فواید و نحوه مصرف 10 قویترین داروی گیاهی ضد سرفه

سرفه یکی از شایع‌ترین علایم بیماری‌های تنفسی است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

سرفه معمولا یک واکنش طبیعی بدن به حذف مواد خارجی از ریه‌ها و حلق است؛ اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه یک عفونت، التهاب، آسیب یا بیماری جدی نیز باشد.

زمانی که سرفه‌ها طولانی و ادامه‌دار می‌شوند، باید فکری برای درمان آنها کرد. یکی از گزینه‌های اصلی مبارزه با سرفه، استفاده از داروهای گیاهی است.

انواع مختلفی از داروهای گیاهی وجود دارند که به عنوان یک مسکن طبیعی و قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه استفاده می‌شوند. در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی انواع مختلفی از این داروها بپردازیم. با ما همراه باشید.

سرفه چیست و عوامل موثر بر آن کدامند؟

سرفه مکانیسم دفاعی بدن برای خروج گرد و غبار و میکروب‌ها از مجاری تنفسی است.

سرفه کردن یک عمل غیرارادی و طبیعی است که انواع مختلفی مانند سرفه خلط آور، سرفه خشک، سرفه شدید، سرفه کروپ یا خروسک دارد و دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز آن شود.

سرفه‌ای که چندین هفته طول بکشد و همراه با خلط خونی و خس خس سینه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا عفونت باشد.

سرفه‌های طولانی مدت باعث خستگی، سردرد، بی‌اختیاری ادرار و در موارد شدیدتر، شکستگی دنده‌ها می‌شود.

چرا سرفه می کنیمسرفه چه موقت و چه دایمی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • سرماخوردگی و آنفولانزا: این بیماری‌ها می‌توانند باعث التهاب و تحریک حلق و ریه‌ها شوند و سرفه خشک یا تر را ایجاد کنند.
  • آلرژی و آسم: این بیماری‌ها می‌توانند باعث تنگی نفس، خارش حلق و سرفه مداوم شوند. سرفه معمولا در پاسخ به مواد محرک مانند گرده، گرد و غبار، دود یا بوی شدید رخ می‌دهد.
  • برونشیت: این بیماری سبب عفونت مجاری تنفسی شده که منجر به تحریک و التهاب نایژه و نایژک‌های ریوی می‌شود. نشانه اصلی این بیماری سرفه است که معمولا همراه با مخاط خاکستری یا زرد خواهد بود. برونشیت احتمالا سبب گلودرد و خس‌خس سینه نیز می‌شود.
  • ترشحات پشت حلق: زمانی که ترشحات پشت حلق بماند، سرفه مانند یک مکانسیم دفاعی برای تخلیه این ترشحات عمل می‌کند که معمولا به صورت سرفه خلط دار خواهد بود.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می‌تواند منجر به سرفه دایمی در فرد شود که معمولا از آن به عنوان سرفه سیگاری نام برده می‌شود. این سرفه ممکن است همراه با تغییر صدا نیز باشد.
  • از دیگر علل سرفه می‌توان به سینوزیت، بیماری انسداد ریه، داروها، بیماری‌های عصبی و عضلانی، سل و غیره نام برد.

رفلاکس اسید معده هم می‌تواند عامل سرفه باشد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به بالا برگشته و به حلق و مری برسد. این امر می‌تواند باعث سوزش معده، ترش کردن، درد قفسه سینه و بوی بد دهان شود. بازگشت غذا به مری همچنین سبب ایجاد واکنش دفاعی نای و ایجاد سرفه می‌شود.

قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه

قرن‌هاست که مردم از داروهای گیاهی برای رفع سرفه‌های گاه و بی‌گاه خود استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از این گیاهان را در ترکیبات دارویی نیز استفاده می‌کنند.

