جاهای دیدنی لشت نشا ؛ بهشت گمشده گیلان

لشت نشا یکی از شهرهای استان گیلان است که به دلیل برخورداری از جاذبه های فراوان گردشگری و ناشناخته بودن خیلی از آنها، به بهشت گمشده گیلان معروف است.

این شهر دارای یکی از زمین های حاصلخیز این منطقه است به طوری که نام این شهر نیز از همین حاصلخیز بودن زمین گرفته شده است. لشت به معنی زمین گل (خاک) حاصلخیز و نشا به معنی کشت برنج است.

در این منطقه برنج های مرغوب حاصل می‌شود و زمین آن از گذشته نیز مورد توجه بوده است به طوری که املاک لشت نشا در زمان ناصر الدین شاه و مظفر الدین شاه از املاک خاصه شاه بوده‌اند.

لشت نشا در ۲۹ کیلومتری شمال شرق شهرستان رشت قرار دارد و از شمال به دریا، از جنوب به بخش کوچصفهان، از شرق به شهرستان آستانه اشرفیه و از غرب به بخش خشکبیجار محدود می‌شود.

این شهر از مناطق قدیمی استان گیلان است که آثار تاریخی به جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی، قدمت طولانی این سرزمین را مشخص می‌کند. آثار باستانی و خرابه های موجود، قدمت این منطقه را به قبل از اسلام بازگو می‎کند.

شهر لشت نشاء از محلات مروانکلایه، سر بازار ( جورشر) بالاجور شر، خشکرود، توچاء، گنجعلی محله و صادات محله تشکیل شده است.این شهر دارای ۵۲ روستا است و از روستاهای معروف آن می توان به روستاهای زیباکنار یا همان علی آباد، لیچاء، دهسر، فخر آباد، جوریاب، نوده، رودپشت، گفشه و دواج اشاره کرد.

لشت نشا در میان جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز و زیبا قرار گرفته است و در کنار همین زیبایی نیز سواحل زیباکنار جای دارد که طراوت و آرامش خاصی به این محیط بخشیده است.

در ادامه به معرفی جاهای دیدنی لشت نشا خواهیم پرداخت.

زیباکنار

زیباکنار

زیباکنار یکی از معروف‌ترین و در عین حال دیدنی‌ترین بخش‌های لشت نشا محسوب می‌شود. این منطقه در دوران مختلف و به ویژه در دوره پهلوی بیش از پیش مورد توجه بوده است. بناهای مختلفی در این دوره در زیبا کنار احداث شده که هتل زیباکنار یکی از آنهاست. دیگر بنای معروف زیباکنار، کاخ رضا قطبی ( رئیس تلویزیون ملی ایران) بود که با معماری مدرن و با گران قیمت‌ترین مصالح و سنگ‌های مرمر ساخته شده است.

رودخانه اوشک یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیباکنار است که به طول ۸ کیلومتر از دل لشت نشا گذشته و از ساحل زیبا کنار به دریا می ریزد. این رودخانه پر از ماهی و مناسب برای ماهیگیری محسوب می‌شود. این ساحل  همواره مملو از گردشگران و مسافران شهرهای نزدیک مانند زنجان، قزوین، رودبار و شهرهای استان گیلان بوده است.

قدمت سرزمین لشت نشا

این شهرستان از مناطق قدیمی گیلان است. مردم این منطقه جزء اولین مناطقی بودند که مذهب شیعه زیدی را پذیرفتند و به همین علت بیش از دیگر مناطق صحنهٔ درگیری‌ها و پیکارهای خونبار و خونین بوده است.

مردم لشت نشا همواره در مقابل ستمگری‌ها، از خود مقاومت نشان داده‌اند. در دورهٔ صفویان به دلیل مالیات‌های سنگین و فشارها و ستمگری‌ها، قیام‌های روستایی و مبارزات دهقانی در آن اوج گرفت.  قیام روستایی امیر دو باج درسال 978 هجری قمری و قیام روستایی به رهبری بوسعید میرچپک در سال  ۱۰۰۲ هجری قمری، جنبش روستایی کارکیا علی حمزه در سال ۱۰۰۴ هجری قمری و قیام دهقانی به رهبری کالنجار سلطان معروف به عادلشاه و غریب شاه در زمان شاه صفی به سال ۱۰۳۸ هجری قمری نمونه‌هایی از این مبارزات می باشند. املاک لشت نشا در دوره قاجار به ویژه دوره حکومت فتحعلی شاه و مظفرالدین شاه، خرید و فروش شد تا هزینه سفر مظفرالدین شاه به اروپا تامین شود.

