ویروس کرونا چیست ؟ آخرین اخبار از ویروس کرونا در ایران

ویروس کرونا چیست ؟ به یک‌باره از کجا سبز شد و چرا تا این اندازه ترسناک به نظر می‌رسد ؟ اگر شما هم در این مدت اسم ویروس کرونا را شنیده باشید ( که حتما شنیده‌اید ) احتمال بسیار زیاد کنجکاو شده‌اید که در مورد آن اطلاعاتی به دست بیاورید. در این مقاله همراه ایده آل مگ باشید تا تمام آنچه که لازم است را در مورد این ویروس خطرناک بدانید .

در آخرین روزهای سال 2019 بود که که در شهر ووهان در کشور چین مواردی مشابه با بیماری ذات‌الریه مشاهده شدند. بعد از تحقیقات ابپتدایی مشخص شد؛ آنچه که مردم این شهر را آلوده کرده است که یک ویروس جدید بوده که پزشکان آن را ویروس کرونای 2019 نامیدند. در نظر داشته باشید که این ویروس کاملا جدید است و ممکن است اطلاعاتی که امروزه درباره‌ی آن وجود دارند بعدا زیر سوال بروند. کرونا در طی مدتی کمتر از یک ماه، با چنان سرعتی پیشرفت کرد که در نهایت دولت چین را مجبور کرد که کل شهر ووهان را قرنطینه کند. نکته خطرناک اما این بود که این ویروس از طریق مسافران خارجی از شهر ووهان خارج شد و مواردی از ابتلا به آن در کشورهایی مانند عربستان؛ استرالیا، آمریکا و چند کشور دیگر گزارش شد.

آشنایی با ویروس کرونا

ویروس کرونا شامل یک هسته ژنتیکی بوده که توسط سطحی همراه با خوشه‌های نوک تیز پروتئین احاطه شده است. این ویروس شباهت زیادی به یک تاج سلطنتی دارد و به همین دلیل نام آن را کرونا ( Corona ) گذاشتند ( کرونا در زبان لاتین به معنی تاج سلطنتی می‌باشد). انواع زیادی از این ویروس وجود دارند که باعث بروز بیماری‌های تنفسی و در پاره‌ای از مواقع مشکلات گوارشی می‌شوند. بیماری‌های تنفسی می‌توانند از یک سرماخوردگی ساده تا ذات‌الریه را شامل شوند. در بیشتر افراد علائم این ویرس به صورت خفیف ظاهر می‌شوند.

با این‎‌‌حال مقامات چین در روزهای اخیر قرنطینه شهر را به طور جدی ادامه داده‌اند . قضیه وقتی جدی‌تر شد که بنابر گزارشات دولت چین در عرض فقط 20 روز، تعداد 400 نفر در شهر ووهان به این ویروس مبتلا شده و 40 نفر از آنان جان خود را از دست داده‎‌اند.

نقشه شیوع جهانی ویرو کرونا (05 اسفند 98)

نقشه شیوع جهانی ویروس کرونا دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون ابتلای 9776 نفر به ویروس کرونا، مرگ 213 نفر و بهبود 187 نفر تایید شده. طبق این آمار بیشترین مبتلایان به این بیماری به ترتیب آمار در کشور ها و منطقه های زیر میباشد.

  1. چین [ 77150]
  2. تایلند [ 35]
  3. هنگ کنگ [74]
  4. ژاپن [ 147]
  5. سنگاپور [ 89]
  6. استرالیا [ 22 ]
  7. تایوان [ 28 ]
  8. ایران [ 47 ]
  1. مالزی [ 22]
  2. ماکائو [ 10 ]
  3. کره جنوبی [ 763]
  4. ایالات متحده [ 35]
  5. فرانسه [ 12 ]
  6. آلمان [16]
  7. امارات متحده عربی [ 13 ]
  8. کانادا [ 9 ]
  1. ایتالیا [ 157 ]
  2. ویتنام [ 16 ]
  3. کامبوج [ 1 ]
  4. فنلاند [ 1 ]
  5. هند [ 1 ]
  6. نپال [ 3 ]
  7. فیلیپین [ 3 ]
  8. سری‌لانکا [ 1 ]

آمار مبتلایان به کرونا در جهان

آخرین اخبار در مورد ویروس کرونا در ایران ( این قسمت به‌روزسانی می‌شود )


 1398/12/05  شمار قربانیان در ایران به 8 نفر رسید

بر اساس اعلام سنگوی وزارت بهداشت، تعداد قربانیان ویروس کرونا در کشور به 8 نفر رسید. در حال حاضر ابتلای 48 نفر به این ویروس تایید شده است. درصد مرگ و میر در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار بالاتر و در حدود 15 درصد است. این درصد در سایر کشورها 1 تا 2 درصد گزارش شده است.

