جاذبه های گردشگری بناب ؛ 6 هزار سال تمدن

امروز می خواهیم شما را به بناب دعوت کنیم . شهری با 6 هزار سال تاریخ و تمدن که همچون نگینی در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی می درخشد . مجله اینترنتی ایده آل مگ در ادامه معرفی شهر های بکر و ناشناخته در زمینه گردشگری ، اینبار جاذبه های گردشگری بناب را بررسی می کند . با ما همراه باشید …

شهرستان زیبای بناب در 120 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد .  بناب از شمال به شهرستان عجب شیر، از شرق به شهرستان مراغه، از جنوب به شهرستان ملکان و از غرب به شهرستان میاندوآب محدود می شود. این شهر از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است. در غرب این شهر آذربایجان غربی قرار دارد که هم مرز کشور ترکیه می باشد. سالانه از این بخش کشور تجارت چشمگیری انجام می گیرد و بناب نیز در مسیر همین مبادلات تجاری و بازرگانی قرار دارد.

بناب از گذشته های دور نیز چنین موقعیتی داشته است یعنی از راه های بزرگ تجارتی و کاروانی  آذربایجان به بین النهرین، شامات، حجاز و غرب کشــور بوده است. امروزه نیز با قرار گرفتن در نقطه تلاقی محورهای اصلی آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، عتبات عالیات و دسترسی به راههای آهن و هوائی این موقعیت را حفظ و تقویت کرده است.

آداب و رسوم مردم بناب

آداب و رسوم مردم بناب

در این منطقه آداب و رسوم مختلفی از گذشته های دور تا امروز رواج داشته و دارد. مردم این منطقه پیش از اسلام، عید نوروز را جشن می گرفتند و به پایکوبی می پرداختند و به دیدار بزرگان ایل و طایفه می رفتند. برپایی عید پاییزه نیز از دیگر مراسم های این منطقه بوده که پس از برداشت محصولات کشاورزی آن را برگزار می کردند. بعداز اسلام نیز برگزاری عید غدیر، عیدقربان و عید مبعث در این سرزمین رواج داشته و مردم در این اعیاد به دید و بازدید بزرگان می رفتند.

مردم بناب در کنار این اعیاد آداب و رسومات محلی را انجام می دهند که  برگزاری مراسم شب یلدا ، چله بزرگ و کوچک و ختنه کردن نوزادان از جمله آن ها  محسوب می شوند.

پیشینه بناب

تاریخ و تمدن بناب به شش هزار سال پیش بر می گردد. در این منطقه آثار مختلفی بدست آمده که همگی حاکی از قدمت و تمدن چند هزار ساله این شهر می باشد.  آثار به دست آمده از مناطق باستانی قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی، سیچان تپه سی، پوس تپه سی و همچنین وجود معماری صخره ای سَور، غارهای پیش از تاریخی قویونلار و چاخماخلار همگی نشانگر این پیشینه تاریخی هستند.

در این آثار زندگی دسته جمعی مردم این شهر در گذشته های دور کاملا به چشم می خورد و نشان می دهد که در ادوار مختلف، مردم این شهر چگونه و با چه شیوه ای زندگی می کردند.

کشف آثار قدیمی مانند ظروف سفالین، فلزی و نشانه‌های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین ، این سابقه طولانی را تائید می‌کنند. با این حال دوران شکوفایی بناب از لحاظ معماری و هنر از دوره صفویه آغاز می شود.

آثار تاریخی و گردشگری بناب

موزه صفوی بناب

شهرستان بناب از آثار تاریخی و گردشگری زیادی برخوردار است که بخش زیادی از آن ها در روستاهای این منطقه قرار دارند. برخی از این آثار در روستای گردشگری سَور و توتاخانه قرار دارند که سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند . موزه صفوی و موزه مردم شناسی  از دیگر جاذبه های گردشگری بناب محسوب می شوندکه گردشگران و علاقمند به آثار دوره صفوی و سایر دوره های تاریخی این منطقه را مجذوب خود می کنند. سر زدن به این موزه ها را فراموش نکنید.

 منطقه گردشگری دوش و منطقه گردشگری قره قشون از دیگر جاذبه های گردشگری بناب را تشکیل می دهند که دارای امکانات مختلف تفریحی و گردشگری می باشند . مسجد مهرآباد، مسجد میدان، مسجد اسماعیل بیگ، حمام حاج فتح الله و حمام مهرآباد از دیگر آثار تاریخی این منطقه است که دیدن آن ها به گردشگران توصیه می شود.

جاذبه‌های کشاورزی بناب

 بخش کشاورزی به عنوان یکی از محورهای پنج گانه توسعه همه جانبه شهرستان بناب محسوب می شود. بجالب است بدانید که 85 درصد شاغلان این شهرستان در این بخش فعال هستند. اقتصاد شهرستان بناب مثل اغلب نقاط کشور ایران بستگی به تولیدات کشاورزی و دامی دارد. مزارع محصولات این شهرستان از جمله جاذبه های گردشگری بناب هستند که دیدن آنها لحظات خوبی را برای شما به وجود می آورد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری خداآفرین، بهشتی در دل آذربایجان شرقی

پل پنج چشمه

پل پنج چشمه بناب

پل پنج چشمه در مسیر رودخانه صافی بنا شده  و یکی از جاذبه های گردشگری بناب می باشد. قدمت این پل متعلق به دوران صفوی است. نمای پل آجری و کف پل سنگ ‌فرش است. بنای پل از پنج چشمه طاقی شکل تشکیل شده است. پل پنج چشمه درسال ۱۳۷۹در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری هوراند؛ شهری تاریخی در آذربایجان شرقی

تالاب قره قشلاق

تالاب قره قشلاق

تالاب قره‌ قشلاق دریاچه‌ ای بسیار زیبا در شهر بناب است که به دلیل زیبایی چشم‌ نوازش به عروس تالاب‌های آذربایجان معروف شده است. تالاب قره‌ قشلاق به دلیل نزدیکی به دریاچه ارومیه ، زیستگاه پرندگان زیادی است. پوشش گیاهی و آب‌ و‌ هوای خوش تالاب باعث شده است که گردشگران برای تفریح و استراحت در تابستان‌ها به این مکان سفر کنند.

حمام حاج فتح الله

بنای تاریخی حمام حاج فتح‌ الله از جاذبه های بافت قدیمی شهر بناب متعلق به دوران قاجار است. این بنا یکی از مهم‌ترین گرمابه‌های شهر بوده است اما مدت‌ها متروکه بود و مالک جدید قسمتی از گنبد آن‌ را تخریب کرد و حمام جدیدی را احداث کرد. بخش بیشتری از بنای حمام هنوز پابرجاست که  البته نیاز به تعمیر و مرمت دارد.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x