شهر مرموز ماچوپیچو و تمدن شگفت انگیز اینکاها

تا به حال چیزی درباره‌ی شهر مرموز ماچوپیچو شنیده‌اید؟ چرا این شهر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان به شمار می‌رود؟

امروز می‌خواهیم به بررسی یکی از عجیب‌ترین مناطق جهان بپردازیم. با ما به ارتفاعات کشور پرو سفر کنید و مطمئن باشید از چیزی که خواهید دید، حیرت زده خواهید شد. حقایق این شهر رازآلود، هنوز هم برای بسیاری از محققان مجهول باقی مانده‌اند.

این شهر بر فراز کوه‌های آند ساخته شده است، آن‌هم در ارتفاع 2350 متری! در سال 2007 که لیست عجایب هفتگانه جدید جهان اعلام شد؛ اصلا جای تعجب نبود که ماچوپیچو هم در این لیست خودنمایی کند. اگر می‌خواهید از اسرار ماچوپیچو سر در بیاورید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ماچوپیچو پایتخت اینکاها

هنوز هم در بعضی از کتاب‌ها و اسناد تاریخی ماچوپیچو، به اشتباه شهر گمشده‌ی اینکاها نامیده می‌شود. در حالی که این شهر مشهورترین اثر باقی مانده این سلسله به شمار می‌رود. در واقع یک قرن بعد از احداث این شهر، امپرواطور اسپانیا این سرزمین را فتح کرد و هرگز به وجود این شهر پی نبرد. چند قرن بعد از این اتفاق بود که ماچوپیچو توسط یک باستان شناس آمریکایی  کشف شد.

تاریخچه

تاریخچه ماچوپیچو

قبل از هرچیزی ما باید بدانیم که با یک شهر طرف هستیم. البته نه یک شهر معمولی، بلکه شهری که بر فراز یک کوه بنا شده است. در سال 1480 میلادی خاندان یانکاها بر فراز کوه‌های آند اقدام به تاسیس یک شهر کردند که تنها 100 سال بعد و با فتح پرو به دست اسپانیایی‌ها متروکه شد. در دورانی که تمام شهر‌ها یا در کنار رودخانه‌ها احداث می‌شدند و یا در دامنه کوه‌ها، ماچوپیچو در بالاترین ارتفاع ممکن ساخته شد. برخی از مورخین معتقدند که اینکاها بخاطر اینکه خاندان سلطنتی را در امان نگه دارند اقدام به تاسیس این شهر بر فراز کوه نمودند.

پایتخت اصلی امپراطوری اینکاها، شهر اسکو بود که حدود 80 کیلومتر با ماچوپیچو فاصله داشته است. با گذشت چند قرن، جنگل‌های اطراف کوه آند رشد کرده و به طبع ماچوپیچو در بین درختان این جگل پنهان شد. به همین دلیل تا مدت‌های زیادی هیچ‌کس از وجود این شهر اطلاعی نداشت. برای اولین بار در سال 1911 بود که یک باستان شناس آمریکایی از وجود این شهر خبر داد. Hiram Bingham که مشغول تحقیق بر روی یک شهر تاریخی به نام ویکتوس بود؛ به طور اتفاقی و با کمک محلی‎های آن منطقه موفق شد به ماچوپیچو راه یابد. او بعد‌ها این شهر را ” شهر گمشده اینکاها نامید”. ماچوپیچو در سال 1983 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو‌‌، به ثبت رسید.

کاشف ماچوپیچو

بعد از اینکه ساخت و ساز به پایان رسید؛ از شهر به عنوان یک اقامت‌گاه سلطنتی برای خاندان حکومتی استفاده می‌شد. تخمین زده می‌شود که در زمان حیات ماچوپیچو، حدود 750 نفر در آن زندگی می‌کردند که اغلب آنها خدمتکاران و کارکنان پشتیبانی شهر بودند. البته شواهد نشان می‌دهد که تعدادی از پیشواهای مذهبی هم در شهر سکونت داشتند. به نظر می‌رسد بودن آن‌ها بخاطر انجا خدمات دینی و مذهبی برای خاندان سلطنت بوده است.

معبد خورشید

معبد خورشید در ماچوپیچو

ماچوپیچو دارای اماکن زیادی است که بیشتر آن‌‌ها از نظر مذهبی دارای اهمیت زیادی بوده‌اند. این مکان‌ها حکایت از فضای مذهبی حاکم بر شهر و امپراطوری اینکاها دارد. یکی از این اماکن، معبد خورشید می‌باشد. به نظر می‌رسد این معبد در نزدیکی محل زندگی خاندان سلطنتی در ماچوپیچو ساخته شده است. این مکان مذهبی از نظر طراحی و ساخت، شباهت زیادی به معبد آفتاب در شهر ” Cuzco” پایتخت اصلی اینکاها دارد. در داخل معبد، یک صخره پیدا شده است که ظاهرا به عنوان محراب از آن استفاده می‌شده است. طراحی این مکان به گونه‌ای بوده که در ماه‌ ژوئن، نور خوردشید مستقیما به داخل آن می‌تابیده است.

