میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها

داشتن برنامه غذایی سالم و نگه داشتن حد تعادل در مصرف انواع خوراکی‌ها و میوه‌ها برای هر فردی ضروری است، حال اگر فردی دچار دیابت و یا همان قند خون بالا باشد، باید مراقبت‌ها را در مصرف انواع خوراکی‌ها دو چندان کند، که یکی از پرمصرف‌ترین این خوراکی‌ها، میوه‌ها هستند که براساس برخی از تصورها، تا حد قابل توجهی قند موجود در آن‌ها می‌تواند برای افراد دیابتی مضر باشد، از این‌رو لازم دانستیم تا در این مطلب از میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها بگوییم، تا افراد مبتلا به دیابت، با شناخت آن‌ها، کنترل مصرف را در دست داشته باشند.

آیا مصرف میوه برای افراد دیابتی مفید است؟

در بررسی انواع میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها ، این سوال مطرح می‌شود، که آیا مصرف میوه برای افراد دیابتی مفید است؟ طبق تحقیقات انجام شده، مصرف میوه برای افراد دیابتی مفید است، اما نه به مقدار زیاد و نه مصرف هر میوه‌ای، البته نیاز است تا این را هم اضافه کنیم که افرادی که به یک سری از میوه‌ها حساسیت دارند و در عین حال قندخون بالایی نیز دارند، نباید در مصرف انواع میوه‌ها زیاده‌روی کنند.

برای افراد دیابتی، میوه‌های فریز شده و یخ زده بسیار مناسب‌تر از میوه‌های فراوری شده و آب‌میوه می‌باشند، چرا که قند موجود در میوه‌های فراوری شده نسب به دیگر میوه‌ها، با سرعت بیشتری توسط بدن جذب می‌شود، از این رو دریافت قند توسط بدن نیز تا حدقابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند برای افراد دیابتی مضر باشد. همچنین به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان به سراغ مصرف آب‌میوه‌ها و کمپوت‌های صنعتی که مقدار زیادی قند افزودنی دارند، نروند و به جای آن از آب‌میوه‌ها و میو‌های طبیعی و سالم استفاده کنند، تا کنترل قند خون خود را د دست داشته باشند.

مبوه های مفید و مضر برای دیابتی ها

از دیگر فرآورده‌هایی که قند موجود در آ‌ن‌ها، با سرعت بالا جذب بدن می‌شود و مقدار زیادی قند خون را به بدن اعمال می‌کنند، اسموتی‌ها هستند که افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

شاخص گلیسمی

برای تشخیص درست میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها به شاخصی به نام شاخض گلیسمی بر می‌خوریم، که به کمک آن می‌توانیم، میوه‌های سالم و یا دیگر غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند را تشخیص دهیم. در بررسی انواع خوراکی‌ها به کمک این شاخص، میزان قند خونی که به واسطه خوراکی مورد نظر قرار است، جذب بدن شود تشخیص داده می‌شود، که در واقع به این صورت است که هرچه سطح این شاخص بالاتر باشد، میزان قند خون نیز با سرعت بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

به این امتیاز بندی (جی آی) نیز می‌گویند، که با اعداد 1 تا 100، سطح‌های مختلفی را شامل می‌شود. نکته جالب این است که اکثر میوه‌های موجود، دارای امتیاز پایین‌تری هستند و دیرتر جذب بدن می‌شوند ولی میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای نشاسته هستند سریع‌تر جذب و هضم می‌شوند، از این‌رو همین سریع‌تر جذب شدن موجب می‌شود تا سطح قندخون بدن فرد مبتلا به دیابت افزایش پیدا کند، که به طور کلی می‌توان گفت، هرچقدر مواد و خوراکی‌های مصرفی مورد نظر شما، سریع‌تر جذب بدن شوند،‌ امتیاز
و جی آی بالاتری را نیز دارند.

