جاهای دیدنی کیاسر | طبیعت کیاسر بهشتی در دل مازندران

کیاسر یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در 70 کیلومتری جنوب ساری، مرکز این استان قرار دارد و از سال 1372 به شهر تبدیل شده است.

این شهر در گذشته به دلیل فعال بودن معدن زغال سنگ از رونق بیشتری برخوردار بود. این معدن در حال حاضر تعطیل است که با غیرفعال شدن آن، جمعیت این شهر رو به کاهش گذاشته است. در این سال‌ها تعداد مهاجرت از این شهر به شهرهای دیگر افزایش یافته است و هم اکنون جمعیت آن نسبت به گذشته کمتر شده است.

کیاسر مرکز بخش چهاردانگه می‌باشد و در سال‌های پیش مرکز عمده تجاری و علمی منطقه محسوب می‌شد. سابق بر این، روستاهای اطراف مواد و وسایل مورد نیاز خود را از کیاسر تامین می‌کردند. برخی عقیده دارند که با احداث کارخانه سیمان در روستای ترکام و رونق شهرک صنعتی چهاردانگه، کیاسر می‌تواند دوباره رونق خود را بازیابد.

با وجود همه این تغییر و تحولات، این منطقه از نظر جاذبه‌های گردشگری مانند سایر شهرهای این استان، از ظرفیت‌ها و پتانسیل بالقوه‌ای بهره‌مند است. آبشار بندگاه، آبشار کارنام، آبشار نوک پشت، روستای اروت، روستای وری، پارک ملی کیاسر، دریاچه پله (الندان) و آبشار امدوا از جمله مهم‎ترین جاهای دیدنی کیاسر محسوب می‌شوند.

این منطقه، سالانه میزبان گردشگران زیادی است که به برای دیدن این آثار طبیعی و تاریخی به این شهر سفر می‌کنند.

آب و هوا و موقعیت کیاسر

کیاسر در ناحیه کوهستانی استان مازندران قرار گرفته است. اطراف این شهر را کوه‌ها فرا گرفته‌اند و همین موضوع بر آب و هوای آن تاثیرگذاشته است. آب و هوای کیاسر معتدل است؛ به طوری که این شهر در تابستان‌ها، با هوای مطبوع و معتدل و در زمستان ها نیز با هوای سرد روبرو است.

طبیعت زیبای کیاسر

این شهر در دره‌ای قرار گرفته است که کوه ها دور تا دور آن قرار گرفته‌اند و تنها بخش شمال غربی آن فاقد کوه است. کیاسر از سمت جنوبی به کوه‌های زرکوه و کل‌سر، از سمت مغرب به شاه کوه، از سمت مشرق به کوه‌های کل پشت و فتلا ( که ظاهراً تغییر یافته فتح الله می‌باشد ) و از شمال به کوه های اجیر لنگه ، نستر نسترا، اسب زین و ململی متصل است.

قدمت کیاسر

کیاسر اگرچه از 1372 به شهر تبدیل شد؛ ولی از قدمتی طولانی برخوردار است. اولین حاکم دولتی چهاردانگه به نام حسن اعظام قدسی ملقب به اعزام‌الوزاره که از سوی وثوق‌الدوله در سال 1298 هجری به عنوان حاکم چهاردانکه به کیاسر آمد؛ در خاطرات خود در تمام جاها از کیاسرا نام می‌برد. تا آن زمان، هنوز کیاسر به کیاسرا معروف بوده است. از قلعه‌های متعدد اطراف کیاسر می‌توان به قلعه شهرستن، نستر نسترا، زیندن و … اشاره کرد. همچنین مکانی به نام شهرستن که آثار سکونت در آن هنوز وجود دارد؛ نشان دهنده‌ی قدمت این شهر می‌باشد.