1398/12/03 آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که با تشخیص مثبت کرونا در ده نفر دیگر در مجموع شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر رسیده که پنج نفر آنها تاکون فوت کرده اند.

1398/11/30 دو نمونه مثبت کرونا در ایران در نتایج آزمایش اولیه

وزارت بهداشت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید،در دو مورد مثبت گزارش شده و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع درحال انجام است ونتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید

1398/11/23 انتشار و تکذیب خبر مرگ نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ایران

به نوشته روزنامه ایران، صبح روز دوشنبه این هفته مسئولان یکی از بیمارستان‌های تهران در تماس با تلفن١١٠ خدمات اضطراری گزارش کردند که یک زن ٦٣ ساله که در این بیمارستان بستری بود جان خود را از دست داده است . بر اساس بررسی‌های اولیه و طبق اظهارات کادر درمانی این بیمارستان احتمال می‌رود که این زن مبتلا به بیماری کرونا بوده و بر اثر همین بیماری جان باخته است. بدین ترتیب با انتقال جسد وی به پزشکی قانونی تحقیقات با دستور بازپرس آغاز شد.‌

براساس اظهارات کارکنان بیمارستان، احتمال مرگ این بیمار در نتیجه ابتلای به ویروس کرونا وجود داشته است اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. به گزارش سایت خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، در گزارش خود اعلام نمود درگذشت یک زن میانسال در یکی از بیمارستان‌های تهران در اثر ویروس کرونا درست نیست. وی در ادامه افزود که تمام کسانی که از کشور چین به ایران آمده‌اند هم سالم هستند و افزود: “با قاطعیت می توان گفت تاکنون ویروس کرونا در ایران وارد نشده است.” او گفته است که در دو روز اخیر مورد مشکوک جدید مبتلا به این ویروس هم در کشور گزارش نشده است.

1398/11/20  تلفات ویروس کرونا از سارس گذشت : 814 نفر قربانی این ویروس شده‌ند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با آمار اعلام شده قربانیان در روز یکشنبه شمار کسانی که تاکنون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند از شمار قربانیان ویروس «سارس» در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ گذشت. ۷۷۴ نفر به دلیل ابتلا به سارس در یک دوره ۱۰ ماهه جان خود را از دست داده بودند.

1398/11/16 درخواست بریتانیا از اتباع این کشور ؛ فورا چین را ترک کنید

وزارت خارجه بریتانیا از کلیه اتباع این کشور در چین خواسته است به دلیل شیوع ویروس کرونا که تاکنون 493 نفر ر ابه هلاکت رسانده، خاک این کشور را ترک کنند.دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفته است:«امنیت و حفاظت از شهروندان بریتانیا همواره اولویت اول ما بوده است. «به همین دلیل، اکنون به اتباع بریتانیا در چین توصیه می کنیم در صورت امکان برای محدود کردن خطر ابتلا به ویروس این کشور را ترک کنند.»

1398/11/16 افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در چین ؛ بیش از 20 هزار نفر آلوده شده‌اند

روز سه شنبه مقامات چین اعلام کردند که تعداد تلفات ناشی از بیماری کرونا در کشور به ۴۲۵ نفر رسیده و ۲۰۴۳۸ نفر نیز به آن مبتلا شده اند. البته آمار دقیق حکایت از آن دارد که هم اکنون افراد آلوده به این ویروس از مرز 24 هزار نفر گذشته اند. بنا بر اعلام‌های غیر رسمی، تاکنون نزدیک به 500 نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

1398/11/13 یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در اصفهان بستری شد

شب گذشته یک نفر با علائم تب و سرفه در بیمارستان فارابی اصفهان بستری شد. آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن تایید خبر بستری شدن یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا اعلام کرد: این فرد کارمند فرودگاه بوده و سابقه تماس با گردشگر‌های چینی را نیز داشته است. به همین دلیل و برای رعایت حداکثر میزان احتیاط، این شخص تخت مراقبت‌های شدید قرار گرفته است. لازم به ذکر است نمونه‌های لازم از فرد مود نظر گرفته شده است و برای بررسی‌های بیشتر به تهران ارسال شده‌اند.


