چمخاله کجاست ؛ جاذبه های گردشگری چمخاله

چمخاله یکی از زیباترین مناطق ساحلی در استان گیلان است که سواحل ماسه‌ای آن یکی از بهترین نقاط گردشگری شمال ایران محسوب می‌شوند. این منطقه ساحلی شرایط مناسبی برای شنا دارد و شناگران زیادی را مخصوصا در فصل تابستان به سمت خود می‌کشاند. امکاناتی مانند پلاژ، سوارکاری، قایق سواری و آلاچیق از دیگر امتیازات چمخاله به شمار می‌روند.

این منطقه ترکیبی از زیبایی‌های دریا، طبیعت شگفت انگیزمزارع، سواحل و نمای کوهستان است که گردشگر پس از ورود به چمخاله همه اینها را می‌تواند یکجا مشاهده کند. چمخاله بعد از شهرستان بندر انزلی، دومین قطب گردشگری و ساحل فعال در استان گیلان محسوب می‌شود. استقرار بخش اعظم اراضی چمخاله در کناره ساحل دریا، جلوه‌ای خاص و بدیع  به این منطقه توریستی و زیبا داده ‌است.

طبیعی است که چمخاله با داشتن همه این مواهب طبیعی، سالانه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارجی باشد. سفر به این منطقه می‌تواند به یک سفر رویایی تبدیل شود، به طوری که مقصد سال‌های آینده شما نیز برای مسافرت همین نقطه کشور خواهد شد. امروز در ایده آل مگ به این موضوع خواهیم پرداخت که چمخاله کجاست و مهمترین جاذبه‌های گردشگری آن کدامند ؟

معرفی چمخاله

چمخاله در 10 کیلومتری شرق شهرستان لنگرود ، 20 کیلومتری شرق لاهیجان و 39 کیلومتری غرب رودسر قرار دارد.  فاصله‌ پایتخت تا شهر چمخاله ۳۷۴ کیلومتر ( ۴ ساعت و ۵۴ دقیقه) است. از آنجایی كه این ساحل به پایتخت نزدیک است، می‌توان تصور کرد كه تعداد مسافران این منطقه به ویژه در ایام نوروز کم نباشد.

ساحل چمخاله یکی از زیباترین سواحل کشور است

اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید، می‌توانید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در ده کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید. اگر هم از سمت غرب به چمخاله می‌روید، بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان کافی است که ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید.

حوادث تاریخی چمخاله

روایتی وجود دارد که حدود 277 سال پیش و در زمان حکومت نادرشاه مردمی از کرمانشاه برای دور ماندن از جنگ به چمخاله مهاجرت کردند و اکنون بخشی از جمعیت این شهر را نسل این مهاجران تشکیل می‌دهند. یکی از انگیزه‌های مهاجرت آنان نیز آب و هوای خوش و باتلاقی بودن منطقه بوده که برای در امان ماندن از پیامدهای جنگ و ناآرامی بسیار مناسب بوده است.

شاید بدین جهت است که امروزه، مردم این شهر همه با هم نسبت خویشاوندی داشته و از یک طایفه به شمار می‌آیند. اکثر ساکنان چمخاله از لک‌های جلالوند و جاف استان کرمانشاه می‌باشند که گویش آنان نیز لکی است.

شهر زیبای چمخاله یکی از قطب های گردشگری شمال کشور است

در وجه تسمیه این شهر هم آمده: چمخاله از دو کلمه‌ی چم که در کردی یعنی رودخانه و خاله که در گیلکی یعنی انشعاب، تشکیل شده است . پس به طور کلی چمخاله به معنای منشعب شده از رودخانه‌‌های مختلف است. در زبان کردی اما، چمخاله به رودی که از میان نی‌زار می‌‌گذرد، اطلاق می‌شود.

