مناطق گردشگری لوشان ؛ لوشان کجاست

لوشان یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان است که دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی می باشد.

این شهر بین دو بخش عمارلو گیلان و مرکز بخش طارم سفلی واقع شده است. لوشان در مسیر راه قزوین به رشت قرار دارد و هرچند در استان گیلان واقع است اما بیشتر ساکنان آن را اقوام آذری و لری تشکیل می دهند.

آب و هوای لوشان گرم و خشک است و بر همین اساس زمستان های سرد و تابستان های گرم در این منطقه حاکم است. این شهر یک منطقه کشاورزی محسوب می شود و کشت پیاز، سیب و زمینی و گندم و باغذاری (زیتون) در این منطقه رواج دارد.

شهرستان لوشان

زندگی شهری در لوشان در دهه های اخیر شروع شد و پس از ساخت کارخانه سیمان لوشان یعنی در سال 1330 این منطقه بیش از پیش شکل یک شهر را به خود گرفت . پل های تاریخی این شهر متعلق به دوران قاجار است. همچنین وجود کاروانسرای شاه عباسی خرزان که در نزدیکی لوشان قرار دارد، دلیل دیگری بر اثبات قدمت این منطقه است. این شهر از قدیم اهمیت استراتژیک داشته و مسیر قدیمی قزوین به رشت  و محل تردد، لشکریان و بازرگانان بوده و در نتیجه لوشان به عنوان اقامتگاه در طول سال ها همیشه مورد توجه قرار داشته است.

امروز در مجله اینترنتی ایده آل مگ مناطق گردشگری لوشان را معرفی خواهیم کرد .

پل تاریخی لوشان

پل تاریخی لوشان

پل لوشان یکی از مناطق گردشگری لوشان محسوب می شود که به نام های پل خشتی، پل آجری و پل قاجاری نیز شناخته می شود . پل تاریخی لوشان در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، واقع شده است. رود شاهرود یکی از رودهای فرعی سفیدرود است که از درون شهر لوشان گذر می کند به همین دلیل در این شهر پلی از قدیم ساخته بودند تا رفت و آمد به راحتی انجام شود.

این پل آجری  شامل یک طاق کوچک و دو طاق بزرگ است و طول کلی آن ۱۰۰ متر و عرض آن هفت متر می باشد . در دو طرف مسیر عبور عابر، جان پناه وجود دارد و کف پل با قلوه سنگ‌فرش شده‌است. پل لوشان پس از زلزله سال ۱۳۶۹ مرمت اساسی شد.

لوشان؛ شهر سیمان

لوشان ؛ شهر سیمان

لوشان با شهرهای دیگر استان گیلان متفاوت است و دست کم در عامل شهر شدن این منطقه تا اقتصاد آن، این تفاوت دیده می شود. این شهر پس از ایجاد کارخانه سیمان در این منطقه تاسیس شد. ترکیب جمعیت این شهر با شهرهای استان گیلان تفاوت دارد و بیشتر آنان را مهاجران کرد،ترک و لر تشکیل می دهند. شهرهای منجیل و رودبار در استان گیلان نیز چنین ترکیب جمعیتی را در خود جای داده اند.

اقتصاد شهر لوشان بیشتر متکی بر کارخانه سیمان این شهر است که در 1330 تاسیس شد. اما این موضوع به این معنی نیست که پیش از این در این محل جمعیتی حضور نداشته است .  روستاهایی بزرگ در این مناطق وجود داشته که بقایای مختلفی از آثار تاریخی در این منطقه نشانه این موضوع است.

هجوم مهاجران و افزایش جمعیت این منطقه باعث شده که لوشان کم کم به یک شهر صنعتی تبدیل شود. از نظر اقتصادی ، سیمان تاثیر زیادی در رونق این منطقه داشته و هنوز هم دارد. لوشان همچنین دارای معادن زغال سنگ، سنگ آهک، پوزولان و سنگ لاشه می باشد که همگی این عوامل در کنار سیمان ، در اقتصاد این دیار نقش بسزایی را ایفا می کنند.

نیروگاه برق شهرک صنعتی، شرکت‌های متعدد و پراکنده اطراف شهر، مرغداری های صنعتی و کشتارگاه، باغات زیتون ، کشت گندم و پیاز از دیگر ظرفیت های اقتصادی لوشان را تشکیل می دهند.

آبشار زیرزاغه

وجود آبشار در این منطقه، حال و هوای دیگری به این بخش گرم و خشک کشور بخشیده است. هر زمان که احساس خستگی به شما دست داد ، این آبشارها بهترین مکان برای استراحت هستند تا پس از رفع خستگی به سفر خود ادامه دهید. مناظر بسیار زیبایی در اطراف این آبشارها وجود دارد که هر گردشگری را به سوی خود جذب می کنند.

از دو مسیر می توان به آبشار زیرزاغه رسید . مسیر اول از پایین کنار اتوبان بین پل اتوبان(پاچنار) و کارخانه آسفالت و مسیر دوم از بیورزین و جاده خاکی کنار مسیر لوله گاز جدید که مسیر شمالی است. مسیر جنوبی تقریبا ۷ کیلومتر پیاده روی نیاز دارد که تقریبا ۲ ساعت زمان می برد.

پل شاه عباسی

پل شاه عباسی

یکی از آثار اریخی لوشان ، پل شاه عباسی است. این پل در ۳۷ کیلومتری جاده قزوین- بوئین زهرا و در ۱۰ کیلومتری جنوب کاروانسرای محمدآباد و بر روی رودخانه شور قرار دارد. این پل متعلق به دوره شاه عباس صفوی است که طول آن ۵۲ متر و عرض آن ۷/۵ متر می‌باشد. پل دارای سه دهانه است که دو دهانه آن بزرگ‌ و یک دهانه آن کوچک‌تر است و هر سه دهانه دارای قوس‌های تیزه‌ دار می‌باشند.

این پل با بلوک‌های سنگی و ملات آهکی ساخته شده و روی پایه‌ها به کمک سنگ و ملات به شکل آب‌ بر درآمده تا شدت برخورد امواج با پایه میل را کاهش دهند. معماری پل شاه عباسی منحصر به فرد است . از این رو به گردشگران توصیه می شود که دیدن این پل را در برنامه های خود قرار دهند.

بازار لوشان

یکی از مناطق گردشگری لوشان، بازارهای این شهر است که برای همه گردشگران و شهروندان جذاب و جالب می باشند . در روزهای سه شنبه در این شهر بازار هفتگی برپا می شود که شهروندان و مسافران مایحتاج خودرا از آن تهیه می کنند. در سطح شهر مغازه ها و سوپرمارکت های فراوانی وجود دارد که می توانید از آن ها خرید کنید.

زیتون یکی از مهم ترین محصولات لوشان و رودبار است که خیلی از گردشگران و مسافران برای تهیه آن به این شهرستان سفر می کنند. زیتون پرورده از فرآورده های این ماده غذایی است که در شمال کشور به عنوان دسر استفاده می شود. این دسر مخلوطی از زیتون ، رب انار ، انار ، پیاز ، سیر و سبزیجات محلی است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x