1398/11/13 اولین مرگ بر اثر کرونا در خارج از چین

طبق گزارشات دریافتی، اولین مورد از مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا در خارج از کشور چین ثبت شده است. یک فرد چینی امروز در کشور فیلیپین بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است. این فرد که ساکن استان ووهان بوده است؛ قبل از عزیمت به فیلیپین به این ویروس مبتلا شده است.


11 بهمن 98  شناسایی چند مورد مشکوک به کرونا در ایران

رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز به عنوان مشکوک به ویروس کرونا شناسایی شدند، گفت: «در مورد هر ۶ نفر آزمایش‌ها انجام شد و به مردم اطمینان می‌دهم که در هر ۶ مورد، نتیجه آزمایش منفی بوده است.»


1398/11/10 ضرر 1.5 تریلیون دلاری کرونا به بازار بورس 

ویروس کرونا بازار جهانی را به شدت متزلزل کرده است. به طوری که در عرض کمتر از یک ماه ضرری معادل 1.5 تریلیون دلار به بازار بورس وارد کرده است. توجه داشته باشید که به دلیل تعطیلات سال نو در کشور‌های چین و هنگ‌کنگ، بازار و معاملات بورس تعطیل می‌باشد. این ضرر آن‌هم در شریطی که بازار در تعطیلات به سر می‌برد باور کردنی نیست. در این میان بازار مواد خام بیشترین ضرر را متحمل شده است.

«پیتر کیسلر»، مدیر سبد دارایی در یک صندوق مدیریت دارایی می‌گوید: در زمان شیوع «سارس» در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ بازار‌های دارایی ۱۰ درصد سقوط کردند. حالا نیز روندی مشابه آن مشهود است؛ چرا که تقریبا تمام دارایی‌ها در سطوح قیمتی بسیار گران معامله می‌شوند.


1398/11/08 دو توریست مشکوک به ویروس کرونا در یزد شناسایی شدند 

دو توریست خارجی امروز در شهر یزد تحت قرنطینه قرار گرفتند. یکی از این توریست‌ها چینی و دیگری آلمانی بوده‌ است. دکتر سعید ملکی وزیر بهداشت امروز اعلام کرد :  ویروس کرونا دوره کمون کمتر از ۵ روز دارد اما این توریست چینی ۱۲ روز پیش به یزد آمده است و به خاطر یک گلودرد ساده، ما وی را به زور در بیمارستان بستری کرده‌ایم.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: همچنین یک توریست آلمانی نیز که با این توریست چینی خوش و بش داشته است را هم تحت نظر قرار داده‌ایم.

البته دکتر ملکی خاطر نشان کردند این دو توریست، فقط به خاطر حساسیت زیادی که در زمینه ویروس کرونا وجود دارد، تحت نظر قرار گرفته اند و آزمایش‌های هر دو نفر در زمینه این ویروس منفی بوده است. ایشان در پایان خاطر نشان کردند به احتمال 99 درصد این دو توریست مبتلا به ویروس کرونا نیستند و آن نیم درصد هم فقط به خاطر احتمالات پزشکی لحاظ شده است.

توضیحات سازمان جهانی بهداشت در مورد ویروس کرونا ( ترجمه فارسی )

 

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا برای اولین بار در کشور چین و در میان افرادی که با غذاهای دریایی و بازار فروش جانوران زنده ارتباط داشتند مشاهده شد. این ویروس از خانواده بزرگ ” کروناویروس ” می باشد. این خانواده ویروس‌های بسیاری را شامل می‌شود. از یک ویروس ساده سرماخوردگی تا ویروس‌های بیماری سارس همگی در این خانواده قرار می‌گیرند. ویروس کرونا علائم مختلفی دارد. از جمله این علائم می‌توان به : تب، سرفه، نفس نفس و تنگی نفس اشاره کرد. اما در میان این نشانه‌ها به نظر می‌رسد تب شدید، علامت اصلی آن باشد. در صورت عدم رسیدگی به موقع، این ویروس می‌تواند در شرایط حاد، علائمی مانند بیماری سارس را از خود نشان دهد. همچنین در افراد مسن، این احتمال وجود دارد که این ویروس در نهایت باعث بروز بیماری ذات‌الریه شود.

