دیوار چین از فضا ؛ همه چیز درباره دیوار چین

شاید تعداد افرادی که در طول عمرشان هرگز نام دیوار چین را نشنیده باشند آنقدر کم باشد که بتوان به راحتی آن ها را شمارش کرد . بزرگترین ، اسرارآمیزترین و عجیب ترین دیوار جهان آنقدر پر آوازه و مشهور شده که آوازه آن به دوردست ترین نقاط این کره خاکی نیز رسیده است . اما به راستی دلیل ساخت این دیوار چه بود ؟ چرا تا این اندازه بزرگ و طولانی است ؟ در چه زمانی و به دستور چه کسی ساخته شد ؟ آیا واقعا دیوار چین از فضا قابل رویت است ؟

این سوالات و بسیاری از سوال های دیگر را امروز و در ایده آل مگ پاسخ خواهیم داد . برای آشنا شدن هر چه بیشتر با این دیوار اسرارآمیز تنها کافیست تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید .

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

این دیوار اعجب انگیز ، در واقع مجموعه ای از دیوارها و استحکامات باستانی است که در شمال کشور چین واقع شده است . تاریخ ساخت این دیوار به 500 سال قبل برمی گردد و تا چند سال پیش طول آن چیزی در حدود دو تا پنج هزار مایل تخمین زده می شد . در سال 2012 اما تمام برآوردهایی که در مورد طول این دیوار شده بود تحت تاثیر یک تحقیق باستان شناسی قرار گرفت . بر اساس این تحقیق که در سال 2012 و توسط اداره میراث فرهنگی کشور چین انجام شد ، طول این دیوار تقریبا دو برابر طولی تخمین زده شد که قبلا بر روی آن اتفاق نظر وجود داشت . یعنی چیزی در حدود 13 تا 21 هزار مایل و حتی بیشتر …

اگر بخواهیم نگاه دقیقی به تاریخچه این دیوار بیندازیم متوجه می شویم که حیات این دیوار از زمانی شروع شد که ”  Qin Shi Huang ” نخستین امپراطور چین دیوار های ساخته شده در 400 سال قبل از میلاد را با استحکامات جنگی مجاور آن با هم ترکیب کرد . اون این کار را برای حفاظت از حکومت تازه تاسیس خود در مقابل قبیله های آسیایی انجام داد .

در سال 212 قبل از میلاد ، دیوارهایی که از زمین های خاکی ساخته شده بودند ، به وسیله نیروی کار اجباری از منطقه ” گانسو ” به سواحل جنوبی ” منچوری ” منتقل شدند . سلسله های بعدی چین و مخصوصا سلسله ” مینگ ” نقش بسزایی در بازسازی و شکل گیری دیوار بزرگ چین ایفا کردند . سلسله ای به نام ” هان ” در طول دوران حکومت خود قلعه را از غرب دورتر کرد ، در حالی که سلسله ” Qi ” چیزی در حدود 990 مایل به طول این دیوار اضافه کرد . در برخی از روایات تاریخی آمده است که سلسله ” سوئی ” بیش از یک میلیون نفر را برای بهبود و گسترش دیوار بسیج کرده بود .

دیوار بزرگ

اگر چه تمام سلسله های ذکر شده ، نقش بسزایی در ساخت دیوار بزرگ چین ایفا کرده اند ، اما آنچه که ما امروز به عنوان دیوار چین می بینیم ، عمدتا در دوران سلسله ای به نام ” مینگ ” شکل گرفت . این سلسله اغلب قسمت های دیوار را به وسیله سنگ و آجر باسازی کرد . بخشی از دیواری که این سلسله احداث کرد ، هنوز به خوبی باقی مانده و یا حداقل مرمت شده است . در حالی که قسمت های از آن هم به دلایلی ایدئولوژیکی از بین رفته یا نابود شده است .

با تاریخچه ای که از این دیوار ذکر شد و با حوادثی که در طول قرن های متمادی بر آن تحمیل شد ، این دیوار امروزه یک نماد ملی قابل افتخار برای مردم چین و یک جاذبه گردشگری بی نظیر برای مردم سراسر جهان محسوب می شود .

یکی از عجایب هفت گانه جدید

دیوار چین عجایب هفتگانه

دیوار چین طولانی ترین سازه ای است که در تمام تاریخ به دست بشر ساخته شده است . امروزه چیزی که ما به عنوان دیوار بزرگ چین می شناسیم در حدود 9 هزار کیلومتر طول دارد . اما حیرت آور است که بدانید این دیوار در زمانی هایی از تاریخ تا 50 هزار کیلومتر هم طول داشته است . البته همانطور که ذکر شد ، قسمت زیادی از این دیوار در طول قرن ها به دلایل مختلف تخریب شد و حتی در مواقعی هم بنا به دلایل سیاسی و یا امنیتی نابود شد .

بنا بر اعتقادات و کتب تاریخی قدیمی کشور چین ، ساخت بنای اولیه این دیوار حدود 20 سال به طول انجامیده است . اما ساخت و تکمیل آنچه که سلسله مینگ برای جهانیان به یادگار گذاشت ، 200 سال زمان برد . جالب است بدانید در سال 1664 میلادی سلسله مینگ منقرض شد و از آن به بعد هم تغییر قابل ذکری بر روی دیوار صورت نگرفته است .

در سال 2007 میلادی یک لیست شامل 7 مکان به عنوان عجایب هفت گانه جدید منتشر شد . اصلا جای تعجب نبود که دیوار چین در این لیست حضور داشت و اکنون به عنوان یکی از اعجاب انگیزترین مکان های جهان سالانه پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران سراسر جهان می باشد .

