معرفی نخل آریکا پالم و روش‌های تکثیر و مراقبت از آن

نخل آریکا پالم که به نام نخل پروانه نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و سرشناس‌ترین نخل‌های تزئینی برای نگهداری در درون خانه‌ها به شمار می‌رود.

تاثیر گل‌های آپارتمانی بر سبک زندگی آپارتمانی بر هیچ کسی پوشیده نیست. از این رو ساکنین آپارتمان‌ها همواره به دنبال گیاهانی هستند که با فضا و شرایط محیطی منزل آن‌ها سازگار باشد و به خوبی رشد کند و نمای زیبایی به خانه بدهد.

در ادامه معرفی گیاهان آپارتمانی به بررسی یک نخل بسسار زیبا خواهیم پرداخت. اگر به رشد و پرورش این نخل زیبا علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نخل آریکا پالم علاوه بر سازگاری با محیط درون خانه‌، ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد. مزیت اول این نخل دوام بالای آن است که می‌تواند خیال شما را از بابت داشتن یک گیاه بادوام، کاملا راحت کند. همچنین به خاطر تعریق فراوانی که دارد، رطوبت زیادی را در اطراف خود پراکنده می‌کند.

این عامل به خوبی سبب رفع مواد سمی شیمیایی محیط می‌شود. در حقیقت شما با داشتن نخل آریکا پالم هم زیبایی چشم نوازی به محیط اطراف هدیه می‌کنید و هم به تلطیف هوای فضای داخل خانه کمک می‌کنید. واقعا از یک گیاه چه انتظاری بیشتر از این می‌توان داشت؟

این گیاه بومی ماداگاسکار می‌باشد و از رشد بسیار سریعی برخوردار است. بعد از مدت کوتاهی، خوشه‌هایی از ساقه‌های نی مانند می‌پروراند که از این ساقه‌ها، ساقه برگ‌هایی پر مانند به رنگ سبز نمایان می‌شوند.

این گونه نخل‌ها علاوه بر نمایشگاه‌های تجاری و ادارات و موسسات، در خانه‌ها و منازل مسکونی به عنوان یکی از انواع گل های زینتی و آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور قابل ملاحظه‌ای به چشم می‌آیند.

ویژگی‌های مهم نخل آریکا پالم

ویژگی‌های نخل اریکا پالم

ارتفاع این گیاه در خانه‌ها، گاه به 180 سانتی‌متر نیز می‌رسد. معمولا برای زیبایی بیشتر، سطح خاک این نخل را با پتوس زرد آرایش می‌دهند. نکته قابل توجه درباره نخل اریکا پالم این است که در طول یک شبانه روز، می‌تواند 1 لیتر آب را به صورت بخار در پیرامون خود پراکنده سازد. این خاصیت تعریق فراوان، نخل اریکا را در زمره‌ی بهترین گیاهان در زمینه رفع آلاینده‌های محیطی قرار داده است. یک ویژگی منحصر به فرد دیگر این گیاه، انباشته کردن نمک در شاخه‌هایی خاص است. در واقع شاخه‌هایی به صورت طبیعی برای انباشته شدن نمک انتخاب می‌شوند و بعد از اینکه از نمک اشاع شدند؛ می‌میرند و باید قطع شوند. از این نظر می‌توان این گیاه را یک گیاه ” محیط زیست دوست ” نیز تلقی کرد. به طور کلی این گیاه به دلیل سهولت در پرورش و نگه‌داری، تعریق فراوان و مقاوم بودن در مقابل آفات، از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

عوامل موثر در پرورش

مانند تمام گیاهان آپارتمانی دیگر، این گیاه نیز احتیاج به مراقبت‌هایی دارد تا بتواند بهتر و زیباتر رشد کند. عوامل زیادی در پرورش اریکا پالم موثر هستند. بنابراین زمانی که قصد خرید و یا رشد این نخل محبوب را داشتید؛ حتما به بررسی شرایط منزل خود و مقایسه آن‌ها با شرایط مورد نیاز برای رشد اریکا پالم بپردازید. در صورت اطمینان از اینکه این گیاه می‎تواند در منزل شما به خوبی رشد کند؛ اقدام به خرید این گیاه کرده و از زیبایی و سرسبزی آن نهایت لذت را ببرید.

نور

نور مناسب برای نخل اریکا پالم

بهترین نور برای رشد این نخل، نور غیر مستقیم می‌باشد. به عبارتی دیگر، سعی کنید نخل را از تابش مستقیم نور آفتاب دور نگه دارید. برای ایجاد محیط مناسب برای رشد اریکا پالم، باید نوری معادل 400 شمع تولید کنید و گیاه را در زیر آن قرار دهید.