زمانی که سرفه به دلیل یک بیماری خاص نباشد، می‌توان به جای داروهای شیمیایی از گیاهان دارویی ضد سرفه استفاده کرد. این گیاهان که معمولا به صورت دمنوش و عرقیات مصرف می‌شوند، عارضه جانبی خاصی ندارند و یک انتخاب مطمئن محسوب می‌شوند.

در ادامه برخی از قوی‌ترین داروهای گیاهی ضد سرفه ذکر خواهد شد.

قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه

درمان سرفه با عسل

می‌توان از عسل برای درمان سرفه‌های خشک برای بزرگسالان و کودکان بالای یک سال استفاده کرد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و  می‌تواند به پوشش گلو کمک کرده و سوزش گلو را کاهش دهد.

بر اساس نتایج یک تحقیق در سال 2007، عسل در مقایسه با دکسترومتورفان (یک مهار کننده سرفه)، عملکرد بهتری برای درمان سرفه در کودکان دارد.

هشدار بسیار مهم: هرگز به کودکان زیر یک سال، عسل ندهید؛ زیرا ممکن است منجر به بوتولیسم نوزاد (یک عارضه نادر اما بسیار خطرناک) شود.

همچنین برای درمان سرفه‌های مزمن می‌توانید روزانه چند قاشق چای‌خوری عسل را با فاصله زمانی، میل نمایید. علاوه بر این، ترکیب عسل با چای و آب گرم نیز می‌تواند برای رفع سرفه مفید باشد.

زردچوبه، یک درمان خانگی متفاوت برای سرفه

زردچوبه حاوی کورکومین بوده و دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان آن را به عنوان داروی گیاهی ضد سرفه برای درمان سرفه‌های خشک به کاربرد.زردچوبه برای درمان سرفه ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه، جذب کورکومین را برای بدن آسان‌تر می‌کند. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و 1/8 قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کرده و میل کنید.

بیشتر بخوانید: درمان یبوست : درمان فوری یبوست در منزل

جالب است بدانید که زردچوبه قرن‌ها است که برای درمان آسم و برونشیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده غذایی به صورت ادویه در دسترس است و می‌توانید آن را به دل‌خواه تهیه نمایید.

زنجبیل، یکی از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه

زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین ثابت شده که این ماده خوراکی، در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد و ناراحتی بسیار مفید است.

استفاده به صورت چای بهترین روش مصرف زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی ضد سرفه است. به این منظور، می‌توانید ریشه یا پوست خشک شده زنجبیل را در یک لیوان آب گرم حل کنید. اگر عسل را نیز به آن اضافه نمایید، می‌تواند برای درمان سرفه خشک مفیدتر باشد.

نکته: جویدن ریشه خشک شده زنجبیل هم می‌تواند به تسکین سرفه، کمک کند.

درمان سرفه با ریشه ختمی 

دمنوش گل ختمی علاوه بر اینکه سوزش ناشی از سرفه را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد، با تولید یک ماده چسبنده به نام موسیلاژ، مخاط گلو را می‌پوشاند.

شربت‌هایی که از ریشه گل ختمی تهیه می‌شوند نیز می‌توانند تا حد زیادی سرفه‌های سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه‌های تنفسی را درمان کنند.

بیشتر بخوانید: 100 گیاه دارویی پرخاصیت و پرکاربرد در ایران

در نتیجه می‌توان گفت که ریشه گل ختمی با تاثیرات جادویی خود جزو قوی ترین داروی گیاهی ضد سرفه است که به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کرده و میل کنید. البته چای کیسه‌ای آن نیز موجود است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

ریشه ختمی برای درمان سرفه بر اساس برخی از تحقیقات ثابت نشده، ریشه گل ختمی ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی هم باشد. بنابراین مصرف آن را به عنوان یک داروی گیاهی برای سرفه فراموش نکنید.

