معرفی شهر مرزن آباد ؛ شهری خوش آب و هوا در دل جنگل

مرزن آباد یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که به دلیل آب و هوای خوش، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود.

این شهر در کوهپایه‌های زیبای البرز و با چشم‌اندازهایی بی‌مانند واقع شده است. مرزن آباد در منطقه‌ای بسیار دیدنی با جاذبه‌های فراوان گردشگری قرار دارد و همین موضوع به رشد گردشگری در این منطقه کمک شایانی کرده است.

مرزن آباد شهری واقع در کوهپایه‌های زیبای البرز است که با چشم اندازهایی بی‌مانند از خوش آب و هواترین مناطق کشور محسوب می‌شود. این شهر از قدمت طولانی برخوردار است و آثار به‌جامانده از این منطقه نشان می‌دهد که مرزن آباد دارای تاریخی 1200 ساله است.

سعدآباد نام قدیمی شهر مرزن آباد بوده که در حال حاضر نام یکی از محلات این شهر می‌باشد. این نام برگرفته از نام حاکم عرب دوران عباسی این منطقه به نام سعید بن دعلج بوده ‌است.

مرزن آباد در طول دوران ۱۰۰۰ ساله خود به خاطر قرار داشتن در مسیر جاده باستانی شمال ایران، همواره محل توقف و سکونت بوده ‌است.

در دوران معاصر از حدود سال ۱۳۰۰  تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، با احداث جاده زیبای چالوس و عبور آن از مرکز مرزن آباد و همچنین تأسیس پادگان بر اهمیت استراتژیک شهر افزوده شد. در ادامه به معرفی شهر مرزن آباد خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید

معرفی شهر مرزن آباد ؛ جاهای دیدنی

جنگل های مرزن آباد

این شهر یکی از بهترین مکان‌های چالوس به شمار می‌رود. بخشی از این زیبایی‌ها در طبیعت روستایی و بکر دیده می‌شوند. مرزن آباد با برخورداری از موهبت‌های طبیعی و خدادادی فراوان نظیر جنگل، کوه و چشمه‌های آب گرم به یکی از مناطق مهم گردشگری تبدیل شده است. مناظر بکری چون جاده طویر به ناتر، قرارگیری در مسیر کلاردشت، فجور و جاده‌ی زیبای چالوس و نیز نزدیکی به شهر توریستی نمک آبرود از جمله ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری این منطقه می‌باشند. این شهر سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

جاهای دیدنی مرزن آباد به همین‌ها محدود نمی شوند. دریاچه ولشت، آبگرم‌های روستای لید و لله جار، تونل سنگی، کاروانسرای سنگی پای قله کندوان، کاروانسرای سر قله کندوان، آبشار زیبای هریجان و دیدنی‌های سیاه بیشه تنها بخشی از زیبایی‌های این شهر را تشکیل می‌دهند.

صنایع دستی 

صنایع دستی مرزن آباد

کارگاه‌های صنایع دستی متنوعی در این شهر فعال هستند که سالانه تعداد فراوانی از محصولات مختلف را در این شهر تولید می‌کنند. فروشگاه‌های صنایع دستی و حتی کسب و کارهای حاشیه و کنار جاده‌های ورودی و خروجی این شهر مملو از این آثار می‌باشند که به معرض فروش گذاشته شده‌اند. قالی مهمترین صنایع دستی مرزن آباد است و جاجیم، جوراب، کوزه‌های سفالی و دستکش‌های پشمی از دیگر صنایع دستی آن محسوب می‌شوند. گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند معمولا صنایع دستی این منطقه را به عنوان سوغاتی تهیه می‌کنند.

خوراکی های مرزن آباد

این شهر دارای انواع مختلفی از خوراکی‌هاست که در همین شهر تولید و به مشتریان و گردشگران عرضه می‌شوند. انواع ترشی، مربا، انواع لبنیات محلی و کلوچه از جمله سوغات این شهر محسوب می‌گردند. بازارهای مرزن آباد مملو از این خوراکی‌ها و محصولات می‌باشند که به مشتریان ارائه می‌شوند. معمولا گردشگران از مشتریان پروپاقرص محصولات محلی هستند که در این بازارها عرضه می‌شوند. این محصولات معمولا خانگی هستند و به صورت ارگانیک تهیه می‌شوند. تولیدات روستایی به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند؛ زیرا هر روستایی می‌تواند به عنوان فروشنده در بازار حاضر شده و تولیدات خود را به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: ساحل سرخرود؛ زیباترین ساحلی که در زندگی خواهید دید

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در مرزن آباد

دریاچه آب شیرین ولشت، از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. این دریاچه در میان کوه‌ها احاطه شده و چشم‌اندازی بسیار رویایی در این منطقه ایجاد کرده است. اطراف این دریاچه کوه‌های پوشیده از درخت و همچنین انواع گیاهان وجود دارند که زیبایی و جذابیت این بخش را دو چندان کرده‌اند. این دریاچه در حوالی مرزن آباد قرار گرفته و بسیاری از گردشگران در سفر به جاده چالوس، مغعمولا سری به آن می‌زنند. آب تنی در این دریاچه به خاطر کم یا زیاد شدن عمق آن ممنوع است.

برای رسیدن به این دریاچه، باید از میان جنگل و روستاهای چشم‌نواز عبور کرد. در محور چالوس به تهران و ۲۳ کیلومتر از پل کجور که رد شدید و ۳ کیلومتر نرسیده به مرزن آباد، به سمت غرب برانید. سپس از طریق یک راه آسفالته از جاده اصلی تغییر مسیر دهید، پس از عبور از سربالایی‌ها، پیچ و خم ها و جنگل های زیبای کاج، به روستایی به نام کردی‌چال خواهید رسید. از روستا یک جاده خاکی به سمت ولشت وجود دارد که شما را به مکان مورد نظر هدایت می‌کند. این دریاچه در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۸ به ثبت ملی رسید و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. ولشت همچنین یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین در ایران است.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر رویان در استان مازندران به همراه تصاویر

مسیر رسیدن به مرزن آباد

مسیر رسیدن به مرزن آباد

این شهر در مسیر جاده کرج –چالوس قرار گرفته است. جاده پرپیچ و خم همراه با مناظر بسیار زییا و سرسبز، از ویژگی‌های اصلی این مسیر می‌باشند. رانندگی در این جاده زیاد هم آسان نیست و باید مراقب‌ باشید حواستان به اطراف پرت نشود. مسافت کرج تا چالوس، 160 کیلومتر است و این جاده نزدیک‌ترین جاده از نظر فاصله بین تهران و چالوس می‌باشد. در همین جاده و نرسیده به چالوس، مرزن آباد قرار گرفته است که همچون نگینی در این منطقه می‌درخشد. البته قبل از چالوس و در 25 کیلومتری آن، روستاها و دریاچه‌های بسیار زیبایی وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ایزدشهر؛ نگین هنری و گردشگری مازندران

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به مرزن آباد و دریاچه ولشت، بهار و تابستان است. در این فصول منطقه دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. در فصول سرد مانند پاییز و زمستان، این منطقه دارای آب و هوای سرد است که در برخی موارد به 30 درجه زیر صفر هم می‌رسد. این هوای سرد می‌تواند برای خیلی از گردشگران مشکل ایجاد کند؛ بنابراین سفر در این موقع سال به کسی توصیه نمی‌شود.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x