دیدنی های چمخاله

گردشگران در این منطقه علاوه بر مشاهده سواحل زیبا می‌توانند با کمی فاصله از آن، مزارع سرسبز و خرم آن را نیز مشاهده کنند. شغل اغلب مردم این دیار کشاورزی و صیادی است و یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه نیز همین است. فصل کاشت و برداشت محصول و ماهیگیری از جمله جذاب‌ترین صحنه‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. برای بسیاری از مردم دیدن این صحنه‌ها بسیار جذاب و دیدنی است.

شغل اصلی مردم چمخاله، کشاورزی و صیادی و مهمترین محصول کشاورزان این شهر، برنج و هندوانه است و سالانه مقادیر زیادی از تولیدات این کشاورزان به بازارهای استان و حتی سایر نقاط کشور صادر می‌شود. زیبایی دیگر این منطقه رودخانه آن است.

ساحل رویایی چمخاله

رودخانه چمخاله از پر آب‌ترین رودهای کشور می‌باشد. عمق این رودخانه در برخی قسمت‌ها به 6 متر هم می‌رسد. این مکان زمانی محل عبور و مرور کشتی‌های روسی و ایرانی بوده است.

تالاب چمخاله از مناطق پرجاذبه این منطقه است که سالانه میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور نیز می‌باشد . این تالاب مملو از گونه‌های مختلف پرندگان است که در فضایی آرام  و بکر به پرواز در می‌آیند و هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کنند. طبیعت زیبای لیلا کوه و منطقه جنگلی خرما و اطاقور از مناطق دیگر گردشگری این منطقه می‌باشند که صحنه‌های زیبای پرواز دست جمعی پرندگان در آن دیده می‌شود و مناظر بسیار شگفت آوری را شکل می‌دهند.

ساحل چمخاله

چمخاله یکی از زیباترین سواحل دریای خزر را دارد و همین خصوصیت و ویژگی باعث شده که مشتاقان این منطقه روز به روز بیشتر شوند. ساحل ماسه‌ای این منطقه یکی از مزیت‌های آن است زیرا گردشگران برای ورود به ساحل، کمتر با گل و لای زمین مواجه خواهند شد. اراضی زیادی از چاف و چمخاله در کناره ساحل دریای خزر قرار دارند که به ساحل این بخش از کشور زیبایی خیره کننده و بدیعی بخشیده است.

ساحل چمخاله یکی از بهترین ساحل ها در شمال محسوب می شود

ساحل چمخاله از کم‌خطرترین و زیباترین و مجهزترین سواحل کشور است که در سال 1390 به عنوان بهترین ساحل استان از طرف وزارت کشور انتخاب شد.

طبیعت زیبای مزارع اطراف، نمای کوهستانی و آرامش دریا سه ویژگی بارز این منطقه را تشکیل می‌دهند که شرایط دلپذیر و لذت بخشی را برای گردشگران فراهم خواهند آورد. ساحل زیبای لنگرود، طبیعت زیبای لیلا کوه و منطقه جنگلی خرما و اطاقور، جذابیت زائد الوصفی را خصوصا در فصل بهار، به چمخاله اضافه می‌کند.

روستای سلیم چاف

روستاهای چمخاله از زیباترین مناطق این مکان محسوب می‌شوند. اینجا روستاها در میان دشت های سرسبز و جنگل های پوشیده از درخت قرار دارند. تمام طبیعت چاف و چمخاله سرسبز است و امکان ندارد بتوانید یک منطقه بدون علف و گیاه در آن پیدا کنید. یکی از روستاهای این منطقه، روستای کوچک سلیم چاف با حدود 100 خانوار جمعیت است که در کنار دریای خزر واقع شده و رودخانه و نیزاری بسیار زیبا و دیدنی دارد. نیزارهای اینجا مملو از زیبایی‌هاست که هر گردشگری را به خود جذب می‌کنند.