در زیر معبد، یک غار طبیعی پیدا شده است که باستان شناسان زیادی معتقدند که از آن به عنوان مقبره سلطنتی استفاده می‌شده است. البته شواهد بسیار کمی وجود دارند که بتوانند این ادعا را ثابت کنند. یک تخته سنگ در ورودی غار وجود دارد که احتمالا از آن به عنوان یکی از مقدسات استفاده شده است. اگر از شنیدن واژه‌هایی مانند احتمالا و به نظر می‌رسد خسته شده‌اید از شما عذرخواهی می‌کنیم؛ ولی واقعا چار‌ای وجود ندارد.شهر مرموز ماچوپیچو یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌های جهان است و هیچ سندی برای هیچ‌کدام از ادعاهایی که درباره‌ی آن می‌شود وجود ندازد. هر مطلبی که درباره ماچوپیچو بیان می‌شود؛ صرفا نتیجه تحقیقات باستان شناسان و بر اساس فرضیات است.

شهر گمشده اینکاها 

شهر گمشده اینکاها

بعد از حمله اسپانیایی‌ها به این منطقه، اینکاها از پایتخت خود فرار می‌کنند و به شهری به نام ” Vilcabamba ” فرار می‌کنند. در واقع Hiram Bingham به دنبال پیدا کردن همین شهر بود که به طور اتفاقی ماچوپیچو را کشف کرد. این باستان شناس در تمام سخنرانی‌ها و کتاب‌های خود اعلام کرد که ماچوپیچو همان شهر گمشده‌ای بوده که وی در جستجوی آن بوده است. به همین خاطر وی به ماچوپیچو لقب شهر گمشده اینکاها را داد و تا بعد از مرگش هم این نظریه رد نشد. اما امروزه می‌دانیم که این دو شهر یکی نیستند. شهر گمشده اینکاها، امروزه به Vilcabamba گفته می‌شود که در دل جنگل و در فاصله 50 کیلومتری با ماچوپیچو واقع شده است.

بنا بر اسنادی که بعدها کشف شد، مشخص شد زمانی که Hiram Bingham وارد شهر ماچوپیچو شد؛ 3 خانواده کشاورز در آنجا زندگی می‌کردند. بنابراین نمی‌توان از این شهر به عنوان شهر گمشده یاد کرد. هر چند که هنوز هم در بعضی جاها، این لقب بر روی شهر مرموز ماچوپیچو باقی مانده است.

تا خرابه‌های ماچوپیچو قدم بزنید

اگر می‌خواهید به این شهر مرموز، سری بزنید و از نزدیگ با شگفتی‌های آن ملاقاتی داشته باشید؛ بهتر است بدانید اصلا با یک سفر ارزان مواجه نخواهید شد. علاوه بر هزینه‌های سنگین بابت بلیط رفت و برگشت سفرو هزینه‌های بالای اقامت در هتل‌های پرو؛ شما با هزینه‎های زیاد دیگری نیز برخورد خواهید کرد. بلیط قاطر از شهر “Cuzco” تا ماچوپیچو، در حدود 100 دلار خواهد بود. همچنین هزینه ورود به این مکان بین 47 تا 63 دلار متغیر است. به علاوه شما زمانی که به این مکان می‎رسید؛ برای دیدن خرابه‌ها باید 24 دلار هم بابت هزینه اتوبوس بپردازید.

البته این‌ها را نگفتیم که شما را از دیدن این شهر خارق‌العاده منصرف کنیم؛ بلکه می‌خواهیم یک راه بی‌نیر را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید مانند اولین کسی که قدم به این شهر گذاشت؛ مسیر رسیدن به خرابه‌ها را پیاده بالا بروید. بعد از 90 دقیقه پیاده روی در یک مسیر فوق‌العاده می‌توانید به نوک قله برسید و این خرابه‌های مرموز را از نزدیک ببینید. نکته جالب اینکه شما در این مسیر تقریبا با همان چیزهایی رو به رو می‌شوید که Hiram Bingham وقتی برای اولین بار از اینجا عبور می‌کرد؛ مشاهده کرد.جالب است بدانید دز طول یک روز فقط 400 نفر مجاز هستند که از کوه بالا بروند و به خرابه‌ها دسترسی پیدا کنند.


منابع : 

Discover 10 secrets of Machu Picchu

Machu Picchu

Machu Picchu: Facts & History

 

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x