدن زیبایی‌ها و دل‌انگیز بودن آب و هوای جنگل، موجب گم شدن‌تان نشود. سعی کنید مسیرهای مشخصی را انتخاب کنید، تا نگرانی از گم شدن، لذت پیاده‌روی در دل این جنگل‌ها را از شما نگیرد. رستوران‌های سنتی و محلی جواهر ده در بخش‌های قبلی مقاله در معرفی دریاچه قو، گفتیم که در اطراف این دریاچه تفریحات و امکاناتی برای گردشگران تدارک دیده شده است، که در میان آن‌ها، رستوران‌هایی وجود دارند، که کارشان طبخ غذاهای محلی برای گردشگران است، که البته پیش از اینکه وارد منظقه اصلی دریاچه قو شوید، در طول مسیر نیز رستوران‌های سلیمی و اکبر جوجه، انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای هستند، تا شما به صرف یک غذای خوشمزه و محلی بپردازید. در رستوران‌های سنتی اطراف دریاچه، شما می‌توانید از یک سینی چای گرفته تا نوشیدنی‌های محلی و انواع‌ غذاهای محلی را سفارش دهید و از چشیدن طعم خوش آن‌ها در فضای زیبای دریاچه قو لذت ببرید. بعد از جاده فرعی دریاچه قو، یک رستوران دیگر به نام عموم رجب وجود دارد، که غذاهایی لذیذ و خوشمزه را برای مشتریان خود آماده می‌کند. در تمامی رستوران‌هایی که به شما عزیزان معرفی کردیم، غذاهای سنتی و محلی طبخ می‌شوند، که این رستوران‌های به نوعی برترین رستوران‌ها در طبخ غذاهای محلی این منطقه هستند. اقامت در ییلاق جواهر ده و دریاچه قو در سفر به هر منطقه تفریحی و گردشگری، قطعا نحوه اقامت همیشه اولین اولویت را به خود اختصاص داده است، به همین خاطر در سفر به رامسر و دریاچه قو اگر بخواهید فقط چند ساعتی را در این منطقه سپری کنید، که اجاره کردن یکی از آلاچیق‌هایی که در محیط اطراف این دریاچه قرار داده شده‌اند، بسیار مناسب است، تا شما وسایل‌های خود را در آنجا قرار دهید و سپس به گردش و تفریح بپردازید. اما مراکز اقامتی جواهر ده و امکانات اقامتی که در نزدیکی دریاچه واقع شده‌اند، برای اقامت بیش از یک روز مناسب هستند، که شما می‌توانید، برای بازدید کامل‌تر از این منطقه و دیگر جاذبه‌های آن، یکی از این مراکز اقامتی را اجاره کنید و چند روزی را در این منطقه با خیالی آسوده سپری کنید. علاوه بر جاذبه‌هایی که به شما معرفی کردیم، روستای جواهر ده، چندین چشمه با آب‌هایی گوارا دارد، که برخی از آن‌ها، چشمه‌های آب علی، سلیمان چشمه و برتل چشمه هستند، که موجب تاسیس کارخانه تولید آب معدنی در اطراف روستا و جذب هر چه بیشتر گردشگران شده‌اند. سوغات دریاچه قو جواهر ده از سوغات دریاچه قو جواهر ده، می‌توان به انواع ترشی‌ها، مرباها، ظروف سفالی، چادربافی، صنایع نمدی اشاره کرد، که در بازارهای روباز در روستای جواهر ده توسط مردم محلی به فروش می‌رسند. همه‌ی این اقلام، صنایعی ارزشمند هستند، که به دست بانوان و زنان روستایی ساخته شده‌اند. در هر سفری خرید سوغات مناطق مختلف، این فرصت را فراهم می‌کنند، تا شما با خرید و هدیه دادن آن‌ها به عزیزان و بستگان‌تان، به آن‌ها یادآوری کنید، که در هر کجا به یادشان هستید، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم، در سفر به جواهر ده، دست خالی این منطقه را ترک نکنید. مسیر دسترسی در سفر به دریاچه قو جواهر ده نیاز است، تا حتما پیش از سفر، از مسیر دسترسی به آن آگاهی پیدا کنید. راهی شهر رامسر که بشوید، با هدف بازدید از این دریاچه، پس از رسیدن به رامسر، تابلوهای جواهر ده پس از سه راه فلسطین نمایان می‌شوند، که اگر غلط‌هایی املایی همچون غو به جای قو بر روی تابلوها مشاهده کردید، زیادی تعجب نکنید و بدانید که مسیر را درست رفته‌اید. به روستای جواهر ده که رسیدید، راه جنوب این روستا را در پیش بگیرید، تا به یک جاده‌ی خاکی که شما را به دریاچه می‌رساند، برسید. مسیر روستای جواهر ده تا دریاچه، بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است، که به تماشا نشستن این مسیر، خود لذتی وصف نشدنی دارد. سخن پایانی حال پس از آشنایی با دریاچه قو اگر تصمیم دارید، تا حتما زمانی را برای سفر به جواهر ده در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم، که علاوه بر یادگیری نکات شمال گردی، حتما مناسب‌ترین فصل را برای بازدید از این دریاچه بر گزینید، تا سفری بدون عیب و نقص و پر از لذت داشته باشید. برای تک تک شما عزیزان آرزوی داشتن لحظاتی خوش را در کنار عزیزان‌تان داریم، امیدواریم، مطالعه این مطلب، برای شما لذت‌بخش و تاثیر گذار بوده باشد. از اینکه ایده آل مگ را تا پایان همراهی کردید، نهایت تشکر را داریم.

