گیاه آپارتمانی شفلرا و روش‎های تکثیر و مراقبت از آن

گیاه آپارتمانی شفلرا با نام علمی ” Brassaia ” شناخته می‌شود و  از خانواده‌ی ” Araliaceae ” می‌باشد. این گیاه در ایران با نام‌های ” درخت چتری ” و ” پنجه کلاغی ” نیز معروف است و از زیباترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود.

اگر به دنبال یک گیاه زیبا و همیشه سبز برای آپارتمان خود هستید، شفلرا می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به معرفی این گیاه زیبا بپردازیم و روش‌های مراقبت از آن را بررسی کنیم. قبل از هرچیزی توصیه می‌کنیم حتما با شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید و بعد از آن اقدام به خرید یا کاشت گیاه شفلرا نمایید.

مشخصات انواع گیاه شفلرا

گیاه شفلرا

گونه مشهور این گیاه، شفلرای آکتنوفیلا یا درخت چتری استرالیایی می‌باشد که از گیاهان بومی کشور استرالیا محسوب می‌شود. شفلراها با برگ‌های متمایزشان در بین گیاهان آپارتمانی از وقار خاصی برخوردار هستند. از نهال‌های جوان این گیاه، ابتدا برگ‌هایی به پهنای 5 تا 8 سانتی‌متر می‌روید. پس از اینکه گیاه بزرگ و بالغ می‌شود؛ برگ‌های آن آشکارا تغییر می‌‌کنند. شفلراهایی که برای فروش عرضه می‌شوند؛ معمولا دارای 60 تا 90 سانتی‌متر ارتفاع می‌باشند. این ارتفاع به تدریج به 2 متر نیز می‌رسد و گیاه کاملا به رنگ سبز درمی‌آید. البته این گیاه اگر در هوای آزاد حضور داشته باشد تا 3 متر نیز می‌تواند رشد کند. یک دمبرگ بلند، برگ‌ها را به تنه شفلرا متصل می‌کند. این گیاه به صورت تک شاخه می‌باشد و در موارد خیلی نادری شاهد رشد شاخه‌های فرعی نیز می‌باشیم.

گیاه آپارتمانی درختچه چتری

شفلرا نام‌های رایج دیگری نیز دارد. از جمله این نام‌ها می‌توان به: درخت چتری استرالیا ، درخت چتری کوئینزلند ، درخت اختاپوس و درخت جفت اشاره کرد. شفلرا یک درخت همیشه سبز است و همانطور که گفته شد بومی جنگل‌های بارانی استرالیا می‌باشد و جزو زیباترین گل های آپارتمانی قرار میگیرد. این درختچه در طبیعت می‌تواند تا 15 متر نیز رشد کند. البته نوع آپارتمانی آن معمولا از 3 متر بیشتر تجاوز نمی‌کند. گل دادن این گیاه در اوایل تابستان آغاز می‌شود و معمولا برای چند ماه ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اسامی گل های آپارتمانی

در ادامه به مهم‌ترین فاکتورها برای رشد و پرورش این گیاه زیبا می‌پردازیم:

نور

شفلرا نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. اگر می‌توانید تابستان آن را در بیرون از منزل و در زیر سایه‌بان نگهداری کنید. هرگز این گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید؛ چون ممکن است برگ‌های آن به راحتی بسوزند. در صورتی که از نور مصنوعی استفاده می‎کنید باید حداقل آن 800 شمع باشد و گیاه حداقل 12 ساعت در روز در زیر آن قرار بگیرد. در صورتی که از نور طبیعی و غیر مستقیم استفاده می‌کنید؛ سعی کنید حداقل روزی 4 ساعت نور به محیط گیاه بتابد.

