گیاه آپارتمانی آگلونما و روش های تکثیر و مراقبت از آن

با رواج آپارتمان نشینی به عنوان یک سبک زندگی جدید، گل‌ها و گیاهان آپارتمانی از اهمیت ویژه‌ای در زندگی خانواده‌ها برخوردار شده‌اند. بسیاری از مردم کمبود فضاهای سبز را با کاشت و پروروش این نوع از گیاهان جبران کرده اند.

درباره‌ی شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی پیش از این به تفصیل صحبت کرده‌ایم. در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی از اصول کلی و لازم در زمینه رشد و پرورش این گیاهان اطلاعات مناسبی به دست آورید.

همچنین از آفات و بیماری‌های گیاهان آپارتمانی به تفصیل حرف زده‌ایم و اکنون نوبت به معرفی انواع گیاهان آپارتمانی رسیده است. امروز یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی یعنی آگلونما را معرفی خواهیم کرد و روش‌های مراقبت و تکثیر آن را بیان خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

گیاه آگلونما بومی کشورهای مالزی و فیلیپین می‌باشد. این گیاه دارای سه گونه متفاوت می‌باشد که عبارتند از: درخت همیشه سبز چینی، بوته همیشه سبز چینی و بوته همیشه سبز خالدار چینی.

گیاه آپارتمانی آگلونما از گیاهان سرسخت و خشن محسوب می‌شود و به در زوایای تاریک منزل به خوبی رشد می‌کند. در بعضی از موارد دیده شده است که آگلونما در فضاهایی شروع به رشد و سبز شدن کرده است که به نظر می‌رسیده هیچ گیاهی قادر به رشد در آن فضا نمی‌باشد.

انواع گیاه آپارتمانی آگلونما

انواع گیاه آگلونما

نوع اول این گیاه خود به چند نوع تقسیم می‌شود. یکی از انواع آن، می‌تواند بین 30 تا 60 سانتی‌متر رشد کند و برگ‌هایی به رنگ سبز تیره دارد. طول برگ‌های این گونه 15 تا 20 و پهنایشان بین 5 تا 8 سانتی‌متر می‌باشد. نوع دیگری از درخت همبشه سبز چینی وجود دارد که معمولا آن را با نام ماکوتائوم می‌شناسند و رگه‌هایی به رنگ نقره‌ای در برگ‌های آن دبده می‌شوند. راجای نوع دیگری از این گل آپارتمانی زیبا می‌باشد که لکه‌هایی سفید بر روی برگ‍‌های آن دیده می‌شوند. پیوتر نام آخرین نوع از این گیاه می‌باشد که لکه‌هایی نقره‌ای رنگ بر روی برگ‌های آن دیده می‌شوند. نوعی از این گل نیز که دارای لبه های قرمز رنگ می باشد، آگلونمای قرمز است که باعث شده این گیاه در دسته گیاهان با برگ سبز و قرمز قرار بگیرد.

ارتفاع نوع دوم از گیاه آپارتمانی آگلونما یعنی بوته همیشه سبز خالدار چینی به ندرت به 25 سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های براق و سبز رنگ این گیاه به شکل قلب هستند و طول و پهنای آن‌ها به ترتیب 15 و 11 سانتی‌متر می‌باشند. برگ‌های بوته همیشه سبز خالدار چینی به صورت متراکم در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و رگه‌هایی به رنگ سفید در آن‌ها دیده می‌شود.

معرفی 15 گل آپارتمانی با برگهای رنگی به همراه شرایط نگهداری

تنومندترین نوع از گیاه آگلونما، بوته همیشه سبز چینی می‌باشد. این گیاه 90 سانتی‌متر رشد می‌کند و به همین اندازه نیز پخش می‌شود. ساقه‌های این گیاه به طرز متراکمی از برگ‌هایی کلفت و چرم‌ مانندی پر شده‌‌اند. طول این برگ‌ها بین 20 تا 30 سانتی‌متر و عرض آن‌ها در حدود 10 تا 13 سانتی‌متر می‌باشد. خصوصیت بارز برگ‌های این گیاه را می‌توان ملایم‌تر بودن رنگ سبز حاشیه برگ‌ها نسبت به سایر نقاط دانست.