چین با تکیه بر همین دیوار یک برنامه ریزی طولانی و بلند مدت انجام داده و هدف اصلی این برنامه را تبدیل شدن به محبوب ترین مقصد گردشگری در جهان قرار داده است . تصور می کنید بدون این دیوار بزرگ ، حتی فکر این برنامه هم به ذهن چینی ها خطور می کرد ؟ هرگز .

دیوار چین از فضا

سوالی که مدت زیادی است در محافل عامیانه و حتی علمی جهان تکرار می شود این است که آیا واقعا دیوار چین از فضا قابل رویت است ؟ پاسخ این سوال یک کلمه بیشتر نیست : خیر . بر خلاف ادعاهایی که از اواخر سده 18 میلادی شروع شدند که در آنها تاکید می شد این بنا تنها سازه ساخته دست بشر است که از فضا قابل رویت است ، دیوار چین به هیچ عنوان از کره ماه و با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست .

همانطور که ذکر شد ادعای دیده شدن دیوار چین از فضا در اواخر قرن 18 میلادی مطرح شد و بعد از آن بارها و بارها تکرار شد . در واقع دلیل دامن زدن به این شایعه هم مشخص است . ظاهرا علاقه مردم به اسطوره سازی از چیزهای برجسته فقط مختص مردم ایران نیست و اکثر انسان های دنیا عاشق افسانه سازی و بیان یک شایعه به صورت خارق العاده هستند . علی رغم اینکه در سال های اخیر بارها و بارها تاکید شده است که این سازه بشری به هیچ عنوان از کره ماه دیده نمی شود ، ولی این شایعه هنوز هم در بین مردم رواج زیادی دارد .

هر زمان که شما توانستید یک مولکول را با چشم غیر مسلح ببینید ، می توانید ادعا کنید دیوار چین از فضا قابل رویت است .

چند حقیقت جالب درباره دیوار چین

این دیوار آنقدر ها هم که فکر می کنید قدیمی نیست .

بر خلاف تصوری که ما درباره تاریخ ساخت دیوار بزرگ چین داریم ، سازه ای که امروزه در مقابل ما قرار دارد آنقدر ها قدیمی نیست . در واقع درست است که تاریخچه دیوار به دو هزار سال قبل برمی گردد ولی تقریبا هیچ اثری از آنچه که به عنوان دیوار در آن دوران ساخته شده باقی نمانده است . دیوار بزرگ چین در زمان سلسله مینگ شکل گرفت و می توان گفت 500 سال بیشتر قدمت ندارد.

مردم چین به آن ” دیوار بزرگ چین ” نمی گویند .

در چین به این دیوار ” دیوار بزرگ چین نمی گویند ” . آنها از اصطلاحی به اسم ” چانگ چنگ ” استفاده می کنند که بیشتر از آنکه به معنی دیوار بزرگ باشد به معنی شهر طولانی می باشد . البته این اصطلاح به معنی ” دیوار طولانی ” هم به کار می رود .

این دیوار برای دفاع در مقابل مغول ها ساخته نشد .

در بین بسیاری از مردم دنیا این باور وجود دارد که ایده ساخت دیوار چین برای اولین بار برای مقابله با مغول ها به ذهن چینی ها خطور کرد . این ادعا از اساس غلط است ، چرا که اولین بناهای دیوار 200 سال قبل از میلاد احداث شدند و مغول ها در سال 800 میلادی ظهور کردند . یعنی یک هزاره کامل بین ساخت دیوار و ظهور مغول ها اختلاف زمانی وجود دارد .

جسدی در داخل دیوار وجود ندارد . 

یک اعتقاده ترسناک در بین مردم رواج داشت و آن هم این بود که جسد کارگرانی که در حین ساخت دیوار جان خود را از دست می دادند ، در داخل دیوار  مدفون می شد و به عنوان بخشی از دیوار مورد استفاده قرار می گرفت . تمامی تحقیقات باستان شناسی که در سال های گذشته انجام شده ، این ادعا را قویا رد می کند . به علاوه هیچ سند و مدرکی مبنی بر اثبات این قضیه پیدا نشده است .

هرگز نتوانست در مقابل حملات خارجی ها مفید واقع شود .

سلسله مینگ این دیوار را برای اهداف نظامی و دفع حملات خارجی تکمیل کرد . اما هرگز نتوانست به آنچه که انتظار داشت برسد . در واقع مغول ها در سال 1571 میلادی به راحتی از آن عبور کردند و شکست سختی را به قبیله مینگ تحمیل کردند .

دیوار آن قدر ها هم پهن نیست ؛ 5 اسب نمی توانند روی آن کنار هم قرار بگیرند . 

این دیوار فقط در قسمتی از آن که در نزدیکی پکن واقع شده است به اندازه کافی پهن است . در سایر نقاط دیوار شما اثری از پهنای زیاد نمی بینید . حتی در قسمت هایی از آن پهنای دیوار به حدی کم است که فقط یک نفر می تواند روی آن بایستد .

مارکو پولو واقعا از دیوار دیدن کرد . 

جهانگرد مشهور آقای مارکو پولو هرگز در سفرنامه های خود از چین اسمی به میان نیاورد و همین اتفاق باعث شد که این باور عمومی شکل بگیرد که ایشان هرگز از دیوار چین بازدید نکرد . اما با مطالعه درباره مسیرهایی که او در آن ها به سفر پرداخته است مشخص می شود که مارکو باید بارها از دیوار چین عبور کرده باشد . دلیل ذکر نکردن اسمی از دیوار چین در سفرنامه های او شاید این مساله باشد که در زمان حیات وی ، این دیوار که تحت کنترل مغول ها بود هنوز آنقدر بزرگ نشده بود که بشود به آن اشاره کرد ( قرن 13 میلادی )

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x