روستای سلیم چاف

جاده ساحلی مابین رودخانه و دریا که از میان شالیزارهای سرسبزعبور می‌کند از جاذبه‌های دیگر این روستا می‌‌باشد. در سمت دیگر این روستا پل چوبی، نیزار و رودخانه، جاده خاکی دریا، محل اتصال رودخانه به دریا و ساحل ماسه‌ای وجود دارد که همه از زیبایی‌های اینجا حکایت می‌کنند. 

لیلا کوه

ممکن است هنوز به اندازه کافی قانع نشده باشید که چمخاله کجاست و چرا اینقدر در بین مسافران محبوب است. پس باید یک منطقه بکر دیگر را نیز برای شما معرفی کنیم. لیلا کوه دیگر جاذبه گردشگری چمخاله به شمار میرود. کافیست سر خود را بلند کنید و بالا را نگاه کنید. لیلا کوه پوشیده از درخت و سرسبزی را مشاهده خواهید کرد که شما را به دیدارش دعوت می‌کند.

منطقه ییلاقی لیلا کوه، در نزدیکی شهر لنگرود و در جنوب غرب این شهر قرار دارد و به دلیل قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعددی که در مسیر و کوهپایه‌های آن وجود دارد، به قطب قلیان‌سرای استان گیلان مبدل شده است. جذابیت‌های بصری و هوای مطلوب این منطقه بکر و سبز و دلربا، مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را همه ساله به خود جذب می‌کند.

لیلا کوه از جاذبه های گردشگری چمخاله

لیلا کوه یا به گویش مردم محلی منطقه «لیله کوه» نامش را از «لیاشاه» گرفته که مترادف «لکو شاه» یا «شاه دختر» به معنای پادشاه دختران است. می‌گویند لیاشاه دختر یکی از پادشاهان باستانی خطه گیلان بود که شجاعت‌ها و دلاوری هایش در جنگ با اعراب زبانزد خاص و عام بوده و در کتب تاریخی هم به ثبت رسیده است.

بعد از میدان لیلا کوه، از جاده خاکی محصور در طراوت جنگل و باغات سر سبز چای که بگذرید، به قله عطا کوه خواهید رسید. عطاکوه مرتفع ترین قله این منطقه است که تقریبا ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. البته فراموش نکنید که این کوهنوردی دلپذیر در این مسیر پر نشاط و رویایی، بدون شک به تجهیزات سفر و راهنما هم نیاز دارد.

پل چوبی چمخاله (پارک جنگلی توسکا)

قطعا بسیاری از ما تا به حال قدم زدن بر روی آب را تجربه نکرده‌ایم، اما در چمخاله رویایی حتی چنین امکانی را هم در اختیار خواهید داشت. پارک جنگلی توسکا یا همان پل چوبی معروف چمخاله، همانگونه که از نامش پیداست، معبری متشکل از پل‌های چوبی است که روی آب بنا شده و در تمام طول پارک، بر روی آب گام بر می‌دارید.

این پارک به طور کامل، بر روی پل‌ها و سطوح بزرگ چوبی ساخته شده و تنه‌ی درختان در بیشتر فصول سال بیشتر از یک متر درون آب قرار گرفته‌اند. در انتهای پارک هم به محوطه‌ای باز و در نهایت رودخانه خواهید رسید.

پارک جنگلی توسکا

پل چوبی چمخاله در شب هم با کمک نورپردازی خوب و زیبا و انعکاس آن در آب، بسیار خیال انگیز و رویایی به نظر می‌رسد. چندین و چند آلاچیق هم در پارک وجود دارد که می توان ساعاتی را به استراحت و استفاده از محیط جنگلی زیبا در آن سپری کرد. پارک آبی جنگلی توسکا در کنار جاده ساحلی چمخاله قرار گرفته و عبور از حصار درختان سبز و تنومندش که با صدای پرندگان هم مزین شده، آرامشی دلپذیر را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

روستای گالش کلام 

در ۱۳ کیلومتری شرق شهرستان لنگرود، به روستایی با عنوان گالش کلام می‌رسیم که گویش اهالی آن نیز گالشی است. گالش کلام یا گالشکَلام روستایی از توابع چاف و چمخاله و یکی از زیباترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه توریستی است. طبیعتی که در سواحل زیبای دریای خزر واقع شده و با واسطه یک مرداب و در محل تلاقی دو رود پر آب و سیلابی در پاییز و زمستان به نام شلمانرود، از دریا فاصله دارد.

