جاهای دیدنی پل سفید مازندران به همراه تصاویر

پل سفید یکی از شهرهای جذاب استان مازندران است که به شهر پله‌ها نیز معروف می باشد. تعدد پله‌ها در این شهر به حدی است که گفته می‌شود به ازای هر نفر در این شهر، یک پله وجود دارد.

این شهر یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌رود.  شهر پل سفید مرکز شهرستان سوادکوه است. شهری کوهستانی و دره‌ای که در امتداد رودخانه تالار واقع شده است. این فضای کوهستانی و دره‌ای شهر، بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن افزوده است.

پل سفید از لحاظ آب و هوایی، معتدل و نسبتا مرطوب است. این شهر از جنوب به روستای ورسک و از شمال به شهر زیرآب راه دارد. همچنین پلی به اسم پل سفید در این شهر واقع شده است. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی پل سفید مازندارن خواهیم پرداخت.

مردم روستاهای پل سفید معمولا به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند. از کنار این شهر رودخانه می گذرد و چشمه‌ها نیز در این منطقه به وفور یافت می‌شوند. آب کشاورزی این شهر از رودخانۀ تالار و آب آشامیدنی آن از چشمه‌های لوله‌کشی شده تأمین می‌شود.

یکی از ویژگی های این منطقه، مراتع سرسبز آن است. این مراتع باعث شکوفایی دامداری در این شهر شده‌اند. پرورش گوسفند در پل سفید رواج زیادی دارد و گوشت گوسفند و فرآورده‌های لبنی، علاوه بر مصرف خانوار و ساکنان روستا، به مناطق اطراف هم صادر می شوند.

یکی از قوت‌ها و ظرفیت‌های پل سفید، معدن زغال سنگ آن است. زغال ‌سنگ از مواد صادراتی این شهر است که از معادن البرز مرکزی استخراج می‎شود. این معدن در کنار آبادی کری‌کلا و در ۴ کیلومتری پل‌ سفید واقع شده است.

راه ها نقش مهمی در پیشرفت و توسعه پل سفید ایفا کرده‌اند. این شهر در کنار راه‌های ارتباطی قرار گرفته و همین موضوع به توسعه این منطقه کمک شایانی کرده است. پل ‌سفید بر سر راه فیروزکوه که تهران را به مازندران متصل می‌سازد واقع شده است

جاهای دیدنی پل سفید مازندران

این شهر از مناطق دیدنی فراوانی بهره مند است. پارک جنگلی آزادمهر، دریاچه شورمست، قلعه کنگلو، غار اسپهبد خورشید، پل ورسک، پل کلانتری دوآب و به طور کلی راه آهن زیبا و کوهستانی سوادکوه و روستاهای برنت و اساس، از مناطق دیدنی منطقه محسوب می شوند. این منطقه به خاطر این جاذبه های گردشگری، سالانه میزبان گردشگران فراوانی است. حضور این گردشگران در این نقطه به توسعه این شهر و روستاهای آن کمک فراوانی کرده است.

آبشار سله بن

آبشار سله بن

پل سفید دارای مناظر طبیعی فراوانی از جمله آبشارها می‌باشد که یکی از زیبایی‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. آبشار سله بن، به همراه چشم انداز تلفيقی كوهستانی و جنگلی ، همواره طبيعت گردان بی شماری را به خود جذب می کند. برای رسیدن به این آبشار می توان از قطارهای محلی فیروزکوه نیز استفاده کرد. در کنار این آبشار نیز دیدنی های فراوانی وجود دارند که می‌توانید پس از دیدن این آبشار، از این فضاها نیز استفاده کنید.

دریاچه شور مست

دریاچه شورمست

درياچه شورمست و غار اسپهبد خورشيد در جوار روستای کمرپشت منطقه دوآب واقع شده‌اند و زیبایی‌های فراوان این شهر می‌باشند. درياچه شورمست، درياچه‌ای طبيعی و زیبا می‌باشد که بعد از دوراهی اگرين به خطير واقع شده و بوسيله چشمه‌های زيرزمينی تغذيه می‌شود. غار اسپهبد خورشيد نيز يکي از بزرگترين طاق‌های طبيعی ايران است که حاصل چين خوردگی يا زلزله بوده و ارزش آن بيشتر به خاطر وجود آثار باستانی مربوط به دوره ساسانيان است. اين طاق در کنار جاده‌ای واقع شده که از دوآب به طرف شهميرزاد و سمنان می‌رود.