خاک

گیاه شفلرا را در یک گلدان غنی و گشاد با کمپوست مرطوب بکارید. از کاشت این گیاه در گلدانی که خاک آن، بیش از حد مرطوب یا بدون آب است جلوگیری کنید. برای تهیه خاک، می‌توانید یک خاک لوم شنی با آب خوب و دارای pH اسیدی تا کمی قلیایی را امتحان کنید. خاک این گیاه باید از 2 پیمانه خاک برگ و یک پیمانه ماسه شکسته تشکیل شده باشد. ضمن اینکه به هر سطل 4 لیتری از خاک، دو قاشق چایخوری کود جامع اضافه کنید. همچنین می‌توانید از خاک‌های بسته بندی شده و استاندارد استفاده کنید.

آبیاری

آبیاری گیاه شفلرا

در طول رشد این گیاه، به صورت هفتگی به آن آب بدهید و برگ‌ها را نیز به طور مستمر با آب اسپری کنید. می‌توانید صبر کنید که خاک گلدان کاملا خشک شود و بعد از آن، آنقدر آب پای گیاه بریزید که خاک دوباره و تماما خیس شود. در طول فصل زمستان آبیاری شفلرا را کاملا محدود کنید. عده‌ی زیادی از مردم گیاه خود را به طور مداوم و بیشتر از نیاز آبیاری می‌کنند و همین مساله در نهایت باعث مرگ گیاه می‌شود. یکی از نشانه‌های آب دهی بیش از اندازه به گیاه، رشد و پدیدار شدن برگ‌های زرد می‌باشد.

دما و رطوبت

از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است؛ با دماهای بالا بسیار راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند. این گیاه دمای زیر 60 درجه را دوست ندارد. البته این گیاه در دماهای پایین‌تر نیز رشد می‌کند. بنابراین سعی کنید دمای محیط شفلرا را در طول روز بین 25 تا 30 درجه و در شب 15 تا 25 درجه تنظیم کنید. در فضاهایی با دمای پایین، برگ‌های این گیاه شروع به ریزش می‌کنند. اگر متوجه ریزش برگ‌ها شدید، سعی کنید دمای محیط را بالاتر ببرید. البته در صورتی که برگ‌های گیاه را کاملا از دست دادید در فصل بهار، آن را به بیرون از منزل منتقل کرده به مقدار زیادی آبیاری کنید. این کار باعث رویش مجدد برگ‌ها می‌شود.

کود

در طول فصل رشد این گیاه، دو بار در هفته به آن کود مایع بدهید. شفلرا به غذای سنگین و پر از مواد معدنی نیاز دارد؛ بنابراین در زمان رشد آن، باید مراقب کوددهی به موقع باشید. بعد از اینکه دوران رشد گیاه تمام شد می‌توانید هر 6 ماه یکبار به آن کود دهید. به هیچ عنوان از کود حیوانی استفاده نکنید و حتما از کودهای استاندارد و معتبر استفاده کنید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان

در صورت نیاز و صلاحدید می‌توانید هر سال یک‌بار گلدان این گیاه را عوض نمایید. تفاوتی نمی‌کند که در چه فصلی این کار را انجام می‌دهید؛ اما مراقب باشید که حتما در یک محیط سربسته و بدون کوران اقدام به تعویض گلدان نمایید.

تکثیر و هرس گیاه آپارتمانی شفلرا

در شرایط مناسب می‌توان گیاه شفلرا را با قلمه‌های برگ تکثیر کرد؛ البته این کار خیلی هم آسان نیست. از یک هورمون ریشه دار استفاده کنید و رطوبت و گرمای زیادی نیز برای آن فراهم کنید. همچنین در هر فصلی از سال با روش کاشت بذر و قلمه زدن ساقه‌ای اقدام به تکثیر این گیاه نمایید. در بیشتر مواقع تکثیر شما ممکن است با شکست همراه شود؛ زیرا این گیاه به شدت گرمسیری است و کار کردن با آن اصلا آسان نیست.

گیاه شفلرای محبوب شما ممکن است در پاره‌ای از مواقع احتیاج به هرس شدن داشته باشد. جاهایی را که احساس می‌کنید زیاد از حد رشد کرده‌اند با چاقو یا قیچی باغبانی قطع کنید. گیاه به سرعت به این هرس پاسخ مثبت می‌دهد و به صورت کاملتر و سبزتر رشد خواهد کرد.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x