جاهای دیدنی ایزدشهر ؛ نگین هنری و گردشگری مازندران

امروز می‌خواهیم شما را با جاهای دیدنی ایزدشهر آشنا کنیم. ایزدشهر یکی از شهرهای استان مازندران است که به خاطر بافت ییلاقی، منطقه‌ای با جاذبه های فراوان گردشگری محسوب می‌شود.  این شهر در ۸ کیلومتری غرب محمود آباد و ۷ کیلومتری شرق نور واقع شده است و سالانه میزبان گردشگران فراوانی است.

این شهر که در بخش مرکزی شهرستان نور و در کنار دریای خزر قرار گرفته است؛ از زیباترین شهرهای ساحلی ایران محسوب می‌شود. ایزدشهر در سال 1384 و با ادغام سه روستای ایزده بازارسر ( از توابع بخش مرکزی شهرستان نور ) ، ایزده ساروج محله و امیرآباد کناره تشکیل شد.

قدمت ایزدشهر

این  بهشت ساحلی مازندران، دارای محلات مختلفی می‌باشد که از جمله این محلات می‌توان به : اصلی شهر، بازارسر و سادات‌محله در قسمت شرقی و همچنین ساروج‌محله (سراج‌محله) در قسمت غربی اشاره کرد.

روستای ایزده متعلق به دوره قاجار است و یا به عبارتی دیگر، بنای ساخت این روستا از این دوره آغاز شد. ایزده در زمان ناصرالدین‌شاه، چنان توسعه و گسترش یافت که به عنوان تیول ( ملک یا زمینی که از طرف پادشاه به فردی اعطا می‌شود ) به میرزا عبدالله نامی (یکی از کارمندان جزء دربار) رسید.

در یکی از سفرنامه‌‌های ناصرالدین شاه، به آبادی این روستا، اشاره‌ای شده‌ است. سفرنامه‌های دیگری نیز به این روستا اشاره دارند که همگی از قدمت این منطقه حکایت می‌کنند. میرزا ابراهیم، در سال ۱۲۷۵ ه.ق. در سفرنامه‌اش می‌نویسد: به رودخانه بزرگ ایزده که در دو طرف آن خانه و آبادی و یک باب حمام دارد رسیدیم.

جهانگردان خارجی نیز خاطراتی از این شهر ذکر کرده‌اند. برای مثال می‌توان به مالکونف روسی در سال ۱۸۵۸ میلادی و ابت انگلیسی در سال ۱۲۵۹ ه.ق اشاره کرد. مکنزی و رابینو نیز در سفرنامه‌های خود از ایزدشهر امرزوی یاد کرده‌اند.

شهر زیبای ایزدهشر در مازندران

مکنزی در سفرنامه خود می‌نویسد: یک فرسنگ بعد از رستم‌رود به رودخانه گل‌آلود عزت ده رسیدیم….. در دوسوی رودخانه دهکده‌ای به همین نام قرار داشت. تقریباً صد خانه در قسمت غربی آن و نزدیک دریا واقع شده بودند.

ایزدشهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که این جاذبه‌ها و دیدنی‌ها شامل آثار تاریخی و طبیعی زیادی می‌شوند. شهرک‌ها و مجموعه‌های مسکونی ایزدشهر، آرام‌شهر، آکام‌شهر، بهار نارنج، پزشکان، زیباشهر، شیلاشهر، دلکده، امیرآباد، آبی‌کنار، آینده‌ساز و کاج‌محل از جمله جاهای دیدنی ایزدشهر به شمار می‌روند.

قبرستان شهر آقا، امزاده قاسم، آب بندان‌های ایزده و امیرآباد، پارک چنگلی ایزدشهر، جاده ایزدشهر به چمستان و ساحل زیبای دریا از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.

بنای امام‌ زاده قاسم

بنای امام زاده قاسم در شهرستان ایزدشهر

از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، می‌توان به بنای امامزاده قاسم (علیه السلام) اشاره کرد که در بخش مرکزی شهرستان نور واقع شده است. زمانی که در مسير جاده توريستی نور به محمود آباد در حرکت هستید؛ در کناره دریای خزر و نرسیده به ایزدشهر، با این بنای تاریخی رو به رو خواهید شد.

بنای ساختمان بقعه، با نمایی زيبا و گنبدی طلائی ساخته شده است. این بنا در سال‌های گذشته تخریب شده و اکنون در دست بازسازی و مرمت می‌باشد. بنای قبلی این امام زاده، دارای حیاطی بزرگ به وسعت 2 هزار متر مربع بوده است. این روزها این محوطه، قبرستان عمومی ده نیز محسوب می‌شود.