آبیاری

به یاد داشته باشید در دوران رشد، خاک این گیاه همواره باید مرطوب باشد. پس هرگز اجازه ندهید که خاک درون گلدان خشک شود. در فصل زمستان باید میزان آب گیاه را کاهش بدهید. به عبارتی دیگر در فصل سرما به اندازه‌ای به این گیاه آب بدهید که توپک ریشه‌ی آن مرطوب شود.

بیشتر بخوانید: گیاهان مقاوم به سرما

درجه حرارت و رطوبت

توصیه می‌شود که درجه حرارت محیط این گیاه در طول شب، بین 16 تا 22 درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین در ساعات روز نیز دمای بین 20 تا 25 درجه برای رشد گیاه مناسب به نظر می‌رشد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، همواره از اسپری کردن آب بر روی برگ‌های آن غافل نشوید. در طول فصل زمستان احتیاجی به اسپری کردن آب نیست و رطوبت مورد نیاز از طریق محیط تامین خواهد شد.

کود

گیاهانی که به تازگی کاشته یا خریداری کرده‌اید را تا 6 ماه اول به هیچ عنوان نباید کود داد. بعد از این مدت، از اوایل بهار تا اوایل پاییز لازم است هر ماه یکبار به نخل اریکا پالم کود بدهید. دقت کنید به هیچ عنوان از کودهای غیر استاندارد و مخصوصا کود حیوانی استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی کاج مطبق و روش‌های مراقبت از آن

نوع خاک

خاک گیاه آریکا پالم

ترکیبی از 2 پیمانه خاک برگ یا پیت موس، یک پیمانه ماسه شکسته یا پرلایت و نصف پیمانه کود حیوانی پوسیده برای خاک این گیاه توصیه می‌گردد. به هر سطل 4 لیتری از خاک نخل اریکا پالم، دو قاشق چایخوری پودر استخوان اضافه نمایید. اگر از خاک‌های آماده استفاده می‌کنید؛ حتما به استاندارد بودن خاک دقت کنید و حتی المقدور از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید خاک نمایید.

بیشتر بخوانید: نخل ماداگاسکار؛ معرفی، شرایط نگهداری و بیماری‌ها

روش تکثیر

تکثیر نخل اریکا پالم

برای تکثیر این گیاه، می‎توان در همه فصول سال اقدام کرد؛ اما بهترین زمان برای این‌کار اواخر فصل زمستان می‎باشد. در این زمان علاوه بر کاشت بذر این گیاه، می‌توانید نسبت به تعویض خاک گیاه مادر نیز اقدام کنید. بعد از کاشت بذر جدید، برای چند روز باید آن را در سایه و به دوز از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. در این مدت دمای محیط باید بین 18 تا 20 درجه سانتی‌ گراد باشد. به دلیل پوشش ضخیم بذرهای این نخل‌، بهتر است قبل از کاشت آن‌ها به وسیله یک چاق پوسته‌ها را جدا کرده و بعد از آن اقدام به کاشت نمایید. در زمان جوانه‌زنی بذرها، دمای محیط باید بین 26 تا 29 درجه سانتی‌گراد تنظیم گردد. اگر دمای محیط از این مقدار پایین‌تر باشد؛ زمان جوانه‌زدن طولانی‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی آگلونما و روش‌های تکثیر و مراقبت از آن

آفات و بیماری‌ها

آفات و بیماری های آریکا

نخل آریکا پالم بیش از هر چیزی، به وسیله بیماری‌های قارچی مورد تهدید واقع می‌شود. هنگام ابتلای این گیاه به زخم‌های قارچی، مجموعه‌ای از زخم‌هایی به رنگ قهوه‌ای قرمز و مشکی کل سطح گیاه را در بر می‌گیرند. با گذشت زمان این زخم‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و کم کم ناحیه‌هایی را در اطراف و حاشیه برگ‌ها به وجود می‌آورند. در طول این بیماری، بر‌گ‌های جوان به صورت کامل زرد می‌شوند. با آبیاری مناسب و به اندازه و همچنین تهویه هوای مناسب می‌توانید از ابتلای این گیاه به بیماری‌های قارچی جلوگیری کنید. آبیاری بیش از اندازه یکی از اصلی‌ترین عامل ابتلای اکثر گیاهان به آفات و بیماری‌های مختلف می‌باشد. بنابراین در آب دادن به گیاه دلبندتان هرگز افراط نکنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x