مراقبت

برای نگهداری از این گیاه زیبا باید مواردی مانند نور، آبیاری، درجه حرارن، کود و نوع خاک را به خوبی کنترل کرد. اگر می‌خواهید یک آگلونمای سبز و خوش فرم در منزل خود داشته باشید؛ حتما موارد زیر را به خوبی رعایت نمایید:

نور

این گیاه در نور پنجره‌های شمالی به خوبی رشد می‎کند. حداقل میزان نور مصنوعی لازم برای آن صد و پنجاه شمع است. توجه داشته باشید که در انواع خالدار این گیاه، به نور کمتری برای رشد و پرورش آن، احتیاج دارید. در کل انواع آگلونما گیاهان مقاوم به نور کم هستند.

آبیاری

آبیاری گیاه آگلونما

در مورد آبیاری این گیاه متد و زمانبندی خاصی وجود ندارد. از نظر علمی هیچ‌کس نمی‌تواند یک برنامه ثابت و مشخص در زمینه آبیاری گیاهان آپارتمانی به شما ارائه دهد. تنها نکته‌ای که باید در مورد آبیاری گیاه آپارتمانی آگلونما رعایت کنید این است که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد. به بیان ساده‌تر نباید اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. در طول تابستان علاوه بر آبیاری مداوم، از اسپری کردن آب بر روی برگ‌ها نیز استفاده کنید.

بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما برای فصل زمستان

درجه حرارت

با ایجاد یک درجه حرارت مناسب می‌توانید به رشد و سرسبز بودن این گیاه کمک شایانی بکنید. دمای مناسب برای رشد این گیاه در طول شب بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این دما در طول روز به 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

کود

کود دهی به آگلونما

یک نکته کلی در مورد تمام گیاهان آپارتمانی وجود دارد: گیاهان تازه خریداری شده را تا 6 ماه نباید کود داد. این گزاره درباره‌ی آگلونما نیز صدق می‎کند. بعد از اینکه 6 ماه از زمان خرید گیاه گذاشت می‌توانید هر 2 ماه یکبار به آن کود دهید. در کود دادن به گیاه افراط نکنید و در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای دادن کود به گیاه همان دو ماه یکبار می‌باشد.

تعویض گلدان‌ها

این کار را نمی‌توان از ضروریان نگهداری از آگلونما به شمار آورد. اما اگر هر دلیل قصد داشتید خاک گلدان این گیاه را تعویض کنید؛ در هر ماه از سال می‌توانید این کار را انجام دهید. ولی حتما توجه داشته باشید که این کار را در یک فضای سربسته انجام دهید.

نوع خاک

خاک این گیاه باید از دو پیمانه پیت موس یا خاک برگ، یک نصف پیمانه برگ چنار نیمه پوسیده و یک پیمانه ماسه‌ی نیمه شکسته تشکیل شده باشد. به هر سطل 4 لیتری از این خاک، دو قاشق چایخوری کود جامع شیمیایی اضافه خواهد شد. اگر زمان یا حوصله‌ی کافی برای ساخت این خاک را ندارید؛ می‌توانید از خاک‌های بسته بندی شده و مورد اطمینان نیز استفاده کنید.

روش تکثیر 

در هر فصلی از سال که بخواهید؛ می‌توانید این گیاه را تکثیر کنید. برای تکثیر می‌توانید از روش قلمه‌زنی ساقه‌ای استفاده کنید. توجه داشته باشید که محیطی که در آن به قلمه‌زنی می‌پردازید حتما باید دارای مناسب باشد.

آفات در گیاه آگلونما

آفات در گیاه آگلونما

به ندرت مشاهده شده است که این گیاه دچار آفت و بیماری شود. یکی از مزیت‌های اصلی آگلونما نیز همین مقاوم بودن در برابر بیماری‎ها می‌باشد. اما در هر حال در پاره‌ای از موارد، دیده شده است که این گیاه به وسیله آفاتی مانند سوسک و کرم‌های کوچک مورد حمله واقع شده است. توجه داشته باشید که آفات در گیاهان خانگی، از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل می‌شوند. بنابراین اگر یکی از گیاهان شما به آفت و بیماری مبتلا شد؛ سریعا آن را از بقیه جدا نموده و در صورت ناامیدی از بهبود، گیاه مبتلا شده را معدوم نمایید.

منابع:
3 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x