آنچه که به طور قطع مشخص است این است که این ویروس از جمله خطرناک‌ترین ویروس‌هایی است که تا امروز کشف شده است.

دانستنی‌های ضروری ویروس کرونا

دکتر مهرداد فرخ نیا
دکتر مهرداد فرخ نیا

توضیحات مفید دکتر مهرداد فرخ‌نیا درباره ویروس کرونا،این دوره آموزشی به صورت صوتی تهیه و توسط معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی ارائه شده است. این گفتگو به مواردی همچون : مقدمه و اهمیت توجه به ویروس کرونا، علایم و نشانه‌ها، چگونگی شناسایی افراد مشکوک و تایید تشخیص،روش های انتقال بیماری و دوره کمون، راهکارهای پیشگیری،درمان کرونا ویروس و میزان مرگ و میر پرداخته شده است. تخصص دکتر مهرداد فرخ نیا، بیماری‌های عفونی و تب‌دار میباشد که در فایل صوتی زیر مصاحبه ایشان رو می شنویم :

 

راه‌های انتقال ویروس کرونا

راه‌های انتقال ویروس کرونا

تمام ویروس‌های خانواده ” کروناویروس ” منشاء حیوانی دارند. به عبارتی دیگر این ویروس‌ها در طیف وسیعی از حیوانات در گردش هستند و گاهی اوقات می‌توانند به انسان‌ها نیز سرایت کنند. ویروس کرونا به دلایل مختلفی از جمله جهش ژنتیکی و افزایش ارتباط بین انسان و حیوانات به انسان‌ها انتقال می‌یابد. حیوان میزبان برای ویروس کرونا 2019 همچنان ناشناخته است.

بیماری سارس از طریق گربه‌ها به انسان منتقل شد و ویروس خطرناک مرس را شتر‌ها تقدیم ما کردند. در مورد ویروس کرونا هم هیچ شکی نیست که منشا حیوانی دارد و به عبارتی از طریق حیوانات به مردم ووهان منتقل شده است. چهار حیوانی که اکنون دانشمندان به آن‌ها مشکوک هستند مرغ، خفاش، خرگوش و مار هستند. هر 4 گونه حیوان ذکر شده در سبد غذایی مردم ووهان قرار داشته‌اند. هرچند دانشمندان هنوز به طور قطع نمی‌دانند که کدام یک از این حیوانات منشاء این ویروس کشنده بوده‌ است.

انتقال انسان به انسان این ویروس،کاملا تایید شده و افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند به راحتی می‌توانند آن را منتقل کنند. به طور کلی ویروس‌های تنفسی از طریق قطرات ناشی از سرفه یا عطسه و همچنین سطحی که ویروس روی آن نشسته منتقل می‌شوند. افرادی که در ارتباط نزدی با حیوانات می‌باشند؛ بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

شما ممکن است از طریق سرفه شخص آلوده به ویروس، مبتلا شوید. حتی ممکن است با لمس وسیله‌ای که قبلا یک فرد آلوده لمس کرده است هم گرفتار این ویروس شوید . پس در این زمینه باید بسیار مراقب بود.

نکته نگران کننده در مورد این ویروس این است که به مانند تمام خانواده ” کروناویروس ” واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد. در واقع فقط به یک طریق می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد، باید در معرض فرد آلوده قرار نگیریم. این کاری است که دولت چین در روزهای اخیر به شدت در حال انجام آن است. بیش از 50 میلیون نفر از مردم این کشور در قرنطینه کامل به سر می‌برند تا از شیوع این بیماری جلو‌گیری شود.

کرونا چقدر خطرناک است ؟

بر اساس گفته‌های پزشکان و متخصصان حوزه‌ی بهداشت و پزشکی، ویروس کرونا در دوره نهفتگی و قبل از بروز نشانه‌ها نیز می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل گردد. این ویروس خیلی کشنده نیست و آمار مرگ و میر کمی هم دارد. البته میزان مرگ و میر بر اثر این ویروس همچنان ناشناخته است. از آنجایی که کرونا بسیار مسری است و با سرعت بالایی انتشار می‌یابد؛ در زمره‌ی ویروس‌های خطرناک قرار می‎گیرد. بر اساس آمار و گزارش‌های ارائه شده بسیاری از کسانی که بر اثر این آلوده شدن به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند؛ افراد سالمند بوده‌اند.

