جاهای دیدنی تکاب ؛ شهری مرموز و ناشناخته

تکاب به عنوان یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی هنوز در بین خیلی از مردم و گردشگران ناشناخته مانده است، شهری که در خود افسانه ها و داستان های مختلفی دارد. گردشگران همواره در جست و جوی ناشناخته ها، مقصد گردشگری خود را انتخاب می کنند که تکاب را می توان از جمله این شهرها دانست که دارای رموز و ناشناخته های فراوان است.
اگر تمایل دارید این مکان ها را بشناسید و از رموز این شهر سر در بیاورید حتما سری به این شهر زیبا بزنید.کشف همین رازها سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند .

تکاب از آثار تاریخی و دیدنی های بسیار زیادی برخوردار است که قدمت برخی از آن ها به 8 هزار سال پیش می رسد. برخی از آثار این شهر متعلق به دوره قاجار است. این شهرستان با داشتن چنین ظرفیت های توریستی به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان آذربایجان غربی محسوب می شود. کوه‌ زندا‌ن ‌های متعدد، چمن متحرک و آثار تاریخی متعدد در این شهر قرار دارند که به درستی در نزد گردشگران شناخته شده نیستند.

شهرستان تکاب | ایده آل مگ

در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی تکاب را مرور می کنیم ، تا در کنار هم به کشف رازهای این شهر باستانی بپردازیم .

مجموعه جهانی تخت سلیمان

مجموعه جهانی تخت سلیمان

این مجموعه در واقع تعداد زیادی از آثار تاریخی شهرستان تکاب را در خود جای داده است و گردشگران در این محل می توانند از نزدیک با خیلی از این آثار آشنایی پیدا کنند.مجموعه جهانی تخت سلیمان از مهم ‌ترین و معروف ‌ترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است که در کوهستان‌های غرب کشور،‌ در نقطه‌ای بسیار باصفا و خوش آب و هوا واقع شده است. این مجموعه تاریخی در دوران قدیم به نام «آتشکده آذرگشنسب» معروف بوده است.
دریاچه طبیعی، آتشکده آذرگشنسب، معبد آناهیتا، بنای چهارطاقی، تالار و کاخ شاهی از جمله بخش های مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب را تشکیل می دهند .

براساس روایت ها، قدمت سکونت در تخت سلیمان به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و اوج شکوفایی آن متعلق به حکومت ساسانیان است. ارزش و قدمت این مجموعه به حدی بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

چملی گول

چملی گول | دیدنی های تکاب

تکاب از جمله شهرهای ایران است که دارای تالاب های منحصر به فردی می باشد. چملی‌گول که به اسم های تالاب چملی ، جزیره شناور و چمن متحرک نیز شناخته می شود، یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب این شهر است که در نزدیکی روستای بدرلو در ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است.
چملی‌گول در واقع برکه‌ یا دریاچه‌ای کوچک است که وسط آن جزیره‌ای از چمن قرار دارد و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده است که ارتفاع تقریبی برخی از آن‌ها به ۲ متر می‌رسد. این برکه یا دریاچه کوچک با وزش باد و جریان هوا به جهان مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می‌کند و همین اتفاق باعث منحصر‌ به‌ فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

زندان سلیمان

زندان سلیمان | شهرستان تکاب

داستان ها و افسانه های زیادی درمورد زندان ها وجود دارند. هر زندانی برای خود، قصه هایی از حضور افراد و زندانی ها دارد که گاها این داستان ها می توانند بی نهایت جذاب و شنیدنی باشند . وقتی به یک زندان باستانی سر می زنیم تمام وجودمان سرشار از سوال می شود . سوال هایی مانند اینکه چه افرادی عمر خود را در این محبس گذرانده اند ، گناه آنان چه بوده است ؟ چه افراد بیگناهی که به ناحق پشت دیوارهای این زندان ، پوسیده اند ؟ و هزاران سوال دیگر که گاها به هیچ جوابی برای آن ها دست پیدا نمی کنیم .
زندان سلیمان یا کوه زندان دیو تکاب یکی از این زندان هاست که خیلی ها تمایل دارند که از تاریخ و قدمت و افرادی که در آن زندانی بودند سر دربیاورند .

