رستمکلا ؛ معرفی جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری رستمکلا

رستمکلا از شهرهای هم‌جوار بهشهر در استان مازندران است. این شهر زیبا و تاریخی، سالانه میزبان گردشگران فراوانی می باشد.

آب و هوای این شهر معتدل و مطبوع است و این ویژگی اقلیمی، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می کند. رستمکلا در 15 کیلومتری جاده نکا به بهشهر قرار دارد و شهری در حال توسعه محسوب می‌شود.

دو روایت درباره‌ی انتخاب نام این شهر وجود دارد؛ روایت اول این است که این مکان محل نبرد رستم با دیو سپید بوده ‌است و در روایت دوم گفته می‌شود که فردی با نام رستم در گذشته در اتحاد طوایف منطقه همت کرده که به یاد و نام وی، نام این منطقه را رُستَمکلا انتخاب کرده‌اند.

نقشه رستمکلا

اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، حتما قبل از عزیمت با مطالعه دقیق نقشه‌‌ی آن، از موقعیت جغرافیایی و اماکن مهم و حیاتی شهر آگاهی کامل به دست آورید. مطالعهد کافی در زمینه این شهر، می‌تواند از اتلاف وقت شما در طول سفرتان جلوگیری کند. در ادامه می‌توانید نقشه رستمکلا را مشاهده نمایید.

نقشه رستمکلا


قدمت رستمکلا

از نظر تاریخی، بناهای موجود در این شهر متعلق به حدود 200 سال قبل می‌باشند. این آثار نشان می‌دهند که این شهر در آن دوران رشد قابل ملاحظه ای داشته است. شهر رستمکلا در منطقه‌ی قدیمی واقع شده است که شامل روستاهای کلت، گرجی‌محله، آسیاب‌سر، کوهستان، و تروجن (شهیدآباد) می‌باشد. آثار یافت شده در این منطقه از جمله غار تاریخی و آثار قلعه‌های پیش از اسلام، قبرستان و آتشکده قبل از اسلام و همچنین گوهر تپه، همگی تأییدکننده تمدن و سکونت در قبل از اسلام و طی دوره‌های متفاوت در این منطقه می‌باشند.

تپه باستانی گوهر تپه

تپه باستانی گوهر تپه

این شهر آثار تاریخی فراوانی دارد. تپه باستانی گوهرتپه از جمله مکان‌های دیدنی در این شهر می‌باشد. آثار یافت شده در این تپه متعلق به ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال قبل هستند. آثار و تمدن سکونت به صورت متراکم در گوهر تپه مشاهده می‌شود که در حدود ۵۰ هکتار وسعت دارد. بخش‌های کاوش شده این تپه برای بازدید عموم قرار داده شده‌ است. غار مخرن نیز در این تپه قرار دارد و آثاری که نشانگر سکونت انسان در این غار بود؛ در سال ۱۳۲۸ به دست آمد.

امامزاده محمد

امامزاده محمد رستمکلا

این بنا متعلق به دوره تیموری است. این اثر در حاشیه غربی شهر رستمکلا واقع شده و از نظر شکل ظاهری شبیه آرامگاه‌های عصر تیموری می‌باشد. این بنا از دو بخش بدنه و گنبد تشکیل شده که حد فاصل این دو قسمت را تزیینات سینه کفتری پوشانده شده‌‌انداز از دیگر اجزاء تزیینی این بنا می‌توان به سر‌ستون‌های چوبی به شکل سرشیر اشاره کرد. این مکان سالانه پذیرای زائران و گردشگران فراوانی است. در این منطقه همچنین فضاهای طبیعی فراوانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: عباس آباد؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا در دل جنگل

تکیه حاج حسن

تکیه حاج حسن

قدمت این تکیه تاریخی به دوره  قاجار برمی‌گردد. این بنا قبل از تغییراتی که در آن صورت گرفت؛ جزء زیباترین ساختمان‌های دوره قاجار در این شهر بود. طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی در نمای اصلی و داخلی آن داده شده‌ است، تکیه حاج حسن در دو طبقه، برای برگزاری مراسم عزاداری بنا شده است.

فضای اصلی (روبرو) این تکیه(سالن) کاملاً باز بوده تا افراد حاضر در آن به راحتی بتوانند مراسم‌های مذهبی را مشاهده کننند. نمای این بنا آجری است و سقف آن پوشیده از سفال می‌باشد.

معماری این تکیه شامل یک ایوان با شش ستون چوبی و سرستون‌های زیبای کنده ‌کاری شده ‌است. ایوان دارای دو ورودی بوده و اتاق‌هایی در دو طبقه به‌طور قرینه در دو طرف ایوان وجود دارند. شاه ‌نشین طبقه دوم دارای پنجره ‌های اُرُسی دو لنگه‌ای و سه ‌لنگه‌ای بسیار ظریف و پرکار بوده و سقف اتاق‌ها و ایوان پل ‌کوبی شده و دارای کتیبه و نقاشی تزیینی بوده ‌است.

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی گلوگاه؛ بهشت ناشناخته استان مازندران

حسینیه فرحی

این بنا متعلق به دوران قاجار است و در مرکز شهر رستمکلا قراردارد. بنای حسینیه دارای نقشه‌ای مستطیل شکل است. این بنا با مصالح آجر، آهک و چوب ساخته شده و دارای سقف سفال پوش است. حسینیه فرحی دارای یک اتاق مرکزی و دو اتاق جانبی در سمت جنوبی است. ازجمله تزیینات زیبای بنا، می‌توان به پنجره‌های ارسی و درهای مشبک با شیشه‌های الوان اشاره کرد که با مهارت خاصی ساخته شده‌اند. حسینیه فرحی با توجه به سبک معماری و دیگر تزیینات وابسته به معماری بکار رفته در آن، متعلق به دوران قاجاریه است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x