به طور کلی به نظر می‌رسد بیشتر افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ کسانی بوده‌اند که مشکلات دیگری نظیر بیماری‌های قلبی و فشار خون داشته‌اند. میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا 2 درصد می‌باشد. شاید در نگاه اول این عدد زیاد به نظر نرسد؛ اما وقتی به تعداد افراد آلوده و همچنین سرعت انتشار این ویروس دقت می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که با همین درصد کم هم این ویروس یک مورد خطرناک و کشنده به حساب می‌آید.

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد چین

پس از انتشار این ویروس و افزایش نگرانی‌های جهانی از بابت شیوع یک بیماری ویروسی خطرناک، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معتبر از کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و … پروازهای خود را به این کشور لغو کردند. بسیاری از شرکت‌های معتبر از قبیل اپل، کارمندان خود را مجبور کردند تا کمترین سفر را به چین داشته باشند. علاوه بر موارد یاد شده، بسیاری از شرکت‌های معتبر از کشورهایی مانند تایوان و کره جنوبی نیز رفت و آمد و تبادل محصول با کشور ویروس زده‌ی چین محدود کردند. این اتفاقات بدون شک تاثیر مهلکی بر روی اقتصاد چین خواهد گذاشت و تا سال‌ها بعد نیز اثرات این ویروس بر روی کسب و کار این کشور ادامه دارد.

درمان ویروس کرونا چیست

درمان ویروس کرونا

ویروس کرونا را به کمک یک آزمایش به نام PCR تشخیص می‌دهند. همانطور که برای پیشگیری از این ویروس واکسنی موجود نمی‌باشد، برای درمان آن هم راه حل قطعی و مورد تاییدی ارائه نشده است. در بسیاری از مواقع علائم خود به خود از بین می‌روند. اما اگر شما علائمی بدتر از سرماخوردگی در خود احساس می‌کنید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشکان سعی خواهند کرد میزان بیماری شما را کنترل کنند. به طور مثال می‌توانند تب شما را پایین بیاورند یا سرفه‌های شما را قطع کنند.

خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس آنقدرها زیاد نیست، اما بهرحال همین مقدار هم نگران کننده است. اما باید بدانید این ویروس و احتمالا نسل بعدی و پیشرفته‎‌تر این ویروس بسیار سریع شیوع می‌کند و انتقال می‌یابد.

 

ویروس کرونا در ایران

از آن‌جایی که این ویروس در کشور چین شیوع پیدا کرده است، تمام مسافرانی که از این کشور وارد ایران می‌شوند تحت مراقبت‌ها و نظارت‌های شدیدی قرار می‌گیرند تا از هر نظر از شیوع این ویروس در کشورمان جلوگیری شود. تنها راه ارتباطی بین ایران و چین، از طریق خطوط هوایی است و تنها فرودگاهی در ایران که به سمت چین پرواز دارد، فرودگاه امام خمینی می‌باشد. پس می توان امیدوار بود که کنترل مسافران ورودی از کشور چین به ایران خیلی هم سخت نباشد.

تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در ایران مشاهده نشده است. تنها ایرانی قربانی این ویروس ” مسعود سعادتی ” لژیونر فوتسال کشورمان می‌باشد که در تیم ” ووهانگ ” بازی می‌کند و متاسفانه اکنون تحت قرنطینه شدید در کشور چین به سر می‌برد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن با صدور اطلاعیه درباره ویروس کرونا آورده است: با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست میگردد ضمن توجه به هشدار‌های پزشکی-بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. طبق تمهیدات دولت چین در حال حاضر ورود و خروج غیر ضروری به شهر‌های قرنطینه شده امکان پذیر نمی‌باشد.

این بیانیه می‌افزاید: هموطنان عزیزی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس حاصل فرمایند.

دستورالعمل مراقبت، تشخیص، درمان کورونا ویروس جدید (2019-nCoV) شناسایی شده در چین

دانلود دستورالعمل کرونای جدید

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x