جاهای دیدنی کجور ؛ ییلاقی در میان دره‌های زیبای البرز

کجور یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در دره‌های البرز مرزی قرار دارد.

این منطقه دارای طبیعتی سرسبز، آب و هوایی خوش و چشم اندازی بسیار زیبا می‌باشد. این روستا از توابع شهر نور است و در 85 کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.

اقتصاد روستای کجور بر پایه فعالیت‌های زراعی، خدمات و تولید صنایع دستی شکل گرفته است. یکی از ویژگی‌های بارز کجور، محلات قدیمی آن است. بافت مسکونی متراکم از خصوصیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.

کجور در دامنه‌‎های کوه‌های جنگلی با جاذبه‌ها و زیبایی‌های منحصر به فرد قرار گرفته است. سالانه گردشگران زیادی به خاطر این ویژگی‌های تاریخی و طبیعی به این منطقه مسافرت می‌کنند.

جاهای دیدنی کجور به قدری زیاد هستند که بعید است با چند روز اقامت در این شهر، بتوانید از همه آن‌ها بازدید کنید.

این منطقه مملو از جاذبه‌های طبیعی است که محبوب خیلی از گردشگران می‌باشد. حواشی رودخانه پر آب و زیبای کجور که پس از طی مسیری به رودخانه چالوس می‌پیوندد، از جمله این جاهای زیبا و دیدنی است. اینجا مکان مناسبی برای ماهیگیری و گذران اوقات فراغت گردشگران محسوب می شود.

وقتی به این منطقه سفر کردید ملاحظه خواهید کرد که خیلی از اهالی و حتی گردشگران مشغول ماهیگیری هستند و شما هم با دیدن این مناظر زیبا، وسوسه می‌شوید تا ساعتی اینجا بمانید یا حتی به ماهیگیری مشغول شوید.

البته جاذبه‌های گردشگری به همین جا محدود نمی‌شود؛ بلکه چشمه انگیل، با آب زلال و فراوان، از جاهای دیگر گردشگری کجور است که اینجا نیز برای ساعتی اطراق مناسب است.

قدمت کجور

قدمت کجور

این روستای زیبا از قدمتی طولانی برخوردار است. بنابر اسناد و مدارک موجود، شهر قدیمی کجور، مرکز ناحیه رویان و بعدها پایتخت رستمدار بوده است. در کتاب مسالک‌الممالک اصطخری، از کوه‌های روینچ (رویان) نام برده شده است. یاقوت حموی در معجم البلدان (623ه.ق)، رویان را شهری بزرگ و کوره وسیعی از کوه‌های طبرستان می‌داند. در دو کیلومتری روستا، شهر قدیمی کجور معروف به خراب‌شهر پایتخت قدیمی رویان قرار دارد. شهر قدیمی کجور در زمان حمله مغول تخریب شد. قلعه کجور معروف به دور قلعه یا سوته قلعه، در این شهر قرار دارد. زیارتگاه طاهر و مطهر، برج آجری کوچک و چهار ضلعی است که کتیبه آجری از آیات قرآنی در آن قرار دارد. این بنا در سال 829 هجری قمری ساخته شده است. زیارتگاه عبدالله در شرق روستا، بقعه خالق شیوب و بقعه حسن شهید، از دیگر آثار مذهبی و تاریخی روستای کجور هستند.

آیین‌های روستایی کجور

مردم روستای کجور دارای آیین‌های فراوان در مناسبت‌های مختلف هستند. نامگذاری نوزاد از جمله این آیین‌هاست که پس از تولد هر کودکی برای آن نام مناسب انتخاب می‌شود. دهه حمام و دندان‌سری، از رسوم دیگر این منطقه است که برای نوزدان برگزار می‌شود. نوزاد معمولا 10 روز پس از تولد استحمام می‌شود و این کار به مراسم دهه حمام معروف است. مراسم دندان سری نیز پس از رشد و آشکار شدن دندان کودک برگزار می‌شود. نوروز خوانی، تیر ماه سیزدا شو، بیست و ششم نوروز ماه و مراسم باران خواهی و آفتاب خواهی (برای بارش باران یا برآمدن آفتاب) از دیگر آیین‌های روستای کجور است که در هر مناسبت برگزار می‌شوند.

