معرفی شهر بلده | به زادگاه نیما یوشیج خوش آمدید

شهر بلده یکی از شهرهای استان مازندران است که در کنار زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، زادگاه نیما یوشیج یکی از شاعران معاصر و پدر شعر نو در ایران نیز می‌باشد.

این شهر دارای آب و هوای ییلاقی است و همین ویژگی در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری، بلده را به یکی از شهرهای گردشگرپذیر استان مازندران تبدیل کرده است.

شهر بلده از طریق سه جاده به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد. این شهر زیبا و تاریخی در حد فاصل ۵۳ کیلومتری جاده هراز و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد.

بلده دارای فضایی کاملا ییلاقی می‌باشد. روستاهای این بخش از دیدنی‌ترین روستاهای شمال کشور محسوب می‌شوند. نج، مزید، دویلات، سادات محله، چل رود، زرین کمر، کلیک، مرچ، یالرود، ورزن، حطر، کمر رود، سر اسب، بردون، بطاهر کلاً، یاسل، کام، خجیر کلاً، یوش، بل و ورازان از روستاهای بلده به شمار می‌روند که همگی مملو از زیبایی‌ها و چشم اندازهای طبیعی می‌باشند.

در ادامه به معرفی شهر بلنده به عنوان یکی از بهشت‌های گمشده استان مازندران می‌پردازیم؛ با ما همراهب باشید.

آب و هوای بلده

مناطق زیبای بلده

بلده دارای آب و هوایی معتدل و مطبوع است. این ویژگی اقلیمی، محبوب بسیاری از گردشگران می‌باشد و همچنین از دلایل رشد گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود.

هوای بلده در تابستان‌ها، معتدل و مطبوع است. این آب و هوای دلپذیر در کنار چشم اندازهای طبیعی، بر انگیزه‌های سفر به این منطقه افزوده است. آب و هوای بلده در فصل زمستان بسیار سرد و همراه با بارش برف سنگین است.

دمای هوای آن گاهی به 20 درجه زیرصفر نیز می رسد. روستای نج در همین منطقه واقع است که یکی از قدیمی ترین روستاهای بلده و حتی کل کشور ایران محسوب می شود. این روستا نیز دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است.

روستای نج

روستای نج در شهر بلده

روستای نج یکی از قدیمی ترین مناطق بلده است. تاریخ این روستا قدمتی طولانی و بالغ بر ۲۰۰۰ سال دارد. این روستا در دهستان تتارستاق واقع شده است و 250 هکتار نیز وسعت دارد. وجود 4 امام زاده در این روستای کوهستانی و دورافتاده توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. عبدالله، عباس، حافظ و محمد از جمله آرامگاه‌های این روستا محسوب می‌شوند. تکیه معروف و قدیمی روستای نج، قدمتی دیرینه دارد؛ منابع تاریخی زمان احداث آن‎را دوران صفویه می‌دانند.

روستای کمررود

همه روستاهای بلده مملو از زیبای‌های بصری هستند که بخش زیادی از آنها را مزارع تشکیل می‌دهند. مزارع شالی، مناظر دلپذیر و جذابی را در این منطقه ایجاد می‌کنند. این مزارع همواره نظر مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کنند.  روستای کمررود در جنوب غریی بلده از بزرگ‌ترین روستاهای پیرامونی این شهر است که تمام زیبایی‌های گفته شده را در خود دارد. این روستا زادگاه بزرگان زیادی بوده است. ناصرالدین شاه در سفرنامه خود، علاوه بر بیان ماجراهای سفر به منطقه بلده، از ویژگی‌های این روستا نیز سخن به میان آورده است.

آبشار سواسره

آبشار سواسره

بلده از جمله شهرهای شمالی است که می‌توان بیشتر زیبایی‌های طبیعی را در آن مشاهده کرد. البته این مخصوص این شده نیست و در بیشتر شهرهای شمالی نیز صدق می‌کند. در این منطقه جاذبه‌های طبیعی زیادی از دریا گرفته تا جنگل‌های انبوه، کوهستان، آبشارهای زیبا و حیاط وحش متنوع وجود دارند که چشمان هر بیننده‌ای را محسور زیبایی خود می‌سازند. یکی از زیباترین آبشارهای شمال کشور، آبشار سواسره است که در نزدیکی شهر بلده واقع شده است. در کنار این آبشار مناظر بسیار شگفت‌انگیزی از گل‌ها، گیاهان و جنگل شکل گرفته است که بر زیبایی های این محیط افزوده است. اصولا می‌توان گفت تمامی مسیر و اطراف شهر بلده پر از زیبایی و جاذبه‌های طبیعی است.

یوش

روستای یوش

معروف ‌ترین روستای بلده، یوش است که زادگاه شاعر معروف، نیما یوشیج می‌باشد و شما با سفر به این روستا می‌توانید از خانه نیما یوشیج که به عنوان مکانی فرهنگی تاریخی محسوب می‌شود، دیدن کنید. یکی از دلایل سفر به این روستا نیز دیدن زادگاه نیما است. روحش شاد و یادش گرامی باد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کیاسر | طبیعت کیاسر بهشتی در دل مازندران

مسجد جامع بلده

این مسجد از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بلده واقع در شهرستان نور محسوب می‌شود. مسجد جامع این شهر دارای یک شبستان است که پوشش طاق گنبد آن بر روی سه فيلپا قرار گرفته است. در ضلع جنوبی شبستان مسجد، محراب ساده‌اي تعبيه شده است . در اين مسجد، منبری از سنگ سياه يکپارچه وجود دارد که مشتمل بر 5 پله است. بر بدنه منبر، عبارتي نقل شده که قابل خواندن نيست. همچنین بر بالاي محراب نيز شرح تعميرات مسجد به تاريخ 1333 شمسی با رنگ سياه نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ایزدشهر؛ نگین هنری و گردشگری مازندران

منطقه سواسره

منطقه سواسره در شهر بلده

یکی از مناطق طبیعی و زیبای شهر بلده، منطقه کوهستانی سواسره می‌باشد که در بخش شمال غربی شهر واقع شده است. در این منطقه آبشارهای فراوان و زیبایی وجود دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آبشار سواسره اشاره کرد. کلمه سواسره به معنای نسیم صبحگاهی است، این کلمه از نسیم صبحگاهی که برخی مواقع در این منطقه می‌ورزد گرفته شده است. این نسیم معمولا در کنار رودخانه، دشت، کوهستان و آبشارهای این منطقه می‌وزد و لطیف‌ترین نسیم صبحگاهی در شمال کشور محسوب می‎شود. این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده است و همه عناصر موجود در آن طبیعی می‌باشند. در این بخش همچنین رودخانه بطاهرکلا جاری است که می‌توانید از این مکان طبیعی نیز بازدید داشته باشید. این رودخانه که حدوداً 20 کیلومتر طول دارد؛ از کوه رستم چال سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر مناظر زیبای طبیعی را به وجود می‌آورد.

روستای یالرود

این روستا در 10 کیلومتری جنوب بلده و در دامنه کوه خرچر قرار دارد. روستای یالرود نیز دارای مناطق طبیعی فوق‌العاده شگفت انگیزی است. در دامنه این کوه آبشارهای کوچک و بزرگ، دره‌های زیبا و مسیرهای حرکت ییلاقی زیبایی وجود دارند. از دیگر نقاط دیدنی این روستا می‌توان به دره پولاد تنه اشاره کرد که دارای رودخانه، دره‌ها، درختان و صخره‌های بسیار زیبایی است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x