عمارت بلوک باشی

از بناهای زیبا و تاریخی لشت نشا در دوران قاجار، عمارت بلوک‌باشی است. این عمارت دو طبقه که از چوب و آجر و در دوره قاجار ساخته شده است، از جاهای دیدنی لشت نشا محسوب می‌شود. معماری درونی عمارت نیمی چوبی و نیمی آجری با گچ کاری ساده می باشد. این عمارت در کنار رود زیبای توشا‌جوب واقع شده است.

این ساختمان دارای یک تالار نسبتا بزرگ است که در فضایی دلنشین و بسیار زیبا قرار گرفته است. این خانه تاریخی که در سادات‌محله و کنار خانه تاریخی لشت نشایی ها قرار دارد، در دهه ۶۰ بازسازی شد. در گذشته بزرگانی در این عمارت برای مردم سخنرانی می کردند و یکی از خانه های قدیمی لشت نشاست که مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

بقعه سید محمدرضا بن موسی کاظم(ع)

در کنار بازار لشت نشا، آستان امامزاده سیدمحمدرضا (علیه السلام)  واقع شده است.رابینو از تاریخ نگاران درباره زمان احداث این بنا می نویسد : بناي اين محل در سال 1055 هجري قمري يعني در دوران سلطنت شاه عباس دوم به اتمام رسید. این نویسنده همچنین در نوشته‌های خود به این نکته اشاره می‌کند که اين محل به نام ساقي مزار شهرت داشته و سيد ظهيرالدين نيز اين نام را در تاريخ گيلان و ديلمستان آورده است.

بقعه سید محمد یمنی

بقعه سید محمد یمنی

این بقعه در لیچاه یکی از مناطق زیبای لشت نشا واقع است. بنای بقعه با نقاشی‌های دیواری و طرح چهارگوش دیده می‌شود. پوشش سقف بنا از چوب است و نمای بیرونی آن نیز از زیبایی خاصی برخوردار است. در هر چهار طرف بقعه ایوان‌هایی قرار دارند. روی دیوارهای بقعه در داخل ایوان‌ها، صحنه‌های مختلف مانند واقعه کربلا، گهواره حضرت علی اصغر، پل صراط، حضرت قاسم، حکیم بن طفیل ملعون، نامه آردن عرب و اتمام حجت به حضرت امام حسین (ع)، معراج رفتن پیامبر (ص) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) نقاشی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری لوشان؛ لوشان کجاست

بازار قدیمی لشت نشا

بازار قدیمی لشت نشا

این شهر از بازارهای قدیمی زیادی بهره‌مند است که روزانه پذیرای عده زیادی از مردم بومی، گردشگران و مسافران است. سه شنبه بازار و شنبه بازار دو بازار هفتگی لشت نشا هستند که عموم مردم از شهرستان های اطراف برای تهیه مایحتاج خود به آن مراجعه می کنند. دراین بازار انواع محصولات روستایی و محلی عرضه می شوند. بیشتر محصولاتی که در این بازارها عرضه می شوند از تولید به مصرف‌اند و روستاییان با دست رنج خود این محصولات را کاشت و برداشت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: چابکسر کجاست؟ جاذبه‌های گردشگری چابکسر

رودخانه اوشمک

رودخانه اوشمک

یکی دیگر از جاهای دیدنی لشت نشا، رودخانه اوشمک استکه از وسط شهر می گذرد و در پایان به دریا می ریزد. در مسیر همین رودخانه پل زیباکنار قرار دارد که چشم انداز زیبایی در این فضا به وجود آورده است. این بخش از شهر لشت نشا سالانه میزبان گردشگران زیادی است که برای گذران تعطیلات خود به این منطقه می‌آیند.

غذاها و بازی ها محلی

لشت نشا دارای غذاهای محلی خوشمزه و لذیذی است که با ذائقه خیلی از گردشگران سازگار می باشند.غذاها و نان‌های‌ محلی‌ آن‌ با تنوع‌ مواد و طعم‌ گوارا، خاطره این سفر را برای همگان به یاد ماندنی می‌کند. لشت نشا از جاهایی است که بازی‌ها و آداب و رسوم قدیمی هنوزدر این منطقه به طور کامل از بین نرفته‌اند. در برخی از فصل‌ها و ماه‌های سال، مراسم و آیین‌های نمایشی‌ و بازی‌های‌ سنتی‌ در این شهر برگزار می شوند . این آیین‌ها و بازی‌ها شامل لافند بازی‌، کشتی‌ گیله‌ مردی‌ و ورزا جنگ‌ ( مبارزه گاوهای نر) هستند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x