جاذبه های گردشگری بهنمیر ؛ شهری زیبا در میان ساحل و جنگل

بهنمیر یکی از شهرهای زیبا و مقاصد گردشگری موفق در کشور عزیزمان محسوب می‌شود که بیشتر به ساحل و جنگل فوق‌العاده‌اش مشهور شده است.

این شهر در استان مازندران قرار گرفته است و از نظر موقعیت جغرافیایی بین بابلسر، بابل، کیاکلا و قائمشهر، جویبار و ساری واقع شده است که در واقع یک چهار راه گردشگری محسوب می شود.

همه شهرهای یاد شده دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری تاریخی و طبیعی می‌باشند و طبیعتا بهنمیر نیز از قاعده‌ی شهرهای هم‌جوار خود مستثنی نیست.  بهنمیر از روستاها و آبادی‌های مختلفی تشکیل شده است.

بعضی از این آبادی‌ها عبارتند از: سجاد محله، آغوزبن، حاجیکلا، هزارچل، بازارسر، همت آباد، حمام سر، بالامحله، کریم کلا، روشندان، میرود، کاله، عربخیل، گالشکلا، سرخدشت و میرودسرو.

این شهر از نظر تردد و ترانزیت کالاها در وضعیت مناسبی قرار دارد. گذر اتوبان ۸ بانده ساحلی از این شهر، بر رونق و آبادانی آن در سال‌های اخیر افزوده است.

زیبایی های بهنمیر

بهنمیر یکی از شهرهای کوچک در استان مازندران محسوب می‌شود. این شهر در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است و  زیرمجموعه شهرستان بابلسر می‌باشد که در بین رشته کوه البرز و دریای خزر قرار گرفته است.

بهنمیر در منطقه ساحلی قرار دارد و سه پدیده گردشگری شامل کوه، جنگل و دریا را همزمان با هم دارا می‌باشد. همین خصوصیت به جذب بیشتر گردشگر در این شهر منجر شده است.

نام این شهر در قدیم بند امیر (بند امیر پازواری) بوده که بعدها به بهمن میر و سپس بهنمیر تغییر یافت.

بسیاری از مورخان معتقدند در زمان‌های گذشته، بر روی رودخانه تلار که از حاشیه شهر بهنمیر می‌گذرد؛ بندی وجود داشته است که مردم در این بند به کارهای بازرگانی می‌پرداختند. واژه امیر نیز اشاره به امیر پازواری یکی از شاعران بسیار محبوب مازندران دارد.

در ۹ کیلومتری جاده بابلسر به بابل نیز میدان امیر پازواری به نام این شاعر معروف نامگذاری شده است. آن منطقه نیز به پازوار شناخته می‌شود.

آب و هوای بهنمیر

آب و هوای بهنمیر

این شهر دارای آب وهوای معتدل و نسبتا مرطوب است. بهنمیر نزدیک دریای خزر است و یکی از عوامل این شرایط آب و هوایی نیز همین نزدیکی با سواحل دریا می‌باشد. این شهر از طریق محل میرود به دریا متصل است که همین ویژگی مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. وضعیت آب و هوایی بهنمیر برای کاشت انواع محصولات کشاورزی مناسب است. محصول عمده این شهر توت فرنگی بوده و باغات کیوی و نیشکر آن نیز بسیار معروف می‌باشند.

اقتصاد و تردد در بهنمیر

اقتصاد بهنمیر

بهنمیر به خاطر موقعیت جغرافیایی و دارا بودن راه‌های ترانزیتی، از اقتصاد روبه رشدی برخوردار است. احداث و گذر اتوبان ۸ بانده از وسط این شهر موجب رونق تولیدات مختلف، از جمله صنعت مبلمان در این شهر شده است. این شهر به خاطر همین مزیت به قطب تولید و ارائه انواع مبلمان کلاسیک، استیل و راحتی در استان مازندران و استان‌های همجوار تبدیل شده است. بهنمیر روزانه مملو از مسافرانی است که از استان های اطراف و سایر نقاط مازندران برای خرید سرویس خواب، مبلمان و سرویس چوب به این شهر مراجعه کرده‌اند. رونق این صنعت تا جایی پیش رفته که بهنمیر را به شهر مبل‌ها می شناسند. خیابان اصلی شهر پر از فروشگاه‌های لوکس مبلمان است که در اکثر مواقع از شبانه روز پر از مشتری می‌باشند.