شاخص گلیسمی

همچنین ذکر این نکته ضروری است، که حتما و حتما تا جایی که امکان دارد از خوراکی‌های حاوی کربوهیدارت به صورت پخته استفاده نکنید، چرا که پخته آن‌ها، با از دست دادن میزان فیبر و مواد مغذی موجود در خود، سریع‌تر جذب بدن شده و در نهایت موجب افزایش قند خون می‌شوند. این موضوع برای میوه‌های فرآوری شده نیز صدق می‌کند، پس نه تنها در مصرف میوه، بلکه در مصرف انواع خوراکی‌ها نهایت دقت را به خرج دهید، تا توانسته باشید قندخون خود را کنترل کنید.

میوه‌های مفید برای دیابتی‌ها

در ادامه بررسی میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها ، به سراغ  میوه‌های مفید برای دیابتی‌ها می‌رویم، که براساس شاخص گلیسمی تقسیم بندی شده‌اند و در دوسته مجزا شاخص جی آی کم و شاخص جی آی متوسط قرار گرفته‌اند، که اگر تازه آن‌ها را مصرف کنید، نه تنها قند خون شما افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه فواید زیادی نیز به همراه دارند.

میوه‌های مفید با جی آی کم

همانطور که از پیش گفته شد، میوه‌ها و خوراکی‌هایی که شاخص گلیسمی آن‌ها کم است، به این معناست که به تدریج و به آرامی جذب بدن می‌شوند، از این رو این مشخصه نقش بسزایی در جذب نشدن قند موجود در میوه مصرفی، توسط بدن را دارد.
توت فرنگی، انگور، سیب، آلو، گلابی، موز، آووکادو، گیلاس، گریپ فروت، شلیل، کیوی، انواع توت‌ها، هلو، پرتقال از جمله میوه‌هایی هستند که جی آی آن‌ها زیر 55 است، به همین خاطر اگر به قندخون مبتلا هستید و تا به حال از میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها هیچ گونه آگاهی نداشته‌اید، از این پس می‌توانید میوه‌های نام برده شده را با خیالی راحت مصرف کنید، البته به یاد داشته باشید، که زیاده روی در هرکاری و مصرف هر نوع خوراکی در عین مفید بودن، نیز می‌تواند مضر باشد.

مبوه های مفید و مضر برای دیابتی ها

میوه‌های مفید با جی آی متوسط

برخی از میو‌ها هم هستند که در دسته‌بندی میوه‌های مفید با جی آی متوسط قرار می‌گیرند، که مصرف آن‌ها در حد متوسط، هیچ گونه ضرری نمی‌توانند برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشند. از جمله این میوه‌ها که جی آی آن‌ها بین 56 تا 69 است، می‌توان به آناناس، خربزه عسلی، پاپایا و انجیر اشاره کرد. این دسته از میوه‌ها معمولا طرفداران زیادی دارند و خوشبختانه اگر فرد مبتلا به دیابت تمایلی به مصرف آن‌ها داشته باشد، با نگه داشتن حد تعادل مصرفی، می‌تواند از خوردن این میوه‌های خوشمزه لذت ببرد و در عین حال نیز از فواید آن‌ها بهره مند شود.

میوه‌های با جی آی بالا

زمانی که صحبت از جی آی بالا می‌شود، به این معناست که خوراکی مصرفی مورد نظر با جی آی بالا، برای فرد دیابتی مضر است، چرا که قند موجود در این خوراکی‌ها با سرعت بسیار بالا جذب بدن می‌شوند. در دسته‌بندی میوه‌های مفید نیز، به برخی از میوه‌ها همانند خرما و هندوانه برخورد می‌کنیم که جی آی بالای 70 دارند و افراد دیابتی تا حد معمول باید از مصرف این دو میوه دوری کنند. البته ذکر این نکته ضروی است، که خرما و هندوانه نمی‌توانند برای افراد خطرات زیادی داشته باشند، فقط تا حد زیادی باید بتوانید در مصرف آن‌ها تعادل را رعایت کنید و میوه‌های با جی آی پایین را جایگزین آن‌ها کنید.

