آذرشهر کجاست ؟ جاذبه های گردشگری آذرشهر

آذرشهر کجاست و چه دیدنی هایی دارد ؟ برای پاسخ به این سوالات با ایده آل مگ همراه باشید .
آذرشهر از شهرهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در ۵۴ کیلومتری جنوب غرب تبریز و در محور تبریز-بناب قرار گرفته است. وجود کوهستان های سهند بر آب و هوای این منطقه تاثیر بسزایی گذاشته است که این موقعیت جغرافیایی موجب اعتدال آب و هوای آن شده است.

این شرایط اقلیمی باعث شده که شهرستان آذرشهر از نظر کشت محصولات مختلف کشاورزی در موقعیت مناسبی قرار بگیرد . به همین دلیل بخش زیادی از ساکنان این منطقه در فعالیت های کشاورزی اشتغال دارند. اما جدا از کشاورزی، این منطقه پر از چشمه های آب گرم است که خاصیت درمانی آن، سالانه مسافران و گردشگران زیادی برا به آذرشهر می کشاند .

این منطقه همچنین دارای دریاچه های مختلفی است که آب بخش کشاورزی سراب را تامین می کنند. آذرشهر یک منطقه تاریخی با آثار باستانی، فرهنگی و طبیعی فراوانی است که هر نظر هر گردشگری را به خود جذب می کنند.

مکان های دیدنی آذرشهر دارای قدمت طولانی و چندین ساله است که در بیشتر آثار تاریخی از آنها یاد شده است. دهخوارقان نام قدیمی این شهر بود که در زمان پهلوی نام آن به آذرشهر تغییر یافته است.

 در این منطقه مزارع کشاورزی زیادی وجود دارد که آبیاری مزارع و باغات موجود در پیرامون آذرشهر توسط رودخانهٔ آذرشهر و نیز کانال‌های زیرزمینی، چشمه‌های طبیعی و چاه‌های عمیق انجام می‌گیرد. آذرشهر از گذشته های دور به باغ هایش معروف بوده است و وفور باغ‌های انگور و میوه جات مختلف از ویژگی های این شهر است.لپه  و گردوی آذرشهر در بین مردم از محبوبیت خاصی روبروست و حتی شهرت جهانی نیز پیدا کرده است .

آثار تاریخی آذرشهر

آثار تاریخی آذرشهر

آذرشهر یک شهر تاریخی به شمار می رود و خیلی از آثار باستانی این شهر از قدمت طولانی برخوردار می باشند. تپه باستانی پیرقطران، گورستان پیرحیران ، مسجد رومیان، مسجد جامع آذرشهر، غار باستانی و گورستان بادامیار و تورامین ممقان، مسجد تورامین ممقان، آرامگاه اولیا در روستای قاضی‌جهان و آرامگاه پیرجابر ممقان از جمله این آثار تاریخی محسوب می شوند.

چشمه های آب گرم

چشمه های آب گرم از ویژگی های گردشگری در آذرشهر است. خیلی از گردشگران برای استفاده از  آب گرم این چشمه ها که خاصیت درمانی دارد به این شهر سفر می کنند. این چشمه ها از زمان قدیم در این شهر وجود داشته و مقصد سفر خیلی از مردم بوده اند.

آرامگاه ها

مقبره پیرلر

آرامگاه ها معمولا از قدیمی ترین مکان ها در هر شهری محسوب می شوند. آرامگاه های پر تعدادی در آذرشهر وجود دارند که همگی از جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شوند .  مقبره پیرلر، قدمگاه و مسجد رومیان از جمله آرامگاه های قدیمی این منطقه هستند که با معماری منحصر به فرد ساخته شده اند و حس خوبی را به بازدید کنندگان القا می کنند.

مسجد رومیان

مسجد رومیان

مسجد رومیان یکی از مکان‌های دیدنی آذرشهر است. این مسجد بنایی ساده است که دو ستون مارپیچ دارد و این دو ستون نمایی زیبا به ساختمان ساده مسجد بخشیده‌اند. این ستون‌ها از دوران صفویه به یادگار مانده‌اند. سقف مسجد چوبی است و متأسفانه کتیبه یا سرنوشته‌ای ندارد که تاریخ ساخت آن‌ را مشخص کند.

