اماکن دیدنی شفت ؛ شهری در دل جنگل های گیلان

اگر از همراهان همیشگی ایده آل مگ باشید ، حتما به خوبی می دانید که ما هیچ شهری را برای شما ناشناخته باقی نمی گذاریم . شهرستان شفت یکی از آن شهرهای بکر و دست نخورده استان گیلان می باشد . اگر تاکنون سری به این منطقه حیرت انگیز نزده اید ، پیشنهاد  ما به شما این است که بی هیچ معطلی ، شفت را در برنامه سفرهای خود قرار دهید .

این شهرستان ناحیه‌ای کوهستانی، جلگه ای و تاقدیس مانند است که درختان انبوهی را در دل خود جای داده است. دور تا دور این شهر، روستاهای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته اند.جنگل و کوه از یک طرف و شالیزارهای برنج و باغات چای از سوی دیگر، هر یک از روستاهای شفت را زیباتر از دیگری کرده است. این روستاهای زیبا و دیدنی شامل دوبخشر، گیلده، کمسار، سیاهمزگی، شالما، سفیدمزگی، بیالوا، چماچا، کاظم آباد، صیقلان، بداب، درودخان، چناررودخان، طالقان، چوبر، ویسرود، جیرده و پده می شوند .

ناگفته پیداست که دیدن ایر روستاها چه خاطراتی را در یاد میهمانان خود باقی می گذارند …

شهر دیدنی شفت

آب و هوای این منطقه بسیار مطبوع و معتدل است و همین خصوصیت گردشگران زیادی را به ویژه در بهار و تابستان به این منطقه جذب می کند. شفت در فاصله 25 کیلومتری رشت مرکز استان گیلان قرار دارد و مسافرانی که در رشت اسکان می کنند می توانند با طی این مسیر، به دنیایی از زیبایی ها در شفت دسترسی داشته باشند

بازار هفتگی

بازار هفتگی شفت

یکی از اماکن دیدنی شفت، بازارهای هفتگی آن است. این بازارها در طول هفته و به طور منظم تشکیل می شوند که همواره پر از جمعیت بومی و غیر بومی  می باشد.این بازارها از گذشته های خیلی دور برپا بوده و اکنون نیز به حیات خود ادامه می دهند . نمونه این بازارها را در بیشتر شهرهای استان گیلان از جمله فومن، صومعه سرا و رشت می‌توان دید.ایجاد این بازارها برای خود ، فلسفه خاصی داشته و دارد. در شفت ، روز دوشنبه (دوشنبه بازار) و در نصیرمحله روز چهارشنبه (چهارشنبه بازار) و در چوبر (یکشنبه بازار) برپا می شود.

موقعیت جغرافیایی شفت

موقعیت جغرافیاییشهریتان شفت

این شهر دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار زیادی برای جذب گردشگر است. پل تاریخی لیشاوندان، مجموعه باستانی کمسار، خانه قدیمی فرضعلی خرم  ، واقع در روستای ملل چاله بیجارسر از جمله اماکن دیدنی شفت به شمار می روند. این شهرستان دارای دو شهر شفت و احمد سرگوراب می باشد .شفت از شمال شرق به شهرستان رشت و از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار و ازغرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می شود . ضلع جنوبی شهرستان بوسیله کوه های تالش که دنباله رشته کوه البرز می باشد احاطه شده است و تنها بریدگی رودخانه سیاهمزگی ، زمینه ارتباط شهرستان با استان زنجان را فراهم می کند.

شهرستان شفت از لحاظ ناهمواری ها شامل مناطق جلگه ای ، کوهپایه ای ، جنگلی و کوهستانی است که مهم ترین ارتفاعات آن امامزاده ابراهیم می باشد .اقلیم این منطقه مانند آب و هوای سراسر استان گیلان معتدل و مرطوب است که درمناطق کوهستانی جای خود را به آب و هوای معتدل کوهستانی می دهد.

رودخانه های شفت

رودخانه های شهر شفت

این شهر دارای رودخانه های زیادی است که این رودخانه های پرآب، نقش زیادی در توسعه کشاورزی در این منطقه و سایر مناطق اطراف ایفا می کنند. رودخانه های این شهر همچنین به جاماکن دیدنی شفت  تنوع خاصی بخشیده اند. مهم ترین رودخانه های منطقه شامل چناررودخان ، شیخ محله ، امامزاده ابراهیم و سیاه مزگی است . در کنار این رودخانه ها مناظر زیبا و دیدنی وجود دارد که در همه فصول سال، میزبان گردشگران و مردم محلی می باشند . در این رودخانه ها اهالی و گردشگران اقدام به ماهیگیری می کنند که به مسافرت و گردشگری آنان ، تنوع می بخشد.

کشاورزی

اقتصاد این شهر به شدت به کشاورزی و دامپروری وابسته است و بخش کشاورزی آن نیز به برنج متکی می باشد. بخش زیادی از مردم این منطقه برنج کار هستند و از این راه امرار معاش می کنند. باغداری ، پرورش دام و طیور، زنبورداری، شیلات و پرورش آبزیان و کرم ابریشم از دیگر فعالیت های مردم این شهرستان می باشد. در محیط های شالیکاری، باغداری و پرورش دام و طیور ، فضاهای بسیار بکری وجود دارد که دیدن آن به انسان طراوت و شعف خاصی می بخشد. وقتی به این استان و شهرهای آن سفر کردید حتما از شفت و دیگر شهرهای اطراف دیدن کنید تا زیبایی های آن را از نزدیک مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری چوبر؛ شهر باغ‌های کیوی

بقعه آقاسید ذوالپیران

بقعه آقاسید ذوالپیران

در این مناطق بعقه های تاریخی فراوانی وجود دارند که معمولا در طول سال پذیرای گردشگران زیادی می باشند . بقعه آقا سید ذوالپیران در روستایی به همین نام و از توابع دهستان جیرده  شهرستان شفت قرار دارد. در محوطه بقعه آقا ذولپیران ، درخت آزادی وجود دارد که معمولا مورد توجه اهالی و زائران قرار می گیرد. این بنای تاریخی در 25 کیلومتری جنوب شهر شفت و حوالی سیاه ‌کوه واقع است.

در همین منطقه بقعه امامزاده اسحاق نیز وجود دارد که مطابق شجره نامه موجود ، مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س)  می‌باشد. مصالح ساختمانی بقعه از سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده است. بام آن سراسر شیروانی است و دو گنبد کوچک کوتاه و بلند که هردو به صورت شیروانی سربندی شده‌اند ، از دو سوی بام نمایان است. ضریح امامزادگان فلزی، جدید و مشبک و شیشه‌بندی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری کومله

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار یکی از اماکن دیدنی شفت و از بزرگترین دریاچه هایی (استخرها) است که در نزدیک روستایی به همین نام قرار دارد. روستای سقالکسار در ۱۵ کیلومتری شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف واقع است. در این منطقه دریاچه های متعددی وجود دارند که دارای طبیعت بکر و  زیبایی هم می باشند. این روستا همچنین مناطق بسیار زیبایی دارد که در تمام فصول سال ، مسافران را به طرف خود جذب می کند.

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن در شفت

این آبشار یکی دیگر از اماکن دیدنی شفت محسوب می شود که در فضای سبز این منطقه قرار گرفته است . برای دسترسی به این آبشار ، باید در طول مسیر حرکت خود از شفت، از روستای احمدسر گوراب ، روستای شالماء،سفید نرگس ،بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی و سیاه نرگس بگذریم که هرکدام از این مکان ها برای خود دیدنی ها و زیبایهای منحصر به فردی دارند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x