آبشار بندگاه

این منطقه مملو از آثار طبیعی و چشم اندازهای بکر است. کیاسر چند آبشار زیبا با چشم اندازهایی عالی دارد و سالانه خیلی از گردشگران به قصد دیدن آن‌ها راهی این شهر می‌شوند.  آبشار بندگاه (بندگا) در دامنه جنوب غربی قله شاهدژ و شمال غربی روستای بالاده و در داخل « گَت دره » (دره بزرگ) در منطقه‌ای صخره‌ای و ذغال‌سنگی واقع شده و یکی از جاهای دیدنی کیاسر به شمار می‌رود. این آبشار حدود 12 متر ارتفاع دارد و در فصل بهار  با ذوب شدن برف‌های دامنه شاهدژ، دارای آب زیادی می‌شود.

آبشار بندگاه

روستای بالاده در بخش چهاردانگه ساری در نزدیکی همین آبشار قرار دارد و به دلیل جاذبه‌های منحصر به فرد، این منطقه به عنوان منطقه نمونه‌ی گردشگری در استان مازندران معرفی شده است . آب و هوای این منطقه کوهستانی و سرد است. بالاده در واقع در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته کوه‌های البرز که از غرب به شرق کشیده شده اند – جایی که رطوبت و خنکای جنگل در کویر سمنان رو به خشکی می‌گراید- قرار گرفته است. در تابستان، دمای هوای اینجا حداکثر به 20 درجه می‌رسد که بهترین شرایط را برای گردشگری فراهم می‌کند.

در شمال روستای بالاده، قله شاهدژ قرار گرفته است. دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع 2500 متری پوشیده از جنگل هستند. در بالای این قله، زمینی سرسبز و نیمه هموار با پوشش علفی حدود یک هزار متر مربع قرار دارد که نشانه‌ای از دژ و اماکن مسکونی کهن در آن به چشم می‌خورد. امروزه به جز تکه‌های خشت و سنگ‌چین خرابه‌هایش چیزی از آنها باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید: ساحل سرخرود؛ زیباترین ساحلی که در زندگی خواهید دید

چشمه نوک پشت

یکی از مناظر زیبا و جاهای دیدنی کیاسر، چشمه نوک پِشت است. نوک پشت در شرق کوه نوک قرار دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این چشمه آب بسیار خنک آن است. از دیگر ویژگی‌های چشمه ی نوک پشت می‌توان به فراوانی آلوچه‌های وحشی پیرامون آن اشاره کرد.

آبشار نوک پشت در کیاسربعضی از این آلوچه‌ها بسیار شیرین و خوشمزه و برخی بسیار ترش هستند. آبشار نوک پشت به ارتفاع 8 متر در نزدیکی این چشمه و در میان دره واقع شده است. این چشمه در مسیر راه منتهی به آب منبع (معر قلعه چِکِل) آب آشامیدنی روستاهای دو سرشمار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: شهر نشتارود بهشتی گمشده در دل استان مازندران

روستای اروت

این روستا یکی از جاهای دیدنی کیاسر است. روستای اروت که در بخش مرکزی کیاسر قرار دارد از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه محسوب می‌شود. روستای اروت از شمال به روستای نوکنده، از جنوب به روستای سرکام، از غرب به روستای نرگس زمین و از شرق به الندان متصل می‌شود. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری زیبا و با طراوت زیادی است. رود تجن از آن عبور می‌کند که مناظر بسیار شگفت‌آوری در این منطقه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر کلارآباد؛ یکی از زیباترین شهرهای ایران را بیشتر بشناسید

روستای آروت

روستای وری

معماری این روستا با معماری روستاهای اطراف متفاوت است. این نوع معماری ویژه‌ی دهه 60 می‌باشد. روستای وری واقع در جنوب شرقی شهر کیاسر، در حدود 60 کیلومتری ساری قرار دارد و سال 62 در قالب شهرکی ساخته شده است.

جاهای دیدنی کیاسر

این روستا در سال‌های اخیر با رانش زمین روبرو شده و همین مساله باعث شد که برخی از مردم از اینجا نقل مکان کنند و به سمت مناطق پایین دست حرکت نمایند. اینجا اکنون مخروبه ای بیش نیست.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x