میوه های با جی آی بالا

مقدار میوه مصرفی مجاز  برای افراد دیابتی

شاید نیاز باشد، تا علاوه بر شناخت میوه‌های مفید برای افراد دیابتی، از میزان مصرف مجاز میوه‌ها نیز آگاهی پدا کنید. چه افرادی که مبتلا به دیابت هستند و چه افراد غیر مبتلا به دیابت، می‌توانند در روز 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند و در کنار وعده‌های غذایی خود، نیمی از غذای مصرفی‌شان را به سبزیجات و میوه‌ها اختصاص دهند و تا حد امکان مواد غذایی حاوی نشاسته را از برنامه غذایی خود حذف کنند و به سراغ خوراکی‌هایی بروند، که سرشار از فیبر بالا و پروتئین و مواد مغذی هستند.

انواع خوراکی های حاوی فیبر

فواید میوه برای افراد دیابتی

اگر تصور شما بر این است، که مقدار زیاد قندی که در میوه‌ها وجود دارد، دلیلی است بر اینکه میوه‌ها برای افراد دیابتی مضر باشند، تصوری کاملا اشتباه و دلیلی بدون استدلال و منطق است و بر خلاف این تصور به طور قطعی می‌توانیم بگوییم، که میوه‌ها نه تنها مضر نیستند بلکه برای افراد دیابتی مفید نیز هستد.  اما شاید برای‌تان سوال پیش بیاید، که چرا چنین تصوری اشتباه و غیر منطقی است؟ در پی بررسی‌های انجام شده بر روی میوه های مفید و مضر برای دیابتی ها ، این باور، غلط پنداشته شد، چرا که میوه‌ها دارای مقداری زیادی فیبر و مواد مغذی و همچنین آب، هستند که می‌توانند، سیر کننده باشند و همچنین موجب شوند تا جذب قند توسط بدن به آرامی صورت بگیرد.

همچنین دیابت به کمک فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به خوبی مدیریت شود و تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. در بین انواع میوه‌ها، سعی کنید میوه‌هایی را انتخاب کنید، که پوست و یا پالپ دارند، چرا این دسته از میوه‌ها سرشار از فیبر بیشتری هستند.

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، میوه‌های فرآوری شده را به هیچ عنوان مصرف نکنید، چرا که قند و مواد مغذی آن‌ها، در طول فرایندی که طی می‌کنند تا به آب‌میوه یا کمپوت تبدیل شوند، از دست می‌روند و فقط قند موجود در میوه باقی می‌ماند، که بسیار می‌تواند برای افراد دیابتی مضر باشند.

مبوه های مفید و مضر برای دیابتی ها

کلام آخر

متاسفانه این روزها خیلی شنیده می‌شود، که درصد زیادی از افراد جامعه‌مان در سنین مختلف،  به بیماری دیابت مبتلا شده‌اند، که اکثر این افراد به خاطر بی توجهی به میزان مصرف برخی از خوراکی‌ها، خود را در مسیری سوق می‌دهند، که رهایی از آن گاهی غیرممکن می‌شود و افراد در پی آن متوجه خطرات زیادی می‌شوند و برخی دیگر از افراد مبتلا به دیابت، به خاطر سابقه خانوادگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. گاها تصور افراد بر این است، که نمی‌توان درمانی برای این بیماری پیدا کرد، که تصوری کاملا اشتباه و غیر منطقی است، چرا که با رعایت برخی نکات ضروری، این افراد می‌توانند به شرایط عادی برگردند، اما در عین حال یک برنامه غذایی ثابت و مفید برای خود داشته باشند.

در این مطلب صحبت از میوه های مفید و مضر برای افراد دیابتی بود، که مشخص شد، اکثر میوه‌ها نه تنها مضر نیستند، بلکه مفید نیز هستند، اما باز هم تاکید می‌کنیم، که زیاده‌روی در هر کاری و مصرف هر نوع ماده غذایی و انواع خوراکی‌ها می‌تواند ضررهایی را در پی داشته باشد. از این‌رو توصیه می‌کنیم، با مصرف به اندازه خوراکی‌های مختلف، حافظ سلامت خود باشید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x