محصولات کشاورزی بهنمیر

محصولات بهنمیر

یکی از ویژگی‌ها و پتانسیل‌های مهم بهنمیر، برخورداری از زمین‌های حاصلخیز و مرغوب است. این زمین‌ها برای کشت انواع محصولات مثل برنج و توت فرنگی مناسب می باشند. بیش از ۵۶ محصول متنوع در زمینه کشاورزی در این شهر کشت می‌شوند. توت‌فرنگی و شکر سرخ از محصولات بسیار معروف شهر بهنمیر در زمینه کشاورزی می باشند. هر ساله جشنواره ملی توت فرنگی و شکر سرخ در این شهر برگزار می شود. این مزارع همچنینمحلی مناسب برای گردشگری روستایی و کشاورزی می‌باشند. با این‌حال رونق این نوع گردشگری همراه با مراقبت از محیط زیست و عدم خسارات به مزارع توصیه می شود.

ساحل بهنمیر

ساحل بهنمیر

سواحل بهنمیر از حال و هوای خاصی برخوردار هستند. در این منطقه کوه، جنگل و دریا در فاصله اندکی از هم قرار گرفته‌اند و این موضوع به رونق گردشگری در این منطقه منجر شده است. استقبال گردشگران از بهنمیر به خاطر جاذبه‌های زیادی گردشگری است که در میان مکان‌های تفریحی بهنمیر، دو منطقه توریستی کرفون و میرود بیشتر مورد توجه مسافرانی که به دنبال اجاره ویلا ارزان قیمت در شمال می‌باشند، قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیرگاه؛ معرفی 7 جاذبه این شهر

بقعه بی بی حلیمه

بقعه بی بی حلیمه خاتون روشندان در بهنمیر قرار دارد. بی بی حلیمه از نوادگان اما موسی کاظم (ع) است. این آرامستان قدمتی ۲۵۰ ساله داشته و در سال ۱۳۸۶ بازسازی شده است. این مکان در طول سال پذیرای گردشگران و مردم زیادی است. مقبره سید قاسم یکی دیگر از اماکن مذهبی این منطقه است. این مقبره در جاده بهنمیر به بابل که به جاده عزیزک معروف است قرار دارد. مقبره سید قاسم در وسط برکه‌ای پوشیده از نیلوفر آبی و در جوار زمین‌های شالیزار واقع شده که زیبایی منظره را دو چندان کرده است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌‌های گردشگری کیاکلا به همراه نقشه و تصاویر

پارک ساحلی و جنگلی میرود

در این منطقه پارک ساحلی و جنگل در کنار هم قرار گرفته‌اند. قرارگیری جنگل و دریا در کنار هم موجب رشد صنعت ساخت و ساز ویلا و خرید و فروش زمین در این منطقه شده است. منطقه روستایی و ساحلی جنگلی میرود هر ساله میزبان مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران می‌باشد. این منطقه دارای پلاژ مخصوص بانوان و آقایان، پارک و فضای بازی برای کودکان، آلاچیق و سرویس بهداشتی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی پل سفید مازندران به همراه تصاویر

منطقه توریستی کرفون

منطقه توریستی بهنمیر

روستای توریستی کرفون در ۵ کیلومتری بهنمیر و در جاده فرح آباد به سمت ساری قرار گرفته است. وجود شرکت تعاونی پره در ساحل زیبای این روستا موجب شده این منطقه، یکی از قطب‌های اساسی صید و شکار ماهی در بهنمیر باشد. همه ساله می‌توان انواع مختلف ماهی‌های دریایی از جمله ماهی سفید، اوزون برون، خاویار و سایر ماهی‌های دیگر را با قیمت مناسب در این منطقه تهیه کرد. تپه تاریخی قنبر دارابدین روشن، منطقه حفاظت ‌شده چهار باغ، تالاب ميستان بهنمیر و بازار هفتگی بهنمیر از دیگر جاذبه های گردشگر بهنمیر به شمار می‌روند.

1 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x