نعناع فلفلی، یک درمان خانگی سرفه 

نعناع فلفلی حاوی ماده‌ای به نام منتول بوده که به بی‌حس کردن عصبی که در اثر سرفه تحریک می‌شود، کمک می‌کند. این فرآیند تقریبا درد را تسکین داده و از سرفه‌های مداوم بی‌وقفه جلوگیری می‌کند.

بد نیست بدانید که نعناع فلفلی به کاهش احتقان نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، بر اساس نتایج یک تحقیق، مشخص شده است که این گیاه، می‌تواند خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی نیز داشته باشد.

بهترین روش مصرف نعناع فلفلی برای درمان سرفه، نوشیدن چای آن است. توصیه می‌کنیم این چای را قبل از خواب میل کنید تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

درمان خانگی سرفه با چای ماسالا

در سالیان اخیر چای ماسالا محبوبیت زیادی میان مردمان سراسر جهان پیدا کرده است. بد نیست بدانید که در هندوستان، از این چای برای درمان سرفه و گلودرد استفاده می‌کنند. درمان خانگی سرفه با چای ماسالا چای ماسالا حاوی آنتی اکسیدان بوده و از ترکیب موادی مانند میخک و هل درست شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، میخک یک گیاه موثر خلط آور بوده و دارچین موجود در چای ماسالا با خواص ضد التهابی که دارد به کاهش درد گلو ناشی از سرفه کمک می‌کند.

کپسایسین، مهار کننده قوی سرفه  

کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که در فلفل چیلی یافت می‌شود. بر اساس تحقیقات مختلف، این ماده می‌تواند به طرز قابل توجهی، سرفه مزمن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی 11 داروی گیاهی برای سرماخوردگی که معجزه می‌کنند

کپسایسین را معمولا می‌توان به صورت کپسول مصرف کرد. همچنین می‌توانید آن را با ترکیبی از سس تند فلفل قرمز و آب گرم به صورت چای تهیه کرده و میل کنید. مصرف این دمنوش برای درمان سرفه در کودکان توصیه نمی‌شود.

آویشن، یک داروی گیاهی ضد سرفه

برگ‌ها و گل‌های آویشن حاوی اسانس‌هایی است که دارای خواص ضد عفونی‌کننده بوده و به کاهش التهاب و عفونت‌های ناشی از سرفه کمک می‌کند. این داروی گیاهی از زمان‌های دور تاکنون برای درمان سرماخوردگی و سرفه توصیه می‌شده است.

مطالعات صورت گرفته روی خواص این گیاه نشان داده که یک شربت سرفه حاوی برگ‌های آویشن و پیچک می‌تواند سرفه ناشی از برونشیت حاد را تسکین دهد. اثر درمانی این گیاه به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است.آویشن، یک داروی گیاهی ضد سرفه می‌توانید برای استفاده از آویشن در درمان سرفه، شربت‌هایی که حاوی این گیاه هستند را تهیه کنید. همچنین می‌توانید دمنوش آن را درست کرده و میل نمایید. برای این کار کافی است دو قاشق غذاخوری آویشن را همراه با یک فنجان آب داغ بجوشانید. 

به‌دانه، داروی گمنام

به‌دانه یک داروی گیاهی ضد سرفه است که با وجود اثر بخشی فوق العاده‌اش، کمتر شناخته شده است.

به‌دانه به دلیل خواص لعاب دهنده و ملایم کننده‌ای که دارد، می‌تواند سرفه را تسکین داده و التهاب مجرای تنفسی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: خواص گل یاس ؛ داروی لاغری و افزایش قوای جنسی

به‌دانه را می‌توانید به چند صورت مصرف کنید. ابتدا آن را در آب خیس کرده تا زمانی که لعابش خارج شده و سپس میل کنید؛ یا اینکه چند دانه از آن را روی زبان گذاشته و بعد از چند دقیقه مکیدن، آن را ببلعید. همچنین می‌توانید با آن یک دمنوش خوش عطر و بو آماده کرده و میل کنید.