روستای برنت 

روستای برنت

این روستا از خوش آب و هواترین مناطق پل سفید است. روستای برنت در ۱۰۶ کیلومتری جنوب ساری و در ۳۰ کیلومتری شهرستان پل سفید قرار گرفته است. این روستا دارای قدمت تاریخی ۲ تا ۳ هزار ساله است و جاذبه‌های توریستی و تفریحی بسیار زیبایی نیز دارد. وجود بناهای تمدنی مثل “کوشک اردشیر بابکان”، حمام و عمارت “علی محمد خان”، مسجد و مدرسه علمیه نشان از سابقه طولانی حیات بشری در این منطقه دارد. .بنای مدرسه از دیگر مظاهر تمدنی است که از سال‌ها پیش در این روستا وجود داشته است. آسیاب‌های آبی و تعدد آن‌ها در این روستا نیز نشانه اوج حرکت و فعال بودن این منطقه در صنایع تبدیلی است. از دو محور مواصلاتی جاده هراز و فیروزکوه می توان به برنت مسافرت کرد.

قله ﺧﻴﺮ ﻭ ﻧﺮﻭ

قله ﺧﻴﺮ ﻭ ﻧﺮﻭ

قله ﺧﻴﺮ ﻭ ﻧﺮﻭ قله‌ای نیمه جنگلی و صخره‌ای می‌باشد که در یکی از رشته کوه‌های البرز شرقی واقع شده است. این قله از شمال به منطقه سوادکوه و از جنوب به منطقه شهمیرزاد (سمنان) می‌رسد. قله نرو یا همان خرونرو، از قله‌های کم‌نظیر و استثنایی کشور محسوب می‌شود. بدون شک این قله یکی از جاهای دیدنی پل سفید مازندران می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌ های گردشگری شهر ارطه (شهری بکر در استان مازندران)

غار کیجاک چال

غار کیجاک چال

این غار زیبا در داخل ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا واقع در دوآب سوادکوه قرار گرفته اسن. محل اصلی غار در بدنه یک دیوار ۶۰ متری از جنس آهک واقع شده و ارتفاع آن از سطح زمین به ۲۳ متر می‌رسد. همچنین سقف گنبدی آن با کف غار ۷ متر فاصله دارد. دیواره ۶۰ متری به شکل یک کلاهک است، به صورتی که دهانه غار در زیر یک نقاب به طول چهار و نیم متر قرار گرفته است. محوطه زیر دهانه غار نیز به شکل یک کلاهک است. این غار یک شاهکار و یک اعجاز طبیعی محسوب می‌شود.

دیدنی های دیگر پل سفید

ايستگاه گدوک، پل ورسک، برج لاجيم، خرابه هاي ساختمانی شاهکوه، قلعه کنگلو، قلعه کرکلی دژ و قلعه اولاد ديو نيز از هنرهای چشمگير مهندسی و تاريخی منطقه محسوب می شوند. به طور کلی منطقه سوادکوه دارای يکی از جذاب‌ترين و متنوع‌ترين جلوه‎های طبيعی ايران است.منطقه کوهستانی پل سفيد، با دارا بودن مناطق ييلاقی، غارهای طبيعی، دره‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌سارهای زيبا، مناطق جنگلی و آبشارهای دیدنی، در جذب افراد علاقمند و دوستدار طبيعت بسیار موفق عمل کرده است.

آب و هوای پل سفید

این شهر دارای آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب است. این ویژگی آب و هوایی در منطقه شمال کمتر دیده می شود. اینجا در تابستان کمتر از شهرهای منطقه گرم است و در زمستان ها نیز هوا سردتر می شود. بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان می توان به پل سفید مسافرت کرد و جاذبه های گردشگری فراوان آن را از نزدیک دید و لذت برد. زیبایی های این شهر از آثار تاریخی تا جاذبه های بی شمار طبیعی را شامل می‌شود.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x