در رستوران‌های سنتی اطراف دریاچه، شما می‌توانید از یک سینی چای گرفته تا نوشیدنی‌های محلی و انواع‌ غذاهای محلی را سفارش دهید و از چشیدن طعم خوش آن‌ها در فضای زیبای دریاچه قو لذت ببرید.

بعد از جاده فرعی دریاچه قو، یک رستوران دیگر به نام عموم رجب وجود دارد، که غذاهایی لذیذ و خوشمزه را برای مشتریان خود آماده می‌کند. در تمامی رستوران‌هایی که به شما عزیزان معرفی کردیم، غذاهای سنتی و محلی طبخ می‌شوند، که این رستوران‌های به نوعی برترین رستوران‌ها در طبخ غذاهای محلی این منطقه هستند.

اقامت در ییلاق جواهر ده و دریاچه قو

در سفر به هر منطقه تفریحی و گردشگری، قطعا نحوه اقامت همیشه اولین اولویت را به خود اختصاص داده است، به همین خاطر در سفر به رامسر و دریاچه قو اگر بخواهید فقط چند ساعتی را در این منطقه سپری کنید، که اجاره کردن یکی از آلاچیق‌هایی که در محیط اطراف این دریاچه قرار داده شده‌اند، بسیار مناسب است، تا شما وسایل‌های خود را در آنجا قرار دهید و سپس به گردش و تفریح بپردازید.

اما مراکز اقامتی جواهر ده و امکانات اقامتی که در نزدیکی دریاچه واقع شده‌اند، برای اقامت بیش از یک روز مناسب هستند، که شما می‌توانید، برای بازدید کامل‌تر از این منطقه و دیگر جاذبه‌های آن، یکی از این مراکز اقامتی را اجاره کنید و چند روزی را در این منطقه با خیالی آسوده سپری کنید.

علاوه بر جاذبه‌هایی که به شما معرفی کردیم، روستای جواهر ده، چندین چشمه با آب‌هایی گوارا دارد، که برخی از آن‌ها، چشمه‌های آب علی، سلیمان چشمه و برتل چشمه هستند، که موجب تاسیس کارخانه تولید آب معدنی در اطراف روستا و جذب هر چه بیشتر گردشگران شده‌اند.

اقامت

سوغات دریاچه قو جواهر ده

از سوغات دریاچه قو جواهر ده، می‌توان به انواع ترشی‌ها، مرباها، ظروف سفالی، چادربافی، صنایع نمدی اشاره کرد، که در بازارهای روباز در روستای جواهر ده توسط مردم محلی به فروش می‌رسند. همه‌ی این اقلام، صنایعی ارزشمند هستند، که به دست بانوان و زنان روستایی ساخته شده‌اند.

در هر سفری خرید سوغات مناطق مختلف، این فرصت را فراهم می‌کنند، تا شما با خرید و هدیه دادن آن‌ها به عزیزان و بستگان‌تان، به آن‌ها یادآوری کنید، که در هر کجا به یادشان هستید، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم، در سفر به جواهر ده، دست خالی این منطقه را ترک نکنید.

جواهر ده

مسیر دسترسی

در سفر به دریاچه قو جواهر ده نیاز است، تا حتما پیش از سفر، از مسیر دسترسی به آن آگاهی پیدا کنید. راهی شهر رامسر که بشوید، با هدف بازدید از این دریاچه، پس از رسیدن به رامسر، تابلوهای جواهر ده پس از سه راه فلسطین نمایان می‌شوند، که اگر غلط‌هایی املایی همچون غو به جای قو بر روی تابلوها مشاهده کردید، زیادی تعجب نکنید و بدانید که مسیر را درست رفته‌اید.

به روستای جواهر ده که رسیدید، راه جنوب این روستا را در پیش بگیرید، تا به یک جاده‌ی خاکی که شما را به دریاچه می‌رساند، برسید. مسیر روستای جواهر ده تا دریاچه، بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است، که به تماشا نشستن این مسیر، خود لذتی وصف نشدنی دارد.

مسیرهای دسترسی

سخن پایانی

حال پس از آشنایی با دریاچه قو اگر تصمیم دارید، تا حتما زمانی را برای سفر به جواهر ده در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم، که علاوه بر یادگیری نکات شمال گردی، حتما مناسب‌ترین فصل را برای بازدید از این دریاچه بر گزینید، تا سفری بدون عیب و نقص و پر از لذت داشته باشید.

برای تک تک شما عزیزان آرزوی داشتن لحظاتی خوش را در کنار عزیزان‌تان داریم، امیدواریم، مطالعه این مطلب، برای شما لذت‌بخش و تاثیر گذار بوده باشد. از اینکه ایده آل مگ را تا پایان همراهی کردید، نهایت تشکر را داریم.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x