ریحان، یک مسکن قوی

ریحان یکی دیگر از گیاهان دارویی است که می‌توان برای درمان سرفه از آن استفاده کرد.

ریحان مانند یک مسکن قوی عمل کرده و سوزش گلو و سرفه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای تهیه دمنوش ریحان می‌توانید کمی ریحان خشک را با آب جوش قاطی کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس آن را صاف کرده و میل کنید. می‌توانید همراه با آن عسل نیز مصرف نمایید.

غرغره کردن آب نمک

این داروی ساده، یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان گلودرد و سرفه مرطوب است. آب نمک باعث کاهش خلط‌های پشت گلو شده که به نوبه خود سرفه را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نصف قاشق چای‌خوری نمک را درون یک فنجان آب گرم هم بزنید تا حل شود. اجازه دهید محلول قبل از استفاده کمی خنک شده و بعد آن را غرغره کنید. بگذارید این مخلوط برای چند لحظه قبل از تف کردن در پشت گلو بماند.

اگر این کار را چندین مرتبه در روز انجام دهید، می‌تواند به بهبود سرفه کمک کند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از این روش برای درمان سرفه کودکان و خردسالان استفاده نکنید، زیرا احتمال اینکه نتوانند به درستی غرغره کنند وجود دارد و باعث بلعیدن آب نمک یا گیر کردن در گلویشان شود.

تغییرات رژیم غذایی

همان طور که گفته شد، رفلاکس اسید معده یکی از علل شایع سرفه است. نخوردن غذاهایی که موجب برگشت اسید معده و رفلاکس می‌شوند، بهترین انتخاب برای پیشگیری از این مشکل و کاهش سرفه همراه با آن است.

هر فرد ممکن است محرک‌های مختلفی برای رفلاکس داشته باشد که باید از آن جلوگیری کند. افرادی که از علل ایجاد رفلاکس مطمئن نیستند، می‌توانند با از بین بردن شایع‌ترین محرک‌های رژیم غذایی و پایش علایم آن‌ها شروع کنند.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که معمولا باعث رفلاکس می‌شوند عبارتند از:

  • الکل
  • کافئین
  • شکلات
  • مرکبات
  • غذاهای سرخ شده و چرب
  • سیر و پیاز
  • نعناع
  • ادویه‌ها و غذاهای پرادویه
  • گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی

با حذف این مواد از رژیم غذایی خود، می‌توانید سرفه‌های ناشی از رفلاکس معده را تا حد زیادی کاهش دهید. البته بهتر است قبل از انجام این کار، با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

سرفه یکی از عادت‌های آشنا است که تقریبا تمام افراد، آن را چندین بار در طول شبانه‌روز تجربه می‌کنند.

زمانی که سرفه طولانی شود، آزاردهنده بوده و می‌تواند نشانه یک بیماری عفونی، ویروسی و غیره نیز باشد. بنابراین در اولین فرصت باید به فکر درمان آن باشید.

در این مقاله از ایده آل مگ به معرفی بهترین نمونه‌های داروی گیاهی ضد سرفه پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‎‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کدام است؟

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است که آویشن و عسل دو مورد از بهترین نمونه های درمان خانگی سرفه محسوب می‌شوند.

آیا داروی گیاهی ضد سرفه بی‌خطر است؟

بله. بسیاری از این داروها هیچ عارضه جانبی خطرناکی ندارند و می‌توانید بدون هیچ نگرانی آن‌ها را برای کنترل و رفع سرفه مصرف کنید.

آیا می توان برای درمان سرفه کودکان از عسل استفاده کرد؟

در صورتی که فرزند شما کمتر از یک سال دارد، هرگز نباید به او عسل بدهید. ولی اگر کودک 1 سال را گذرانده است، می‌توانید برای رفع سرفه او از عسل استفاده نمایید.

3.2 | (90)
منبع healthline karger timesofindia
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x