شهر شوط ؛ کوچکترین شهرستان آذربایجان غربی

شوط یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران است که در بر گیرنده آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی می باشد . این شهر در فاصله ۴ کیلومتری جنوب رودخانهٔ «زنگبارچای» واقع شده است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و قره قویون، چهار دهستان و دو شهر شوط و مرگنلر و ۷۰ روستا است که اغلب این مناطق دارای جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی می باشند. شهرستان شوط در محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو واقع شده است و از طرف شمال به شهرستان ماکو ، از غرب به شهرستان چالدران، از جنوب به چایپاره و از شرق به شهرستان پلدشت محدود شده است.

دیدنی های شهر شوط

شوط برگرفته از کلمهٔ ارمنی «آشوط» می باشد که گویا نام یکی از پهوانان ارامنه بوده ‌است. این ناحیه در گذشته ساکنان ارمنی‌زبان بسیاری داشته است. این شهر از کوچکترین شهرهای استان آذربایجان غربی است  . آب گرم شوط یکی از معروف ترین و پرجاذبه ترین، مکان های این شهر است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را می پذیرد.

آب گرم شوط

آب گرم

آب گرم شوط آذربایجان غربی، یکی از امتیازات رشد صنعت گردشگری این دیار محسوب می شود که می تواند حتی گردشگران  سایر کشورها را هم جذب کند. خاصیت این آب و شیوه درمان آن یکی از امتیازات مهم این آب است که می تواند رضایت مراجعه کنندگان را به طور کامل جلب کند. در این مکان شیوه درمان به روش های طبیعی، مانند بهره گیری از چشمه های آب گرم، رشد فزاینده ای داشته است . چشمه های آب گرم به دلیل دارا بودن املاح معدنی، در درمان بسیاری از بیماری های پوستی، گوارشی، اعصاب و روان و حتی بیماری های قلبی مؤثر هستند.

راه های دسترسی

برای رسیدن به  شهر شوط مسیرهای مختلفی وجود دارد و به طور طبیعی هر استانی بر اساس موقعیت جغرافیایی می تواند به این شهرستان دسترسی داشته باشد. برای گردشگران و مسافرانی که باید از به این شهر سفر کنند باید اتوبوس های تبریز و ارومیه را برای مقصد شوط سوار شوند. این شهر در مسیر بزرگراه تبریز به سمت بازرگان، یک خروجی دارد.

غار شیخ سلو

در حاشیه شهر شوط جاذبه های دیگر گردشگری نیز وجود دارد که غار شیخ سلو در روستایی به همین نام از جاهای دیدنی این منطقه محسوب می شود. این غار در سال 1380 شناخته شد در حالی که قدمت آن می تواند خیلی طولانی تر از این مدت باشد.

تپه خلیل آباد

تپه خلیل آباد | گردشگری

وقتی اندکی از این شهر فاصله بگیریم به جاذبه های دیگر گردشگری این منطقه می رسیم. این جاذبه ها بیشتر در روستاهای این شهرستان یافت می شوند. تپه خلیل آباد اثر دیگر این شهرستان است که در روستایی به همین نام قراردارد. این تپه متعلق به دوران ماقبل تاریخ است و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

گنبد مقبره تاریخی کندال

گنبد مقبره تاریخی کندال

این گنبد در بخش جنوبی روستای کندال قرار گرفته که 6 کیلومتر با شهر شوط فاصله دارد. گنبد مقبره تاریخی کندال بر روی یک تپه قرار گرفته است. برخی این گنبد سنگی را به روس ها و برخی نیز به ارامنه نسبت می دهند. این گنبد به صورت دایره ای شکل و با ارتفاعی در حدود 3 متر ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این بنا ، سنگ های منطقه و ملات گچ هستند.

عمارت تاریخی خان

عمارت تاریخی خان | شوط

قدمت معماری این عمارت تاریخی به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برمی گردد. این بنا در روستای خوک در نزدیکی شهر شوط واقع شده است. عمارت تاریخی خان یکی از آثار تاریخی این بخش است که با معماری جالب و منحصر به فرد بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می کشاند.

سوغات شوط

سوغات شهرستان شوط

شهر شوط دارای سوغاتی های باارزشی است. این شهر به خاطر موقعیت آب وهوایی دارای محصولات درمانی است که در بازارهای این منطقهبه وفور یافت می شوند . شینال، یمشان، داغ زریشی و داغ آرمودو از جمله سوغات این شهر است که برای درمان خیلی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. کاهش فشار خون، ضد قند خون، ضد ورم و درد کلیه، شستشو دهنده کلیه، سرشار از ویتامین ث، ضد سرماخوردگی، مقوی معده، ضد اسهال از خاصیت های این سوغات می باشند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x