مسجد سنگی آذرشهر کجاست

مسجد سنگی

مسجد سنگی اثری تاریخی در آذرشهر است که یکی از دیدنی های این شهر را تشکیل می دهد. این مسجد در کوهی صخره‌ای است و از مکان هایی است که مورد توجه مسافران ۀذر شهر قرار می گیرد.این بنا بدون ابزار و یا مصالح خاصی ساخته شده است. حتی در و پنجره مسجد از جنس سنگ‌اند و از تراشیدن صخره ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری خداآفرین، بهشتی در دل آذربایجان شرقی

روستای جراغیل

روستای جراغیل

روستای جراغیل در میان کوه‌های بوستان و سویوخ بلاغ و دره یوشانه قرار گرفته و این موقعیت خاص ، آب و هوای دلپذیری در این منطقه حاکم کرده است. این روستا به مانند خیلی از روستاهای مناطق کوهستانی ، بهار و تابستانی خنک و پاییز و زمستانی سرد و برفی دارد. خانه‌های روستا سنگی‌اند و در دل کوه ساخته شده‌اند. روستای جراغیل بسیار قدیمی است و گفته می‌شود چندین قرن از ساخت آن می‌گذرد.

معجزه ای از دل آتشفشان

برخی از چشمه ها برای خود قصه و داستانی جالب دارند می توانند برای خیلی از افراد جذاب و شنیدنی باشند. آب این چشمه ها معمولا خاصیت درمانی دارد و پس از مصرف کاملا در انسان آشکار می شود. در س‍ه‌ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ج‍ن‍وب‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ آذرشهر و در ب‍‍الا‌ی‌ ت‍پ‍ه‌ ن‍س‍ب‍ت‍‍ا ‌ه‍م‍و‌ار م‍ش‍رف‌ ب‍ه‌ ‌ار‌اض‍‍ی‌ و طب‍ی‍‍ع‍ت‌ روستاهای این شهر، یک چشمه آب معدنی بزرگ که خود از چندین چشمه دیگر بوجود آمده از دل کوه بیرون می آید و به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان آب درمانی، یکی از منحصر به فردترین چشمه های درمانی و شفا بخش در دنیا است.

درخت کهنسال آذرشهر کجاست 

درختان تنومند و قدیمی که عمر زیادی را پشت سر گذاشته و هنوز سبز و سرپا هستند ، در هر جایی پیدا نمی شوند . اگر به دنبال یکی از این درخت ها هستید باید سری به آذرشهر بزنید . از سال های خیلی دور درخت تنومد و قدیمی چنار در میدان محله پراپر قرار گرفته که ﺑﺎ ۱۵ ﻣﺘﺮ ارتفاع، دارای ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻋﺮﺻﻪ ۷۵۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ و ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺗﺎج ۱۷۶ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ اﺳﺖ که هر بیننده ای را متعجب می کند. درخت ﭼﻨﺎر کهنسال آذرشهر بسیار قدیمی و از اﻧﻮاع درﺧﺘﺎن دﯾﺮ زﯾﺴﺖ و ﺧﺰان ﮐﻨﻨﺪه است که از ﻣﯿﺎن دﭼﺎر ﭘﻮﺳﯿﺪﮔﯽ ﺷﺪه است، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ از درون دو قطعه شده و ﺑﺎ دو ﺷﮑﺎف در ﺷﻤﺎل و ﺟﻨﻮب ﻋﻤﻼ ﺑﻪ دو ﺑﺨﺶ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ.

چنار قدیمی آذرشهر که از آثار ثبت ملی شده آذربایجان شرقی است، در کنار مسجد و مکان مقدسی به نام ﺳﻨﮓ ﭘﻨﺠﻪ ﻋﻠﯽ ﻗﺮارگرفته که بر اساس اعتقادات مردم محل، یکی از مکان های مقدس و متبرک آذرشهر است که همه ساله مراسم مختلف مذهبی و دینی در آن برگزار می شوند.

3 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x