یک سقانفار(سقاخانه) با دو درخت نارنج قدیمی و همچنین یک در چوبی بزرگ نیز، از دیگر دیگر بخش‌های ساختمان قدیمی این امام ‌زاده محسوب می‌شدند که امروزه همگی تخریب شده‌اند. در بیرون محوطه، میدان‌گاهی قرار دارد که محل برگزاری مراسم عزاداری و شبیه‌خوانی می‌باشد. وسط این میدان، یک درخت اوجای قدیمی قرار گرفته است که قدمتی به عمر بنای امام‌زاده دارد . بنای فعلی به همت اهالی و خودیاری آن‌ها بازسازی شده است .

حمام ‌های قدیمی میرزا آقا‌خانی

حمام قدیمی میرزا آقاخانی

حمام‌ها از دیگر جاهای دیدنی ایزدشهر محسوب می‌شوند. در زمان میرزا آقاخان نوری (صدرالعظم ناصرالدین شاه )، حمام‌های خزانه‌ای ایزده ( بازارسر و سراج محله ) بنا شدند تا بهداشت و نظافت مردم بیشتر و ابتلا به بیماری‌های مختلف در آنان کمتر شود.

برای احداث این حمام‌ها، کندن چاه آجری در سواحل مازندران، به ویژه در نور رواج یافت. مردم  یاد گرفتند که چگونه چاه بکنند و با خلنگ یا طناب و سطل ، آب بیرون بیاورند و بیاشامند. برای کندن چاه محوطه ای را به شکل قیف می کندند تا به آب برسند ، به آب می‌رسیدند دیوار چینی می‌کردند و بالا می‌آوردند و بعد دور دیوار را با همان خاک پرمی‌کردند.

موزه گالری “دیدی”

موزه گالری دیدی ایزدشهر

ایزدشهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، دارای نمادهای گردشگری هنری نیز می‌باشد. این شهر مجموعه‌ای را در خود جای داده است که بسیار دیدنی است و می‌تواند به تنهایی بهانه‌ای باشد برای سفر به این شهر ساحلی. موزه گالری “دیدی” را می‌توان نگین مرکز هنری مازندران و ایران توصیف کرد که برای چهره‌های برجسته، هنرهای تجسمی و گالری‌های مطرح کشور، تحسین‌برانگیز است.

در این موزه می‌توان سایر امکانات تفریحی را نیز مشاهده نمود و همین موضوع یک گردشگری دلپذیر و راضی کننده را برای شما به ارمغان می‌آورد. در کنار این موزه گالری ،پازل لذت بردن شما در رستوران،کافی شاپ و خانه‌کتاب این مجموعه کامل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری بهنمیر؛ شهری زیبا در میان ساحل و جنگل

پارک جنگلی ایزدشهر

پارک جنگلی ایزدشهر

یکی از زیباترین منظره‌هایی که در فصل پاییز می‌توانید مشاهده کنید؛ جنگل‌های ایزدشهر و به ویژه پارک جنگلی آن خواهد بود. البته این بدین معنی نیست که تنها در فصل پاییز می‌توانید این پارک جنگلی را برای سفر انتخاب کنید؛ طبیعت استان مازندران و به ویژه شهرستان ایزدشهر به گونه‌ای می‌باشد که شما در هر فصل از سال که اراده کنید، می‌توانید راهی آن شده و از یک مسافرت خاطره انگیز، نهایت لذت را ببرید.

متاسفانه در سالیان اخیر، برخی از نقاط این پارک جنگلی زیبا به مصادره افراد غیر مسئول درآمده و تبدیل به مناطقی مسکونی شده‌اند.

در صورتی که عزمی راسخ برای مبارزه با این اتفاق به وجود نیاید؛ هیچ بعید نیست که تا چند سال آینده دیگر اسمی از پارک جنگلی ایزدشهر شنیده نشود.

امیدواریم با یک تصمیم درست و به هنگام، ویلاسازی در این پارک متوقف شود تا مسافران و گردشگرانی که راهی ایزدشهر می‌شوند؛ از اقامتی ولو چند ساعته در آن، نهایت لذت را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر رویان در استان مازندران به همراه تصاویر

رستوران چیپوتله

رستوران چیپوتله ایزدشهر

وقتی از گشت و گذار در شهر خسته شدید و وقت ناهار یا شام فرا رسید؛ بهترین مکان می‌تواند یک رستوران خوب و مناسب برای رفع خستگی و صرف غذای مخصوص باشد. رستوران چیپوتله مازندران دارای دکوری خاص و زیبا می‌باشد که بسیار با سلیقه در کنار هم قرار گرفته‌اند.

طعم غذاهای رستوران چیپوتله مازندران بسیار لذیذ بوده و تا مدت‌ها در یاد شما باقی خواهد ماند. راه دسترسی به رستوران چیپولته بسیار راحت است: شما بعد از رستم رود، رو به روی شهرک مخابرات ایزدشهر، می‎توانید اوقات خوشی را در این رستوران با عزیزانتان بگذانید. یک وعده صرف غذا در این رستوران، شما را کاملا قانع خواهد کرد که چرا چیپوتله در زمره‌ی جاهای دیدنی ایزدشهر قرار گرفته است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x