علی الظاهر مردمان این روستای سر سبز و بکر و بی نظیر، سالیان دور و از دیار دیلم به این منطقه زیبا مهاجرت کرده و در آن ساکن شده اند. وجه تسمیه گالشکلام را هم متشکل از کلمات گالش به معنای دامدار و کلام به معنای محل نگهداری دام می‌دانند.

روستای گالش کلام 

هرچند امروزه صیادی و کشاورزی شغل اصلی مردمان گالش کلام محسوب می‌شود، اما برخی از اهالی این منطقه، به طور محدود همچنان مشغول دامپروی اند و با پرورش گاو و گوسفند و گاومیش و تولید محصولات لبنی مشهورشان چون ماست محلی، امرار معاش می‌کنند. لبنیاتی که کیفیت بالای آن زبانزد همگان است.

رودخانه‌ها، تالاب‌ها و مرداب های ساحلی گالش کلام، از جمله بهترین جاذبه‌های دیدنی چمخاله اند که این خطه را به یکی از پر طرفدارترین مناطق گردشگری چمخاله هم تبدیل کرده اند. جزیره فلامینگو معروف یا همان منطقه گردشگری جزیره ارشیا هم، در گالش کلام زیبا واقع شده و هر ساله گردشگران بسیاری را جذب زیبایی هایش می‌کند.

جزیره فلامینگو چمخاله (جزیره ارشیا)

جزیره توریستی فلامینگو، در سه کیلومتری ساحل چمخاله واقع شده و یکی از جاذبه‌ های دیدنی منطقه ساحلی گالش کلام چمخاله محسوب می‌شود. جزیره‌ای که به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه‌ای که بلافاصله وارد دریا می‌شود، خالق زیبایی های بی نظیر و شگفت انگیزی است. مجموعه تفریحی گردشگری ارشیا که مجتمعی فرهنگی و ورزشی با وسعت ۵۰ هکتار می‌باشد، تجربه هیجانات دلپذیری را برای گردشگران رقم خواهد زد.

جزیره ارشیا

قایق سواری، جت اسکی بر روی آب، پاراسل سواری، فلای برد، شاتل سواری، پاراموتور و بسیاری از تفریحات دریایی هیجان انگیز دیگر در این منطقه وجود دارد تا میزبان لحظات خوش مسافران باشد. علاوه بر آن، چشم انداز رویایی این مکان زیبا،تجربه آرامشی دلپذیر و فراموش نشدنی را به همراه خواهد داشت.

مناسب ترین زمان برای سفر به چمخاله

چمخاله منطقه ای است که با آب و هوای خاص خود می تواند در هر زمان و فصلی از سال، شما را به سوی خودش دعوت کند. با این حال اگر می خواهید این منطقه را در زیباترین حالت خود ببینید پیشنهاد می کنیم در نیمه دوم بهار و فصل تابستان راهی آن شوید . چمخاله هر چند منطقه کوچکی است اما از امکانات مناسب گردشگری برخوردار است. اکنون این شهر دارای ۵ هتل و تعدادی مهمان پذیر است که می توانید اقامتی به یاد ماندنی را در آنها تجربه کنید.

اکنون که به اندازه کافی متوجه شدیم چمخاله کجاست و با ساحل رویایی آن به اندازه کافی  آشنا شدیم، وقتش رسیده چمدان‌ها را ببندیم و هرچه زودتر خودمان را به این منطقه بی‌نظیر برسانیم. سفر بخیر.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x