بازی‌های محلی 

کشتی لوچو

کجور از جمله مناطق استان مازندران است که برگزاری انواع بازی‌ها و ورزش‌ها در آن رواج دارد. کشتی لوچو از بازی‌های محلی این منطقه است. این ورزش معمولا بین جوانان و میانسالان برگزار می‌شود که از محبوبیت خاصی در این منطقه و مناطق اطراف برخوردار است. موسیقی کجور از جمله قوت‌های گردشگری این منطقه است و خیلی از گردشگران را برای شنیدن این سازها ترغیب می‌کند. موسیقی کجور بر پایه نغمه‌ها و ملودی‌های چوپانی مازندرانی همراه است. امیری، کشنی مقدم و طالب طالبا از آهنگ‌های قدیمی روستاست که با سازهای نی، سرنا و دهل همراهی می شود.

صنایع دستی کجور

نمد مالی در کجور

این روستا دارای صنایع دستی و سنتی فراوانی است. هر چند کجور منطقه وسیعی را تشکیل نمی‌دهد اما صنایع دستی آن از نظر تنوع و تعداد وسیع است. صنایع دستی اینجا فاخر است و حتی مردم محلی، لباس سنتی و قدیمی می‌پوشند. قالی‌بافی، نمد‌مالی، بافت لباس‌های سنتی، کلاه نمدی، جوراب، چوخا، کال چرم و تهیه انواع ابزار آلات فلزی و چوبی کشاورزی از جمله صنایع و تولیدات این روستاست.

غذاهای محلی

غذاهای محلی کجور

کجور دارای غذاهای محلی متنوع و خوشمزه فراوانی می‌باشد. آش‌های سیر، اردیم، سراج، دوغ و انواع غذاها با برنج مانند طعام پلا، گرماس پلا، گورس پلا، عدس پلا، گوشت پلو، و انواع خورشت مانند خورشت کدو، کده کشتی، بیشه واش، سرجوی، یخنی، تچ ماچ و خورشت ترس از جمله این غذاهاست. تهیه انواع شیرینی مانند مشکی حلوا، آرد حلوا، بادونه، دمکو، برساق، انواع مربا و کماج در روستا رواج دارد. این غذاها معمولا طرفداران زیادی بین گردشگران دارند و وقتی به این روستا سفر کنند در جست و جوی تهیه آن‌ها بر می‌آیند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیرگاه؛ معرفی 7 جاذبه این شهر

كلارستاق

كلارستاق

روستای کجور دارای ییلاق‌های متعدد است که یکی از آنها کلارستاق می‌باشد. نواحی ييلاقی كلارستاق پيوسته كوهستان نیز ناميده می‌شدند و از جاهای دیدنی کجور محسوب می‌شود. عناوين كوهستان شرق، كوهستان غرب و بيرون بشم برجسته‌ترين و صعب العبورترين ارتفاعات مازندران را شامل می‌شدند. بخش‌هایی از كوهستان يعنی مناطق ايلت ، دلير و انگوران در زمان‌های گذشته در قلمرو اسمعيليه قرار داشتند كه هنوز هم آثار قلاع و برج‌های فراوان آنها در اين محدوده باقی مانده‌2اند. مانند قلعه گردرو در حدفاصل بين ايلت و هريجان و قلعه گردن كه در بالای دزبن سر راه ايلت قرار دارد. خرابه‌هايی كه در قسمت شرقی دهكده ايلت ديده می‌شود نشان دهنده شهروند بودن اين منطقه در زمان‌های گذشته است. نشانه‌هايی از سنگ چين‌های ساختمانی و تنبوشه‌های پخش آب هنوز هم ديده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌‌های گردشگری کیاکلا به همراه نقشه و تصاویر

کوه‌ها و رودخانه‌ها

علم کوه در کجور

روستای کجور در منطقه‌ای کوهستانی و دارای رودخانه قرار گرفته است. این منطقه بین دو کوه دماوند و علم کوه واقع شده است. اما علاوه بر این کوه‌هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه‌های پرآبی در این منطقه وجود دارند.این منطقه دارای چشمه‌های آب گرم زیادی می‌باشد که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کند. منطقه کجور نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه‌ها و ارتفاعات، دارای پوشش گیاهی غنی است. از طبیعت این منطقه جنگل های بی شمار و دشت‌هایی بی‌نظیر را می‌توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. همچنین منطقه کجور به علت داشتن گیاهان زینتی و دارویی معرف خاص و عام شدهاست.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x