جاذبه های گردشگری خداآفرین ، بهشتی در دل آذربایجان شرقی

خداآفرین یک بهشت گمشده در دل آذربایجان شرقی می باشد . این بهترین تعریفی است که می توانیم از این شهرستان بکر و ناشناخته ارائه کنیم . شهری پر از جاذبه های طبیعی و گردشگری که چشمان هر بیننده ای را محسور خود می‌کنند. مجله اینترنتی ایده آل مگ امروز سری به خداآفرین زده تا شما را با دنیایی از زیبایی آشنا کند . با ما همراه باشید .

شهرستان خداآفرین از سه بخش مرکزی، گرمادوز و منجوان تشکیل شده که مرکز آن شهر خمارلو می باشد. این شهر در سال ۱۳۹۰ از شهرستان کلیبر مستقل شد. یکی از زیبایی های این منطقه، جنگل های آینالو است که به دلیل ویژگی های ممتاز، در سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در کنار این جنگل رود خروشان ارس وجود دارد که پیوند شهرستان خداآفرین با این رودخانه، فضاهای زیبای کم نظیری در این منطقه ایجاد کرده است.

شهر خداآفرین در آذربایجان شرقی

کوه های سرسبز و جنگل های انبوه از درختان، روی دیگر این منطقه هستند که گردشگران زیادی فقط به قصد تماشای آن ها راهی این دیار می شوند . خداآفرین در واقع بخشی از منطقه آزاد ارس در سواحل جنوبی رودخانه ارس محسوب می شود. هر چند در سال های اخیر قدم های خوبی  برای رشد گردشگری در این منطقه برداشته شده است. اما هنوز هم این منطقه با داشتن چنین ظرفیت های بی بدیلی، می تواند با توسعه و پیشرفت بیشتری روبرو شود.

در ادامهد تعدادی از جاذبه های گردشگری خداآفرین را مرور می کنیم .

قصر وینق

قصر وینق | خداآفرین

 قصر وینق در روستای وینق مرکز دهستان منجوان واقع شده است و یکی از جاذبه های پرتعداد خداآفرین به شمار می رود . این قصر در روستایی به همین نام واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجار می رسد. در روستای وینق، رود ارس و قسمت قره باغ و راه اصلی کنار ارس هم وجود دارند . این قصر در دو طبقه و از سنگهای تراشیده شده به شکل مربع ساخته شده است. قصر وینق سال 1907 احداث شده و توضیحات کاملی در سر درب ورودی آن درج شده است.

قصر آینالو

قصر آینالو | خدا آفرین

داستان قصر در خداآفرین هنوز تمام نشده است.این شهر هنوز هم در زمینه قصرهای تاریخی حرف های زیادی برای گفتن دارد. در این قصرها معمولا اتفاقات و حوادث مهمی رخ می دهد که برای دوره خود با اهمیت بوده و ماجرای آن در زمان های دیگر نیز خواندنی و شنیدنی است. قصر آینالو از دیگر جاذبه های گردشگری خدا آفرین محسوب می شود. این قصر که در ته یکی از دره ها در روستای آینالو قرار دارد متعلق به ثروتمند ارمنی دوران قاجاریه (طومانیاس) بوده است.

ساختمان این قصر در گذر زمان حالت اولیه خود را از دست داده است و اکنون یک بنای نیمه سالم و ناقص در این مکان دیده می شود. با اینحال همین ساختمان ناقص می تواند برای خیلی از گردشگران جذاب و دیدنی باشد. این عمارت در ۳ طبقه ساخته شده است . نامگذاری این قصر به نام آئینه لو به خاطر سقف فلزی و درخشندگی بیش از حد آن بوده است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری هوراند؛ شهری تاریخی در آذربایجان شرقی

ییلاق‌ها

ییلاق چپرلی

ییلاق ها از مکان های دیدنی و خوش آب وهوای هر منطقه ای به شمار می روند و خداآفرین نیز از لحاظ داشتن اینچنین ییلاق هایی بسیار غنی است . ییلاق های متعدد در مناطق کوهستانی علاوه بر زیبایی طبیعی‌شان فرصت مناسبی برای مشاهده فرهنگ عشایری فراهم می‌کنند. چپرلی و آغداش از دیدنی‌ترین ییلاق‌ها در این شهرستان هستند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی هشترود | شهر تاریخ و افسانه‌ها

زیارتگاه‌ها

برای خیلی از گردشگران علاوه بر جاذبه های طبیعی ، اماکن تاریخی و زیارتگاه ها هم دارای اهمیت زیادی هستند. خداآفرین یکی از مناطق کشور است که زیارتگاه های مختلفی دارد و سالانه خیلی از گردشگران و مسافران به این مکان ها مراجعه می کنند. تعداد زیادی زیارتگاه در روستاهای شهرستان خداآفرین پراکنده اند. البته برای اطلاع از اصالت این زیارتگاه ها باید قبل از عزیمت از دستگاه های ذیربط مانند سازمان اوقاف و امور خیریه استعلام بگیرید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x