جاذبه‌ های گردشگری کیاکلا به همراه نقشه و تصاویر

کیاکلا یکی از شهرهای استان مازندران است که از نظر گردشگری، منطقه‌ای بکر و دست نخورده می شود.

این شهر از آثار فراوان تاریخی و طبیعی برخوردار است که هنوز به طور کامل ظرفیت‌های گردشگری آن، معرفی و شناخته نشده‌اند. به همین دلیل گردشگران کمتر از این منطقه اطلاع و شناخت کاملی دارند.

کیاکلا مرکز شهرستان سیمرغ است و مردم این شهر به زبان مازندرانی تکلم می‌کنند. این شهر از محله‌های کیاکلا، دستکنده ‌کلاً، سرپل، سید‌محله، وازیمال، سوخت‌‌آبندان و شهرک شهید بهشتی تشکیل شده است. در ادامه به بررسی جاذبه‌ های گردشگری کیاکلا می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کیاکلا بین قائمشهر، بابل، بهنمیر، جویبار و ساری قرار گرفته است و فاصله آن با این شهرها به ترتیب ۲۴٫۱۳٫۱۱٫۱۵٬۱۴ کیلومتر است.

کیاکلا هر چند یک شهر کوچک در استان مازندران محسوب می‌شود اما از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، از ظرفیت بسیار زیادی برخوردار است. آثار تاریخی به‌جا مانده از این شهر نشان می دهند که کیاکلا دارای تاریخ و قدمت بالایی است.

نشان‌های فرهنگ همانند مقابر و مشاهد بزرگانی همچون ابویعقوب بن یوسف بن الحکم بن یعقوب، پیشینیه تاریخی کیاکلا این منطقه را نشان می‌دهد. همچنین تپه‌های باستانی که به نام “دین” در جای جای این منطقه می‌باشند گواه تاریخ کهن این شهر محسوب می‌شوند.

در مورد نامگذاری کیاکلا باید گفت که یکی از مالکین منطقه پسری به نام کیا داشت و به دلیل علاقه زیاد به فرزندش این محل را کیاکلا نامگذاری کرد که کلا به معنی آبادی است.در دوران پهلوی اول کیاکلا مقر حکومت افشار طوس و به عنوان مرکز املاک مازندران محسوب می‌شد.

بازار کیاکلا

بازار کیاکلا

بازار این شهر از قدمتی طولانی برخوردار است. . این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شمال کشور و از جاذبه‌ های گردشگری کیاکلا محسوب می‌شود. در این بازار محصولات و تولیدات مختلف و متنوع مردم این منطقه عرضه می‌شوند. در بازار کیاکلا محصولات کشاورزی از جمله برنج، حبوبات، صیفی‌جات، ماهی و خیلی دیگر از تولیدات محلی به مشتریان ارائه می شود.

روستای برج خیل

روستای برج خیل

این روستا از جاذبه‌ های گردشگری کیاکلا می‌باشد. مناظر طبیعی بکر و دست‌نخورده زیادی در این منطقه به چشم می‌خورند. مزارع سرسبز برنج تا جنگل‌ها، همگی از جاذبه‌های گردشگری غنی این سرزمین می‌باشند. بلوار اصلی کیاکلا را به سمت میدان شهر می‌رویم، در فاصله هفت کیلومتری آن به روستای برج خیل می‌رسیم . این روستا دارای ۱۲۰ خانوار جمعیت است که مجموعا ۴۰۰ نفر را تشکیل می دهند. برج خیل از شمال به روستای دینه سر ، از جنوب به روستای ملا کلا ، ازغرب به برج خیل لنگور و از شرق به بالا دست رکن الکلا منتهی می شود.

اهالی برج خیل عموما کشاورز و دامدار هستند. بستن جارو از دیگر مشاغلی است که اکنون از تب و تاب افتاده و تنها عده انگشت‌شماری از مردمان برج خیل به این کار اهتمام دارند. پیرتکیه با قدمتی ۴۰۰ ساله که بنای جدید آن در سال ۱۳۶۰ احداث شد؛ معرف عمق باور و اعتقادات دینی مردم روستای برج خیل است.

رود تلار

رود تلار

این رود، روستای برج خیل را به دو قسمت تقسیم می کند. حاشیه این رود پوشیده از گل و گیاه و درخت است که فضایی دیدنی در این منطقه ایجاد کرده است. بر روی این رودخانه، پل هایی زیبا ساخته شده‌اند. پیش از احداث پل رودخانه تلار، مردم روستا از قایق برای عبور و مرور استفاده می‌کردند. ساخت این پل دوسوی روستای برج خیل را به هم پیوند زد. آب بندان روستا از جاذبه‌های طبیعی روستای برج خیل است.

بیشتر بخوانید: هچیرود کجاست؟ نقطه بکر گردشگری + نقشه

آداب و رسوم کیاکلا

آداب و رسوم مردم کیاکلا تقریبا شبیه مناطق همجوار است. هر چند در گذر زمان، آداب و رسوم منطقه با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شده اما هنوز برخی از این آداب و رسوم به قوت خود در این منطقه باقی‌اند. برپایی مراسم نوروز باستانی، چهارشنبه سوری، شب یلدا، ماه رمضان، عید فطر و سایر اعیاد اسلامی و ملی از جمله این آداب و رسوم است. متاسفانه برخی از فرهنگ‌های کهن و غنی این منطقه و سایر مناطق که دارای پیام‌ها و ارزش‌های مطلوبی بوده؛ در حال فراموشی می‌باشند. برای مثال یکی از این آیین‌ها، دید و بازدید دسته جمعی نوروزی ساکنان روستاها در ایام تعطیلات است که اکنون کمتر این رفتار در این مناطق دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شهر نور و ساحل بی‌نظیرش؛ به پایتخت ساحلی ایران خوش آمدید

غذاهای کیاکلا

خورشت سیر انار

این شهر مانند مناطق دیگر استان، دارای تنوع غذایی فراوانی است. غذاهای محلی و سنتی‌ همچون خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو در این منطقه طبخ می‌شوند. این غذاها از طرفداران زیادی در بین گردشگران و مسافران برخوردار هستند. به همین دلیل خیلی از گردشگران وقتی پایشان به این مناطق می‌رسد تهیه و صرف این غذاها را در برنامه‌های روزانه خود قرار می‌دهند. تنوع غذاهای این منطقه از جاذبه‌های گردشگری شهرهای شمالی از جمله کیاکلا محسوب می‌شود بنابر‌این حفظ و نگهداری فرهنگ پخت و تهیه آن‌ها، از لوازم رونق صنعت گردشگری در این منطقه و مناطق مشابه است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x