این زندان به شکل کوهی مخروطی شکل که درون آن تهی بوده مورد استفاده قرار می گرفت . از نظر جغرافیایی در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان‌غربی قرار گرفته است. تشکیل این کوه مخروطی نیز برای خود داستانی دارند. این کوه که بنای زندان سلیمان در آن ایجاد شده هزاران سال قبل براثر فوران یک آتشفشان بوجود آمده است.

اهالی منطقه تخت سلیمان تکاب ، داستان‌های زیادی درباره این ناحیه تعریف می‌کنند و می‌گویند که «حضرت سلیمان»، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند، در این کوه زندانی می‌کرده است و به همین خاطر آن را زندان دیو یا سلیمان می‌نامند.

روستای تاریخی یولقون آغاج

روستای تاریخی یولقون آغاج

یکی از جاهای دیدنی تکاب، روستاهای آن می باشند . در این روستاها آثار تاریخی و طبیعی فراوانی به چشم می خورند که هر گردشگری را محذوب خود می کنند. روستای تاریخی یولقون آغاج که در ۳۰ کیلومتری تکاب قرار گرفته ، یکی از همین روستاهای جذاب و دیدنی می باشد  .این روستا از آثار تاریخی زیادی برخوردار است که خیلی از آنان از دوران حکومت قاجار و صفوی به جای مانده اند.

این روستا دارای آثاری مانند قلعه روستایی، حمام سنتی، مسجد و خانه اربابی است. خیلی از این آثار اگر مورد رسیدگی و مراقبت قرار نگیرند می توانند بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی نابود شوند. مسجد این روستا که قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش می‌رسید، به چنین سرنوشتی دچار شده است یعنی بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته و در محل آن مسجدی بزرگ و باشکوه ساخته شده است.

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه

اگر کمی از فضای شهر خارجی شویم ، آبشار و چشمه های آبگرم زیادی در حاشیه شهر تکاب خواهیم دید. آبشار فصلی قینرجه در ناحیه غربی کوه بلقیس در روستایی با همین نام در ۵۰ کیلومتری شمال این شهرستان قرار گرفته است. این آبشار محیط و فضایی بسیار زیبا و خیره کننده در این منطقه ایجاد کرده است. در حاشیه و کنار این آبشار جلوه های طبیعی و پوشش گیاهی بسیار متنوعی به چشم می خورد. چشمه های آبگرم و جوشان این منطقه معدنی بوده و دارای خواص درمانی زیادی هستند.

بیشتر بخوانید: اماکن دیدنی شفت؛ شهری در دل جنگل‌های گیلان

زندان برنجه

زندان برنجه

در این منطقه یک زندان دیگر هم وجود دارد که به زندان برنجه معروف است. این زندان در روستایی به همین نام و در کنار یک رودخانه زیبا قرار دارد. در این منطقه دهانه‌های چند چشمه آهک‌ساز خشک‌شده را می‌توان مشاهده کرد که معروف‌ترین آن‌ها زندان یا دریای برنجه است. این پدیده زیبا در دامنه کوه معروف به کوه طویله سلیمان در ۲۸ کیلومتری شمال تکاب واقع شده و از تشکیلات زمین‌شناسی متعددی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی هشترود | شهر تاریخ و افسانه‌ها

آب های گرم احمدآباد

آب های گرم احمدآباد

آب های گرم این منطقه علاوه بر اینکه زیبایی های منحصربه فردی ایجاد می کنند دارای خواص درمانی نیز هستند. آب‌های‌گرم احمدآباد از جذاب ترین جاهای دیدنی تکاب هستند که در فاصله دو کیلومتری شمال‌ غربی روستای احمدعلیا قرار گرفته اند که از گذشته تا حال، به‌واسطه خاصیت دارویی که دارد، مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

قلعه ساری قورخان

قلعه ساری قورخان

اگر به تکاب سفر می کنید دیدن قلعه ها را فراموش نکنید . چون جای جای مکان این قلعه ها حوادث و تحولات مختلفی به خود دیده است. قلعه ساری قورخان که یکی از جاهای دیدنی تکاب محسوب می شود ، مرکز تمدن‌های هزاره اول بوده است و از عصر مادها تا سلسله ساسانیان، اقوام متعددی در آنجا سکونت داشته‌اند. این قلعه به‌صورت پشته عظیم سنگی در حاشیه شرقی رودخانه سارق وجود دارد که از همه طرف محفوظ است و دستیابی به آن بسیار مشکل و به این لحاظ ، مامنی مناسب برای ساکنان این خطه در ادوار مختلف بوده است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x